Další velké sousto pro dopravce. Stát dá letos na trh „Balíček Jih“, zahrne Jižní expresy i rychlíky
Novinkou je mimo jiné rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části.
Železniční dopravci se ještě letos dočkají vypsání další velké zakázky na dálkovou dopravu. Ministerstvo dopravy plánuje na poslední čtvrtletí zahájení otevřené soutěže o soubor linek, kterým pracovně říká Balíček Jih. Vítěz získá smlouvu na 15 let.
Seznam zahrnuje Jižní expresy (Ex7) Praha – České Budějovice – (Rakousko) a rychlíkové linky R11 Brno – Jihlava – České Budějovice, R17 Praha – Tábor – České Budějovice/České Velenice a R31 Plzeň – České Budějovice.
Novinkou je mimo jiné rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části. Rameno Plzeň – České Budějovice bude nově obsluhovat samostatná linka R31, spojení České Budějovice – Brno si ponechá označení R11.
Důvodem rozdělení jsou výrazné rozdíly v poptávce cestujících. Zatímco mezi Plzní a Budějovicemi je o vlaky zájem i díky neexistující autobusové konkurenci, dále na východ je vytíženost podprůměrná. Je to dáno i zanedbaností infrastruktury, výlukami a nutností měnit lokomotivu.
„Dle notifikace předpokládáme zahájení provozu na linkách Ex7, R17 a R31 ke dni 14. prosince 2025. V případě linky R11 Brno – Jihlava – Č. Budějovice by měl být provoz zahájen k 13. prosinci 2026,“ uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. MD si nicméně vyhradí právo zahájení provozu dle nové smlouvy o rok posunout. Podle Jemelky se chystají provozní koncepty, které počítají s „provázáním s vlaky rakouské strany“.
Zajímavé budou požadavky ministerstva na vozidla, a to především pro IV. koridor, kde se počítá se zavedením rychlosti vyšší než 160 km/h. Vozidla s naklápěcí technologií budou moci jezdit až 200 km/h. „Soutěž ještě nebyla vypsána, proto je předčasné vymezovat požadavky na vozidla,“ sdělil Jemelka. Minimálně zpočátku ale ministerstvo umožní provoz stávajících vozidel, ke zvýšení kvality má dojít až v průběhu smlouvy.
Soutěžení dálkových železničních linek je v tuzemsku teprve na začátku. V květnu ministerstvo dopravy završilo první otevřenou soutěž na provoz dálkových vlaků; smlouvu na linku R9 z Prahy do Brna přes Vysočinu získal RegioJet. V nejbližších dnech hodlá MD vypsat tendr (společně s Bavorskem) na linku Ex36 mezi Prahou a Mnichovem. Do konce prázdnin pak vyhlásí soutěž na provozovatele expresů z Prahy do Plzně a dál do Chebu a Klatov.
O liberalizaci dálkové dopravy diskutovali před týdnem v pořadu Trendy Zdopravy.cz ministr dopravy Martin Kupka, generální ředitel Českých drah Michal Krapinec, majitel RegioJetu Radim Jančura a ředitel Státního podniku CENDIS Jan Paroubek. Jančura mimo jiné avizoval zájem RegioJetu o všechny vypsané ministerské zakázky.