Další velké sousto pro dopravce. Stát dá letos na trh „Balíček Jih“, zahrne Jižní expresy i rychlíky
Jižní expres na novém úseku IV. koridoru. Pramen: České dráhy
Novinkou je mimo jiné rozdělení dnešní linky R11 (Plzeň – České Budějovice – Brno) na dvě části.
Jestli rozdělení R11 někoho postihne, tak nejvíc cestující, kteří ji využívají denně a dosud nemuseli v ČB přestupovat, přestup navíc vždy část cestujících odradí a přejdou na auto.
Kolik cestujících dojíždělo denně ze Strakonic do Jindřichova Hradce? Ti teď začnou všichni jezdit autem?
Pokud tam bude těsný nepřípoj…
Když to vyhraje žlutý … tak jedině auto, nechť nečekejme NAD. Opět lukrativní smlouva, nikdo si hlavu lámat nebude..prostě nejede a tímto končí. Mimo jiné úroveň podle řazení vozu Astra z Ostravy do Brna..katastrofa.
R11 nepotřebuje rozdělit, ale zařídit pořádné vozy a nedělat výluky každý dva týdny… Plzeň Brno v kuse jede málokdo, ale třeba z Jihlava do Pošumaví to má smysl… A hlavně v CB by neměl být problém ubrat vozy a poslat je zpět na Plzeň… hlavně by měla SŽDC maknout
SŽDC už rozhoduje i o dělení linek, počtech vozů a obratech? To je tedy výrazné posílení pravomocí!
Jo, frajere, Ty bys to měl řídit, ředitel nádraží! 👌🙃 To je logika, jak když v devadesátkách jezdily na linii Kojetín – Bystřice pod Hostýnem – Valašské Meziříčí – Frenštát pod Radhoštěm – Vratimov – Kunčičky nad Ondřejnicí – Moravská Ostrava město – Moravská Ostrava Hbf patrové netrakční jednotky Bp, no a když toho bylo málo, zaháklo se 2-3× Bh, plus teda BDs. Ale jo, Moravská Ostrava – Frýdek-Místek to mělo smysl, tam těch pasantů jezdí mraky. Do Frýdlantu nad Ostravicí to, ještě, šlo, a tak byla reserva – co by ne. No a z Frýdlantu nad Ostravicí do Valašského… Číst vice »
Soutěží se celý balíček nebo každá linka zvlášť?
Soutěží se o celý balíček nebo každou linku zvlášť?
No vida, tak žlutí budou v dohledné době jezdit už i do Budějic…
S autobusem..jestli zbyde že
Ne, myslím vlak, přečtěte si, o čem článek je…
Však K. und K. Schnellzug Pilsen – Budweis – Neuhaus – Trebitsch – Brünn (Mähr) jsou od toho, aby se pasant nasral, přestal s tím jezdit, a tak se mohl museální provoz udržet na věky věků, amen! 😎😂 Ne, vážně: když už se ten rychlík rozdělí, co takhle ho přetrasovat z Jihlavy přes Dobronín, Německý Brod a Křížanov, no a pro Náměšť nad Oslavou, Třebíč a Okříšky zřídit nějaký rychlý E-Zug, co by na to navazoval v obou směrech, nějakým motorovým vozem (ne, RegioŠuk fakt nemyslím 😅), protože nikde jinde, beztak, ten rychlík nestojí? Odstranil by se tím neelektrisovaný úsek,… Číst vice »
Bylo by to správné a logické, ale možná je problémem kapacita nástupních hran v Brně. V této trase by vlaky v Brně končily na průjezdných kolejích, zatímco přes Třebíč končí na kusých kolejích 5. nástupiště, které se na nic jiného než směr Třebíč a Moravské Bránice prakticky nehodí.
Jak chce případný vítěz soutěže dostat do předražených vlaků cestující veřejnost? Dnes vychází výhodněji, nezřídka levněji a rychleji osobní auto se dvěma cestujícími, leckdy i s jediným cestujícím.
Ještě to chce vlastnit auto 😉
Na trase Ex7 nebo R17 vítězí vlak na plné čáře. Jak rychlostí, tak i cenou. Sám vlastním auto, ale raději jedu do Prahy vlakem než autem. Než řešit parkování v Praze, celou cestu poskakovat v koloně nebo za kamionem.
Výše, další pablb trpící fetišem auta. Ne díky. Než řídit v téhle banánové zemi, tak raději si budu číst, pracovat, koukat z okna, dřímat, pit vino nebo pivo, nebo tak něco. Jo a auto mám. O tom to není…
A kdo má jiný názor než ty, je pablb?
Jako začátečník jsem si zkusil řídit v Rakousku a Slovinsku a pak párkrát v ČR.
Věřte mi, že jsem se na řízení vykašlal. Mám jednoduše z českých řidičů strach (omlouvám se všem slušným českým řidičům).
A vím o tom, že třeba v Polsku nebo na Slovensku se chovají ještě o trochu drsněji a nebezpečněji.
Na vystřízlivění doporučuji řídit ve Vídni.
Jestli to vyhraje Regiojet, tak se při každé mimořádce dojezdí. Viz včera R23, kolem 5 hodin se neobtěžoval jezdit a to včetně úseků mimo mimořádku (nehodu).
RJ se na závazkového (logicky předpokládáš, že se rovná „závazného“) dopravce nehodí, to už asi vidí každý, kdo tím vlakem (občas) jede. To, že „fotr“ Jančura sliboval, jaký nevídaný servis ausgerechnet na téhle linii bude, a je na ní leda tak hovno – dostaneš vodu, jedno kafe a jeden juice, to je servis, jak noha! 👌, to nechejme stranou. Taky to, že, občas, jedou namísto rychlíkovou soupravou RegioŠukem Bundesbahnu řady 628 – ČasuDost ti, zase, nasadí 1× Cai, 1× BDs 😅, takže: zlatý motorák 628, a navíc, obojí to jsou malé věci. Ne, u nich je jiný problém: jo, Klimaanlage… Číst vice »
Od kdy prosim nejsou vlakvedouci u regiojetu?
Ale jsou, já přeci netvrdím opak, ale mentalitou jsou (spíš) stevardi, ta provozní záležitost je u RJ až někde „za“. A to má taky své nedostatky.
Proboha co to je? Takový dadaismus snad nepředvedl ani Babiš, když byl na výstavě v Lysý!
A NAD na budějovice! Autobusy pro příměstský linky, kde se při jízdě po dálnici jede na stojáka – děkuji nechci.
Stačilo napsat: „neplatila mi u nich jízdenka“, to ostatní už bychom si nějak domysleli.
Vy si asi neuvědomujete že přes ten úsek nemohli dostat soupravu…
A není pravda, že nejezdili, jezdilo se akorat se par spojů odřeklo
Od toho je NAD, ne? 🙃🙄
Na tomto balíčku by se mohly trošku ukázat záměry Renfe/ LE:
– jestli Leoše koupili zejména kvůli jeho licencím pro zahraničí a nechávají ha tady dál jezdit „z ústy k tradici“, když na sebe vydělá,
nebo
– zda mají ambice nějakým výraznějším způsobem vstoupit i na český železniční trh.
„Balíček Jih 2025“ k tomu dává docela solidní impuls
Základní rychlíková síť by měla mít jednoho provozovatele. Za jedno jízdné, na za předražený SJT. A MD má jistě nástroje k tomu, aby ČD přinutilo k vyšší kvalitě služeb. Je to zbytečné drobení.
To už tady jednou bylo a nefungovalo to.
Milý pane Králi,
Ministerstvo dopravy (a spojů) mělo k tomu, aby donutilo ČD (ČSD) k vyšší kvalitě služeb asi tak 50 let.
Bohužel bez valného úspěchu.
Výsledkem tohoto nezměrného úsilí bylo mj. i mnohahodinové „cestování“ z Ostravy do Prahy ve stoje na chodbičce, nebo na smradlavém představku před WC.
Nelze se potom divit, že se leckdy ze subjektu přepravy (za pomoci 1,5 promile alkoholu) stal objekt přepravy.
To pak už byl ten transport snesitelnější.
Samozřejmě to funguje. Nechci obhajovat ČD, ale je řada kvalitních vlaků. Samozřejmě jsou i horší soupravy, ale i ty se postupně nahrazují.
Ano, postupně….
Někde už asi tak 30 let, viz např. Rožmberky.
Njn, ale Regiojet s LE nedaj všechny rychlíky.
Kurs Plzeň – Brno by se dělit neměl, zanikne přímá linka, přestup je vždy snížení komfortu. Vím o spoustě studentů kteří využívají R11 v celé trase.
Ještě ať se tomu po rozdělení dá koruna v podobě dvou různých dopravců a je po cestujících.
Nějaký gumokolo dopravce už si možná brousí zuby …
Ono to bude rychlejší jet z Plzně do Brna přes Prahu. Obzvlášť až začnou výluky kvůli stavbě druhé koleje z Plzně do Nepomuku.
Bohužel kolem Berounky je skanzen a jistý most je ke koukání a ne pro vlaky. Zas na druhou stranu se v RailJetu neobjeví Honecker ani akvarijní B249.
PS: Ty autobusy už jezdí dneska.
Používat u vlaků Plzeň – CB – Brno slovo „komfort““ je docela odvážné a to jak vzhledem k použitým vozidlům tak i dosaženým jízdním dobám (na té v budoucnu oddělené větvi z CB do Brna).
https://www.cd.cz/vlak/655/3.7.2023/5473275/16.03/5433295/22.11/
Rozdělením trasy může, alespoň na úseku Plzeň – CB, (což je část bývalé KFJB Wien – Cheb), napomoci k zavedení některých železničně – cestovatelských vymožeností na úrovni 21. století.
V úseku JH – Brno jsem se tím najezdil víc než dost, a nezbývá než souhlasit. Jak vozový park tak jízdní doby jsou tragické.
V úseku J.Hradec – Třebíč to leckdy působí dojmem, že jedete „starším bráchou“ Jindřichohradeckých úzkokolejek.
Koukám, že tu někdo vytrvale mínusuje za pravdu o tom vrakovišti na R11. 😀 Já taky nevidím moc důvod jezdit z Plzně na Brno přes ČB. To je jen pro věrný šotocvoky. Jo lehce to lízne někoho mezi Plzní a ČB, ale zase být u Plzně zvolím trasu Přes Prahu i s nutným přestupem v Plzni a Praze. Pomalu i z Budějek se vyplati Praha. Hradec bude někde na Pomezi jet na Veselí, nebo trpět na Jihlavu. Hergot být aspoň nějaká trať někde za Jihlavou u Šlapanova na Ždár, aby se nemuselo do toho Blbýho Havlbrodu, byla by trasa na… Číst vice »
Kolik dní v roce jede přímý vlak Plzeň-Brno bez přestupu (do NAD)?
na to stačí prsty u dvou lidí 🙂
Málokdy 🙁
To je spíš omylem, když zapomenou naplánovat nějakou výluku.
A když sebou SŽ hodí, tak bude moc vítěz jezdit s Ex7 až do Liberce :-))))))
Vítěz příštího výběrka za 15 let možná ano, ale nevím, jestli nejsem moc velký optimista.
Tak na tohle „kino“ bych se rád podíval v první řadě 🙂
Když to tady tak čtu, tak by se asi měla vyhlásit celostátní stávka proti veřejným soutěžím a v rámci podpory ekonomiky ČR zlikvidovat několik desítek firem do posleního muzejního vozu.
No jo, ale kdo by to místo zlikvidovaných ČD pak odjezdil a zachránil „dráhu“ ???
Snad bude MD pozadovat naklapeci soupravy, na Ex7, aby byly plne vyuzity investice do infrastruktury.
Když už, ať MD požaduje krátké jízdní doby. (A jestli jich dopravce dosáhne zrychlením na rovné trati nebo klopením v oblouku, to je jeho věc)
Je tam točna, žejo? Tak to by se měly požadovat lokomotivy vyžadující otáčení na točně, aby se infrastruktura využila.
Že takové nikdo nevyrábí? … a tudíž se nikdo nepřihlásí do výběrka a ono selže? Že pak bude problém s nedodržením zákona?
Ale naklapeci soupravy se stale vyrabeji, dokonce je vyrabi nekolik vyrobcu. Investuji se tu prachy do modernizaci, kdy max. rychlost vyuziji jen klopidla. Nejvetsi prinos by prave mely na Ex7 a Ex6. To jsou linky, kde nikdy nebudou dopravci jezdit na komercni riziko, proto si myslim, ze by melo MD pozadovat max. zhodnoceni investic do infra a pozadovat klopidla, byt nerozporuju, ze v dnesni dobe delat infra s max. parametry pouze pro Vk je jiz prekonana. Pokud by dopravci meli opravdu s naklapecimi jednotkami problem, pak je zde moznost kterou zminil Leinad. Vzdyt i na Ostrave zvladal v roce 2011… Číst vice »
Nenapadlo Vás, že ta klopidla jsou výrazně dražší investičně i provozně a zrychlení mezi ČB a Prahou zajistí jen na úrovni nízkých jednotek minut? Kdo to zaplatí?
Proč se to soutěží jako balík? To zásadně omezuje soutěž a zvýhodňuje velké, kteří mají dost vozů v rezervě. Navíc na ČB-BM musí mít mašiny na diesel i elektriku, protože diesel pod dráty nezaplatí. I kvalitativní požadavky na Praha – Linec budou jiné než na c.k. trať ČB – Brno. Balík sotva může vyjít levněji než součet samostatně vysoutěžených linek. To by tam musela být nějaký významná synergie, která mi uniká. Víte o ní někdo?
Lepší jeden balík, než to dělit na různé linky a x různých dopravců (samozřejmě by to teoreticky mohl vyhrát jeden, ale to je docela nepravděpodobné). A že na to ti menší nemají dost vozidel? Jejich problém.
A co si budem povídat, pro úředníky je taky lepší řešit jednu soutěž jak 10.
Ve finále to může být i výhoda, klekne elektrika, vezme diesel z druhé linky, který zrovna bude volný (nebo bude třeba mimořádnost a bude se dát pouze v nezávislé trakci).
Máte pravdu. Nejlepší by bylo vysoutěžit celý provoz rychlíků a expresů na území ČR najednou. Byl by pak jen jeden dopravce, který by měl dost rezerv, a ušetřilo by se úředníkům spousta práce!
„klekne elektrika, vezme diesel“
A tady se nám to dělí a za nasazení 845 by se odebírala licennce.
No ono jde o to, jestli to je pravidlo, jako například Ústí – Lichkov, nebo mimořádnost. Protože jinak taky nemám rád, když se zbytečně pálí nafta pod dráty, ale jako mimořádný záskok, ok, i když je fušeřina poslat jednu 845 za 3 vozovou soupravu.
Kolik jezdí v dieselu Os vlaků pouze Ústí-Lichkov a nejedou dál na Králíky?
A kolik jezdí v dieselu Os vlaků pouze Česká Třebová-Zábřeh a nejedou ani z jedné strany nikam dál?
Stač v procentech..
Samozřejmě Česká Třebová – Zábřeh všechny, z Lichkova skoro všechno pokračuje dál, ale to jde řešit přestupem v Lichkově, jako to bylo za ČD, po elektrifikaci to dokonce snad byla i podmínka, že z Ústí do Lichkova se bude jezdit v el. trakci.
Balík určité může vyjít levněji. Stačí např.zoběhovat více linek jedním efektivnějším obětem.
Mě to připadá celkem logický, jakožto snaha nějak modernizovat vozový park na R11. Ta linka musí být sama o sobě pro dopravce naprosto neatraktivní. Ostatně, není náhoda, že zrovna tady jezdí ČD s takovým šrotem.
Jo a Krumlov (ideálně rovnou Šumava) nic, nebo to se bude soutěžit jen část Ex7?
Už jsem to tu jednou psal: Peróny na trati 194 mají 125 m. Chcete zkrátit každý druhý Jižní expres na 4 vozy nebo chcete v ČB u každého připojovat a odpojovat 1 (běžně) až 3 (posila ve špičce) vozy?
A on by byl problém ty nástupiště ve stanicích, kde by měla Ex7 zastavovat, prodloužit? Když je čas do prosince 2025? 😀 Navíc připojování/odpojování vozů snad neni takový problém, když stejně v Budějcích probíhá přepřah. Zase generujeme 13 důvodů, proč to nejde? 😀
https://i.giphy.com/media/ZaF4Vl1NQxwaVsStQU/giphy.webp
Pijte méně! Možná pak nebudete mít problém porozumět textu. Já jsem nikde nepsal, že to nejde. Jako rodilý krumlovák a nyní budějčák bych si to velmi přál, ale neignoruju realitu. Já jsem se ptal, jak to chce Tomáš Záruba řešit a on mi věcně a slušně odpověděl. Vy jste ukázal, že jste zcela mimo. Stanice ČK se kompletně předělávala a zmršila před pár lety. Ten perón by šlo za dost velké peníze prodloužit tak asi o 20 m, což nestačí. Víc to nejde kvůli obloukům na obou stranách, protože norma požaduje poloměr minimálně 600 m a připouští minimálně 300 m… Číst vice »
Ano, doslovně jste to nenapsal, ale z vašeho komentáře vychází, že problém se nedá řešit úpravou nástupišť, pouze úpravou řazení linky Ex7. Fajn, beru, úprava stanice ČK by byla složitá a nákladná, a změna bude na dlouhé lokte. To nebudu to rozporovat. Nicméně stále vytváříte umělý problém s přivěšováním/odvěšováním vozů, protože tohle už se stejně děje už teď na tom jednom páru IC, co teď skrz Budějce jezdí, na což lišácky nereagujete. A světě, div se, už roky to funguje.
Kdybych si měl vybrat, tak připojovat (v rámci přepřahu to je navíc tak minuta za trochu pomalejší posun).
Jasně minuta posun, ale do toho soupis vlaku, JZB, atd… A na všechno jsou technologické časy.
Ale to při přepřahu platí stejně.
A proto se při přepřahu připojují/odpojují vozy všude možně, jenom v Bulharsku s tím mají mentální problém, protože to je práce navíc. Nebojte s tímhle přístupem Albert nebo růžová košilka čeká, protože ČD pak jaksi pro vás nebudou mít práci.
V Krumlově je taky krátký peron a jezdí tam 5 vozů na IC 533 / 534 a dokonce se v ČB odpojují a připojují posilové vozy a problém to není.
5*26.2 m (standardní délka vozu přes nárazníky, ale některé vozy jsou trochu kratší) = 131 m. Perón má 125 m. Pokud nevadí mašina mimo perón a fíra dokáže zastavit tak přesně, že první a poslední dveře jsou přesně na konci perónu, tak to opravdu žádný problém není. 🙂
Ikdyž fíra v Krumlově zastaví sebepřesněji, tak se (turnusová) 5vz souprava k perónu nevejde. Na první koleji se nevejde ani na kolej (je tam přechod, před kterým se musí zastavit)…
Při jízdě dál na Šumavu by s 5vz problém být neměl (Krumlov je tuším nejkratší), ale nedá se to objet v Novém Údolí. Tam max 4 vozy… (Stožec a Nové Údolí jsou z tohoto pohledu jiná trať).
A to nemluvím o tom, že takový vlak by měl (minimálně v úseku ČB – NÚ) vozit i vagón na přepravu kol (Ds)…
Místo spoléhání na paměť je lepší měřit. Na mapy.cz to jde lehko. ČK není nejkratší. Všechny rekonstruované stanice (Křemže, Zlatá Koruna, ČK, Hořice, Polná, Černá, Horní Planá, Nová Pec) a zastávka Holubov mají peróny 125 m, jen v Polné je u jedné koleje 120 m, zastávky mají 110 m. Černý Kříž je delší (asi 140 m), krátký je Stožec (jen 66 m) a Nové Údolí až ke šturcu má cca 120 m, ale objet tam 135 m (5 vozů bez mašiny) jde bez problému. Ale vůz na kola na Jižním expresu asi fakt jezdit nebude, i když by se mi… Číst vice »
Fíra to očividně na rozdíl od práška z ČB, který se bojí, že bude mít víc práce zvládne, tak to nechte na něm. Jo a poslední dveře mohou být klidně mimo perón, stačí, když četa upozorní cestující, že tam nevystoupí.
Proč by nevystoupil? Naopak, vystoupí a nastoupí tam všichni, protože ty poslední dveře budou na některých nádražích přesně na tom přechodu, přes který se na ten perón chodí!
I kdyby, za Budějovice tak jako tak nejezdí tolik lidí a v ČB se stejně přepřahá, tak se to přitom může odpojit/připojit a čas navíc to nezabere.
Každý den se v ČB připojují a odpojují vozy u Ex7_Linz, a to dokonce během běžného pobytu 5 min bez výměny lokomotivy. Když nebudu brát v potaz pá/ne posily, tak je to vždy vlak 330 a 337.
By mě zajímalo, jak se od 2025/26 vejdou na nádraží v ČB další dvě soupravy navíc (z důvodu rozdělení R11), když všechna nástupiště jsou v S:00 plná a páté nástupiště se má stavět až od 2026 (stavba myslím C-18).
Jak kdyby to někoho zajímalo. Podobně jako v Praze se šetří nějaké drobné na provozu, aby investičně vyletěly oknem o několik řádů vyšší částky.
V horším případě to nebude znamenat hrany navíc, ale ještě méně stabilní provoz, kdy navíc přenos zpoždění nebude v rámci linky skrz uzel (tedy to aspoň neujede skrzovým cestujícím), ale na vlak opačného směru (=lidem skrz se ujede a pozdě pojede i opačný směr). A to se přece vyplatí…
Tak na 190 by asi pomohlo křižovat ve Strakonicích (i zdejším přípojům). Tady ty 2 hodiny pobytu v PL jsou ze systémového hlediska vata dostatečná, potřeba je hlavně aby se v CB dalo pokrátit něco na úrovni cca 10 minut. A to bych řekl, že vratné soupravy by řešily. Směr Brno bych čekal vzhledem k atraktivitě linky a přepřahu nějaká horší vozidla, navíc obrat v Brně zas tak úplně dlouhý není, takže tady by se to ob vlak točení asi i obhájilo. Jiná věc je, že případný dvouhodinový prostoj jak v PL tak v CB už by mohl někoho tzv.… Číst vice »
PM-ČB po dokončení reko mezi PM a Horažďovicemi bude dost hluboko pod 2 hodiny, takže hodinové čekání není nutné a může to být takt 1h ve špičce se 4 soupravami.
No právě – takže v Plzni ten relativně ostrý obrat přibude dřív nebo pozdějš nejspíš tak jako tak. (Což problém v Budějcích moc nevylepší.)
No, teď tam přijedou 2 soupravy a jedou každá jinam; nově tam přijedou dvě a pojedou každá zpět, ne? Točit to ob soupravu by byl samozřejmě nesmysl, už jenom finančně, na co platit hromadu železa co pořád jenom někde stojí…
Pokud by to snad měl dostat soukromník, tak ministerstvo nutně musí zvýšit požadavky na spolehlivost. Když dojde k mimořádnosti, tak ČD se o cestující vždy nějak postarají – seženou náhradní autobusy, vypraví náhradní soupravu a podobně. RJ akorát spoj odřekne a při mimořádnosti na trati vás nechá sedět ve vlaku klidně celou noc.
Jak dostat, snad vyhrát, ne?
Jak zvýšit požadavky? Bude to přinejmenším jako u R23 a R z Brna do Bohumína.
A neměli by tyto linky být v přímém zadání? Někde jsem to četl!
Chtělo by to Alespoň novější AB vozy na rychlíky Budějovice -Plzeň. Na delší cesty jezdím pouze 1. třídou a tady je to těžce podprůměrná kvalita. Úplný skanzen.
To sa fakt nepoučili z R8 a aj tak budú vypisovať šibeničné termíny ktoré dokáže splniť len ČD, poprípade nejaká dcéra zahraničného národného dopravcu, a to s vozbou z čias Márie Terézie.
Možná přeci jen není zájem vše rozdat soukromníkům.
Už som sa bál kedy niekto vytiahne túto mantru.
ČD sa môže rovnako zúčastniť súťaže ako aj súkromník. To, že prehrá je ich h*vno, nie problém súkromníkov (ak je dobre nastavená súťaž, tak ani problém štátu)
Pozor: nevím, jak Jančura, ale Arriva je součástí nadnárodního uskupení a GWtrain taky není nic, co by se dalo nazvat soukromnikem ve smyslu „Matěj, ale sikovnej“.
Nee ani z R23.
To by mě zajímalo, jaké vlaky jezdily za Marie Terezie, tedy asi 80 let před příjezdem prvního vlaku do Brna…
1838-1780=58.
No zrovna vy byste nám asi kázat neměl pri vší účtě… Teď jsem zase ten skok o 30 let v čase zpět absolvoval, když jsem tranzitoval přes vaší vlast…
Stat by mel zvyhodnovat statniho dopravce a cesky stat, nez vse zadavat konkurenci, pokud mu jde jen o nejnizsi cenu a snizenou kvalitu objednavanych sluzeb.
Taky chybou, ze standard je nastaven nizko a vymahani nesplneni vuci zavazkum v minimalni vysi a pro dopravce, pokud treba nemaji personal, nedodrzi razeni, maji zpozdeni svoji vinou nebo dodavaji vozidla nevalne kvality, to neni likvidacni, ale spise vysmechem atd.
Ve finale to odnesou cestujici vyssi cenou, komplikaci pri nedodrzeni prestupu, ci nutnosti mit vice listku nez predrazeny oneticket.
Stát by měl toho tebou preferovaného dopravce zrušit, případně brutálně reformovat.za draho a v hnoji se do příchodu alternativcu jezdilo normálně a ještě se to bralo jako standart, snad se to už nikdy nevrati. Ty termíny jsou šité pro starou špínu a to je škoda .
A zase ten ohraný mýtus?
Co Aee, Apee, Bee238 (240 původně), Bpee, Bmz241 a 245?
Kvalitu a sankce za její nedodržení definuje objednavatel, tedy ministerstvo v tomto případě.
Pokud tu samou službu dodá někdo levněji, než ČD a.s., není důvod, aby jí dodávaly ČD (dopravce jako každý jiný).
Pokud by osobní doprava ČD generovala pravidelný zisk a zvyšovala kvalitu služeb, tak by měla obecně lepší postavení na trhu.
Reálně je hospodaří osobní dopravy ČD ztrátové a konkurenční dopravci to jsou schopni se ziskem vyjezdit za nižší kompenzace objednatelů. Takže MD nemá důvod zadávat zakázky jim vlastněnému dopravci, protože je to pro něj málo efektivní.
ale na úkor udrzby, kvality vozidel i personálu…
Na údržbu jsou poměrně striktní pravidla, můžeme diskutovat, zda-li je lepší regiopanter či Elf 2, jinak se toho moc porovnávat nedá.
Zrovna na jihu, ty vyklepaný Béčka tam na rychlících pořád jezdí. S údržbou taky nic moc dokud neudeřil ECM.
Jo jezdí když .. je hromada vozu v zosce
Přitom by stačilo ŽOSku znárodnit, předat pod … ŽSSK/ŽSR a bylo by všecko v naprostém pořádku.
No holt se udelal novy koridor na Prahu a uz se bude soutezit. Na Plzen si to nikdo nevezme tam by si na tech kolejich znicil mašiny.
Co je na kolejích na Plzeň?
Takže zase taková pseudosoutěž, kdy se soutěží na poslední chvíli a dopravce musí mít silnou existující flotilu a pak slíbit do budoucna nějaká vylepšení. To opravdu nejde vypsat soutěž pořádně s požadovanými službami několik let dopředu tak aby se mohlo začínat s požadovaným vozovým parkem?
Soutěžit něco……….. v současném chaosu je ……….. holub na sousedově střeše ! Kraj nezfackoval svoje lidi za to, že nechtěli dvojkolejku ČB – Plzeň. Potom cpe všechny do autobusů a aut. Potom města řvou, že jsou ucpaná………… vítejte v Korourkově.
Nebude nakonec dvojkolejka? Aktualizovanou studii přeci doposud nikdo nezveřejnil.
Ono to nakonec vypadá docela dobře. V jedné z variant je navrhováno zdvojkolejnění ČB – Strakonice. O úseku Horažďovice – Plzeň není řeči, ten byl beze změn převzat dvojkolejný již z předchozí studie.
Takže se pořád budou rychlíky křižovat na jednokolejném úseku v Katovicích?
Ono by šlo přeložit křižování do Strakonic, mezi Horažďovicemi předměstím a Nepomukem jsou dvě koleje, které se protahují do Plzně. Dvojkolejný úsek je také ze Zlivi do Číčenic. Z Číčenic do Strakonic bude problém se souhlasy obcí a řešením přejezdů. Z Nemanic by to do Zlivi šlo rozšířit na dvě koleje, otázka je, zda-li jsou potřeba a vyřešit napojení na dvojkolekju koridoru.
Předpokládám že zrychlení způsobené už jen modernizací zabzař a přejezdů bude tak výrazné, že to křižování padne někam úplně jinam.
Kraj má obyvatele zastupovat, nikoliv jim velet. To jste si spletl dobu a státní zřízení. Totalita už tady není a stejně tu druhou kolej postavit nedokázala.
Jistě že bude: https://www.k-report.net/presmerovani/?prispevek=4532090
Dobu jsem si nespletl. Ale kraj je zastoupil tak – my druhou kolej nepotřebujeme. Tak se nepostavila. Mohla být za peníze EU. Bohužel žijeme v době, kdy stačí slovo jednoho úředníka (my to nepotřebujeme) a je vymalováno.
Ale kraj (= političtí bafuňáři) ani úředník to opravdu nepotřebovali!
naopak díky kraji se bude mezi ČB a Strakonicemi hodně modeznizovat, například půjde jezdi do Vodňan přímo z Budějc (bude tam i elektrika) atd
ÖBB budou chtít spolupracovat s jiným dopravcem nebo vlaky budou končit v Summerau s přestupem do soupravy ÖBB anebo nový dopravce bude jezdit do Linze na komerční riziko?
Já jenom, že ÖBB pošle nového dopravce do zadele.
likvidace železnice v přímém přenosu
Rychlíky Plzeň – Brno jsou dnes na takové úrovni, že tam není co zkazit 🙂
Je. Představte si, že bude jezdit 2×845 v celém úseku Brno-Budějovice, elektrizace neelektrizace.
Prvních pět let to přežijete a budete se celou dobu těšit na baterkového Pantera 🙂
Já jo, ale co MD? A že by se plánoval Panter BEMU na trasu Praha-Písek-Budějovice, tak to asi ne.
Ale zde se bavíme o trase Brno – Jihlava – ČB, Mlho…
Heleďte Šimrale, když se nikdo nehrne na MD do nějakých BEMU na Praha-Písek-ČB, tak se do nich tuplem nepohrne ani na ČB-Jihlava-Brno.
A proč porovnáváte obsazeností zcela rozdílné linky?
Znáte někoho, kdo jezdí z Prahy do ČB přes Písek? Tahle linka jen nesmysl. Smysl by měla linka Písek – ČB v hodinovém taktu (ale to by asi musel platit kraj) a dvouhodinový takt osobáků Písek – Zdice půlený prokladem z Příbrami do Zdic k plzeňským rychlíkům.
což přesně minimálně ve špičce už je ta hodinovka do Písku. částečně Arriva (MD) částečně ČD (kraj)
A nebo Plecháč + 2x Bdmtee, což je ještě horší.
Tak nevím kde ..když v Brně ani v Budějovicích to nejezdí
Což by se u ČD stát nemohlo, aby jezdil diesel pod dráty
https://zdopravy.cz/mezi-opavou-a-ostravou-zacaly-jezdit-trivozove-regiopantery-vyber-dopravce-uz-ma-vice-nez-rocni-zpozdeni-166965/#comment-1046453
To sme si mysleli aj o linke R8. Nakoniec to dopadlo tak, že tam kľudne mohli ostať ČD.
Už si v těch ČD konečně uvědomte, že réžijka není železnice ale jen přežitek středověku.
Režijka opravdu není železnice, to máte pravdu. Ale není to přežitek ze středověku, nýbrž benefit.
Benefity zaměstnavatel PLATÍ. Režijka rozhodně benefitem není. Obdobné zvrácenosti bývaly mnohem častější. Dodnes přežila právě ta režijka a je nutno tuto nerovnost z trhu práce i z právního řádu odstranit.
Režijka není pro zaměstnance železnice špatná, ale nechápu, proč se dopravci nedomluví a neudělají nějakou režijku pro všechny dopravce
Protože ti jediní opravdoví ajzbóni ji mají nařízenu zákonem a tak svého modromodrého zaměstnavatele nenutí, aby se posunul z 19. do 21. století a ten stále uražený, že ztratil monopol, podobná jednání odmítá.
Tak to řekněte odborařům v SNCF a uvidíte ty ohně !
Proč? To je výběrko na zrušení vlaků na daných linkách? : – D
Má strach, že bude muset za jízdenku platit a tak pojede natruc autem, protože ho nákup jízdenky uráží.
Jiří má sice mínusy, ale zcela neprávem. Můj soused, zaměstnanec národního dopravce se přesně takhle chová. Do vlaku konkurence, které převzala linku prostě nenastoupí. Takže ekologicky a v souladu s podporou veřejné dopravy jezdí do práce autem.
Jeden soused jako dostatečný statistický vzorek : – D
Chápal bych to kdyby ho to autem vyšlo levněji.
No, vzhledem k šibeniční lhůtě bych neřekl, že mají ostatní dopravci velké šance. Takže vám dávám za pravdu. Nejspíš vyhrají ČD -> likvidace železnice.
A? (Brno) – Jihlava- ČB ne? Jezdím z JH směr Veseli/ČB dost často a nějak jsem si nevšiml že by vlaky na trase byly prázdné…..
Z JH sice spojení do ČB/ PH autobusem je, ale nic moc. Z JH do Kardašky odpoledne jeden dva autobusy.
Jasna prohra CD.A ted me kamenujte
Spíše nerozumím tomu komentáři, když ještě ta soutěž ani nebyly vypsána…
Naopak, vzhledem k tomu, že plnění je už od 2025/2026 což je fakt málo času, když soutěž není ještě ani vypsaná, tak to je pro ČD docela nadějné.
A ja vam proste rikam ze to prohraje.CD je tak neco strasne neschopneho,ze uz asi nic jineho neexistuje
Týjo, to by se vlastně neměl ani začínat ligový ročník. Aby Sparta neprohrála zápas a sestoupila z lidy! 😀
a jaké vypsali podmínky? jestli to bude něco na způsob, pošlete tam odpadkový koš typu regína, šukafon, nebo to co má arriva za hořící vozy bez klimy, tak to se máme 15 le t na co těšit, zatímco kraje zavádí vysoký standard, tak stát chce co, ještě koňmi taženou páru, protože nebude na uhlí……
Tak snad vysoutěží někdy něco normálního na praha-písek, aby se tomu dalo říkat rychlík a vizitka státu. Je to akorát pro ostudu, kraj objedná vlak a stát pojízdnou popelnici…
Ještě tu soutěž nevypsali. Zahájení v posledním čtvrtletí.
Opravdu jste se nedostal k prvnímu odstavci? Pak mám silné pochybnosti, že ty podmínky zvládnete přečíst…
Plnění od 2025/2026 to je fakt malo času na tak velký soubor. Asi velká šance pro ČD.
To ať rovnou dají ČD, protože žádný soukromníky tam lidé nechtějí. By si museli lidi pořizovat kvuli tomu one ticket a ten je drahý. A nějaká liberalilizace jenom akorád ničí veškerou fungující dopravu. Ono třeba ze začátku muže mít ten soukromník levné jízdné, ale potom většinou ty ceny napálí vysoko.
Naopak na většině rychlikových linek by výměna dopravce prospěla, aby přestali jezdit vagóny A, AB, B.
A nebo motory r. 845 že
Ty jezdí na lince České Budějovice – Písek – Praha a smlouva s Arrivou je tuším do prosince 2027. A nejsou předmětem této soutěže.
Tak uvidíme, co si stát objedna dal, zda to stejné, nebo zvedne standardy.
Střepy
Jasně střepy. A na R12 běžně B249, Bd264, Bee cosi, často v kožence, špalky randál. To je kultůra
Holt co si stát objednal, to dostal.
Aby přestaly jezdit A, B a AB stačí aby se z Vrútek vracely vozy v termínech a dále aby byly dodány Comfortjety.
Obávám se že ani to nestačí. Těžko budou mít „někde v kopřivách“ něco lepšího na posily nebo záložní, takže se s A/B/AB a honeckerama budeme střetávat i nadále. Snad ne tak často…
Buďte rádi za tyhle staré krámy, aspoň něco jede. Soukromníci často v záloze vozy nemají a mnohdy tak musí soupravy výrazně zkracovat. Upřímně, daleko radši pojedu poloprázdným honeckerem než natřískaným moderním vozem.
Však ano, to neměla být kritika jenom zhodnocení stavu.
Ovšem nemusí to tak být. Pokud objednatel bude požadovat i na posilové spoje stejnou kvalitu, tak bude dopravce mít v kopřivách stejně kvalitní vozy, jako na běžných spojích.
A teď jde o to, co je lepší 🙂
Čili budete radši, když ty honeckery vyženou lidi z vlaku.ů
Je objednaných 180 vozu takže to už sakra poznáme
Jj v Říši snad ano… současné berlínské ojetiny jdou na Mnichovaky a pod
Když si je stát objedna, tak tam budou.
Řekl bych, že „co lidi chtějí“ nikoho moc nezajímá. Jedinou motivací objednatele je, aby to stálo co nejméně při zachování nějaké minimální akceptovatelné kvality.
No nevím, jezdím soukromníkem a obyč jízdné má stále levnější než ČD, i po mnoha letech.
Já viděl u soukromníka cenu za Praha – Ostrava i několik tisíc korun. V pátek ve špičce. Jen držej cestující jako rukojmí. A platí to o všech dopravcích v tomhle stylu kapitalismu.
Jasně, soukromníci si sami od sebe zdražili dokonce i krajské lístky v závazku!
Leoskovy fotky jsou naštěstí dotační minulosti (75% sleva ze 4 násobku = slusnej vejvar)
Nedávno jsem platil za motoráček z ČB do Černého Kříže asi 280 Kč. Jelo to tři hodiny, autem to jezdíme hodinu. Ano, máte pravdu, nemají to levné.
Jízdní doba je 2:20-2:24, takže nikoliv tři hodiny a OneTicket stojí 167 nebo 174 Kč.
One ticket není tarif soukromníka a patří k nejdražším. Opravdu si myslíte, že vám tohle sežerem?
Jízdní doba je nyní třeba i 2 hodiny 43 minut, zřejmě jste se díval do již neplatného jízdního řádu. A 20 minut je na této trati v sezóně ještě docela přijatelné zpoždění.
Pan Laborec425 píše o cestě autem v množném čísle, ve dvou lidech za to opravdu skoro 280 Kč zaplatí.
To je ale z mého pohledu cena naprosto pohodová a nízká.
Z ČB autem do Nového Údolí autem, tedy přes Strážný a Haidmühle = 96 km, za hodinu? Kde jste koupil ten vůz s vysouvacími křídly?
Na Slovensku nějaké byly
Vážně?
Jízdní doba autem je podle „Mapy.cz 80-90 min.
Je to sice pořád míň, než vyhlídkovým vlakem (asi tak polovina času) , ale zase se při řízení auta nemůžete intenzivně kochat.
Liberalizace ano, ale s citem. Ne, že jeden střep 854 nahradí jiný střep 845 nebo že A. B a BDs nahradí západoněmecké šunky ze 60. let.
Pane Jane,
příště prosím váš příspěvek označte na konci viditelnou poznámkou „Sarkasmus“.
Podívejte se prosím, kolik lidí vzalo vaší výše uveddenou srandu vážně a dalo vám mínusy.
Nynější linka R11 už rozdělená je. Původní trasa byla Plzeň – Bohumín. Dále nedrobit!
Jednoznačně rozdělit, alespoň se zlepší včasnost.
Ano, aby to mohlo prostě v ČB ujíždět legálně, co?
Ne. Aby ty davy, které jedou z ČB do Protivína a Strakonic nemusely čekat na zpožděný rychlík z Brna vezoucí pár lidí, ze kterých na Plzeň pokračuje sotva pětina.
On tím někdo jezdí z Brna do Plzně? Ale no tak. Zpoždění jsou tam neskutečná a přenáší se na celo síť, takže jestli tomu chcete říkat ujíždění legálně? Klidně! Běžte vysvětlivat ostatním, proč musí kvůli Brnu čekat v Plzni další 2 hodiny na Most třeba, ale i v jiných stanicích. Dlouhá ramena napříč republikou jsou hloupost.
Kolikrát za den taková linka Plzeň – Bohumín přes Budějovice, Jihlavu, Brno jela? Ráno a odpoledne? A taky existovaly osobáky České Budějovice – Plzeň – Cheb. Ty jezdívaly asi 3x denně. A těch 242 km jely pěkných 6 hodin. Pro šotouše orgasmus, pro normálního cestujícího na umření.
Asi tim osobákem nikdo nejel z Chebu do ČB.
Ale jel. Rychlíkový příplatek stál 16 Kč a autobus byl 2x dražší než vlak. Tenkrát se tolik nespěchalo.
16 Kčs.
Protože těch 16 kč byla hodinová mzda!
V šedesátých letech jsem tím osobákem jezdil z ČB do PM. Rychlíkový příplatek byl opravdu 16 Kčs, ale základní hodinová mzda dělníka byla 5-7 Kč a pětku za hodinu (pro neznalé = 10 Kčs) dostával leda zedník na melouchu. Oběd stál kolem 7 Kčs, minutka kolem 12 Kčs, takže rychlík byl luxus i ve vozech B.
Jako dítě pamatuji cestu osobními vlaky ze Slavkova u Brna do Žiliny. Přes Trenčianskou Teplou, s přestávkou hodinu a půl na oběd v nádražce v Trenčíně a půlhodinovým přepřahem v Púchově ze Sergeje (na osobáku) na Bobinu.
Tam jezdil brejlovec … pokud vím . Možná v jiném období , ale Sergeje na osobní vozbě jsem neviděl .
Byly ještě delší. Karlovy Vary – Cheb – Plzeň – ČB.
A začasto jste s nimi museli jet v dlouhých trasách, protože rychlíků zrovna moc nejezdilo.
Plzeň-Bohumín neexistoval. Byl Plzeň-Brno Junák přes Tábor, a potom ČB-Bohumín a ČB-Olomouc, oba přes HB s princeznou. ČB-Bohumín měl přímé lehátko do Košic.
tak urcite, jenom asi zhruba cele 00’s jezdil jeden par R (rano z bohumina, odpoledne zpatky) Plzen – Budejce – Brno – Bohumin
(byla to kravina? vicemene ano. existovalo to? taky ano)
A ještě jste zapomenuli na rychlík ČB – Šumperk… 🙂
Rozdílná poptávka? Plzeň-ČB nejsou busy? Tak to by určitě stačilo zakázat autobusy do Jihlavy, aby si cestující nemohli vybrat rychlejší dopravu. Rozumíte, když tadyhle starosta Liptákova provozuje dotovanou restauraci, tak tam žádná nedotovaná vzniknout nesmí. To by tak hrálo, ještě by do té nedotované chodili lidi. 😛
Ono mezi Plzni a Českými Budejovicemi jezdí rychlík dvě hodiny, auto totožnou dobu, protože v Plzeňském kraji se jede přes spoustu obci 50 km/hod a kamiony není kde předjet Trasu z Českých Budějovic do Brna jezdí pouze několik autobusů okolo s časem přes tři hodiny, autem to lze jet do 2,5 hodiny a vlak jede přes čtyři hodiny. Jedna věc je výměna lokomotivy v Jihlavě, druhá poměrně velká časová rezerva. Vzpomínám si, že z Horní Cerekve do Českých Budějovic dokázal rychlík stáhnout z třicetiminutového zpoždění dvacet minut. Jiná věc je, že mi přijde vypsat výběrové řízení s termínem za dva… Číst vice »
Tak může to být uzavřeno stylem „teď tam dejte co máte, ale dva roky po začátku už budete provozovat výhradně vozy v kvalitě bla bla bla… „
To už neplatí, od změny míst křižování to jezdí na krev a stahovat se moc nedá. Co se týká poptávky tak jednoznačně nejslabší je to mezi JH a Jihlavou, ostatni úseky jezdí slušně zaplněné.
Akorát pro jednu 845. Bude soukromník a ušetří se.