Nové vlaky na 200 km/h a smlouva na 15 let. Česko vypíše společnou soutěž s Bavorskem na spojení Praha -Mnichov

Lokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.comLokomotiva Siemens řady 183 v čele expresu z Mnichova do Prahy. Foto: Dolansapur / Flickr.com

Do prosince 2027 mají jistotu provoz Die Länderbahn a České dráhy.

Ministerstvo dopravy společně s bavorským objednatelem železniční dopravy Bayerische Eisenbahngesellschaft (BEG) vypíše ještě do konce měsíce mezinárodní soutěž na dopravce pro linku Ex36 mezi Prahou a Mnichovem. Do konce prázdnin pak vyhlásí soutěž na provozovatele expresů z Prahy do Plzně a dál do Chebu a Klatov.

Ve včerejším diskuzním pořadu Trendy Zdopravy.cz to uvedl ministr dopravy Martin Kupka. Podle něj proběhla finalizace všech podkladů a nic již nebrání, aby došlo k vypsání tendru. Vítěz soutěže získá patnáctiletou smlouvu od prosince 2027. „Požadavkem bude nasazení nových vozidel na rychlost 200 km/h,“ uvedl Kupka.

O soutěži se mluví několik let, půjde i na evropské poměry o unikátní tendr: přeshraniční výkony se dosud v dálkové dopravě prakticky nesoutěží. Provoz linky označované jako Západní expres zajišťuje pod značkou Alex Die Länderbahn na bavorské straně a České dráhy na českém území. Spojení je dlouhodobě kritizováno za výpadky v kvalitě zejména od německého dopravce. „Evidujeme celou řadu stížností, které se týkají současného stavu této linky,“ řekl Kupka. Samostatnou kapitolou jsou pak dlouhé jízdní doby.

Od prosince rozdělení výkonů v Bavorsku

Stávající dopravci mají jistotu provozu do prosince 2027. BEG se už dříve rozhodl Die Länderbahn část zakázky odejmout, provoz na rameni Mnichov – Regensburg – Hof má od konce příštího roku převzít DB Regio. Nebude tak docházet ke spojování souprav, což má eliminovat zpoždění.

BEG doufá, že oddělení linek zvýší spolehlivost, protože zpoždění se již nebudou přenášet z jedné linky na druhou. „Přetrvávají však strukturální problémy v infrastruktuře, které budou mít v budoucnu pravděpodobně negativní dopad na přesnost. Patří sem téměř 150 kilometrů dlouhá jednokolejná trasa ze Schwandorfu do Plzně, ale také frekventovaný úsek z Freisingu do Mnichova, který dosáhl své kapacity,“ uvedl BEG ve své zprávě. Linka z Mnichova do Prahy bude na německé straně označena jako RE25. Na české straně jako Ex36.

Na mezinárodní soutěž naváže ještě tendr na výkony ryze v objednávce českého ministerstva dopravy. Půjde o linku Ex6 z Prahy do Chebu a rychlíky z Prahy do Plzně a Klatov s prodloužením do Železné Rudy. Bude rovněž na patnáct let od prosince 2027.

Tagy Bayerische Eisenbahngesellschaft BEG Ex36 Ex6 linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy praha - mnichov R16 Západní expres
129 komentářů