Jak dál s otvíráním české dálkové železniční dopravy? Diskutoval ministr s dopravci

InterPanter Českých drah a RegioJet na hlavním nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.czInterPanter Českých drah a RegioJet na hlavním nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra /Zdopravy.cz

Diskutujícími budou Martin Kupka, Michal Krapinec, Radim Jančura a Jan Paroubek.

Po pilotním díle o budoucnosti českých lokálek pokračujeme s novým formátem diskuzního pořadu Trendy Zdopravy.cz. Dnes od 20 hodin jsme se věnovali budoucnosti dálkové železniční dopravy v Česku a připravenosti železničních dopravců na další soutěže a otevírání trhu.

Pozvání do diskuse přijali:

Martin Kupka, ministr dopravy
Michal Krapinec, generální ředitel Českých drah
Radim Jančura, majitel a zakladatel RegioJetu
Jan Paroubek, ředitel CENDIS

Jaký je přesný plán ministerstva na další železniční soutěže? Jaké termíny aktuálně platí a jaká budou pravidla? Jaké jsou dosavadní zkušenosti z železničních rozstřelů? Nemělo by Česko spíš chránit tuzemský trh pro svého národního dopravce? Jak se chystají na liberalizaci České dráhy? Jakou má stát strategii pro tratě, kde neobjednává dálkovou dopravu, nechává zde jezdit dopravce na komerční riziko, ale přitom zde zásadně chybí kapacita dráhy? Jaké má vlastník očekávání od ČD na otevřeném trhu a jaké očekávání mají ČD od státu? Jak se chystá na otevírání trhu RegioJet? Je OneTicket úspěšný a podaří se, aby z něj byla celostátní jízdenka, která bude platit i mimo železnici? Jak těžké bylo pro nové dopravce vstoupit na železniční trh? A podle čeho se budou vybírat v budoucnu ti, kteří budou smět na vysokorychlostní tratě?

K dispozici je přímý přenos na YouTube.com, později také jako hlasový záznam v podcastu. Nejdůležitější informace jsme přinesli v on-line reportáži.

21:28 Nástup konkurence přinesl zlepšení kvality služeb, míní Jan Paroubek.

21:22 Ministerstvo hledá partnera pro demografické předpovědi, jak se promítnou do dopravy.

21:21 Radim Jančura uvedl, že vztahy s Českými drahami se výrazně zlepšily a dopravci si vzájemně pomáhají.

21:20 Dotaz na větší nasazení vozidel ComfortJet v Česku. Podle Krapince jsou přesně určena pro mezinárodní dopravu.

21:19 Pendolina budou dál jezdit do Ostravy, nemáme jinou ambici, řekl Krapinec.

21:18 Odpovědi na dotazy čtenářů. Ministr Kupka vysvětluje, proč bude VRT do Německa. V případě spojení do Mnichova jsme dál v přípravě než Německo, říká Kupka. Potvrdil plány na tunel Praha – Beroun.

21:16 Ztráta podílu bude znamenat i snižování počtů lidí na generálním ředitelství, řekl Michal Krapinec.

21:14 České dráhy podle Michala Krapince vidí údržbu pro jiné dopravce jako byznys.

21:08 Budoucnost dieselových rychlíků. 12. července proběhne podle Kupky klíčové jednání se Správou železnic ohledně infrastruktury pro bateriové či vodíkové vlaky.

21:05 Jan Paroubek: Řešením není koncesní systém, ale investice do infrastruktury. V českém prostředí to nepomůže. Podle Radima Jančury takový systém není vhodný. Koncese mají podle Kupky i právní hrozby. Dramatickým způsobem se dostáváme na hranici kapacity, dodal.

21:00 Co s kapacitou tratí, kde je komerční doprava? Podle Kupky tomu ministerstvo věnuje pozornost a je to argument pro zkapacitnění úseku Velký Osek – Týniště nad Orlicí – Choceň. S dopravci chce řešit, jak zvětšit kapacitu vlaků. Podle Jančury je řešením regulaci přes poplatek za dopravní cestu, aby se například kraje rozhodly, jaké vlaky chtějí.

20:58 ÚPDI je podle Kupky nejmenší úřad s 23 lidmi, kde 6 jsou provozní zaměstnanci. Agenda podle něj bude nadále dobře fungovat, jen s menšími náklady.

20:54 Radim Jančura kritizuje rušení Úřadu pro přístup k dopravní infrastruktuře. ČD s převodem budov podle něj získaly zvýhodnění v oblasti nástěnek i pokladen a čekáren. Jako příklad uvádí brněnské nádraží, které je ještě v majetku ČD. „Připravuji se, že tam budu spát a držet pozice,“ řekl Jančura kvůli výpovědi ze stávající čekárny.

20:52 Debata ohledně převodu pozemků Českých drah na Správu železnic. Podle Kupky se čeká na verdikt Evropské komise.

20:51 Podle Jančury využívání těchto služeb pomáhá ekonomice Českých drah.

20:48 Podle Michala Krapince České dráhy investovaly za poslední čtyři roky přes čtyři miliardy do zařízení služeb a tyto poskytovat soukromým dopravcům. „Zásadně mi to nevyhovuje,“ říká Krapinec. Podle něj za vypuštění fekálií zaplatí dopravce 127 Kč za vůz, což je podle Krapince ztrátové a chystá se revize celého ceníku. Podle něj by bylo řešení přesunout tyto služby na správce infrastruktury.

20:47 Zájem o integrované jízdenky poroste, když je bude možné využít kdekoliv, míní Paroubek.

20:45 Podle Jančury nebrání nic tomu, aby se integrovaly i dálkové autobusy.

20:43 Podle Jana Paroubky došlo ke shodě s kraji, jak by mohla jízdenka fungovat. Diskuze je nyní hlavně o ceně. Podle Kupky jsou jednání celkem daleko.

20:38 Rozjeli se aktivity k integraci dalších systémů do OneTicket, zejména pak krajské. Podle ministra může být OneTicket jednou na všechny druhy dopravy s výjimkou dálkové autobusové spoje. Komplikací jsou podle něj jednotlivé krajské systémy, které vznikly za posledních 20 let. Jednotná jízdenka po vzoru Rakouska či Německa by podle něj znamenala vysoké náklady. „Zatím na něco takového česká ekonomika nemá,“ dodal.

20:36 Největší prodeje jsou na tratích, kde je více dopravců, zejména mezi Pardubicemi a Jaroměří. Ročních jízdenek se zatím prodává relativně málo. V létě uvede Cendis nové jízdenky pro firmy a rodiny.

20:35 Téma jednotné jízdenky. Jan Paroubek připomíná těžké začátky, kdy ČD měly výrazně větší podíl na trhu a zdála se zbytečná, současně bránila větší liberalizace. Význam jízdenky OneTicket podle něj stále stoupá, dosud se prodaly jízdenky v hodnotě přes půl miliardy korun, nyní se prodá jízdenek za zhruba milion korun denně.

20:33 Na soutěžení je už jen sedm let, připomíná Radim Jančura a apeluje na jasný harmonogram.

20:30 Michal Krapinec by uvítal standardizaci podmínek pro soutěže, podle Kupky se to bude ministerstvo snažit maximálně řešit. „Nechceme, aby podmínky vyhovovaly jedinému dopravci,“ dodal.

20:29 Michal Krapinec se vrací k veřejným zakázkám. Na R9 v době podání nabídky neznali cenu kolejových vozidel pro tyto výkony.

20:27 Podle Kupky čelí dopravci nyní podobným problémům zejména s vozidly a jejich opravami. Je nesporné, že nástup nových dopravců posílil České dráhy. Objem železniční dopravy podle něj dál poroste. Kdo se rozhodne pracovat na dráze, nemusí mít obavy, že by neměl práci.

20:25 Jan Paroubek upozornil na problém s velkou délkou výroby nových vozidel.

20:23 Podle ministra je před Českými drahami období, kdy to nebudou mít snadné, ale musí se s tím vypořádat.

20:20 Jan Paroubek připouští, že zákon má určité nevýhody, soukromník se podle něj bez klasické soutěže může dostat často k lepším podmínkám.

20:19 Podle Radima Jančury České dráhy chápe, že soutěže jsou „opruz“. Nedává podle něj ale smysl, aby se to týkalo soukromých dopravců. Podle něj zákon předpokládá, že u státních firem se krade.

20:17 Michal Krapinec navrhuje, aby zákon o zadávání veřejných zakázek platil i pro jiné dopravce, kteří se ucházejí o výkony objednavatelů. Naráží na průtahy v soutěžích na dodavatele kolejových vozidel.

20:14 Podle Michala Krapince je pokles podílu ČD logický, přirovnává ho k vývoji u Deutsche Bahn nebo v nákladní dopravě u ČD Cargo.

20:12 Limitem RegioJetu je podle Jančury přirozený růst a financování nákupů vozidel. Ročně je připraven investovat 3 miliardy korun do nových vozidel. Podle něj chce RegioJet jít o všech soutěží.

20:10 Podle Radima Jančury jsou České dráhy nejlepším státním východoevropským dopravcem díky konkurenci. Za nimi není dlouho nic.

20:09 Podle ministra příchod nových dopravců zvýšil celkově kvalitu. Připouští, že přístup státu je vzhledem k vlastnictví ČD lehce schizofrenní.

20:07 Šéf Českých drah uvádí, že musí ctít strategii, kterou stát nastavil. Připomněl současně, že jiné země v liberalizaci nejsou zdaleka tak daleko.

20:05 Michal Krapinec: Liberalizaci plně respektujeme. Rozsahem i načasováním liberalizace je Česká republika unikátní, budeme připraveni obhájit naše výkony.  Po prosinci 2023 už nepůjde uzavřít žádné výkony bez soutěže. Jsme připraveni, že liberalizace nevratný proces a nemá smysl dál řešit, zda nebude.

20:03  „Na lince do Bavorska evidujeme stížnosti cestující a věříme, že soutěž kvalitu výrazně zvýší,“ říká Kupka. Podle něj je důležité postupovat s liberalizací tak, aby přinesla zvýšení kvality. Sledujeme nyní nedostatky u různých dopravců, dodal.

20:01 Ministr dopravy oznámil, že za čtyři dny zahájí společné výběrové řízení na dopravce z Prahy do Mnichova, do konce léta pak ještě na všechny další dálkové linky do Plzně. Příští rok má začít také soutěž na dieselové linky a rychlíky do Českých Budějovic. Všechny smlouvy budou na 15 let.

20:00 Zahájení diskuze. Přenos vysíláme ze salonku TGM na pražském dejvickém nádraží.

Tagy linky dálkové dopravy Ministerstvo dopravy Trendy Zdopravy.cz
28 komentářů