Podepsáno: RegioJet má už jistý provoz rychlíků R9 z Prahy do Brna s novými jednotkami PESA

Vizualizace nové jednotky PESA pro RegioJet. Foto: RegioJetVizualizace nové jednotky PESA pro RegioJet. Foto: RegioJet

Provoz podle nové smlouvy začne v prosinci 2026.

Ministerstvo dopravy završilo první otevřenou soutěž na provoz dálkových vlaků. Jde o linku R9 z Prahy do Brna přes Vysočinu. Se společností RegioJet, která v tendru porazila České dráhy, dnes ministerstvo podepsalo smlouvu na 15 let. Dopravce má od prosince 2026 vyjet s úplně novými jednotkami od polské společnosti PESA Bydgoszcz.

Kontrakt je již v registru smluv. RegioJet za patnáct let provozu získá kompenzaci 4,937 miliardy korun. České dráhy požadovaly částku 5,895 miliardy korun. Rozdíl tak dosáhl 922 milionů korun. Smlouva je v režimu netto, kdy jsou tržby rizikem dopravce. Jeden kilometr vychází na zhruba 136,30 Kč. Dosud České dráhy jezdí na trase za 137 Kč za kilometr se staršími soupravami. Jiný dopravce v tendru nabídku nepodal.

Pro RegioJet jde o zatím největší zakázku v takzvané závazkové dopravě. „Jsem rád, že se podařilo získat takto významnou zakázku, která propojí Prahu s Brnem. Je to pro nás další krok v expanzi a těšíme se na další soutěže. Budeme se snažit i v budoucnu poskytovat cestujícím kvalitní služby za přijatelné ceny,“ uvedl Radim Jančura, majitel RegioJetu.

„Cestující se mohou těšit na nové vlaky a lepší dostupnost krajské Jihlavy, protože každých 120 minut pojede přímý vlak mezi Prahou, Havlíčkovým Brodem a Brnem i přímý vlak z Prahy přes Havlíčkův Brod do Jihlavy,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.

Nová vozidla byla podmínkou soutěže, RegioJet se ve smlouvě současně zavazuje k tomu, že po 15 letech převede jednotky na jiného dopravce. Nové jednotky od Pesy mají zvládnout rychlost 200 km/h, vlak má využívat v budoucnu část vysokorychlostní trati. Zajištěn má být prodej občerstvení ve vlaku. Alespoň jedny dveře vlaku z každé strany musí být nízkopodlažní.

Dva typy jednotek

Celková podoba a technické parametry se s výrobcem upřesňují. Půjde nicméně o dva typy jednotek – pro 200 a 300 cestujících. Každá jednotka bude mít 12 % sedadel v 1. třídě. Vlaky budou klimatizované, cestující se budou moci zdarma připojit k wi-fi a využívat služby, které jsou u společnosti RegioJet standardem.

RegioJet v tiskové zprávě uvedl, že soutěž je ukázkou toho, jak zvýšit kvalitu na železnici. „Tato soutěž potvrdila názor RegioJetu, že zvýšení kvality na železnici lze dosáhnout pouhým otevřením trhu, nikoliv utrácením evropských peněz za nákup vozidel. Stát má investovat do výstavby infrastruktury, nikoliv nákupu vozidel tak, jak se to v minulosti z Regionálních operačních programů velmi netransparentně dělo. RegioJet bude dostávat nižší dotace než České dráhy s již odepsaným vozovým parkem,“ dodal Jančura.

Nová část linky R9 přinese přímé spojení Prahy a Jihlavy. Napomůže to zlepšení obslužnosti Jihlavy, ale také přesunutí části provozu ze silnice na ekologickou železnici. Od prosince 2026, kdy RegioJet začne provozovat linku R9, se výrazně zlepší obslužnost Jihlavy. Spojení bude zajištěno každých 120 minut, kdy pojede přímý vlak Praha – Havlíčkův Brod – Brno a každých 120 minut přímý vlak Praha – Havlíčkův Brod – Jihlava.

Tagy linka R9 Praha - Havlíčkův Brod - Brno Ministerstvo dopravy R9 RegioJet
233 komentářů