Správa železnic zrušila půlmiliardovou zakázku na nový informační systém pro plánování oprav
Nový systém měl přinést větší řád do plánování údržby železnice.
Více než dva roky po vyhlášení zrušila Správa železnic (SŽ) velkou zakázku na dodávku nového informačního systému, na jehož konci měla být kompletní digitalizace plánování oprav železniční infrastruktury.
Jde o zakázku „Manažerský nástroj řízení provozuschopnosti železniční infrastruktury“ s odhadovanou cenou 462,5 milionu korun. Zrušení zakázky přišlo v době, kdy ministr dopravy Martin Kupka mluví o digitalizaci řady činností v resortu dopravy.
„Důvodem je, že technické řešení nenaplnilo naše očekávání a nabízená cena překročila původně schválený limit,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
Zrušení soutěže ještě není pravomocné. Proti konci zadávacího řízení plánuje podat námitky mezinárodní sdružení VINCI – Almaviva. „Důvody zrušení nám přijdou jako velmi podivné. Zadávací řízení trvalo více jako dva roky a vzhledem k tomu, že ke zrušení došlo po otevření finálních nabídek u nás vzbuzuje pocit, že asi hodnocení nedopadlo, jak někdo čekal,“ uvedl šéf VARS Brno Tomáš Miniberger. VARS je vedoucím účastníkem sdružení.
Překvapením je pro něj i tvrzení Správy železnic, že technické řešení nenaplnilo očekávání. „Zadavatel žádné předložené varianty technického řešení nerozporoval, ani nežádal o nějaké podrobnější rozpracování,“ dodal.
Nový systém měl přinést plnou digitalizaci a objektivizaci plánování a provádění oprav. Měl také nahradit množství stávajících zastaralých aplikací, které nyní Správa železnic v oblasti údržby používá. Reálně by tak měl díky lepšímu plánování šetřit Správě železnic finanční prostředky.
Podle mluvčí Správy železnic bude pokračovat rozvoj celé řady informačních systémů, například dokončení digitální technické mapy, digitalizace procesů stavebnictví, diagnostiky vozidel nebo implementace chytrých řešení pro řízení energetické spotřeby budov.