Absurdní hra kolem Bechyňky. Rekonstrukce je zrušena, SŽ znovu zkoušela změnu trakce
Jde o změnu přístupu, v minulosti podobné změny vedoucí k vyšším nákladům Správě železnic u centrální komise procházely.
Dlouho připravovaná, diskutovaná a před dvěma lety schválená oprava trakčního vedení na trati Tábor – Bechyně se vyvinula v absurdní drama. Kompletní rekonstrukce trakčního vedení, která měla probíhat v letech 2023 a 2024, byla zrušena. Akci za 417 milionů přitom přesně před dvěma lety schválila centrální komise ministerstva dopravy. Měla být zachována v tuzemsku unikátní stejnosměrná napájecí soustava s napětím 1 500 voltů.
Správa železnic ale nyní poslala plán znovu před komisi a dle informací deníku Zdopravy.cz s výrazně vyššími náklady. Ministerstvo na to ale nepřistoupilo a akci odpískalo zcela. Jde o změnu přístupu, v minulosti podobné změny vedoucí k vyšším nákladům Správě železnic u centrální komise procházely.
„Protože rekonstrukci trakčního vedení nebude možné zrealizovat pouze v rozsahu zjednodušené varianty, která byla schválena v záměru projektu, byla investiční akce rozhodnutím centrální komise ministerstva dopravy zastavena,“ sdělil mluvčí SŽ Dušan Gavenda. Ministerstvo následně doplnilo, že původní záměr se jeví Správě železnic „jako obtížně realizovatelný“.
Detaily si deník Zdopravy.cz na SŽ vyžádal, zatím je ale nemá k dispozici. Po obdržení se k nim vrátí v dalším článku.
Správa železnic podle mluvčího MD Františka Jemelky na centrální komisi, skrze kterou musejí projít všechny velké dopravní stavby, přinesla tři varianty cílového stavu: zachování stejnosměrné soustavy o napětí 1,5 kV, změna na stejnosměrné napájení o napětí 3 kV a konverze střídavou soustavu 25kV/50hz. Diskuse o možné změně trakce přitom už před lety proběhla.
Centrální komise vzala informaci na vědomí s tím, že „Správa železnic bude i nadále zajišťovat provozuschopnost tratě ve stávající trakční soustavě a bez investičních akcí“. Jinými slovy Bechyňku žádná rekonstrukce nečeká. Správa železnic nicméně už v roce 2020 tvrdila, že trakční vedení a sloupy jsou na konci životnosti a je třeba je vyměnit. Náměstek šéfa Českých drah Jiří Ješeta se na páteční konferenci v Táboře nechal slyšet, že některé sloupy jsou uhnilé.
Současné trakční vedení bylo vybudováno v letech 1937 až 1938, na některých úsecích je zřejmě ještě o deset let starší. Je tak nejméně 85 let staré. Bechyňka přitom nemusí být pro svou jedinečnost dle rozhodnutí ministerstva dopravy z prosince 2016 zahrnuta do procesu konverze české železniční sítě na 25 kV.
V souvislosti s touto unikátní tratí se řeší i otázka modernizace vozového parku. Dnes zde převážně jezdí lokomotiva žehlička (113) s desítky let starými vagony (010), případně motorová Regionova. České dráhy zde proto zkoušely na podzim 2020 RegioPanter, testy v obloucích ale (na rozdíl od tratě Rybník – Lipno) nevyšly. Už při udělení koncese pro stavbu začátkem 20. století dostala první elektrifikovaná trať v Rakousko-Uhersku řadu výjimek. Například nejmenší poloměr oblouku byl snížen na 125 metrů.
„Snažili jsme se s Českými drahami pořídit modernější vozidla, ale Správa železnic je tam ze záhadných důvodů s poukazem na přechodnost nepustila,“ řekl na páteční konferenci Jan Šatava, který na začátku Bechyňky v Táboře zachránil původní Křižíkovo depo a mimo jiné se zabývá obchodem s drážními vozidly.
K zahájení provozu na Bechyňce došlo v červnu 1903, u jejího zrodu stál konstruktér a vynálezce František Křižík. Dnes proto v Táboře a podél celé trati probíhají velké oslavy 120. výročí Bechyňky.