České dráhy hledají provozovatele do nočních vlaků. Na léto posílí kapacitu, lákají vegetariány
Dlouhodobě služby zajišťuje společnost JLV, další smlouva má být na čtyři roky.
Největší český dopravce hledá provozovatele služeb do svých nočních vlaků. Dlouhodobě je pro ně dosud zajišťuje společnost JLV, další smlouva má být na čtyři roky. Zároveň České dráhy rozšiřují na léto kapacitu lehátkových vozů do středoevropských metropolí, lákají na wi-fi či nové vegetariánské občerstvení.
Tendr na zajištění servisních služeb v ubytovacích vozech se bude týkat čtyř následujících let, počínaje novým jízdním řádem platným od letošního prosince. Rozhodujícím kritériem bude cena, vyplývá z informací ve Věstníku veřejných zakázek.
Poptávané služby se mají týkat spojů do Polska, Maďarska, Rakouska a Švýcarska a na Slovensko. Dodavatel bude připravovat lůžka ubytovacích vozů před cestou, odbavovat cestující při nástupu do vlaku a kontrolovat jejich rezervace. Součástí zakázky je další servis cestujícím, tedy poskytování hygienických potřeb, snídaňových balíčků a doplňkového občerstvení. Firma se poté postará i o úklid.
Konec plýtvání snídaněmi
Součástí smlouvy bude i opce na možné prodloužení o další dva roky. „Požadavky na dodavatele se neměnily, byly upřesněny některé povinnosti dodavatele v poskytování služeb. Předpokládanou cenu zakázky kvůli probíhajícímu výběrovému řízení nezveřejňujeme,“ uvedl na dotaz Zdopravy.cz Lukáš Kubát z tiskového oddělení ČD. Upřesnění se podle něj týká povinností a činnosti dispečinku poskytovatele a upravení přesné definice požadavků průvodců na obsluhu ubytovacích vozů. „Novinkou je také přesná definice možnosti výběru snídaní s cílem minimalizovat plýtvání s potravinami,“ dodal Kubát.
Dodavatelé musí do tendru prokázat profesní a technickou kvalifikaci. Dráhy služby poptávají formou „jednacího řízení s předchozí výzvou k účasti v soutěži“. Dosud je provozovala firma JLV, v minulém čtyřletém tendru byla jediným účastníkem a ČD jí za provoz zaplatily 161,8 milionu korun bez DPH. Vysoutěžená cena byla tehdy o šest milionů korun nižší, než byl odhad.
Dosud se tak JLV starala o provoz celkem 21 lůžkových a devíti lehátkových vozů a několika starších vozů východoněmecké provenience.
Posiluje noční Varšava a Budapešť
Cestování mezinárodními nočními vlaky je v Evropě stále populárnější, EU se tento typ cestování snaží podporovat oproti letecké dopravě na krátké vzdálenosti, kde je „uhlíková stopa“ cesty výrazně vyšší.
České dráhy jejich kapacitu rozšiřují hlavně v letní sezóně. Letos to bude na linkách Praha – Varšava a Praha – Budapešť, kde se od uplynulého víkendu počet míst zdvojnásobil. Dráhy na ně nově nasadily lehátkové vozy. Posílení se bude více týkat maďarské metropole, kde bude díky dalšímu vozu kapacita čtyřikrát vyšší než mimo sezónu.
„Lehátkové vozy prošly v uplynulém období modernizací za více než 100 milionů korun, byly na ně dosazeny například nové WC nebo palubní wi-fi síť,“ lákají ČD v tiskové zprávě. Nově v nich poprvé nabízejí také vegetariánské občerstvení ve formě sendviče s olivovou tapenádou za 89 Kč či cuketové placky za 199 Kč.
Rozšiřuje se také nabídka autovlaku z Prahy do Popradu. Ten v mimosezónním období jezdil jen dvakrát týdně, nově se počet spojení zdvojnásobí. Kromě tatranského Popradu je možné dovézt si auto až do Košic či východoslovenského Humenného.
V Česku obsluhují noční vlaky zhruba 20 destinací a celoročně míří do 60 míst v zahraničí. ČD mají v nabídce 10 relací pod názvem ČD Night a tři sezónní noční vlaky k Baltskému moři.