Ošlapné a platby za hlášení. SŽDC chystá změny ve vztahu k dopravcům
Správa železniční dopravní cesty chystá převratné změny v přístupu k dopravcům a službám, které jim poskytuje. Součástí úvah je i
Správa železniční dopravní cesty chystá převratné změny v přístupu k dopravcům a službám, které jim poskytuje. Součástí úvah je i takzvané ošlapné, tedy platby dopravců za použití nádraží. To není nové téma, zatím ale na realizaci nikdy nedošlo. SŽDC nyní podniká první přípravné kroky.
„Řeší se metodika, kde je hranice ošlapného a podle jakého klíče se bude rozúčtovávat,“ řekl deníku Zdopravy.cz generální ředitel SŽDC Jiří Svoboda, který je zastáncem poplatku. Metodika by podle něj měla být na světě ve čtvrtém čtvrtletí.
Otázkou například zůstává, zda se budou platby vybírat jen za odbavovací halu nebo i za nástupiště, zda se budou odvíjet od počtu vlaků nebo i od počtu vagonů a podobně.
Jde přitom i o hlášení nádražního rozhlasu. I za to by měli dopravci podle Svobody platit, neboť správu železnic tato služba stojí přes sto milionů korun ročně a zajišťují jí stovky lidí. „Pak bude na dopravci, zda si tu službu objedná. My tuto povinnost nemáme, je na dopravci, zda to pro svoji klientelu bude požadovat,“ doplnil Svoboda.
„Hlášení má podle nás stále svou roli, aby se cestující snáze orientovali, kde najít svůj vlak. Ale bude záležet na podmínkách, které SŽDC nastaví. O ošlapném se diskutuje již delší dobu, my se mu nebráníme, pokud bude opravdu jen na úrovni marginálních nákladů a v případě smluv v závazku veřejné služby bude dopravcům kompenzováno,“ reagoval mluvčí Arrivy Roman Herden.
Podle mluvčího Radka Joklíka má SŽDC na ošlapné podle platné legislativy nárok. „Návazně na definování okruhu informací, které provozovatel dráhy vyhodnotí jako informace související s provozováním drážní dopravy, budeme s objednateli řešit požadavky na rozsah informací, které v rámci plnění smluv požadují cestujícím prostřednictvím staničního rozhlasu sdělovat,“ doplnil Joklík s tím, že doplňková hlášení jsou zpoplatněna už nyní.
Přístup k hlášením je přitom v různých zemích různý. Například v Německu nebo Švýcarsku se téměř nehlásí, vesměs se oznamuje pouze při příjezdu vlaku, kde mají cestující přípoj. Systém je jednodušší i v tom, že vlaky většinou jezdí po celý rok na stejnou kolej, takže není třeba ani elektronický infosystém, teoreticky stačí vytištěná plachta.
Rozhovor s generálním ředitelem SŽDC Jiřím Svobodou přinese deník Zdopravy.cz v neděli.