Rychlovlaky Praha – Mnichov jinak. SŽDC předělá studii, navržených 60 km/h má zmizet
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá velké změny ve studii proveditelnosti, která určovala, jak a kudy má vést nové vysokorychlostní
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) chystá velké změny ve studii proveditelnosti, která určovala, jak a kudy má vést nové vysokorychlostní spojení mezi Prahou a Mnichovem. Správa železnic vypsala zakázku na aktualizaci studie, která byla představena před dvěma lety a která sklidila značnou kritiku za nedostatečnou rychlost i kapacitu.
Za 75 milionů už začala SŽDC hledat firmu, která provede aktualizaci stávající studie proveditelnosti pro úsek z Plzně na státní hranici. Jinými slovy bude se předělávat to, co se před tím SŽDC ve spolupráci s ministerstvem dopravy snažila hájit jako nejlepší možné řešení. V původní verzi počítala SŽDC s řadou jednokolejných úseků a maximální rychlostí 160 km/h, na části tratě mezi Plzní a Domažlicemi měly jet vlaky dokonce i rychlostí 60-100 kilometrů za hodinu. Původní studii zpracoval Sudop Praha.
SŽDC vysvětluje otevření studie změnou postoje německé strany, zejména Bavorska. To má zájem i na svém území trať elektrizovat. Nově také SŽDC uznala požadavky železničních nákladních dopravců ze sdružení ŽESNAD.cz, kteří požadovali až 29 párů vlaků denně, původní počty ve studii byly poloviční. Právě nákladní dopravci byli největšími kritiky, hledají totiž druhou alternativní cestu k trati podél Labe pro přepravu zboží do Německa. Poukázali i na to, že autoři studie vůbec nepočítali s kompletními toky zboží v kamionech po dálnici D5.
„Z projednávání prvních staveb vyplývá jako výhodnější použít stopu podle zásad územního rozvoje Plzeňského kraje, nikoliv variantu ze schválené studie. Ta byla poplatná době,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Stát původně schválil variantu s jednokolejnou přeložkou Nová Hospoda – Zbůch/Chotěšov (v původní studii označená jako 4e). Místo toho se začne projektovat varianta na rychlost 200 kilometrů za hodinu s novostavbou mezi Novou Hospodou a Domažlicemi.
Podkladem bude česko-bavorská studie, kterou zpracovalo sdružení SMA+; Schüsler-Plan a SUDOP Praha.
Kvůli spojení Praha – Mnichov vzniklo už několik různých memorand, která slibovala vylepšení spojení. Zatím poslední takový papír vznikl loni v červenci. SŽDC zatím naposledy loni v srpnu představila kroky, které mají jízdní dobu mezi oběma městy dostat pod 4 hodiny.