Kudy povede Vlasta? Pokračování pražského vnitřního okruhu rozděluje koalici

Vizualizace vyústění tunelu u křižovatky s Českobrodskou. Foto: http://mestskyokruh.infoVizualizace vyústění tunelu u křižovatky s Českobrodskou. Foto: http://mestskyokruh.info

Jedna z největších možných dopravních staveb v Praze s odhadovanými náklady 30-40 miliard korun povede většinou jen pod zemí. Pražští

Jedna z největších možných dopravních staveb v Praze s odhadovanými náklady 30-40 miliard korun povede většinou jen pod zemí. Pražští radní zastavili tento týden prověřování jiných variant, než tunely. Z trasy dlouho připravované stavby se už stal politický spor: proti konci prověřování je trojkoalice

Stavba dlouhá necelých devět kilometrů má výrazně zkrátit cestování po Praze auty, začíná u Pelc-Tyrolky a přes Balabenku a Libeň vede ke Štěrboholské radiále. „Alternativní trasa mohla být rychleji proveditelná, levnější a šetrnější k městu,“ vysvětlila náměstkyně primátorky Petra Kolínská, proč požadovali rozpracování ještě jiných tras namísto původní, která se řeší přes deset let.

Prověřování jiných variant si schválila loni v srpnu stejná koalice, která ho zrušila. Podle úterního rozhodnutí radních by se mělo město soustředit už jen na tunelovou variantu nazvanou Vlasta. „Celou dobu prosazuji výstavbu městského okruhu podle stávajícího návrhu a jsem rád, že město nebude vynakládat peníze a čas odborníků na varianty, které nikomu nic nepřinášejí. Hlavní je udělat všechny kroky k získání potřebných povolení k výstavbě varianty Vlasta,” řekl náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD).

Pro variantu protlačenou radními má město už kladné stanovisko pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí EIA, v jeho podmínkách je ale i například zavedení mýta. Radní prověřování alternativ zrušili i přesto, že už zadali studii proveditelnosti.

 

Stavba dalších úseků vnitřního městského okruhu nezačne dříve než v roce 2024. Praha by tak mohla mít vnitřní okruh dříve, než vnější. Nový okruh počítá s celkem třemi stavbami: úsekem z Pelc-Tyrolky na Balabenku, Libeňskou spojkou a trasou z Balabenky ke Štěrboholské radiále. Praha pro vnitřní městský okruh zřídila speciální stránky s informacemi o projektu.

Praha už v únoru vypsala soutěže na přípravu projektu pro územní řízení, soutěž zatím běží. Podle stránek projektu by samotná stavba měla trvat nejméně 7 let.

Rozhodnutí radních kritizovali některá občanská sdružení. Například spolek Auto*Mat považuje toto rozhodnutí za fatální chybu a projev dopravního populismu, protože do Prahy přivede další auta. „Kladné stanovisko EIA na Blanku 2, kterým Rada argumentuje, nedovoluje zprovoznit Blanku 2 v dohledné době a je tak pro urychlenou dostavbu Městského okruhu zcela irelevantní. Petr Dolínek a Adriana Krnáčová ho používají jen jako ‘Kladivo na čarodějnice’, tedy na zametení alternativních variant,” řekl Vratislav Filler Auto*Mat. Odpůrci původní varianty mají také obavy, že nová stavba sníží atraktivitu veřejné dopravy ve městě.

Alternativní plán požadoval prověření některých varianty, například méně mimoúrovňových křižovatek (původní plán počítá s celkem deseti) nebo převáženě ražené tunely místo hloubených.

Tagy Vlasta Vnitřní městský okruh
15 komentářů