Doprava ve městě Infrastruktura Silnice

Zelená pro Vlastu. Pražští radní schválili plán na tunel z Blanky až do Malešic

MÚK U Kříže. Foto: Satra
MÚK U Kříže. Foto: Satra

Pražští radní dnes udělali další důležitý krok k dostavbě Městského okruhu. Schválili projekt poslední části okruhu, který povede od výjezdu z tunelu Blanka na Pelc – Tyrolce až k Jižní spojce. Většina úseku povede nově pod zemí.

Rozhodnutí pražských radních znamená, že město může žádat o územní rozhodnutí. „Schválili jsme podklad pro dokumentaci pro územní rozhodnutí dostavby městského okruhu, tedy těch asi 30 procent, které nám zbývají dostavět,“ řekl dnes po jednání rady náměstek primátora Adam Scheinherr.

Současná koalice nechal projekt, který byl již dříve označen také jako tunelový komplex Vlasta, výrazně přepracovat. Oproti původní variantě povede téměř celá pod zemí v tunelech a bude tak nejspíše výrazně dražší. Odhadované náklady zatím město neví.

„Je to jedna z nejdůležitějších dopravních staveb, kterou chystáme. Chceme, aby okruh město nerozděloval, ale spojoval. Proto je většina trasy navržena pod zemí,“ řekl náměstek primátora Adam Scheinherr.

Tým na přepracování projektu vedli technický ředitel společnosti Satra Pavel Šourek a architekt a bývalý pražský primátor Jan Kasl. Na návrhu se podílel také německý krajinářský architekt Till Rehwaldt.

Městský okruh v Praze je z více než dvou třetin hotový, poslední dokončenou částí je tunel Blanka. Tým architektů a projektantů plány na poslední část označovanou jako Vlasta výrazně proměnil. Z deseti kilometrů má vést okruh 8,5 kilometru v tunelu, původní plány počítaly s poloviční délkou trasy pod zemí.

Trasa poslední části Městského okruhu. Foto: Satra
Trasa poslední části Městského okruhu. Foto: Satra

Hned po výjezdu z Blanky počítá nově město s dalším tunelem Bílá Skála, původní projekt počítal částečně s vedením trasy ulicí Povltavská. Ta bude nově zcela bez aut a na jejím místě má vzniknout rekreační oblast. Na trase je pak celkem sedm mimoúrovňových křižovatek, podoba některých se oproti původní verzi změnila. Auta z tunelu vyjedou až v Malešicích.

„Troufám si tvrdit, že jsme dokázali nemožné. Například řešení tunelové varianty v oblastí Balabenky je ukázkou perfektního inženýrství 21. století, kdy se nám podařilo dostatečně naklesat komunikaci sjíždějící od Spojovací tak, abychom se dostali pod úroveň terénu a zároveň překročili Rokytku povrchovým tubusem, který je ovšem překryt místní komunikací a chodníky. Myslím, že celé dílo je ukázkou toho nejlepšího napříč obory a jsem rád, že nám náměstci primátora nechali volnou ruku, stimulovali nás v hledání kreativních řešení a nespokojili se s kosmetickými změnami, ale vyžadovali mnohem víc,“ tvrdí Jan Kasl, který vedl projektový tým.

Kdy se začne stavět není jasné, stejně jako kolik bude stát. „Schvalování by nemělo být delší než u povrchové varianty, protože je vůči obyvatelům vstřícnější,“ míní Kasl. Výhodou je, že trasa víceméně respektuje původní návrh, jen je pod zemí. Důležité ale je, že vyhovuje současným zásadám územního rozvoje.

Podle plánu by trasování dopravy pod zemí mělo umožnit vznik řady pozemků pro zástavbu, například mezi Palmovkou a Vysočany, kde původně projektanti plánovali povrchovou estakádu. „Složitá a nevzhledná změť jízdních pruhů, protihlukových stěn a především velkého množství mostů a estakád se díky autorům proměnila v nenápadný, často až neviditelný systém. To umožňuje využít okolní „uvolněné“ plochy pro parky, cyklostezky nebo rozvoj městské zástavby,“ říká náměstek pro územní plánování Petr Hlaváček. Původní varianta je podle něj už neprojednatelná.

Město v plánu ustoupilo od řady velkých křižovatek, nahradí je výjezdy z tunelu. Nevznikne tak křižovatka v ulici V Olšinách pro napojení Strašnic ani chystaná velká křižovatka na Jarově. Díky plánu by mělo město snadněji prodloužit na východě metropole tramvajové tratě až do Malešic.

Kromě přípravy dostavby okruhu chystá město tzv. zkapacitnění průmyslového polookruhu, který vede ze Štěrbohol po Průmyslové ulici do Hloubětína. „Průmyslový polookruh vlastně zastává funkci nedostavěné části městského okruhu. My plánujeme zahloubit jej mezi křižovatkou s Poděbradskou a Kolbenovou,“ řekl Scheinherr. Město nyní zpracovává dokumentaci pro vydání rozhodnutí v systému EIA, které posuzuje vliv staveb na životní prostředí. „Očekávám, že za rok bychom se měli přehoupnout do dokumentace pro územní rozhodnutí,“ řekl náměstek.
S využitím ČTK

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jirka
Host
jirka

blablabbla… blablabla

Sauber DPP
Host
Sauber DPP

To je ta podpora verejne dopravy? Dalncni tunel misto dalsich TT a zeleznicniho Noveho spojeni 2? Rekonstrukce T3 misto modernich vozidel. Zklamani, pane Scheinherr

jirka
Host
jirka

a cos cekala wod Scheinherr? Dyt je to anarchista, je mu 30 let. A misto v Nemecku studoval nekdo v Francii

Jarda
Host
Jarda

Za 100 let mě probuďte a povídme si. Díky 🙂

Xaver
Host
Xaver

Blanka se stavěla 100 let?

jirka
Host
jirka

pridej nikdy.. to nebude. Staci se podivat co k nam chodi za howaada z VS. A to platime jeste dobre. Ve statnim aparatu maka kdejaka prodavacka. Ta asi tyto projekty nezmakne

Rossec
Host
Rossec

Kolik to má mít pruhů v jednom směru ?

Martin
Host
Martin

2+2 vetsinou,…

Gejza
Host
Gejza

Není to zahloubení Průmyslové tak trochu navíc? Prioritou u tangenciálních směrů je MO a SOKP. Jakmile to bude (a nevěřím, že by Průmyslová byla výrazně dříve), tak by ty intenzity na Průmyslové měly poklesnout. Naopak by byla spíše potřeba dostavba Vysočanské radiály, protože intenzity na Vysočanské a Poděbradské se budou ještě zvyšovat (zatímco se růstem místní dopravy a souvisejícími opatřeními bude snižovat jejich kapacita)..

Jindra
Host
Jindra

Ale Radlický radiály se asi nedožiju 😂 a to na ní čekám jak na smilování

SaulGoodman
Host
SaulGoodman

Nebýt tohohle aktivistického vedení, už se staví. Jen to udržování průzkumných štol stojí ročně miliony.

Martin
Host
Martin

Ta prumyslova muze ulevit MO a vysocanska nebude ani tak potreba, je dost obtizne ji prosadit,…
Vychodni cast okruhu bude cim dal vice exponovana a s dalsi silnici tam pribude vyrazne na doprave, dnes vetsina jezdi prave po Prumyslove a Kbelske anebo po Sterboholske radiale ci Holesovickami… Prumyslova bude navic kratsi cestou na Jizni spojku nez zajizdet na MO zastavenou oblasti a daji se na ni postavit zachytna P+R jako v Letnanech, to na MO nebude temer nikde mozne…

jkjk
Host
jkjk

Průmyslová je v reálném dohledu (v horizontu 5 let by se mohlo začít stavět) za snesitelné náklady, „Vlasta“ je vzdálená budoucnost (2030+).

Martin
Host
Martin

Tak…

jozka
Host
jozka

Me hlavne bude zajimat konkretni navrh toho zahloubeni, mezi Kolbenovou a Prumyslovou je rozdil vysek cca 17 metru, mezi zeleznicnim mostem a Kolbenovou dalsich 6 metru. Nevim, kde presne chteji mit severni portal, ale to bude dalsich par metru k uz tak docela solidnimu klesani.

Martin
Host
Martin

No uz ted je v Kbelske prudke stoupani, videl jsem planek, kde se se zahloubenim pocitalo puze u Kbelska/Podebradska a mimourovnove s „usima“ na mickey mouse Kbelska/Kolbenova… Ono vlastne jde jen o „zahloubeni“ na zpusob podjezdu a protihlukoveho zastreseni…
Proto mi prijde vhodnejsi viadukt/Most pres cele udoli, klidne nad tramvajovou trati a vozovnou nebo nad Kbelskou a zaroven pres zeleznicni trat, vyresilo by to vyskove rozdily a sikanu na Novopackou…
comment imagecomment image

jozka
Host
jozka

Tak urcite. Z toho budou obyvatele domu okolo Prumyslove uplne odvareni nadsenim.

Martin
Host
Martin

Taky si myslim… okolo Prumyslove neni temer nic, ale v te Kbleske to bude zajimave…

Gejza
Host
Gejza

A to je prý navíc pod křižovatkou Poděbradské a Průmyslové jedno z nejnižších míst v kanalizační síti široko daleko…

Ondros
Host
Ondros

Městotvorné řešení. Palac nahoru za návrh, ale realizace bude teprve oříšek.

Martin
Host
Martin

Nemel by to byt problem, bylo by fajn, aby byla zahrnuta i ul. v Holesovickach, bud zahloubenim nebo napojenim na tento projekt…

Romanero
Host
Romanero

Vždyť tam z obou stran Holešoviček je kreslená MÚK k okruhu

Martin
Host
Martin

No to ano, ale ne pro smer Liberecka-Blanka, ta je porad po ulici V Holesovickach, nikdo prece nebude sjizdet do Libenske spojky a slozite U Krize najizdet do tunelu Bila skala…

Romanero
Host
Romanero

Na rovinu, v Holešovičkách za mě vůbec nemá být dálniční přivaděč. To má být městská ulice se 2 pruhy pro MHD a rezidenty. A pod ní buď tunel nebo Libereckou bych ohnul tunelem rovnou dolů ke Kříži a ulice v Holešovičkách by z ní naopak odbočovala.

Poudy
Host
Poudy

V Praze se poslední dobou slušně maká, a teď si vemte kdyby to tu řídilo Ano! Jo to by bylo určitě neuvěřitelné 🙂

LWQ
Host
LWQ

Ted uz jen aby to nebylo dalsi „placnuti do vody“, ale zacalo se realizovat. Premyslim zda ten hnusny barak/drzak reklamy u krize pujde k zemi ci ne … 🙂

Martin
Host
Martin

Vse zalezi na financich,…

Romanero
Host
Romanero

Netváří se to teda blbě.. 👍

Zbyněk
Host
Zbyněk

Špatná zpráva pro obyvatele Prahy.

Xaver
Host
Xaver

Mluvte za sebe. Jsem obyvatel Prahy (přímo Malešic) a pro mě je to dobrá zpráva.

Zbyněk
Host
Zbyněk

Mluvím za každého, kdo v Praze dýchá. A to jsou všichni. V jednadvacátém století utápět desítky miliard ve stavbách, které jen zvýší objem IAD je malomyslnost. Praha potřebuje Nové spojení II., nové TT, cyklostezky. A taky mýto na vjezdech do Prahy, funkční STK, větší zpoplatnění parkování. Vzorem by nám mohla být Vídeň, ne Dubaj.

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

Jojo, všecky ty kolony, které zmizí, to je zlo.
No co, postavili tunel městkého okruhu a na světelné křižovatce stojí tak tři auta, namísto předchozí 1∕4hodinové kolony. Protože co? Protože dopravní indukce vygeneruje o 10 % více dopravy, o 100 % více dopravy, o 500 % více dopravy … a teprve pětinásobek dopravy vyrovná původní emise postávajících kolon aut.

Partneři



CSCARGO
RSD
czechtoll

Krátce

Nadcházející akce

  1. Vánoční Nalaďte se v metru

    12. prosince
  2. Zážitková turistika v pražském metru

    14. prosince
  3. Křivoklátský expres

    14. prosince - 15. prosince