Čtyřpruhový tunel Bílina na I/13 je v procesu EIA, stavět se má koncem dekády
Celková délka přeložky v Bílině bude 3,2 kilometru, z toho bude 1,4 kilometru v tunelu. Náklady téměř sedm miliard.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) pokročilo v plánech na osvobození podkrušnohorské Bíliny od silničního tranzitu. Po letech hledání řešení a kompromisů poslalo přeložku silnice I/13 do procesu posouzení vlivu na okolí (EIA), zatím do takzvaného zjišťovacího řízení. Součástí čtyřpruhové přeložky má být i 1,4 kilometru dlouhý tunel.
Silnice I/13 je v Ústeckém kraji z velké části čtyřpruhová, dnešní dvoupruhový průtah Bílinou s několika kruhovými objezdy je tak nejkritičtějším místem celé trasy, ve špičce trvá průjezd často půl hodiny. Obyvatele města trápí až 20 tisíc aut denně. Řešení se hledá dlouho, v roce 2011 vzniklo několik variant, které zahrnovaly například mostní estakádu skrze město.
Jako nejlepší dopravní řešení nakonec ŘSD vyšel čtyřpruhový tunel (původně se zvažoval jen dvoupruhový), což centrální komise ministerstva dopravy schválila loni v září. Odhadované náklady tehdy byly 6,8 miliardy korun. V ekonomickém posouzení hrála roli i plánovaná Kladrubská, která v podobě čtyřpruhu propojí Kladruby a Nechvalice, tedy silnice I/13 a I/63 (potažmo D8). Vznikne tak ucelený čtyřpruhový tah z dálnice D8 až do Chomutova s napojením na dálnici D7.
Celková délka přeložky v Bílině bude 3,2 kilometru, z toho bude 1,4 kilometru v tunelu. Tunel povede od vlakového nádraží k fotbalovému stadionu, měl by být v hloubce kolem 20 metrů pod povrchem. Součástí přeložky budou i dvě mimoúrovňové křižovatky a čtyři mosty. S výstavbou se počítá v letech 2029 až 2032.
Přeložka v chystané podobě nicméně zatím není v územním plánu Bíliny. „V současné době probíhají práce na změně územního plánu tak, aby posuzovaný záměr byl s Územním plánem Bílina v souladu,“ píše se v dokumentaci EIA.
Podrobná mapa přeložky I/13 v Bílině je zde ve formátu pdf.