cargo

Místo kolon průtah pod městem. Centrální komise schválila stavbu přes kilometr dlouhého tunelu v Bílině

Silnice I/13, nový bypass v Bílině. Pramen: ŘSDSilnice I/13, nový bypass v Bílině. Pramen: ŘSD

Náklady na tunel a nový průtah městem vychází na téměř sedm miliard korun.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) může pokračovat s přípravou nové trasy silnice I/13 v Bílině. Silnice, která protíná centrum města a denně po ní projede 20 tisíc aut, má podle plánů státu vést pod zemí 1,38 kilometru dlouhým tunelem.

Několik let trvající plán schválila centrální komise ministerstva dopravy, jak informoval na twitteru ministr dopravy Karel Havlíček. Centrální komise vybrala variantu Z, která počítá se čtyřpruhovým uspořádáním a tunelem v západní části Bíliny o délce 1 380 metrů. „ŘSD nyní připraví záměr projektu a následně dokumentaci EIA,“ dodal Havlíček.

Navržený tunel vede přibližně od železniční stanice v Bílině před areál lázní Kyselka. Varianta Z byla i jako poslední z možných verzí, o kterých se v Bílině mluvilo, v roce 2019 se na této verzi domluvilo ŘSD s vedením města.

Nová trasa obchvatu představuje kompletní svedení dopravy do tunelu pod velkou částí centra Bíliny. Odhadované náklady jsou 6,8 miliardy korun. Tunel by měl být v hloubce kolem 20 metrů pod vrchem. Koridor tunelu je vymezený železniční tratí a silnicí I/13. Délka celé nové trasy je 3,8 kilometru.

Silnice I/13 je v Ústeckém kraji z velké části čtyřpruhová. Dvoupruhový průtah Bílinou s několika kruhovými objezdy je nejkritičtějším místem celé trasy, ve špičce trvá průjezd často půl hodiny.

Schválení umožnily i další plánované silnice

„Jsem nesmírně rád, že se nám podařilo získat souhlas ministerstva dopravy s řešením ve variantě Z, která počítá se čtyřpruhovým uspořádáním, a to včetně tunelové stavby. Vlastně to už byla poslední možnost, kterou jsme mohli v rámci Bíliny prověřit,“ říká k rozhodnutí Centrální komise ředitel chomutovské Správy ŘSD Martin Vidimský.

Podle něj ale k samotné stavbě povede ještě dlouhá cesta. „Nyní musíme připravit záměr projektu, následně dokumentaci EIA pro posouzení vlivu stavby na životní prostředí a zejména pak stavební povolení, které bude znamenat už skutečnou zelenou pro tuto stavbu,“ dodal Martin Vidimský. ŘSD zatím neuvádí, kdy by se mohlo začít stavět.

Hlavní důvod, proč byla nakonec tunelová varianta schválená, nakonec nebyl jen v samotné Bílině, ale v širším pohledu na celou silnici I/13. Ředitelství silnic a dálnic stavbu tunelu v Bílině zahrnulo do tahové ekonomické studie i například zrychlení na silnici I/13 ze současných 90 na 110 km/h. Studie dále poukázala na chystanou novostavbu čtyřpruhové silnice I/13 mezi Nechvalicemi a Kladruby, tzv. Kladrubskou spojku, která spojí silnici I/13 se silnicí I/63, resp. dálnicí D8. Vznikne tak ucelený čtyřpruhový tah z dálnice D8 až do Chomutova s napojením na dálnici D7.

Trasa tunelu v Bílině. Foto: bilina.cz

Trasa tunelu v Bílině. Foto: bilina.cz

Tagy Bílina centrální komise ministerstva dopravy I/13 Ředitelství silnic a dálnic ŘSD seznam silnice I/13
59 komentářů