Správa železnic chystá ETCS na lokálky. Včetně trati, kde nejezdí ani osobní vlaky
Zavádění na málo vytížené tratě vysvětluje Správa železnic tím, že na ně začnou dříve nebo později zajíždět vozidla vybavená palubní jednotkou ETCS.
Evropský zabezpečovač ETCS se má objevit i na tratích s velmi malým provozem. Správa železnic vypsala tři zakázky na projektovou přípravu zabezpečovače ETCS Reginal na třech jihočeských tratích: z Březnice do Blatné, z Blatné do Nepomuku a z Týna nad Vltavou do Temelína.
Projektová příprava instalace ETCS na lokálkách tak dostala časovou přednost před řadou jiných, podstatně více využívaných tratích. Odhadovaná hodnota všech tří zakázek jsou v součtu dva miliony korun. „Hlavním cílem stavby je doplnění stávajícího zabezpečovacího zařízení traťovou částí ETCS pro regionální tratě za účelem zvýšení bezpečnosti drážní dopravy a splnění požadavků interoperability,“ uvádí Správa železnic v zadávací dokumentaci.
Zatímco na tratích z Blatné jezdí ještě osobní vlaky, mezi Temelínem a Týnem nad Vltavou žádné nejezdí, stejně tak je minimální provoz nákladních vlaků. Riziko srážky vlaků je tak při současném stavu takřka nulové.
„Zavedení ETCS Regional se stává nedílnou součástí rekonstrukcí a modernizací konvenčního zabezpečovacího zařízení, a to zejména z důvodu úspory nákladů za následné upravování a doplňování zabezpečovacího zařízení při instalaci ETCS. Na trati Týn nad Vltavou – Temelín tato situace nastala, proběhla rekonstrukce zabezpečovacího zařízení a už se překlopila do doby, kdy je třeba prvky ETCS řešit,“ uvedla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. „Skutečnost, že se zvyšování bezpečnosti (a tedy i ETCS) musí řešit na tratích libovolné kategorie, vyplývá z usnesení vlády čj. 795/2021,“ dodala.
Dvě verze ETCS Regional
ETCS se v Česku instalovalo zatím na část hlavních koridorů. Objevit se má i na méně vytížených tratích pod označením ETCS Regional, konkrétně ve dvou technických variantách. Verze ETCS STOP je řešením s přepínatelnými/nepřepínatelnými Eurobalízami pro nouzové zastavení vlaku při projetí Stůj a kontrolou nejvyšší dovolené rychlosti. Přednostně se s ním počítá na tratích dnes D3 s minimálními dopravními výkony. Tato verze bude u třech výše zmíněných tratí.
Druhou verzí bude ETCS L1 Limited Supervision, kterí bezpečně dohlíží jízdu vlaku na pozadí podle brzdné křivky (dodržování návěsti Stůj a optimalizovanou formou i nejvyšší dovolené rychlosti). Půjde o řešení pro tratě regionální i celostátní s nižšími dopravními výkony.
Podle Správy železnic je zavádění ETCS Regional i kvůli tomu, že na regionální tratě začnou dříve nebo později zajíždět vozidla vybavená palubní jednotkou ETCS. Kromě zmíněných tří tratí jsou v přípravě tratě Zadní Třebáň – Liteň, Havlíčkův Brod – Humpolec nebo Blatná – Strakonice. „Některé tratě, např. Humpolec – Havlíčkův Brod, už mají konvenční zabezpečovací zařízení s přípravou na ETCS STOP, zbývá doinstalovat balízy a traťové elektronické jednotky. Kromě těchto akcí na tratích D3 hledáme pilotní projekt pro ETCS L1 Limited Supervision – toto zařízení zatím nemáme nikde implementováno, traťový úsek pro pilotní projekt vybíráme,“ dodala Pistoriusová.