SOR napadl soutěž na vodíkové autobusy pro Ostravu, tendrem se zabývá ÚOHS

Flotilu ostravských autobusů v budoucnu doplní vodíkové stroje. Foto ilustrační: Jan Meichsner / Zdopravy.czFlotilu ostravských autobusů v budoucnu doplní vodíkové stroje. Foto ilustrační: Jan Meichsner / Zdopravy.cz

Ostravský dopravní podnik chce využívat první autobusy na vodíkový pohon v příštím roce.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) nemůže zatím dokončit loni na jaře zahájenou soutěž na dodávku nových vodíkových autobusů. Důvodem jsou námitky společnosti SOR Libchavy k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).  Výrobce si stěžoval na podmínky zadávací dokumentace k zakázce na dodávku až 10 kusů nových jednočlánkových autobusů na vodíkový pohon.

Za hlavní problém označila společnost SOR skutečnost, že dopravní podnik požadoval po budoucím dodavateli zkušenosti s jednou významnou dodávkou a nejméně jedním již dodaným kusem nového jednočlánkového autobusu s pohonem na vodík do zemí Evropské unie. „Podle výrobce je požadavek vzhledem k faktickému stavu trhu s touto novou komoditou nepřiměřený a omezuje hospodářskou soutěž,“ uvedl Martin Švanda, mluvčí  ÚOHS.

Zmíněný úřad ale protesty SORu neuznal. „Úřad návrh zamítl, neboť neshledal důvody k uložení nápravného opatření. Neshledali jsme, že by vyžadovaná technická kvalifikace mohla zapříčinit omezení hospodářské soutěže na relevantním trhu,“ popsal dále mluvčí Švanda.

ÚOHS k rozhodnutí dospěl po přezkoumání stavu trhu s vodíkovými autobusy. Proti zamítnutí ale následně SOR Libchavy podal rozklad. „Proti prvostupňovému rozhodnutí byl podán rozklad, o němž bude rozhodovat předseda ÚOHS,“ doplnil Švanda. DPO očekává podle mluvčí Terezy Šnoblové „posun v nejbližších měsících“.

Ostrava  už oznámila stavbu vodíkové plničky 

DPO aktuálně vypsal tendr na zbudování vodíkové plničky na Hranečníku na východním okraji města. Očekávaná cena přesahuje 150 milionů, tři pětiny mají pokrýt dotace z evropských fondů, městského a krajského rozpočtu. Plnička bude součástí autobusových garáží na Hranečníku, hotova by měla být v příštím roce.

Kdy ale v Ostravě vyjedou první autobusy na vodíkový pohon, není v současné době zcela jasné. Ostravský dopravní podnik v tiskových materiálech uvádí druhé pololetí příštího roku.

Přehled společností vyrábějící autobusy na vodíkový pohon.

Přehled společností vyrábějící autobusy na vodíkový pohon.

Vodíková plnička Ostrava, vizualizace. Pramen: DPO

Vodíková plnička Ostrava, vizualizace. Pramen: DPO

Vodíkový autobus Škoda H´City. Foto: Škoda Transportation

Vodíkový autobus Škoda H´City. Foto: Škoda Transportation

Autobus Solaris Urbino 12. Pramen: Solaris

Autobus Solaris Urbino 12 na vodík. Pramen: Solaris

 

 

Tagy bezemisní MHD dopravní podnik ostrava DPO SOR Libchavy ÚOHS vodíková mobilita vodíkové autobusy
19 komentářů