SOR napadl soutěž na vodíkové autobusy pro Ostravu, tendrem se zabývá ÚOHS
Flotilu ostravských autobusů v budoucnu doplní vodíkové stroje. Foto ilustrační: Jan Meichsner / Zdopravy.cz
Ostravský dopravní podnik chce využívat první autobusy na vodíkový pohon v příštím roce.
Nejsem spokojen s tím že se mají dotace částečně i z mých peněz (daně) investovat do takovéhoto nesmyslu (ekonomického, technicky je to jistě zajímavé). Na získání zkušeností stačí klidně jeden subjekt (ÚnL) a přinejhorším dva (Praha – zde aspoň nemusí platit plničku), strkat kupu dotací ještě do další lokality je finančně nezodpovědné.
V Japonsku jde do zkušebního provozu první vlak s vodíkovým pohonem. Do roku 2050 mají nahradit všechny dieslové lokomotivy. Japonsko učinilo z vodíku klíčový zdroj čisté energie, aby dosáhlo nulových emisí. Toyota oznámila desetinásobný nárůst výroby automobilů Mirai na vodíkový pohon a na silnicích se objeví i více autobusů a užitkových vozidel.
Problém Japonska nekončí vodíkem. Problém Japonska tkví ve výrobě energie v jakékoliv podobě. Jsou závidlí na dovozu čehokoliv, včetně kovů. Železa je v Japonsku tak málo, že hřebík byl pro ně symbol bohatství.
A jakpak ten „klíčový zdroj čisté energie“ vyrábějí? Jestli si myslíte, že při té výrobě jsou nulové emise, tak jste naivní jak malé děcko.
A čeština bude obohacena o dvě krásná slova :
Baterizace (dopravy) – nasazování vozidel s (výhradně) bateriovým zdrojem pohonu – bateriová trakce;
Vodíkizace (dopravy) – nasazování vozidel s (výhradně) vodíkovým zdrojem pohonu – vodíková trakce
Technická otazka, sor nabízí nějaký autobus na vodík? Nebo se jen snaží plevelit a ztěžovat soutěž a nebo si chce experimentovat u dpo s nějakým svým vodíkovým busem do budoucna?
Nebo všechny 3 možnosti dohromady.
SOR neměl nic napadnout, ale raději sám vypadnout.
Když už vodík, tak proč ne vodíkové trolejbusy jako koupila Riga?
To je zbytečně překombinované. V parciálním trolejbusu se baterka dobíjí pri jízdě pod trolejí. Tady – když se nenabije pod trolejí, začne jí dobíjet palivový článek. Něco tam je navíc- článek nebo sběrače, s dopadem na náklady. Pro město s trolejbusovou sítí je cesta trolejbusů s baterií ideální.
No bez další stavby trolejového vedení jen baterie mnohdy nestačí, pokud by se nešlo cestou supertrolejbusů s dojezdem víc jak 30 km na baterie jako teď v Polsku.
U těch vodíkových trolejbusů mi přijde výhoda oproti vodíkovým autobusům ve městech s trolejbusy, že na ten vodík nejedou 100% cesty, tedy, že při jízdě pod dráty můžou jet na elektřinu z tr. vedení, která vychází ekonomicky výhodněji než vodík.
Mám nápad: Přidáme do vozidla ještě elektrolyzér a bude si pod trolejí vyrábět vodík sám pro sebe.
O energergetickou účinnost u vodíku jde propagátorům tak jako tak až v poslední řadě.
Souhlas, trojkombinace by dávala smysl jedině kdyby byla „skoro“ stejně drahá (respektive ne-drahá) jako kombinace trolej/akumulátor. Jinak je to možné jen jako dojení dotací…
Když by měl být generátor jen „záchrana v nouzi“ tak klidně může být menší jednodušší levnější v benzínové verzi (tu trošku spálenou jen vyjímečně si asi můžeme dovolit)…
Ten Solaris dole na obrázku vodíkový opravdu není
Slovy zesnulého držitele Českého slavíka: Tak to jsem opravdu nečekal.
Jaký je jinak zatím osud vodíkového Citelisu?
Vlastní ho ÚJV a používá ho k propagaci.
Stále v UJV. Někdy na podzim jsem ho viděl u vodíkové plničky v areálu.
Delší dobu odstaven, reportáž zde https://youtu.be/hHSYJlhQqCU?t=1788