DPO vypsal tendr na vodíkovou plničku, náklady přesáhnou 150 milionů

Vodíková plnička Ostrava, vizualizace. Pramen: DPOVodíková plnička Ostrava, vizualizace. Pramen: DPO

Palivo bude do zásobníků na Hranečníku nejprve zaváženo, později by mělo být vyráběno přímo na místě.

Dopravní podnik Ostrava (DPO) pokračuje v naplňování plánů na zavedení vodíkového pohonu do ostravské MHD. Aktuálně vypsal tendr na zbudování vodíkové plničky na Hranečníku na východním okraji města. Očekávaná cena přesahuje 150 milionů, tři pětiny mají pokrýt dotace z evropských fondů, městského a krajského rozpočtu.

Plnička bude součástí autobusových garáží na Hranečníku, hotova by měla být v příštím roce. Ve druhém pololetí by pak měly poprvé v Ostravě vyjet i vodíkové autobusy. Tendr na deset vodíkových autobusů vypsal dopravní podnik už loni v dubnu, výsledky zatím nevyhlásil. Letos v létě pak má být vypsán ještě třetí tendr, a to na dodavatele vodíku.

„Vodík je zcela jistě palivem budoucnosti. Jediným (v uvozovkách) odpadem při jeho používání je vodní pára, tedy čistá voda. Takže je to stoprocentně bezemisní zdroj. Navíc rychlostí plnění i možnostmi dojezdu se vyrovná CNG autobusům,“ uvedl šéf DPO Daniel Morys.

Primátor Ostravy Tomáš Macura je ohledně budoucnosti vodíkové mobility zdrženlivější. „Samozřejmě dnes ještě nelze s úplnou jistotou tvrdit, že se vodíkový pohon v budoucnu prosadí v masovém měřítku, jsme však přesvědčeni, že jako tomu bylo i na počátku bateriové elektromobility, je úkolem veřejné správy přispět k prosazení nových a perspektivních technologií,“ sdělil Macura.

Palivo bude podle plánů DPO do zásobníků na Hranečníku nejprve zaváženo, později by mělo být vyráběno přímo na místě. „Je počítáno s využitím nízkouhlíkového vodíku,“ uvedl DPO. Takzvaný zelený vodík vzniká využitím přebytečné elektřiny k elektrolýze vody. Plnička by měla mít dvě samostatné pumpy: pro vozidla MHD a pro vodíková vozidla ostatních uživatelů.

Město přitom postupuje v souladu s krajem, který chce dalších deset autobusů objednat pro meziměstskou dopravu mezi Ostravou a Havířovem. Kraj ale autobusy nebude kupovat, pohon na vodík bude jednou z podmínek tendru na dopravce.

Tagy DPO MHD ostrava vodík vodíková mobilita vodíkové autobusy
21 komentářů