Ústečtí zastupitelé souhlasili se vznikem terminálu pro rychlovlaky, spory jsou o umístění
Povrchová varianta terminálu je podle Správy železnic lepší, někteří zastupitelé chtějí rychlovlaky pod zemí.
Ústečtí zastupitelé dnes podpořili vznik zastávky vysokorychlostní trati (VRT) v Ústí nad Labem. Zatím není jasné, jestli bude na povrchu, nebo v podzemí. Zástupci Správy železnic (SŽ) dnes uvedli, že vybudování podzemní stanice by neslo víc problémů než povrchový terminál. Zastupitelé se po několikahodinové debatě jednomyslně shodli na tom, že by měl budoucí terminál splňovat několik zásadních požadavků. Požádali zároveň SŽ a ministerstvo dopravy o předložení studie proveditelnosti, na jejímž základě byla podzemní varianta odmítnuta, případně chtějí její vyhotovení. Po obdržení dokumentů se zastupitelé rozhodnou, která varianta by ve městě měla být.
Jedním z požadavků zastupitelů je, aby budoucí terminál navazoval na centrum města. Vyřešeno by mělo být i dopravní napojení a napojení na dálnici D8. „Opravdu bude praktické, aby MHD bylo na Mírovém náměstí, a aby chodili lidi přes tržnici na rychlovlak a ztratili čtvrt hodiny cestou? Asi ne. Budeme muset přesunout uzel městské hromadné dopravy před terminál,“ řekl dnes opoziční zastupitel Martin Hausenblas (PRO! Ústí). Další opoziční zastupitelka Věra Nechybová (UFO) upozornila na hluk, který by nadzemní řešení podle ní přineslo.
Tři varianty trasy v Ústeckém kraji
Povrchová varianta je podle SŽ méně riziková než podzemní, přestože musí zohlednit nahrazení stávajícího železničního mostu po proudu Labe. Podzemní nástupiště by muselo být umístěno 24 metrů pod zemí, trať by vedla pod Labem a pod Klíšským potokem. Složitější by byla i případná evakuace lidí třeba z porouchané soupravy i přístup záchranných složek do tunelu kvůli nehodě. Pavel Hruška ze SŽ také uvedl, že by se prodloužily přestupní vazby kvůli překonání vzdáleností z podzemí na povrch. Dále upozornil na riziko úniku chloru z chemičky. „Pozemní je (rizika) má také, Spolchemie a únik chloru, ale toto riziko je řešeno v horizontu evakuace, nikoli evakuace z hloubky,“ dodal Hruška.
„My v každém případě plánujeme architektonicko-urbanistickou soutěž na stanici v Ústí nad Labem s tím, že na to bude navázané kapacitní parkování a další přepravovací služby,“ řekl dnes ČTK mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda. Železničáři počítají se třemi variantami trasy v Ústeckém kraji, všechny se zastávkou v krajském městě počítají. O výsledné variantě se rozhodne až po změně zásad územního rozvoje kraje a vyhodnocení vlivu na životní prostředí a obyvatelstvo. O změnu Správa železnic již Ústecký kraj požádala.
ČTK