Ústečtí zastupitelé souhlasili se vznikem terminálu pro rychlovlaky, spory jsou o umístění

Osobní vlak na trati z Ústí nad Labem do Lovosic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czOsobní vlak na trati z Ústí nad Labem do Lovosic. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Povrchová varianta terminálu je podle Správy železnic lepší, někteří zastupitelé chtějí rychlovlaky pod zemí.

62 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Jaroslav Cempírek

Tak pokud to správně chápu, tak nádraží Ústí n.L. západ je postiženo vizí, že tam bude terminál VRT, tudíž bude stále hnusné a špinavé a neudržované. No a 810 na VRT jako pomalou vrstvu si také nevyfotím, ne že by po dostavbě VRT nebylo možné, že by ještě jezdili, ale já se toho určitě nedožiju, když je mi 51.let. Nicméně, když mi bylo 24.let, všichni tvrdili, že za 5.let se bude jezdit vlakem na letiště v Praze.

Miloš

Opět sliby, kterých se mají obyvatelé Ústí dočkat.
Kolik z nich bude VRT využívat? Kromě Prahy, Brna, a několik dalších pár měst to opravdu stavět nikde nebude, jízdné bude stát tolik, že se všem vyplatí jet busem po D8 a nebo autem.. Nebo to bude služba zdarma? Asi těžko, když to bude stavba za stovky miliard..

Pietro

Buďte bez obav, cestujících se najde dost.
Z Ústí do Prahy dnes za 60 nebo zítra za 25 minut?
Investoři už kolem Ústí krouží. Dnes bydlím v Praze, zítra v Ústí. Z Ústí budete zítra pod ocasem dřív než z okraje Prahy.
Kupujte nemovitosti v Ústí. Zítra vám utrhají ruce.
No dobrá, spíš za pár let. 🙂

Alibaba

Všichni co pojedou z Ústí n.L. do Prahy rychlíkem pojedou po VRT, ale asi ne všichni pojedou víc jak 200 km/h.

Očekávám běžný síťový (kilometrový) tarif maximálně s nějakou povinnou místenkou.

Ondřej

Opravdu mě baví, jak po 15 letech v Schengenu, kdy můžeme kamkoli po EU, někdo v případě VRT pořád kalkuluje s malým českým rybníčkem.

Gwann

podzemní nádraží v náplavech u Labe, opravdu si neuvědomují mnozí, kolik taková sranda stojí…a že na ni nebude? takže tlačení podobných řešení znamená, že se nikdy nic nepostaví? nebo je to naopak účel?

Ondra L.

Hlavne si zastanci podzemni varianty neuvedomuji, ze hlavnim zdrojem hluku na takove moderni zeleznici neni jeji provoz, ale samotna stavba. A kolik materialu navic by se na podzemni variantu stavby muselo privizt a kolik hlusiny naopak odvizt, kam a kudy by se to odvazelo a co by se s tim materialem delalo, to by si taky meli spocitat a posoudit. Nez takovy terminal postavi, vyroste nekde na predmesti cela generace deti, kterym za barakem projizdi 300 tatrovek denne.

Alibaba

Vzhledem k tomu, že by tohle nádraží bylo pod současným nádražím „západ“, tak by se to dalo v pohodě odvážet vlakem, těžní šachty by byly přímo v kolejišti..

Alibaba

Ty náplavy bych chtěl v Ústí vidět.

Gwann

Věra Nechybová (UFO)….tak zkratka mluví sama za sebe

Miroslav

Ona nejen byvala primatorka Nechybova. Tyhle diskuze, jak maji velkolepe plany ohledne rozvoje mesta, trvaji jiz delsi dobu a pokracuje v nich i nove vedeni. Neustale je mozne v Usti slyset pohadky, jak vybuduji novou skvelou ZOO, jak zrekomstruuji centrum mesta nebo urcite lokality, rozvoj MHD… A skutek utek. Bohuzel jedny amatery vystridaji dalsi.

Pavel

Je třeba myslet i na dojíždějící autem. Zkušenosti od sousedů ukazují, že VRT stanice i v „nižší“ vrstvě jako bude v Ústí n.L. výrazně přitahují dojíždějící autem. Většina lidí z okolních obcí chce na nádraží přijet autem. Tzn. velkokapacitní parkoviště a kapacitní komunikace.

Honza

Stanice má být v podstatě vedle průtahu městem, u přivaděče na D8 i silnice podél Labe a nedaleko velké parkovací plochy (bývalé autobusové nádraží). Plus by na VR vlaky měly navazovat přípoje směr Děčín a Teplice/Most. Mám pocit, že projekt právě na regionální dopravní návaznosti myslí. Plus město řeší, jak ještě lépe napojit MHD.

martin

tak schválili, ale nevědí kde na jakém místě?

Alibaba

Spíš neví ve kterým „patře“.

Martin

Misto je jasne, ale nahore nebo dole, tot otazka…

Martin

Takže nakonec bude vrt zastavovat v každém okresním městě a mužem je přejmenovat na rychlík vyšší kvality.

Ondřej

Dalo se čekat, že kromě nějrychlejší vrstvy, která bude mít v česku 2-3 zastávky tam bude i pomalejší vrstva, která obslouží vnitrostátní provoz. Ústí je krajské město se 100000 obyvateli a je kousek před hranicemi, chtěl byste VRTku jen pro mezinárodní provoz?

Johny

Ústí není žádné okresní město, ale krajské se 100 tisíci obyvateli!!!! S univerzitou. By mě zajímalo, z jaké prdele jste vy?

Alibaba

VRT zastavovat nebude, VRT je „vysokorychlostní trať. A VRT nepovede přes každé okresní město.

Leinad

Tvůj vlak (dopravce) bude smět Ústí profrčet.

Pavel

Neco si k tomu přečtěte, pisete nesmysly. Cast trati VRT budou využívat i rychliky, které pojedou okolo 200 km/h, zvysi to kapacitu, některé spoje budou stavet jen v tech největších uzlech, jiné i v některých regionálních, na stránkách SŽ je k tomu návrh vedení spojů.

Hubert

Nadzemní varianta znamená výstavbu nového mostu přes Labe někde mezí OC Forum a Větruši. Na pravém břehu Labe VRT musí zákonitě pokračovat přes stávající Setuzu a spoustu zastavěných pozemků kde v dnešní době bydli několik tisíc lidi.
Řekl už někdo obyvatelům Střekova, že během 10 až 20 let už tam nebudou bydlet? Kdo a kde jim postaví nové domy? myslím si, že to vyjde na povrch vznikne velká petice proti VRT, která překoná všechny předchozí.

Honza

Možná byste si ty plány měl prohlédnout pořádně, než začnete psát soudy na ně do diskusí, zákonitý Huberte.

Hubert

startovací jáma pro dvojkolejný tunel je dlouhá stovky metrů a šíře je cca 100 m a má začínat na střekovské straně
https://datashare.spravazeleznic.cz/index.php/s/ygfxDim1siuv78a?path=%2FB.%20V%C3%BDkresov%C3%A1%20%C4%8D%C3%A1st#pdfviewer

Honza

V místě startovací jámy jsou především garáže a zahrádky (mezi ulicí Žukova a tratí 072). Poté je trať 073, kterou by už měla VRT podcházet v nivelitě cca o 7 metrů níže, následuje areál továrny, vzhledem k terénu cca 10-30 metrů nad nivelitou koleje VRT, a až poté jsou první obytné budovy. Nevidím tam nic neřešitelného.

Hubert

a co podjezdné výšky mostů ulic Děčínská a střekovské nábřeží. ( asi přeložky silnic).v případě povodně jako v roce 2002 nebo ještě větší zřejmě bude ohrožen i nový most (cca o 6 m níže než starý) a samotné vjezdy do tunelů – pokud tam nebudou speciální opatření

Jiří Kocurek

Jak široká je startovací jáma bylo vidět při ražbě ejpovického tunelu. https://mapy.cz/s/basavuseke

Alibaba

Pokud bude zvoleno nádraží VRT na povrchu, tak stejně se musí ještě zahloubit pod povrch před tratí Střekov – Děčín, křížení s touto tratí je nepřípustné a nadjezd jak píšete nesmyslný.

Honza

Vše je vidět v projektu. VRT klesá v podstatě od místa křížení s tratí 090 se sklonem 20 promile, aby se dostala pod úroveň trati 073, následně klesá ještě asi 500 metrů, i když už s menším sklonem.

Pietro

Nestrašte, jediné co půjde k zemi je část bývalé Setuzy.

Pietro

Tři roky jednání s městem a Spržel stále kreslí kolejiště jak za císařpána. Vlečka z chemičky je napojena přímo do nového dopravního terminálu. Zůstala stát na svém místě jako před více než 100 lety, kdy vlečka byla v polích za hradbami města. Cestující tak budou moci z nových peronů, navržených světovými architektonickými ateliery, obdivovat na prvních dvou kolejích mezi městem a terminálem pro cestující veřejnost defilující cisterny s chlorem a jinými chemikáliemi (nebo ještě lépe odstavenými cisternami). Zřejmě požadavek památkářů na zachování genia loci Západního nádraží, nebo neschopnost Sprželů přesunout vlečku dál od nového terminálu, který je prakticky plánován v… Číst vice »

Honza

Mám pocit, že vlečka je v návrzích v jiné výškové úrovni než nástupiště VRT. Nicméně spíš mne zajímá Váš návrh, jak to řešit, když prostorové uspořádání města moc měnit nejde a chemička se z města stěhovat nechce.

Pietro

Povrchová varianta – nová trať ze Střekovské strany musí nadjet trať Praha – Děčín. Je tedy možné pokusit se využít výškového rozdílu a udělat dvoupodlažní nádraží. Řešení SŽ předpokládá vše cca v jedné úrovni až na … 🙂 ještě později. Vše se jim tedy rozlézá do šířky. Spád po přejezdu tratě Praha – Děčín je navržen 28 promile, aby se jim koleje potkaly s tratí Děčín – Teplice. Jenže, ještě tu máme osobní a nákladní dopravu od Střekova. Koleje trati Střekov – ÚNL Západ a koleje VRT nejsou kompletně prospojkované, Osobní doprava z Lysé nemůže přejet dolů po nových kolejích,… Číst vice »

Pietro

Jo a ta vlečka je dnes i v návrhu ve stejné úrovni jako trať Ústí – Teplice.

Honza

V projektu terminálu vidím dokonce 4 výškové úrovně peronů – 1 a 2 (v úrovni vlečky) na Děčín, 3 a 4 VRT asi o 4 metry výš, 5 Lovosice a 6 + 7 Lysá (přibližně to je 144,2 m, 148,8-146,9 m, 144,5 m a 150,6 m).
Dokážu si představit, že VR vlaky budou navazovat na vlaky Praha-Chomutov a Ústí-Liberec, tedy bez nutnosti úvratě kvůli terminálu. Přímý spoj Praha-Děčín se tím upozadí, pro přímé spojení by byl pomalejší než z Děčína do Ústí s přestupem na expres po VRT.

Pietro

Možná máte jiný materiál. Pokud by byl váš aktuálnější, tak nemám slov… 4 úrovně nástupišť… to je vlakodrom.

Alibaba

Vlečka je tam kde je, projektant ji má povinnost zapojit (je funkční). Pokud tam ta továrna být nemá, nebo má být zapojeno od jinud je pak otázka spolupráce více institucí.
Kudy jinudy to napojit? Vidím, že je kus prostoru vybouráno (u ulice Kekulova), půjde to tudy nebo to tam zastaví sklady bez žádného připojení na dráhu, jak je v současnosti ve zvyku?

Pietro

Vlečka je dlouhodobý problém a je otázkou, jestli přemístění vlečky není vyvolanou investicí. Západní část chemičky je aktuálně asanovaná a mají z Předlic krásný přístup do vnitroareálového kolejiště. Každopádně 🙂 stojí to peníze. A o tom to je. Ptám se: K čemu je hogofogo architektonická soutěž, když mezi městem a nádražím budou dvě koleje s cisternami plných nebezpečných chemikálií. Je to absurdní řešení. Marnost ze strany SŽ.

Alibaba

Pokud se město se Spolchemií dohodne na změně (nutnost) zapojení vlečky, tak by se asi ze strany železnice dalo vymyslet napojení z druhé strany. Neznám a nevím, jak tam jsou koleje v areálu zapojené (různé násypky, rampy, trubky pro hadice) a jaká by šla pro technologii posunu nejlépe využít.

Koro

Jak to tak čtu, divím se, že je nenapadla i varianta výstavby nádraží na vrcholu hradu Střekov.

Gwann

a P+R na Větruši, dopravu mezi vrchy zajistí lanovka

Alibaba

A pak mostem přes Mírové náměsti…

Romanero

A ten pan Hausenblas byl někdy v Ústí? Stanice VRT byla dle plánů nejčastěji kreslena hned za mostem přes Labe pod lanovkou na Větruši. Do toho prostoru jsem schopný se z Mírového náměstí dostat za 2-3 minuty, i kdybych byl na vozíku.. Přístupové cesty a lávky k nástupištím VRT jistě vzniknou.

M19

To opravdu nejste, za tu dobu dojdete z Míráče tak na současné hlavní nádraží a ne až pod Větruši.

Romanero

Kolem McDonaldu a skrz Fórum nedojdu za 2-3 minuty na zastávku Velká Hradební? Tak to určitě dojdu, přičemž stanice VRT by měla bezprostředně navazovat.

F. K.

Jenže ta stanice VRT nerovná se nástupiště VRT,

Romanero

*Malá Hradební

M19

Doběhnete ne dojdete, to je tak na 5 minut, to vaše bezprostředně je taky trochu dál. Proč proboha pres Fórum. Měl byste si ujasnit, kde to má být.

Nikola

Pan Hauseblas je ústecký radní. Takže do Ústí jezdí pravidelně. Minimálně na zasedání…

V. K.

Pan Hausenblas je Ústecký patriot. Kromě toho také velký příznivce VRT, za jejíž zastávku v Ústí dost intenzivně lobbuje. Kéž by v samosprávách bylo víc lidí, kteří netrpí lokální zaprděností a železnice pro ně není nepřítel.

ZYRTHEC ft. KEPPRAFLØW

Až na ten detail, že prosazuje nesmyslné vedení VRT přes letiště. To jeho snahu dost degraduje.

Johny

Tak tím by došlo i k propojení letišť Dresden-Praha.

Pietro

Ale tím by zas došlo k prodloužení jízdních dob. A hlavně než by se vykopal ten Emanův tunel…Na letiště z Ústí VRTkou a z letiště do centra busem, páč tu rychlodráhu zas odloží. A to nemluvím jestli by byla ochota změnit ZÚR středočeského kraje, pokud by se vůbec našla průchozí trasa.

Honza

Podle plánů (strategické studie) byla stanice kreslena primárně do prostoru přiléhajícího k ulici U Trati, nedaleko ČS MOL. Tam je to však blíž z „terminálu“ Divadlo.
Do prostoru okružní křižovatky Bílinská x Střelecká stanici posouvá studentský návrh, který řeší zároveň i přesun nástupišť hlavního nádraží jižněji, aby se obě trasy propojily v jednom místě – a ano, pak by to bylo blíže k Míráku, ale pořád cca 450 metrů chůze od zastávek MHD, tedy nějakých 5-7 minut chůze. Přičemž tato varianta zase neřeší napojení na železnici v ose Teplice-Děčín, resp. tuto osu v podstatě vylučuje.
https://www.vysokorychlostni-zeleznice.cz/nadrazi-vysokorychlostni-zeleznice-usti-nad-labem/

Romanero

Díky za informace. Nicméně 450m jsou právě ty 2-3 minuty chůze při obvyklé rychlosti 5 km/h. Není to ani 5-7 a už vůbec ne 15 min.

Tom Matoo

Jeden z nas dvou neumi pocitat. 0.45/5=0.09h, 60×0.09=5.4min
A doplnim ze chuze o rychlosti 5km/h je pomerne svizna. Takze 5-7min je realne.

Romanero

Já neumím, přiznávám se 😀

Honza

Rychlost 9-13 km/h zdaleka není běžná lidská chůze. A to pomíjíte křižování s komunikacemi (silnice, železnice), přechody, nadchody i podchody, eskalátory i výtahy, chůzi dál zpomalují.

Martin K.

Dobrý den,
nevíte někdo prosím, kde je daná územní rezerva po vyústění krušnohorského tunelu? Myslel jsem, že už je všechno naplánováno na nadzemní terminál místo západního nádraží.

Honza

U Přestanova. Zatímco nové návrhy jsou naopak blíže Chlumce. Je to vidět na výkresech například na geoportálu https://geoportal.kr-ustecky.cz/Apps/uap/

Martin K.

Díky! Koukám, že těch míst, kudy to může vést je požehnaně 😀

osobně bych byl pro nadzemní stanici místo západního nádraží a napojení na stávající infrastrukturu + podchod/nadchod směrem do centra