Na jaře zahájí ŘSD proces EIA k tunelu Bílina, stavět se má od roku 2029
Vznikne ucelený čtyřpruhový tah z dálnice D8 až do Chomutova s napojením na dálnici D7.
Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) chce letos na jaře poslat plány k chystanému tunelu na silnici I/13 v Bílině na Krajský úřad Ústeckého kraje. Ten v takzvaném zjišťovacím řízení rozhodne, zda přeložka s tunelem zamíří do velkého posouzení vlivu na okolí (EIA). U takto velké stavby se to dá předpokládat.
„Letos v dubnu bude zpracována dokumentace pro oznámení záměru a poté bude podána žádost na Krajský úřad Ústeckého kraje,“ uvedla Eva Semanová z chomutovské pobočky ŘSD. Podle ní „bude velmi efektivní, pokud se podaří souběžně zajistit změny územního plánu města Bílina“. ŘSD už má hotový biologický průzkum, nyní probíhá hydrotechnické posouzení lokality, hotový je projekt podrobného inženýrsko-geologického průzkumu. „Blížíme se k zahájení veřejné zakázky na jeho realizaci,“ doplnila Semanová.
K zahájení samotné stavby přeložky je nicméně ještě daleko. ŘSD ve svých mapách uvádí termín 2029 až 2032. Pak by se měla Bílina definitivně zbavit zatěžujícího tranzitu, který představuje až 20 tisíc aut denně. Nová trasa obchvatu představuje kompletní svedení dopravy do tunelu, který povede od vlakového nádraží k fotbalovému stadionu. Tunel by měl být v hloubce kolem 20 metrů pod povrchem. Délka celé nové trasy je 3,8 kilometru.
Silnice I/13 je v Ústeckém kraji z velké části čtyřpruhová. Dvoupruhový průtah Bílinou s několika kruhovými objezdy je nejkritičtějším místem celé trasy, ve špičce trvá průjezd často půl hodiny. Nová přeložka bude také čtyřpruhová.
Centrální komise ministerstva dopravy plány schválila loni v září. V ekonomickém posouzení hrála roli i plánovaná Kladrubská, která v podobě čtyřpruhu propojí Kladruby a Nechvalice, tedy silnice I/13 a I/63 (potažmo D8). Vznikne tak ucelený čtyřpruhový tah z dálnice D8 až do Chomutova s napojením na dálnici D7.