Téměř devět vlaků denně. Správa železnic ukázala první data o využití státních postrků
RegioJet má se Správou železnic smlouvu na tři roky, stát mu platí denní paušál.
Od zavedení státní postrkové služby na trati Kutná Hora – Havlíčkův Brod – Brno v dubnu loňského roku pomohly lokomotivy RegioJetu celkem 2 433 nákladním vlakům.
Vyplývá to z dat, která dnes zveřejnila Správa železnic. V průměru tak lokomotivy pomohly každý den devíti nákladním vlakům. Ve směru Brno – Kutná Hora to bylo 1 503, ve směru Kutná Hora – Brno 930.
Správa železnic si od RegioJetu pronajala na postrky čtyři lokomotivy Siemens Vectron se strojvedoucími. Správa železnic za ně platí bez ohledu na to, kolikrát je využije. Dopravci mají službu zdarma.
Zavedení postrkové služby roky prosazovalo sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD.cz. To je s fungováním nyní spokojeno. „Běží to ke spokojenosti dopravců, v podstatě nejsou problémy. Zavedení této služby pomohlo tomu, aby železniční dopravci nepřišli o některé zakázky,“ řekl výkonný ředitel ŽESNAD.cz Oldřich Sládek.
Důvodem přesunu vlaků na sklonově náročnou trať přes Vysočinu jsou opravy koridorové trati přes Českou Třebovou. Nákladním dopravcům by se na úsek přes Vysočinu nevyplatilo najímat si vlastní postrky. „Takové vícenáklady by pro dopravce znamenaly snížení konkurenceschopnosti proti kamionům. V případě promítnutí vícenákladů do cen by se železniční nákladní doprava dostala na náročném trhu mimo cenovou realitu,“ řekl už dříve Sládek. Podle něj by hrozilo přesunutí části dopravy na silnice nebo mimo české koleje. Inspirací byla vodní doprava, u které stát provozuje „přípřež“ v podobě remorkéru Beskydy. Správa železnic proto nakonec vypsala veřejnou soutěž, ve které vyhrál RegioJet s cenou 244 milionů za tři roky.