Mimořádné události Železnice

Mimořádných událostí na železnici je méně než loni, přibylo ale zraněných a mrtvých

Srážka osobního vlaku s rychlíkem v Běchovicích. Foto: Hasiči Praha
Srážka osobního vlaku s rychlíkem v Běchovicích. Foto: Hasiči Praha
Za prvních osm měsíců mimořádných událostí meziročně ubylo, nárůst je ale za letní měsíce.

Česká železnice není letos nebezpečnější než v loňském roce, i když se to po sérii nehod v letních měsících může zdát.

Počet mimořádných událostí na železnici letos klesl v meziročním porovnání prvních osmi měsíců. Od ledna do srpna se jich stalo 785, loni ve stejném období 849. Letošní pokles je tak o zhruba sedm procent.

I přes příznivý vývoj v celkovém počtu letos stoupá počet raněných a usmrcených. Usmrceno bylo letos 167 lidí, loni za stejnou dobu 150 lidí. Stejně tak přibylo zraněných (ze 175 na 198).

Celková čísla je potřeba vidět rozdělit podle příčin: většinu mimořádných událostí nezpůsobují zaměstnanci na dráze, ale nepozorní řidiči na přejezdech nebo chodci, kteří přecházejí trať a srazí je vlak. I u přejezdů ale letos dochází ke snížení počtu střetů, s výjimkou července byl každý měsíc počet nehod nižší. Pokles ale může souviset i s tím, že během nouzového stavu byl provoz nejen na železnici menší.

Podle generálního inspektora Drážní inspekce Jana Kučery až do letošního roku za posledních pět let nezemřel žádný cestující kvůli chybě drážních zaměstnanců. Až do červencové nehody v Perninku šlo vždy o usmrcené na přejezdech či chodce. „Železnice je bezpečná,“ dodal Kučera.

Negativní vnímání železnice v posledních týdnech částí veřejnosti je způsobeno především akumulací nehod do krátkého časového období. Za dva letní měsíce se stalo 237 mimořádných událostí, což je meziroční nárůst o dvacet případů.

Série nehod přinutila stát reagovat a začít více řešit bezpečnost na železnici. Na ministerstvu dopravy vznikla komise, která má za úkol připravit opatření ke zvyšování bezpečnosti. Zatím jediným konkrétním výstupem je změna pravidel pro provoz na některých regionálních tratích, další větší změny se chystají. Má jít například o zpřísnění pravidel pro povinný odpočinek strojvedoucích nebo miliardy korun do lepšího zabezpečení tratí.

Odebírat
Upozornit na
guest
17 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Pirátka

Pája níže uvedl odkaz na článek, ve kterém se připouští smýkání motorového vozu ř. 810.406 po navlhlé travině v dopravní koleji železniční stanice Kdyně, což vedlo ke srážce s protijedoucím vlakem na odjezdovém zhlaví. Nejprve jsem se domnívala, že vlak pro výstup a nástup cestujících zastavil, a že k bloknutí kol došlo až při brzdění před odjezdovým návěstidlem. Bystrým oponentem jsem byla vtažena do reality. Představuji si to. Strojvedoucí vpustí tlak vzduchu do brzdových válců již před stanicí, rychlost neklesá, možná odbrzdí, začne pískovat (pokud je v zásobníku písek, zdrsní hlavy kolejnic) a znova k sobě přitáhne rukověť brzdiče. Situace… Číst vice »

Leinad

Když (ne)brzdím z 40km/h a ťuknu do odbržděného vlaku čekajícího na postrk(možná i se zadaným tahem v mém směru), vážně se stane průšvih? 😀

Pirátka

Ťukot zezadu, když to bude postrk, bzukot zepředu, když to bude přípřež, ne?

Hejl

Ještě něco přijde. Cítím to v kostech.

Albatros

Pokles 7% je úžasné zjištění. Když se však začne uvažovat s počtem vlakových cest (vlaků) v minulém roce a v letošním, kdy doprava obecně klesá a v době Covid byla poloviční,tak statistika najednou vystřelí vzhůru a musí dojít k zamyšlení o systémových chybách….

pája

A za naprostou většinu nehod může Správa železnic, jako třeba za poslední https://www.idnes.cz/plzen/zpravy/srazka-vlak-lokotraktor-kdyne-domazlicko-motorak-rosa-trava-koleje.A200910_115046_plzen-zpravy_vb, kdy trať nebyla připravena na provoz, jindy zase chybí mimoúrovňové křížení tratě se silnicí, nefunkční závory nebo trať není zabezpečaná tak, aby zabezpečení odpovídalo době, hustotě a rychlosti provozu … K čemu ta Správa železnic vlastně je???

amper77

No a zhruba 2/3 z těch „chodců, kteří přecházejí trať“ jsou sebevrazi.

Pirátka

Statistika nuda je, má však cenné údaje…
Když se v jednom roce stane 350 mimořádných událostí, při kterých nikdo nebude zraněn ani usmrcen a v druhém vznikne jedna jediná, při které (nedej Bože) zahyne 160 lidí (něco jako Stéblová), tak Drážní inspekce veřejnosti oznámí, že v porovnání s rokem předchozím významně ubylo mimořádných událostí, a že se bezpečnost na železnici zvyšuje.

Zrzek

O Stéblové nepiš to je letos 60 let. Všechny ty kulatý výročí extra průšvihů přitahují další průšvihy.

Jiří Kocurek

Jaká je pravděpodobnost, že při současném provozu k takové situaci dojde. Jediná nehoda za celý rok, ale rovnou přes sto mrtvých. To spíš člověka trefí meteorit a přitom si celý rok nikco v ČR nezlomí ani prst.

Pirátka

I při malé pravděpodobnosti jev může nastat! V roce 1990 jel můj spolužák z gymnázia vlakem do Tanvaldu, pravděpodobnost, že se u Spálova srazí vlaky byla toho dne velice malá (14 obětí). V roce 1995 probíhaly oslavy SPŠŽ v České Třebové, nádherné sobotní dopoledne, pravděpodobnost, že u obce Krouna dojde k železniční tragédii, byla stejně nízka jako v v roce 1990 a její hodnota z dlouhodobého hlediska odpovídala i té dnešní (19 obětí). Tento rok došlo k velice vážným nehodám, shodou náhod nebyly následky tak drastické. Kdyby v řídícím voze 971 cestovalo za kabinou strojvedoucího cca 6 lidí, tak se… Číst vice »

Leinad

Jediná přiznána nehoda za celý rok. Byly ale tou dobou běžné bonzující zabezpečovačky, šly padáčky a projetá stůj do nesmyazatelných logů.

Jiří Kocurek

Ani jeden lom kolejnice? Ani jeden rozřez výhybky?
A to, že jsou tyhle logy nesmazatelné, je jenom dobře. Ještě aby tak někdo manipuloval s důkazním materiálem. Asi by se vám nelíbilo, kdyby vám banka vynulovala konto a v logu bylo, že jste si to vybral sám. V bankomatu, i s mincema.

Leinad

To já nevím 🙂 jenom pochybuju že Stéblová byl jediný průšvih za rok.
A jo, že zařízení děl záznamy a hůř se tím manipuluje, to je dobře

Cyklista

hlavní je, že srovnávají nesrovnatelné. Díky koronaviru byl letos naprosto jiný provoz na železnici, než loni. Pokud by byl provoz stejný, jistě by bylo i mimořádných událostí na počet kusů mnohem více.

Leinad

Jo bylo by zajímavé přepočítat to na vlakokm a na osobokm 🙂
Ale i tak jsou zajímavé čtyři roky bez mrtvolky zaviněné dráhou, dočká se toho někdy silniční doprava?

Pirátka

Tohle srovnávání vysoce rizikové silniční dopravy (kdy individualista trhne volantem při shýbnutí se třeba pro plechovku pivka) se sofistikovaným železničním systémem, který má být téměř absolutně bezpečný, je jako porovnávat úrazovost sportovců v boxu a šachu.