Rozhovory Silnice

Zakladatel FlixBusu: naučíme lidi flixovat, nechceme lákat na mizernou kávu

Spoluzakladatel FlixBusu André Schwämmlein. Foto: FlixBus
Spoluzakladatel FlixBusu André Schwämmlein. Foto: FlixBus

Kancelář v pátém patře poblíž mnichovského hlavního nádraží obydlená třemi muži mezi třicítkou a čtyřicítkou v džínách a tričku nevypadá na první pohled jako místo, kde se rozhoduje o tom, jak bude vypadat evropská autobusová doprava v příštích letech.

André Schwämmlein je jedním ze tří zakladatelů společnosti FlixBus, které se během čtyř let podařilo ovládnout trh s dálkovými autobusy v Evropě a stát se největší firmou v oboru. A to i přesto, že nevlastní jediný autobus. Serveru Zdopravy.cz poskytl společně s deníkem E15 jako prvním novinářům z Česka rozhovor.

Jste největším hráčem v autobusové dopravě, ale nevlastníte ani jeden autobus. Proč?

Je to náš obchodní model. My se staráme o rozvoj linek, marketing a prodej, tomu rozumíme. Na dopravcích, které si najímáme, je pak samotný provoz. Nemyslím si, že je jediný důvod to měnit. My umíme do autobusu přilákat lidi, dopravci je pak odvézt.

Na univerzitě v Darmstadtu jste v roce 2010 začal psát disertační práci o inovativních způsobech dopravy. Dokončíte ji ještě někdy?

Myslím, že spíše ne. Chtěl jsem s kamarády vždy mít nějaký byznys, ale dlouho nás nenapadalo nic, co by se zdálo být tím pravým. A pak najednou přišlo rozhodnutí o deregulaci dálkové autobusové dopravy v Německu. Věděl jsem, že když se to stalo v Evropě u letadel, vznikli noví dopravci a trh se zcela změnil, přineslo to něco nového. Tak vznikl Flixbus.

Takových dopravců ale vzniklo v Německu několik desítek. Jenže po pár měsících často zkrachovali. Čím si vysvětlujete to, že jste přežili?

Začátky byly drsné. Na trhu byl velký převis nabídky nad poptávkou, najednou začalo jezdit spousta společností. Ale bylo dobré, že to ukázalo autobus jako alternativu k vlaku. Ten měl do té doby monopol. Myslím, že jsme uspěli naší filozofií. Nejde jen o to provozovat bus, ale dát lidem nejlepší hodnotu za jejich jízdenku.

Nicméně, v Německu máte čtyři roky po liberalizaci v autobusové dopravě prakticky monopol…

Důležitý je pohled na celý trh s dopravou. Počty cestujících stouply. Ve vlacích lidí nejprve ubylo, ale teď jich jezdí vlakem více, než byla před samotnou liberalizací. Takže jezdí více lidí veřejnou dopravou a levněji, to je plus.

Mimochodem, jak jezdíte vy?

Našimi autobusy nebo létám. (otevírá svůj telefon a kouká na přehled jízd – většina jsou opravdu autobusy a letadla.)

Vlakem ne?

Ne, snažím se jim vyhnout. Když jsem jel naposledy, měl zpoždění a málem mi ujel navazující autobus. Cestu autobusem beru jako výhodu, že se mohu podívat, jak jsou cestující spokojení.

Není přesto vlak, zejména v Německu výhodnější? Žádné zácpy na dálnici, často mnohem rychlejší. Navíc jste si zaregistrovali značku FlixTrain…

Neříkáme, že nás železnice nezajímá, ostatně, spolupracujeme v Rakousku s Westbahnem. Je to něco, co analyzujeme, ale rozhodně to není ve fázi, že brzy oznámíme vstup na železnici. Máme registrováno spousty spojení, která začínají slovem Flix.

Bavíme se v době, kdy začínáte velkou expanzi v Česku i na vnitrostátních linkách. V čem se liší Německo od Česka pro autobusový byznys?

Celkově střední Evropa je zvyklá více jezdit autobusy, v Německu jsme to na delší vzdálenosti museli lidi spíše učit. Celkově vidíme v Evropě rozdíly například v placení kartou. Někde je to samozřejmé, někde jsou lidé naučení chodit k autobusu s penězi.

V Česku máte velkou konkurenci, společnost RegioJet. Jak jí chcete konkurovat?

Máme jiný koncept služeb. Věříme, že pro zákazníky není tak důležité, zda dostanou mizernou kávu, ale bezpečné autobusy s dostatečným místem. Pro zákazníka bude konkurence určitě výhodou.

Začínali jste v Německu, postupně budujete celoevropskou síť linek. Jaké země vás teď nejvíce zajímají?

Velký růst zaznamenáváme ve Francii, kde došlo ke stejné deregulaci jako v Německu. To samé začíná v Itálii, které hodně věříme a spouštíme tam nové linky.

Jsou země, kam se nemůžete dostat?

Ano. Bohužel ne všude je otevřený trh. Třeba ve Švýcarsku jsou dálkové autobusy zakázané ze zákona na vnitrostátní úrovni. Z mezinárodních linek přitom vidíme obří poptávku, protože vlaky jsou drahé. Těžké je dostat se na trh v Rakousku nebo Španělsku. Obtížné je provozovat vnitrostátní spoje i v Rumunsku nebo Maďarsku.

Vidíte prostor i na jiných kontinentech?

Ano, ale musí to být země, které jsou technologicky vyspělé jako Evropa. Logicky tak vychází Severní Amerika.

Vraťme se k vašemu modelu podnikání. Jak si vybíráte dopravce, kteří pro vás budou jezdit?

To bylo na začátku to nejtěžší, měli jsme jen hezkou powerpointovou prezentaci a přesvědčovali je. Teď se už hlásí sami a my si můžeme vybírat. Vědí, že s námi můžou růst.

Jak si dělíte náklady a příjmy?

Zhruba 70 % jde za dopravcem a 30 % za námi. Ale může se to lišit.

Dosud proděláváte díky velké expanzi. Kdy budete v zisku?

Loni jsme byli v plusu už v Německu, letos jako celá skupina.

Je to příprava pro vstup na burzu?

Neženeme se tam a upřímně nám vyhovuje být neveřejnou firmou. Investoři nám věří.

Máte ve flotile různé autobusy, není jednodušší mít jeden typ?

Zákazníci příliš neřeší, zda jedou Setrou či MANem. Hlavní je, aby dopravci splňovali požadavky, které od nás mají. Tedy například minimální prostor pro nohy nebo stáří autobusů. V naší síti není autobus starší čtyř let.

Kolik času dáváte linkám na to, aby začaly být ziskové?

To je individuální. Máme linky, které jsou ziskové první den, máme trasy, kde jsme přesvědčeni o tom, že za rok začnou vydělávat.

Po celé Evropě je nedostatek řidičů. Těšíte se na samořiditelné autobusy?

Nemyslím, že se toho někdy dožijeme, nebo to bude trvat ještě velmi dlouhou dobu. Nedokážu si představit, že si lidé jen tak sednou do autobusu, který nebude mít řidiče. Spíše budou přibývat technologie, které řízení usnadní. A to může přilákat nové řidiče.

Marně jsem hledal ve slovníku, co znamená slovo Flix…

Nic, takové slovo neexistovalo. Hledali jsme něco snadno zapamatovatelného. Věřím, že jednou lidi nebudou říkat, že pojedou autobusem z Mnichova do Prahy, ale že budou flixovat….

André Schwämmlein (36) je Global Managing Director společnosti FlixBus, na starosti má hlavně provoz, marketing, prodej, tvorbu linek a cenotvorbu. Společně s Danielem Kraussem a Jochenem Engertem jeden ze zakladatelů firmy. Před jejím založením působil jako konzultant  ve Boston Consulting Group (BCG), před tím pracoval pro Porsche a Robert Bosch GmbH.  Má nedodělanou doktorskou práci na téma Inovativní dopravní systémy na Technické univerzitě v Darmstadtu.

8 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Linka Praha-ČK, hodina zpoždění na odjezdu, na infolince nevěděli nic, to nemají ty busy GPS??? V aplikaci taky žádné info, ani to, z jakého nástupiště má bus jet! Cestou tam i zpět obsazenost asi 8 lidí.
    Že se nabere zpoždění díky koloně na cestě člověk pochopí, ale že si to společnost Coach & Buses neumí okoučovat tak, aby mezi linkami byly dostatečné rozestupy a z výchozí stanice se odjíždělo včas, to člověk nepochopí. Navíc BUS přijel na Florenc prázdnej, takže kdoví, jestli předtím někoho vezl.

  • To je ještě větší tlučhuba než ti u nás. Regiojet (a většina ostatních dopravců) jsou aspoň skuteční dopravci, ne jako tenhle expert. Jinak bych chtěl vidět linku v zisku hned první den.

    Co se jim povedlo v Německu, je sice zajímavé, ale ne zase tak neočekávané, škoda že to prezentuje tak, že to byl nějaký zázrak… nebyl, stojí za nimi silní investoři a akcionáři, bez nich by si mohl tak možná jezdit autobusy po stole.

    Jinak absolutně nevím, čím tedy chtějí konkurovat u nás, jakými to službami? Zákaznický servis nula (opravdu nejsem zvědavý na to, aby mi vnitrostátní linku řešil nějaký najatý truhlík někde v Evropě, který ví tak maximálně to, kde je Praha), ceny stejné, komfort při rezervaci a nákupu značně nižší, nesmyslný stornopoplatek (na vnitru??? Co to má jako být). Autobusy, přesně jak píše, lidem je jedno zda jede Setra nebo Man, stejně tak jim je jedno, jestli pojede Irizar, takže tam je to úplně jedno pro většinu lidí. Služby na palubě prakticky žádné (prý je v busech nějaký prodejní automat, ozkoušel to někdo?). Sedačky srovnatelné, možná trošku více místa (nemám zatím srovnání). Takže v nejlepším případě remíza. A pokud pán s powerpointem nechce nabízet „hnusné kafe“, může nabízet lepší kafe? Ono to „hnusné“ je mnohdy lepší než nic (když pomineme, že z instantek používá RJ jednu z těch nadprůměrných směsí a ve vlaku plnohodnotné kafe).
    K tomu zjevně uspěchaný start, jak je vidět na bloudících řidičích a zpožděních…. sorry, to už měl násobně lepší vstup na linku Eurolines BC, škoda, že jeho zbytek spojů zlikvidují takoví jako je Flixbus.

    • Flix automat na kafe nemá…
      To má v Pobaltí Lux Express – mimochodem velmi dobrá firma včetne filmů atd – ale bez stevardek – prakticky 90% jako Regiojet.
      ZKUSENOST mám takovou – při ceste z Drážďan do Prahy autobusu praskla pneumatika na buse pár km před Prahou – byly asi 4hodiny ráno (odjezd 2:30 z Dráždan), dojeli jsme na nejbližší benzínku a řidiči – Maďar a Ital – nevěděli co dělat… poradil jsem jim a vygoogloval ÚAMK – ale neuměli anglicky… tak jsem jim to musel vykomunikovat (co by delali kdyby tam nejel nikdo česky mluvící…?) museli t nahlásit na ADAC v Německu a z německa to mělo být elektronicky preposláno do ČR – po nějaké DLOUHÉ době to bylo potvrzeno a že tedy zavolají službu na výměnu kola – Z KLADNA !!!!! (na západ od Prahy) když jsme stáli na D8 na sever od Prahy….
      Přijel týpek v kombinéze od hlavy až k patě zadělanej od oleje v polorozpadlý herce… A teď to PODSTATNÉ !!! Když se řidičů ptal KDE MAJI V PROSTORU U KOLA VZDUCH NA NADZVEDNUTÍ AUTOBUSU SPECIÁLNÍM HEVEREM – TAK OBA NEVĚDELI!!!!!! TAKŽE CHLAPEC VYNDAL Z AUTA DŘEVENEJ ŠPALEK !!!!!! A MECHANICKEJ HEVER A AUTOBUS NADZVEDÁVAL RUČNĚ MECHANICKYM HEVEREM NA ŠPALKU!!!!!!!! VŠICHNISI TO FOTILI!!!!! SUNDAL KOLO, VLEZ TAM CO BYLO TO KOLO A AUTOBUS MU Z TOHO ŠPALKU SLETĚL !!!!! DOSED MU CCA 1-2 CM NAD PÁTEŘÍ – TJ. MÁLEM HO TO ZABILO!!! (MĚL DOSLOVA Z-P-R-D-E-L-E KLIKU!!!!) ZNOVA VZAL ŠPALEK A ZNOVA VYHEVEROVAL AUTOBUS NAHORU – TEĎ POZOR – ZEPTAL SE KDE JE REZERVA… A… OPĚT NEVĚDĚLI !!!! A ŠLI TO ZJIŠŤOVAT !!!! KDYŽ KOLO NAŠLI, ŠEL TO NASADIT A RUČNĚ UPEVŇOVAL ŠROUBY… ——-POINTA NA ZÁVĚR——TRVALO TO CEKEM 4 HODINY – PO CELO DOBU JSEM S OBĚMA ŘIDIČI MLUVIL, ŽE JEDU DOMŮ DO PRAHY!!!!!! NASEDLI JSME PO PROBDĚLÉ NOCI DO AUTOBUSU A JÁ USNUL… NĚKDO MI ZACLOUMAL RAMENEM A ŘEK NĚMECKY „VYSTUPOVAT“ – JÁ ROZLEPIL PRAVÉ OKO A NĚMECKY SE ZEPTAL “ TO UŽ JSME V PRAZE – ASI JSEM USNUL..“ A ODPOVĚĎ BYLA: „NE-VE VÍDNI-KONČNÁ STANICE“ !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (to mám za všechno..)

  • Schválně kouknete na stiznosti na Flixbus CZ a budou vám vlasy vstávat hrůzou. Zpoždění, zrušené spoje, bourajici a bloudici ridici, chaos a neinformovanost na infolince… Myslim, ze úspěch Regiojetu není jen v kafe.

  • Ptali jste se na Leo Express/Locomore? A jestli se budou víc přizpůsobovat českému trhu? Jak zabraly lístky za 25 korun? Jestli chtěli koupit Regiojet? Kde se vzala Umbrella? Jak prožívali antiflixbusový zákon v Itálii? Jestli se bojí antimonopolních úřadů? Tolik by se toho člověk chtěl dozvědět….

    • 40 minut na rozhovor. Proto člověk musí brát opravdu to nejzásadnější. Mimochodem, rozhovor byl pořízen v době, kdy ještě nebyly lístky za 25 Kč ani oficiálně Locomore

    • Myslím že český trh a hlavně ten rezervační systém na vnitro si bude muset řešit český Flixbus dopravce sám, tenhle pán podle mě ani neví, o co jde a je mu to jedno, když v Německu zjevně stačí to co je teď. Asi i na ostatní otázky by to chtělo rozhovor spíš se Steinerem přímo z Umbrelly, tenhle manager to podle mě řešit nebude, pro něj je důležité, že se mu sypou od někoho provize. Ono ostatně i to, že na jedné lince operuje pod Flixbusem několik dopravců s naprosto rozdílnými cenami, je docela hloupé.

      Jinak by mě teda zajímala nějaká statistika, kolik dopravců pod ně přešlo třeba místo Eurolines, jak je na tom Eurolines dneska (protože to byl v podstatě stejný koncept plus mínus a docela dlouho fungující) apod. A v té Itálii se dělo co přesně?

  • V 36 být spolumajitelem největšího autobusového dopravce v Evropě… Klobou dolů. Asi jsem něco prošvihl 🙂

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora