Železnice

Velké rušení pokladen. SŽDC chce skončit prodej jízdenek ve 197 stanicích

Ve stanici Sepekov prodávají jízdenky závorářky SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Ve stanici Sepekov prodávají jízdenky závorářky SŽDC. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Z téměř dvou stovek nádraží v zemi mají zmizet pokladny, v kterých si mohou cestující koupit jízdenku Českých drah. Jde o místa, kde zajišťují prodej jízdenek zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), většinou výpravčí.

Po poslední redukci s příchodem nového jízdního řádu o 27 nádraží se SŽDC rozhodla k podstatně razantnějšímu kroku: k 10. červnu zrušit prodej na všech 197 stanicích, kde dosud jízdenky prodává.  „SŽDC zpracovává výpověď smlouvy s Českými drahami o nevýhradním obchodním zastoupení,“ řekl mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Podle něj má být smlouva ukončena k 10. červnu, tedy k letní změně jízdního řádu.

SŽDC vysvětluje konec tím, že pro ně prodej jízdenek znamená pouze administrativní zátěž. „Služba byla poskytována spíše z historických důvodů na základě požadavku ČD. Zrušením poskytování služby se pro SŽDC sníží administrativní zátěž a dojde současně i ke snížení zátěže provozních zaměstnanců, kteří se tak budou moci více věnovat svým provozním povinnostem,“ dodal Illiaš.

Počet pokladen v síti české železnice dlouhodobě klesá, jedním z hlavních důvodů je především rozšiřování počtu traťových úseků s dálkovým ovládáním zabezpečovacího zařízení. Z nich odešli zaměstnanci a nahradily je stroje.

Za koncem pokladen není ale jen snaha omezit administrativní zátěž, ale také spory mezi SŽDC a ČD. Podle mluvčího Českých drah Petr Šťáhlavského na podzim totiž ČD upozornily na fakt, že SŽDC v Prohlášení o dráze pro letošní rok (jeden ze zásadních dokumentů na železnici pro každý kalendářní rok) neuvedla podmínky, za kterých bude službu prodeje jízdenek poskytovat.

My jsme tedy jen upozornili v rámci podání námitek na tento fakt, že chybí vyhlášení podmínek, a že je tedy nutné toto udělat, nebo na druhou stranu neměla SŽDC sama aktivně nabízet tuto službu v Prohlášení o dráze, pokud podmínky nezveřejnila. Na tento nedostatek jsme upozornili Úřad pro přístup k dopravní infrastruktuře,“ uvedl Štáhlavský.

České dráhy podle něj litují, že jejich upozornění na nedostatek v prohlášení o dráze je vykládáno jako nezájem o využití této služby. „České dráhy mají nadále zájem o ekonomicky efektivní prodej jízdenek na co největším počtu prodejních míst i prostřednictvím smluvních partnerů jako je SŽDC,“ dodal Štáhlavský.

SŽDC má podle smlouvy z každé jízdenky 6,5%, personál pak fixní odměnu. Musí ale k prodeji jízdenek skládat ještě zkoušky ze znalosti tarifu Českých drah. Při posledním rušení pokladen ČD na některých nádražích zavedly své pokladny.

24 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Skvělé to výpravčí uvítají.Srát se s lidma u kasy.Kdysi dávno jsem listky prodával a už bych to nechtěl ani za nic.Ješťe že jsem mimo dosah cestujicích.Úplně stačí to každoroční navýšení počtů vlaků.Až takhle se skoro nevejdou na trať Praha-Kolín.Blbci z kanceláří v Praze jim to ale dovolí.Sami jezdí autem a vědí kulový.Ať si to jdou jednou zkusit řidit ve špičce Ćesky Brod -Úvaly nebo Kolín a Praha Libeň apod.Asi by to vůbec nedali lemry.

  • Myslím si, že je to v tom současném nepořádku na železnici dobře. Na malých nádražích, kde prodávala jízdenky výpravčí, musel být člověk dostatečně včas, aby si ji stihl koupit. A když nějaký přípojný autobus třeba někde z hor měl příjezd méně než 10 min. před odjezdem vlaku, tak jsem trnul, zda si stihnu tu jízdenku koupit anebo riskovat pokutu ve vlaku, protože ČD nerozlišují, zda někdo jede načerno úmyslně (vyhnout se jízdnému) nebo zda si jízdenku chtěl koupit, ale nebyla možnost (nikdo třeba nebyl u okénka) nebo čas. Při zavřené stanici mám aspoň jistotu, že mne ve vlaku nenaúčtují pokutu.

  • Mňó… Ono když si ČD účtují poplatek za neotevření pokladny i v případě, kdy staniční budova prochází rekonstrukcí a pokladna je zavřená z důvodu renovace čekárny, není se čemu divit. Pokud stavební práce trvají déle, SŽDC se to opravdu hodně nevyplatí. Počet v současné době probíhajících rekonstrukcí (po letech nečinnosti ČD) tento efekt značně násobí. Pokud se pokuta u menších stanic pohybuje kolem pětinásobku tržby (tzn. na uhrazení jednoho dne zavřené pokladny by výpravčí musel prodávat cca 80 směn bez započítání nákladů na příplatek za prodej jízdenek + náklady na školení), rozhodně se to SŽDC ani trochu nevyplatí. A dle mého názoru je logické, že nechce platit Českým drahám „daň z rekonstrukce“.

    Já sám jako výpravčí s prodejem jízdenek proti prodeji jízdenek vůbec nic nemám. Nicméně bych je během rekonstrukcí opravdu nerad prodával např. skrz záchodové okénko.

  • Nedá mi to,ale musím přidat i svůj postřeh.Ve stanici,kde je osobní pokladna jedna místnost i pro jiné dopravce,přepravce,posunovače atd. a vše je jištěno(!!!!) zatahovacími dveřmi na magnet,tak je toto vše úplně,ale opravdu úplně vše špatně..Paní pokladní už dávno není,pan výpravčí má na starost jedno zhlaví,kde obsluhuje přejezd+ručně stavěné výhybky a obrat nákladních vozů je ročně přes deset tisíc,tak ta pokladna není dobrý nápad.Jo a za krádež posunovače peněz z osobní pokladny se výpravčí museli složit,protože je to stálo 600Kč.Pravda zaměstnanci mimo železnici,kteří používají služební auta svého zaměstnavatele jezdí s nimi z domova do práce,na nákupy a zpět domů a vůbec nikdo se jich neptá,kdo režiji těchto vozidel platí.Že by to byli zákazníci těchto firem v cenách této firmy….?????

  • Ono to není jen o prodeji jízdenek. Výpravčí musí podávat informace, vyřizovat žádosti o zákaznické karty, řešit reklamace s naštvanými cestujícími a vůbec působit jako hromosvod. Vždyť jen pro důchodce jsou 4 druhy slev (IN Senior, IN 50, IN Důchodce a aby 25% slevu mohli využít i na traťovou jízdenku tak ještě IN 25 občas chtějí), od 1.1. k tomu Plzeňský kraj přidal pátou (a že je umění jim vysvětlit, že tuhle slevu na nádraží bohužel nevyřídí, že se musí obrátit na dopravní podniky je také docela oříšek, navíc při nabíjení jim u PMDP neřeknou nic, nebo v lepším případě pouhé „budete to mít levnější“) a každou chvíli vám z vlaku vysadí cizince, který neumí česky, německy ani anglicky, u sebe má jen € (které výpravčí nesmějí přijímat) a vnitrostátní jízdenku DB, kterou ani doprovod na DB není schopen označit, takže vůbec nevíte, jestli je platná (on tvrdí že jo a že si jinou ani kupovat nebude – ono je to jedno, stejně nemá za co). Když k tomu přičteme, že cestující chodí 3 minuty před odjezdem, tedy minutu před příjezdem, vy označujete praporkem místo zastavení z důvodu křižování (v noci třískáte do lampy, aby se vůbec rozsvítila…). Jízdenky prodávám rád, každý den je jiný, ale musím na to mít čas a ne být zatížen dopravními povinnostmi.

    • Ještě na doplnění: spousta důchodců si ještě nestačilo vyřídit Plzeňskou kartu a už se začínají ptát na šestou slevu – hlasité přemýšlení pana premiéra. To je fakt už na palicu – jak zpívá Nohavica.

      Někteří kolegové akorát prodají jízdenku, pro informace si přijďte zítra, to tu bude kolega. Asi to začnu dělat taky. Hmotnou odpovědnost máme stejnou a ty tři kila (to je novinka od 1.1., do 31.12. to bylo 250, díky zrušení profesních odměn ale celkem od 1.1. stále 300, původně 750) taky stejný, ať prodám jednu jízdenku nebo udělám tržbu 10 000 (a že to v některé dny není vůbec problém) a ať odsloužím jednu směnu nebo bouchám přesčasy.

      Když SŽDC zavře pokladnu (např. nový výpravčí, který má čerstvě po zkouškách z dopravy a nechtějí ho ještě zatěžovat pokladnou nebo prostě na záskok už nikoho jiného fakt nesehnali), má za to od ČD poměrně výraznou pokutu, při noční dvojnásobek (ono je to totiž za každý započatý den). Za prodej jízdenek má 6 %, ale zaměstnance platí paušálně. Možná kdyby nám dali 4,5 % jako průvodčím (nebo klidně i třeba 3 % ať nežeru), bude to obchod ve smyslu že co si odpracujeme navíc, to budeme mít. A stejně to spoustu lidí odmítne. Ne nařízení – tady máš tři kila a prodávej. Přesčas máte taky placený každou hodinu ne paušálně (za ochotu).

    • Nedá mi to a musím zareagovat na ten občas pláč a občas až hysterické výlevy nad tím, co vše teď „musí“ dělat výpravčí kromě toho, že sedí před monitorem a hraje si myší „gordikon“ (a ani sledovat vlaky už většinou nechodí ven) – a považte, za pouhých 250 Kč měsíčně NAVÍC za výkon pokladní služby: jen velmi mírně popsal (níže) situaci naprosto běžnou v minulosti Hubert ve své reakci na Kamilův příspěvek.
      Když jsme my před více než 50 roky začínali u železnice a těšili se, jak budeme dělat výpravčí, což tehdy byla po náčelníkovi nejkvalifikovanější provozní funkce, museli jsme nejdříve složit všechny běžné přepravní i provozní zkoušky od „malé komerce“ (= osobní pokladna), která byla vůbec první, přes vozovou službu, tehdy m.j. třeba i telegraf („morseův“ !) a „velkou komerci“, která byla podmínkou pro úplnou kvalifikaci výpravčího – teoretická a praktická dopravní zkouška to vše završovala, ale sama o sobě vůbec neznamenala, že výpravčí by byl plně kvalifikován a měl nárok na tomu odpovídající finanční ohodnocení – to se naopak snižovalo, pokud tu úplnou kvalifikaci neměl. Žádné „příplatky“ za prodej jízdenek neexistovaly – všechny činnosti se bodovaly a podle počtu bodů byly jednotlivé „posty“ zařazovány do příslušných platových tříd a stupňů.
      A pokud jde to úroveň techniky, pouze na frekventovanějších tratích byly ve stanicích aspoň elektromechaniky, ale bez kolejových obvodů, takže výpravčí museli před postavením vlakové cesty chodit zjišťovat (pro každý vjíždějící vlak) volnost koleje a pak teprve signalistům telefonicky nařizovat přípravu vlakové cesty, a na většině tratí se jezdilo jen na telefonické dorozumívání (= modernější „traťovina“ nebyla). I v malých stanicích sice v denních směnách osobní pokladny obvykle pokladními obsazeny byly, ale na frekventovanějších jednokolejkách nebylo i 20 křižování za směnu nic mimořádného, takže výpravčí měl práce s dopravou dost – a v noci běžně jízdenky prodávali výpravčí i na dvoukolejkách (např. Říčany, Strančice, Dobřichovice, Řevnice, Roztoky u Pr., Libčice n/Vlt., atd.). Ráno přitom pokladní chodívaly většinou na 5. – 6. hodinu, ale protože pracovní doba většiny lidí začínala už okolo 6. hodiny, velkou část ranního prodej jízdenek stejně ještě „vyžral“ výpravčí, a do té ranní špičkové dopravy a povyku strojvedoucích nákladních vlaků, že už mají brzy „konec“ a dál nepojedou, musel výpravčí ještě psát předávku a do ní dlouhý seznam zavedených, odřeknutých a zpožděných vlaků. A ještě preventivně dodám, že skutečná pracovní doba 200 a více hodin za měsíc nebyla vůbec výjimkou.
      A ještě k námitce o „In-kartách“: ty sice tehdy nebyly, ale bylo „hafo“ slev, pro které se vystavovaly papírové průkazky a k nim se často vydávaly psané jízdenky, protože vyrábět tištěné by se nevyplatilo – a i se žádankami o ty průkazky běžně pracovali a psané jízdenky vypisovali výpravčí.
      Takže suma sumárum – těm normálním, kteří do té kategorie nepatří, se omlouvám, ale pro ostatní jednoznačně platí: nechápu, na co si dnes kdo z výpravčích může opravdu oprávněně stěžovat – pokud ho baví pouze hrát si na PC „gordikon v reálu“, pak by bylo nejlepší, aby šel dělat něco úplně jiného (třeba, jak říká jeden můj známý, hrát si se svým šulínkem) …

    • Jenže to Vám tam pane železničáři v důchodu nejezdily vlaky s přepravou cestujících po 10 minutách v jednom směru s proloženými rychlíky 4x do hodiny nebo i více. Ani jeden z těchto vlaků u šajby nesmíte škrábnout (jako kdysi náklady), protože už nic neulžete, ani přiblblou půlminutu !!!! , všechno je elektronikou hlídané a zdůvodňujete naprosto vše. Grafikon je sestavený tak, že už se nejezdí ani na následná mezidobí (konstrukce GVD je ignoruje – a vlaky za sebou poskakují). A do toho ty mimořádné vlaky , nehledě na to, že ve stanicích už řídíte většinou ty stanice dvě a ne jednu. A jste tam na to sám, takže fakt máte reálný problém se najíst či si odskočit na toaletu v normálu, natož když se někde něco stane. Do toho prodávejte jízdenky …

  • Od 10.června bych jim tímpádem s okamžitou platností vypověděl smlouvu a sebral režijky. Použiji slova jejich tiskového mluvčího: „Služba byla poskytována spíše z historických důvodů na základě požadavku SŽDC (čti Stále Žalostnější Dopravní Cesta). Zrušením poskytování služby se pro ČD sníží administrativní zátěž“.

    • No to nevím, do roku 2019 se ČD nevyplatí investovat ani korunu do čehokoliv. Ani do automatů.
      Když neví, jaké bude jízdné, od koho. Jestli jen krajské. Nebo i státní. Nebo bude povoleno i čd jízdné.
      Když ani neví, jestli vůbec budou na daných tratích jezdit. A nevyhodí je zase nějaký low cost.

    • SŽDC ale za režijky svých zaměstnanců Českým drahám platí smluvenou cenu. V čem je tedy problém?

    • UBolt. Vzal jste mi větu z úst. Ale že používají režijky ČD, to jim nevadí? A víte, že nejvíce zaměstnanců využívající režijky, jsou právě zaměstnanci SŽDC! A pro Otmara. Možná teď, ale dříve to tak nebylo!!!

    • Otmar: Však SŽDC taky dostává kompenzaci za to, výpravčí prodává jízdenky.

  • Dnes nic neobvykleho. Brzy bude stat v Praze na hlavnim jedna baba informatorka kolem dvaceti automatu a maximalne bude lidem radit, co a jak zmacknout na bedne. 😉
    Zurrich hbf. takto funguje uz nekolik let … Brzy to dojde i k nam. Vyvoj je nezadrzitelny.

    • Dobu automatovou jsme podle mého názoru již zaspali. Moderní dotykové automaty se ve Švýcarsku, Německu či Rakousku objevily už na začátku tohoto století. V té době bylo optimální tento systém zavést a rozšiřovat i u nás. U nás se jde spíše cestou eshopu. A s ohledem na to, že nádraží již nepatří ČD, tak již není příliš myslitelné automaty na nádraží a zastávky zavádět. Nehledě na nejistotu, která nyní panuje ohledně podoby dopravy ve 20. letech. Tak se určitě nevyplatí nějaké takové rozsáhlé systémové investice.

    • Jj, stroje nahradí lidi. Paráda, už se všichni těšíme až budeme nezaměstnanými. Řidiče veškeré dopravy vyhodíme, všechno bude jezdit automaticky, pokladny taky zrušíme, budou automaty, výpravčí nahradíme dispečery a ty později samostatnými počítači. Posunovače taky zrušíme, všude budou jezdit jednotky a nákladní vlaky pouze ucelené. To samé na silnicích. V továrnách budou dělat roboti. Atd atd. A co ku.va budou dělat ti lidi???? Tomuhle já neříkám vývoj, ale začátek konce lidstva. Kdo to jako chce? V čím zájmu to je?

    • MB: staré zaměstnance nahradí roboti postupně jak odejdou do důchodu (viz. závory a vánoční rozhovor zde, podobně výpravčí – to stojí nepředstavitelnou hromadu peněz nahradit tolik lidí i během 30 let), noví budou umět technologie, se kterými se bude pracovat. Není přece nikde psáno, že budete v 30. letech 21. století chodit na dvanáctky, akorát těch míst bude míň. Naopak může být např 6h denně za stejné peníze.

  • Jinými slovy zavřou 200 dalších nádraží? Aneb opět cesta k lepším službám s fragmentovanou železnicí.

    • Jsem výpravčí a řídím provoz. Nemám zájem se dále nechat buzerovat od cestujících, číst tuny nesmyslných depeší a zakládat je do milionu nesmyslných šanonů, chodit na nezáživná školení, každou chvíli se učit nové tarify a integrované dopravy a to vše za 250 korun měsíčně! Konečně to někoho napadlo! Díky! Ať si ČD provozují pokladny samy nebo ať za to sypnou slušné peníze!

    • Kamile, já jsem taky výpravčí a řídím provoz. A jízdenky prodávám rád, prodávají se u nás 120 let, vždy to šlo. A teď si představte že ještě před časem jsem k tomu přebíral zavazadla a spěšniny, vypočítával dovozné v nákladní přepravě, polepoval a plomboval vozy a světe div se taky se to stíhalo. A všechno ručně bez počítače…

    • Hubert: omlouvám se za mou nesmělou otázku, ale jaká je cca orientační denní tržba? Kolik jste přijal žádostí o InKartu, kolik jste jich vydal, kolik hodin denně věnujete informování cestujících (bez zatížení tržeb), jaký je provoz a jak často křižujete?

      Chápu, že někde na lokálce, kde jezdí motoráček tam a zpět, mezi vlaky je hodina a půl pauza a v kase denní tržba 400, že je to příjemná věc, jak se z toho nezbláznit.

      Bohužel vaši kolegové prodávají ve stanicích ležících na drahách celostátních, kde se každou hodinu vlaky křižují (takže chytat na praporky), každé dvě hodiny zastavují mezinárodní vlaky („domestic tickets only“, „i not accept euro“) a traťovina je poloautoblok (takže při křižování nejprve konce). A to proto, že ČD nejsou schopny si tam na takovou práci sehnat pokladní (a že by se tam z tržeb uživily klidně 3-4)

    • Kamile Kamile to je nemilé, že nevíš jaké peníze ČD sypou SŽDC a kolik se toho přesype do tvé kapsy. To by si snad zvládl spočítat.

    • re kamil: no zatím to vypadá, že nebude ani výpravčí, ani pokladní, ani nádraží a u některých lowcostů ani průvodčí a pak ani ten strojvůdce

Newsletter

Partneři


Výběr editora