Infrastruktura Železnice Zprávy

SŽDC zastřeší kolejiště Masarykova nádraží

Nadchod nástupišť stanice Praha Masarykovo nádraží, zdroj: SŽDC
Nadchod nástupišť stanice Praha Masarykovo nádraží, zdroj: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty udělala další krok k modernizaci pražského Masarykova nádraží. Výrazně přitom změnila své původní záměry.

Místo podchodu pod kolejištěm stanici překlene střecha, která bude zároveň sloužit jako pěší koridor mezi ulicemi Na Florenci, Hybernskou a Opletalovou. Nový vestibul naváže na projekt skupiny Penta, která v okolí chystá výstavbu kancelářské čtvrti. Zastřešení bude mít částečně podobu parčíku, příchod na nástupiště zajistí eskalátory. SŽDC nyní chystá zakázku na zpracování projektu a přípravné dokumentace, což si vyžádá zhruba jedenáct milionů korun. Samotná přestavba stanice, která bude výchozí při cestě na letiště, pak vyjde podle nynějších odhadů na 1,7 miliardy korun. Dokumentace má odpovědět na řadu otázek. Bude řešit například počty a umístění eskalátorů, schodišť či výtahů. Zabývat se bude rozmístěním orientačního a informačního systému, prostor pro odbavení cestujících, čekáren a mobiliáře.

„Výsledkem bude návrh prostor v takovém rozsahu, který potřebují cestující na železnici pro přístup k vlaku,“ píše SŽDC v tiskové zprávě. Projekt neřeší využití historické budovy Masarykova nádraží, která je v majetku Českých drah. Ty přitom počítají s jejím dalším využíváním. Podle přiložené vizualizace se naopak nástupiště vysunou od budovy směrem k magistrále, což cestujícím prodlouží cestu od metra i z dnešního úrovňového vestibulu. Oproti dnešnímu stavu přibudou dvě koleje, aby nádraží kapacitně postačovalo i provozu na letiště.

Budova Masarykova nádraží zůstala i po velkém loňském převodu stanic pod SŽDC v majetku Českých drah, které vlastní i většinu přilehlých pozemků. Ty chce zastavět Penta, která ovládá společnost Masaryk Station Development (MSD). MSD byla zřízena v roce 2004, aby zajistila revitalizaci nádražních budov a realizaci developerského projektu v jejich okolí. České dráhy v ní dnes mají 34 procent.

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Takže se zboří i budovy depa, kde mělo být dopravní muzeum? Něco takového je možné jen v Praze. Naprosto zničené cetrum města v UNESCO.

    • Muzeum by mělo být v trojúhelníku ohraničeném kolejemi z Hlavního a Masarykova nádraží a magistrálou. Žádná z vizualizací ani z nákresů toto území nezahrnuje – přijde mi, že se to stále točí kolem projektu Zahy Hadid, který s muzeem (byť možná nepřímo) počítá.