Železnice Železniční průmysl

SŽDC kupuje drezínu za více než čtvrt miliardy, má měřit tratě lépe a rychleji

Stávající měřící drezína MD2 je z roku 1994. Foto: SŽDC
Stávající měřící drezína MD2 je z roku 1994. Foto: SŽDC

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) rozšíří svůj vozový park o další drezínu. Bude pravděpodobně nejdražší, jakou kdy měla.
Za 267,5 milionu korun bez DPH ji má dodat společnost NDCon Logic, která vyhrála zakázka na dodávku měřící drezíny pro diagnostiku železničního svršku.

Vyplývá to ze zveřejněné smlouvy v registru smluv. Podle písemné zprávy zadavatele nabídla o milion korun nižší cenu než ruská společnost Tvema.

Měřící drezína zajišťuje pravidelné a operativní měření na regionálních tratích, například geometrické parametry koleje, diagnostiku příčného profilu kolejnic  a čelní snímání tratě s využitím systémů GPS.

Takovou drezínu už SŽDC má: jde o typ MD1 z roku 1994. Ta už podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše dosluhuje. „Měřicí drezína bude osazena novějšími a výkonnějšími diagnostickými systémy, jenž umožní diagnostiku železničního svršku při vyšších rychlostech,“ vysvětlil Illiaš. Vozidlo bude mít všechny požadované systémy pro provoz v síti SŽDC, bude moci jezdit stokilometrovou rychlostí.

Jak bude drezína vypadat, to ještě není jasné. „Konkrétní typ vozidla upřesněn na jednáních s dodavatelem,“ dodal Illiaš. Podle smlouvy má NDCon Logic 32 měsíců na její dodání. Stejná firma má SŽDC dodat i měřící vůz.

10 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Chápu, že se jedná o kusovou výrobu. Přesto byl by mi někdo schopný říct, co na takové drezíně stojí čtvrt miliardy?

    • Je to na zakázku postavený obytný motorák s nějakou měřící technologií.

      RegioSprinter stojí 50 mega, za ruční stavbu třeba 10 mega navrch. Zakázkové úpravy kupé, kuchyňky, kanclu a zasedačky řádově nízké miliony, technologie na měření GPK a profilu – 10 mega ať nežeru? Něco k tomu projektová činnost a schválení nového typu… 5 mega?

      Stále jsme spíš v odhadech někde na 100 milionech. Ale že bych někomu podepsal, že to za těch 100 mega dodám, tak to zase ne 😀

  • Tak na tohle peníze mají!!!😢Kdyby ty peníze dali raději do opravy a údržby regionálních tratí.!!😢 Například trať 212 úsek Kácov – Zruč n/S.!!!😢😢😢😢

    • To je prd! Kdyby ty peníze dali raději do opravy hlavních tratí! Otázka ale je, jak by se dělala ta defektoskopie…

  • Myslíte, že zrovna Vmax má nejzásadnější vliv na cenu téhle plechovky? 🙂

  • Tak nevím, pokud je určena pro regionální tratě, jestli má smysl, aby uměla jezdit stovkou.

    • Podle zadání je pro regionální tratě a má mít rychlost 100 km/h. To není úsudek autora.

    • A na ty regionální tratě se dostane jak? Jak se prosím například dostane na takovou trať Rudoltice – Lanškroun? Teleportuje?

      Řekl bych, že se předpokládá přesun po kolejích celostátních drah, kde nižší rychlost bude zbytečně ubírat kapacitu.

Newsletter

Partneři


Výběr editora