Stát chce seškrtat a zdražit režijky. Neplatily by mezi Prahou a Ostravou
Ministerstvo dopravy chce výrazně omezit výhody režijních jízdenek, které využívá více než sto tisíc lidí ve vlacích Českých drah. Zcela bezcenná
Ministerstvo dopravy chce výrazně omezit výhody režijních jízdenek, které využívá více než sto tisíc lidí ve vlacích Českých drah. Zcela bezcenná se například stane „režijka“ u dálkových vlaků Praha – Ostrava nebo na lanovce na Ještěd.
V dopise odborovým organizacím navrhuje ministerstvo zrušení platnosti režijek ve všech komerčních vlacích Českých drah, které jezdí mimo objednávku státu či krajů. V praxi jde o všechny dálkové vlaky trasy Ex 1 mezi Prahou a Ostravou. To je nejfrekventovanější úsek tuzemské železnice.
Návrhy reagují na nový požadavek Českých drah, které po ministerstvu dopravy požadují řádově desítky milionů korun jako kompenzaci za povinnost uznávat režijky. Ty mají nejen jejich zaměstnanci, ale také ještě desítky tisíc zaměstnanců SŽDC či důchodců. České dráhy se tím dlouhodobě cítí znevýhodněny, kvůli povinnosti uznávat režijky ze zákona už zrušil antimonopolní úřad i jednu soutěž na provoz rychlíků mezi Plzní a Mostem. Ministerstvo ale současně nechce na úkor státního rozpočtu vyplácet další peníze za to, aby majitelé režijních jízdenek uplatňovali jízdní výhody i v komerčních vlacích ČD. Pokud by dráhy chtěly zaměstnancům výhodu zachovat, mohou to dělat jako zaměstnanecký benefit.
Mezi Prahou a Ostravou jezdí už u Českých drah s výjimkou jednoho nočního spoje komerční vlaky, stát přestal tyto spoje objednávat s nástupem soukromé konkurence na podzim 2011. Až do Olomouce či Hranic na Moravě mohou ještě dojet vlaky, které jsou v závazku veřejné služby. Už dnes musí majitelé režijek platit jen povinnou místenku v pendolinu, jinak jezdí zdarma. U komerčních expresů si už dnes musí pořizovat zdarma takzvaný evidenční lístek.
Novinkou je také zpoplatnění přepravy jízdních kol, zdarma mají přestat režijkáři cestovat na jediné lanovce Českých drah na Ještěd. Na ní už ale musí platit částečně teď: 35 korun denní místenku, to je ale zlomek proti plné ceně.
Ministerstvo mělo s odboráři tři roky dohodu na udržení cen, ta letos ale skončí. Proto navrhuje zvýšení základní ceny o stokorunu na 1100 korun. U rodinných příslušníků by měla cena z tisícikoruny stoupnout na 1500 korun, u důchodců z 500 na 750 korun. Mluvčí ministerstva Tomáš Neřold návrhy na změny potvrdil, podle něj se o nich bude ještě jednat.
Ministerstvo dopravy, návrh 15. úprava Tarifu jízdného a přepravného pro přepravu zaměstnanců
Režijky jsou na české železnici citlivé téma. České dráhy musí paradoxně podle zákona vozit zaměstnance a rodinné příslušníky organizací, které jsou jejich dodavateli. V praxi tak přichází České dráhy o nemalé peníze za to, že poskytují jízdní výhody zaměstnancům jiných organizací.
Za dob ministrování Antonína Prachaře se dohodli odboráři, České dráhy a ministerstvo na tříletém období zachování platnosti a mírném zdražení. „Letos končí období, pro které byla prolongace režijních jízdenek řešena. Pro rok 2018 je proto potřeba dohodnout nové podmínky pro poskytování jízdních výhod. Jednání o této věci však teprve probíhá,“ řekl mluvčí Českých drah Radek Joklík.
Šéf odborového sdružení železničářů Jaroslav Pejša nechtěl návrh příliš komentovat, chce situaci probrat nejprve příští týden s ministrem dopravy Danem Ťokem. Návrhy označil za nepřijatelné.