Železnice

Odboráři chtějí podmínit státní dotace na krajské vlaky uznáváním režijek

Počet majitelů režijních jízdenek dlouhodobě klesá. Ilustrační foto: Jan Sůra
Počet majitelů režijních jízdenek dlouhodobě klesá. Ilustrační foto: Jan Sůra

Odborové sdružení železničářů (OSŽ) požaduje po ministerstvu dopravy, aby podmínilo výplatu dotací jednotlivým krajům na zajištění regionální železniční dopravy podmínkou uznáváním jízdních výhod pro železničáře, tedy takzvaných režijek.

Jde o částku zhruba 3,5 miliardy korun, kterou ministerstvo posílá krajům. V jejich rozpočtu jde o necelou třetinu toho, co ročně vydají na regionální vlaky. „Podle nás by měl stát podmínit čerpání těchto prostředků respektováním celostátní koncepce rozvoje železniční dopravy a jízdních výhod železničářů. Dnes ten příspěvek kraje dostávají v tomto ohledu prakticky bez jakýchkoliv podmínek,“  řekl serveru osz.org šéf OSŽ Martin Malý.

Ministerstvo ve svém vyjádření nápad odborářů neodmítlo ani nepotvrdilo. Podle mluvčího Františka Jemelky ale není pravdou, že by peníze krajům šly už dnes bez podmínek.  „Základní podmínkou je, že kraj musí vynaložit odpovídající část finančních prostředků. Aby stát vynaložil svých zhruba 30 % prostředků, musí kraj vynaložit z rozpočtu kraje alespoň svých zhruba 70 %,“ dodal Jemelka.

Podle něj ve vlacích objednávaných kraji bude muset platit jednotný státní tarif, kraje musí zajistit určitou minimální úroveň dopravní obslužnosti na každé spolufinancované dráze. „Pro spolufinancování regionální železniční dopravy je na období let 2020-2034 uzavřena smlouva mezi státem a kraji. Pokud by měla být smlouva doplněna o další podmínky, bylo by to možné v případě souhlasné vůle smluvních stran. Ministerstvo je otevřeno jednání s cílem předejít jakýmkoliv zbytečným komplikacím na železnici, které by negativně ovlivnily komfort cestujících,“ dodal Jemelka.

Odboráři chtějí podle vyjádření Malého pro deník Zdopravy.cz využít toho, že stát chystá novou koncepci veřejné dopravy. Proto chtějí podle docílit i toho, aby kraje respektovaly i jízdné dopravců, nikoliv jen vlastního integrovaného systému. Mezi požadavky je i vybavení odpovídajícím zabezpečovacím zařízením. „Kraje by měly brát také v úvahu elektrifikaci a neobjednávat pod dráty diesely,“ řekl Malý.

Problematika uznávání režijek v krajích se začala řešit hlavně na konci loňského roku poté, co Jihomoravský kraj požadoval za režijkáře od Českých drah v jejich vlacích doplatek. Odboráři kvůli tomu hrozili stávkou, k ní ale nakonec nedošlo.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Alexandr Mikulka
Host
Alexandr Mikulka

Jo, tohle se mi líbí. Uznávat režimky VŠECH dopravců všude. Takže třeba fírové IDS-C budou jezdit zadarmo po celé republice a fírové ČD se zase zadarmo svezou na všech osobních vlacích IDC-C.

mmkk
Host
mmkk

Na dráze jsem pracoval 28 let, když jsem začal hůř slyšet, tak mě okamžitě vykopli, nikdo se se mnou nebavil a šéf odborů mi řekl, že kdybych s nima předtím jel na nějaké sportovní soustředění, tak by se s tím možná dalo něco dělat. Nejel jsem, takže smůla a nazdar..

Leinad
Host
Leinad

Odbory jsou prostě politická organizace.
Kdyby někdo chtěl od svého zaměstnavatele jízdenku, budu docela pro.

J.Š.
Host
J.Š.

Odborům se nepodařilo téměř za deset let vyjednat režijní výhody u ČD pro nove zaměstnance dceřiných společností. Hlavně ČD Cargo. A teď chcou, aby jejich režijky platili i u jiných dopravců? Odbory by měli své lidi chránit. Bohužel můj názor, který mi nikdo nevezme je, že velká většina odborářů hrabe hlavně pro sebe a „své“ prověřené lidi. Kdo s němi ve firmě nekope, zaživá kruté časy.

Leinad
Host
Leinad

Nevím co je na tom pravdy, ale prý při odchodu nějakého fíry ke konkurenci se v původním depu objevila fotka a označení jako zrádce.

Gajda
Host
Gajda

Já jsem zvědavej k čemu jim to pak celý bude, až dostanou na jížní Moravě další ránu a kraj nechá těma Panterama co koupil jezdit RegioJet 🙂 a tím co tidle pánové předvádí si na tu větev na který sedí vzali rovnou motorovou pilu.

BLackList
Host
BLackList

On i RJ už má fíry v odborech a je otázka jaké benefity budou požadovat. Toto by nemuslo platit ne pro ČD, ale pro všechny dopravce.

xyz
Host
xyz

„On i RJ už má fíry v odborech a je otázka jaké benefity budou požadovat.“
Pracovníků zajišťujících provoz regionálních vlaků v JMK (i kdyby tím dopravcem měl být Regiojet) se tak jako tak týká zvýhodněná zaměstnanecká jízdenka za cenu (v částce proplácené/odečítané od krajské úhrady) 480 Kč/osoba/rok.

A vzhledem k celkovému počtu pracovníků firmy Regiojet + skutečnosti, že na jejich zaměstnanecké jízdenky (existují-li vůbec) nemají „zákonný nárok“ i pracovníci úplně jiných subjektů (MD, SŽDC, DÚ), je celá „bouře“ daleko menší (jen typu „nárok strojvedoucích Regiojetu z Ústeckého kraje používat svoji zaměstnaneckou jízdenku v případných regionálních vlacích Regiojetu v JMK).

Bob
Host
Bob

odboráži ať jdou do p…., jde jim jen o vlastní kapsy a ne zájmy zaměstnanců drah, ani cestujících

Kopr51
Host
Kopr51

Tak jsem tu diskuzi pročetl a fans pro zrušení režijky či jakési omezení má velikou převahu. Celejch 38 let jsem fachal na dráze a když mně vykopli 5 let před důchodem – i když jsem se ničeho zlého nedopustil – tak jsem si říkal, no aspoň tu režijku mi nechali. A teď tu po nás režijkářích jedou jak po parazitech. Jenže ti skuteční paraziti si vozí zadky ve skvělých fárech, ti snad ani vlakem nejezdí. A nám, fandům a obětavcům, nádražákům do morku kostí, nám, kteří se mnohdy z nostalgie tím vláčkem rádi svezou, se chce brát to poslední, co… Číst vice »

Axel
Host
Axel

Sice ve zdejší diskuzi pláčete na špatném hrobě (nikdo ze zdejších diskutérů nemůže vyřešit Váš požadavek), nicméně já Vám děkuji za Vaše nasazení při zajišťování veřejné dopravy. Holt je to taková doba, že věrnost se necení.

BoH
Host
BoH

Já si toho také cením. Stejně tak si cením prodavaček v obchodě, číšníků v restauraci, uklizeček na záchodě a mnoha dalších profesí, které ale žádnou režijku ani jiný podobný benefit přímo od státu nemají…

Jaaaa
Host
Jaaaa

To není dobou, to je lidma jako jste vy.

BoH
Host
BoH

Ale toto je přesně ten problém. Vy si to máte vyřešit se svým (bývalým) zaměstnavatelem. Pokud Vám to ČD zaplatí, ať klidně jezdíte zadarmo (včetně celé Vaší rodiny). Ale to musí zajistit zaměstnavatel, nikoliv stát. Vy vážně nevidíte tu pokřivenost, že stát jen jedné skupině zaměstnanců dvou firem zajišťuje nějaké speciální bonusy a to nejen pro zaměstnance, ale i pro jejich rodiny? Toto skutečně není úloha státu.

Jirka
Host
Jirka

Jaký je rozdíl mezi tím jestli to platí stát, nebo organizace která patří ze 100% státu? Já bych věděl, cestou se může trochu peněz ztratit…

Luděk S.
Host
Luděk S.

A není ve vašem věku jednodušší se vykašlat na režijku a jezdit na státní slevy? To vyjde i levněji.

Cestovatel
Host
Cestovatel

Kopr51: Jak můžeš chtít čerpat ZAMĚSTNANECKÝ benefit, když NEJSI zaměstnanec???? To myslíš jako vážně????
Pokud už si senior – tak máš státem garantovanou slevu 75% ze všeho – tak co tady remcáš??? To jsou korunový položky, když jedeš na výlet tak jsou to destikoruny…

Jaaaa
Host
Jaaaa

V klidu, to je jenom čistá lidská závist. Rozhodují o něčem, o čem sami nemají vůbec ponětí a nemají za to žádnou zodpovědnost. To se to pak mudruje.

Ekonomicky vychází režijky pro stát daleko nejlevněji. Ale žádný z těchto ideologických zaslepenců to vidět nechce a plácají cosi o tom, co my bysme jako měli dělat, aby jim to bylo po chuti. To ale známe, takovejm nebude po chuti nikdy nic; kdyby si tak hleděli sebe…

Pak má náš stát nějak fungovat, když se jede čistě přes ideologické brýle.

axel
Host
axel

Ach jo, to jsou fakt sobečtí tupci. Chápal bych, kdyby tlačili na jednotnou jízdenku na veřejnou dotovanou dopravu na vlak/bus/MHD po celé ČR. Například In-kartu (=chci-li jet z Prahy do Břeclavi-Poštorné), tak ať mi nabídne nejen jízdenku na vlak, ale taky na MHD po Břeclavi plus jízdní řád. A chápal bych kdyby zástupci zaměstnanců stávkovali proti Ministerstvu financí, tak aby zavedlo osvobození od daní – na dojíždění do/z práce … dneska když zaměstnavatel koupí jízdenku pro své zaměstnance, tak musí zaplatit něco mezi třetinou až polovinou z ceny jízdenky na: a) daň z příjmů ze zaměstnání b) příspěvek na sociální… Číst vice »

Luděk S.
Host
Luděk S.

Režijky a pivo pro všechny zdarma!

mmkk
Host
mmkk

A koblihy..

Mirvald
Host
Mirvald

Ano, je to správné. Nejen u ČD, ale i u dalších dážních složek si příslušníci modr=é armády režijky zaslouží. O tom nelze pochybovat. Nesebrali je ani komunisté.

BoH
Host
BoH

Já bych to rozšířil do autobusů, měli by dostávat palivo zadarmo a když už jsme u toho, tak i neomezený příděl potravin a dům zdarma, kde si je poručí 😀

Vbb
Host
Vbb

Dřív se tomu říkalo „vysoce sofistikovaná pr***“, dnes se používá cizí slovo troll.

Pečlivý pozorovatel
Host
Pečlivý pozorovatel

Dal bych jednu otázku všem těm závistivcům všem těm co se tu rozčiluji jak se mrhá miliony. Všem těm co požadují okamžitě zrušení tohoto benefitu. Co myslíte proč režijky jsou a fungují prakticky v celé Evropě proč je nikde nechtějí rušit? Odpověď je jednoduchá, protože se to prostě vyplatí a je to výhodné. A je úplně jedno zda jsou poskytované na základě dohody nebo zákona.

xyz
Host
xyz

„Odpověď je jednoduchá, protože se to prostě vyplatí a je to výhodné.“
Objednatelům při brutto-smlouvách (tzn. v situaci, kdy riziko tržeb nese právě objednatel) se tyto jízdenky (tím víc mají-li platit i pro jiné osoby než osoby zajišťující plnění kontraktu + jejich rodinné příslušníky) NEVYPLATÍ.

Pečlivý pozorovatel
Host
Pečlivý pozorovatel

Pane XYZ já nemohu za to že si to neumíte celé dat do širších souvislostí a proto to nejste schopen pochopit v čem a pro koho je ta výhodnost. Režijní výhody mají zaměstnanci všech dopravců ať autobusových nebo železničních. A nevymysleli je odboráři takže když to tu mnozí spojují s ROH jen ukazují svoji omezenost. Kdyby to bylo takové zlo za jaké ho i vy máte nebyly by ty režijky nikde.

Dalibor
Host
Dalibor

Víte co je zvláštní? Že odporům vůbec nevadí, že režijky někteří mají a jiná nemají i když vykonávají stejnou práci. Jen pro jinou akciovku. To se neřeší. „transoperabilita“ režijek mezi všemi dopravci taky ne. Takže mnohý strojvedoucí ČD Cargo je asi takový „podčlověk“ podobně jako strojvedoucí jezdící pro RJ ( a mnohé dajší firmy jezdící po kolejích). Režijky nemají. Stejná práce, na stejný „cestě“ podle stejných norema řádů, se stejnou zátěží a stejnou odpovědností. Vysvětlíte mi to, jak je toto spravedlivé? Proč strojvedoucí Mesršmitu nemá stejný výhody jsko strojvedoucí Vecrtonu stojící na vedlejší koleji? Oba tahají rychlíky dokonce v podstatě… Číst vice »

xyz
Host
xyz

„Kdyby to bylo takové zlo za jaké ho i vy máte“
Chybné předjímání.

„v čem a pro koho je ta výhodnost“
Přesně tak, výhodnost jen pro někoho.
Ne (v určitých situacích) pro toho, kdo URČUJE PRAVIDLA v závazku veřejné služby v regionální dopravě – tedy konkrétní z krajských úřadů.

Pečlivý pozorovatel
Host
Pečlivý pozorovatel

Komu není rady tomu není pomoci. To u vás platí stoprocentně. Umíte jen neustále opakovat dokola jednu věc. Vlastně mi je vas líto pane XYZ.

BoH
Host
BoH

Pokud by to bylo skutečně tak výhodné, tak ať to nabízejí úplně všem ne? Pak se to vyplatí ještě víc 😀

Dalibor
Host
Dalibor

Víte co by zajímalo mne? proč máem na železnici různé kategorie zaměstnanců, třeba fírů. Jendi mají režijku, druzí ne. Oba řídí lokomotivu. Oba řídí dokonce modrou lokomotivu. (o žluté nebo zelené lokomotivě se zde neodvažuji ani spekulovat)

Axel
Host
Axel

Pro Pečlivý pozorovatel: Nikdo na tomto webu nechce rušit žádný benefit=nepeněžní složku mzdy/platu. A víte proč? Protože nikdo zdejších diskutérů Vám nemůže zrušit část mzdy/platu. A víte proč? Protože je to otázka vyjednávání mezi zaměstnanci a jejich zaměstnavatelem. Přeji Vám brzký návrat do reality.

Jaaaa
Host
Jaaaa

Ale jo, furt jenom ty vaše teoretické konstrukce, co jak jakože je a co jak jakože není. Mimo realitu jste vy.

Jerry
Host
Jerry

Diskuse o ničem ..no oni mají rezijky ,tak jim je zavidime.nekde mají třeba odměny 2x za rok ,nebo 13 plat.a nejvíc tady řvou ti co o tom ví úplné hovno.

xyz
Host
xyz

Článek není o existenci režijek ani o závisti.

Závist z mého pohledu vyloženě prýští z odborářských představitelů vůči jednotlivým objednatelům a jejich svobodné vůli požadovat po dodavateli (kterým vůbec nemusejí být ČD) smluvní plnění dle stanovených podmínek.

Jaaaa
Host
Jaaaa

Aha, tak pan xyz už ani neví, co je to vlastně „závist“. 😀 😀 😀

To se pak pozná „diskutér“ a „odborník“.

Rtep
Host
Rtep

Jsem rád, že ve fabrice, kde makám coby dělník, žádné odbory nefungují. Za ty drážní se ajznboňáci mohou jen stydět.

Axel
Host
Axel

Nesouhlasím. Odbory se zkušeným/poctivých vedením mají smysl. Zejména ve velkých firmách. Jenže mám pocit, že normálně fungující odbory nejsou pravidlem (např. jsou ve Škodovce), ale spíše výjimkou. Odbory selhali v OKD. Odbory selhaly při loňské/letošní hrozbě nesmyslnou/nespravedlivou stávkou proti cestujícím v Jihomoravském kraji. A selhávají i nyní, když opět obchází města, obce a kraje a chtějí jim sebrat pravomoc = proto se odboráři obrací na Ministerstvo dopravy….

Tak si říkám, že já i spousta lidí které znám, by dokázalo odvést lepší službu ve vedení odborů, než jak „službu“ (spíše škodu na pověsti) odvádí autoři nápadu o kterém je tento článek.

Rtep
Host
Rtep

Já jsem za ty roky práce v různých firmách bohužel nenarazil na kvalitní a schopné odbory. Ve všech případech jsem si své zájmy dokázal uhájit podstatně lépe sám. A to i v době, kdy rozhodně nebyla nouze o lidi.

PvvS
Host
PvvS

Režijky zrušit, nechat na zaměstnavateli, zda bude své zaměstnance dotovat. nebo nahradit cesťákem a omezit pouze na cesty v rámci pracovní doby. IDS se na ně měl vybodnout a nechat vystávkovat do mrtva. teď si vyskakují. Za chvíli budou chtít, aby se příspevky z kraje vyplácely jen ČD ..

Tuzemák
Host
Tuzemák

Taky si myslíte, že si kraje namísto lokálek, začnou objednávat ještě více autobusy? Ti aspoň dodrží objednanou, konečnou cenu za km, nebudou je věčně něčím vydírat a hlavně budou levnější. Možná se díky tomu i odlehlé obce konečně dočkají zlepšení dopravní obslužnosti.

Jackub
Host
Jackub

Stát žádné vlastní peníze nemá! Státní rozpočet disponuje penězi, které stát vybere na různých formách daní, a to jak od fyzických, tak právnických osob. „Státní“ a „krajské“ peníze tak mají stejný původ, protože kraje také hospodaří s výnosy určitých typů daní a zároveň dostávají příspěvky od státu. Všechny peníze ve veřejném sektoru tudíž mají jeden a ten samý zdroj. Je proto nesmyslné za jejich určitou část něco požadovat. A navíc – role odborů je sjednávat dohody mezi zaměstnanci a jejich zaměstnavatelem. Je naprosto nepatřičné, nelogické a šokující vyžadovat něco po třetí straně!

BND30
Host
BND30

V naší malé zemičce je 4.000.000 zaměstnanců (data ČSÚ). Zaměstnanců skupiny ČD je 24.000 (wiki). U ostatních dopravců a správce kolejí by jich mohlo být i s ČD okolo 40-50.000 (zdroj – prst). Je to tedy fascinují megaproblém jednoho procenta všech zaměstnanců, jak se dopravovat do práce a za zábavou, když zbývajících 99% zaměstnanců se na to nikdo vůbec neptá…prostě chceš u nás pracovat, tak se doprav. A je mi jasné, že ti křičící dělají bohužel ostudu těm slušným.

Zlámalík
Host
Zlámalík

Ale budiž, vozí vlaky a třeba ať na ně tu slevu mají. Jenže od zaměstnavatele. To by mohli všichni ajťáci (a že jich u nás je) chtít po ministerstvu pošt a telegrafů, aby měli data/wifi kdekoliv zdarma.

Danny
Host
Danny

Ta ilustrační fotka je celkem výstižná 😀

Kopr51
Host
Kopr51

Víš co? Miliony se prodrbou, ale po režijkách se de jako po té největší škodné.

BoH
Host
BoH

To je sice pravda, ale neznamená to, že když se něco dělá někde špatně, tak si každý může nárokovat, aby se to i v jeho případě dělalo špatně. Naopak se máme snažit tomu zbytečnému plýtvání zamezit a ne ho obhajovat.

xyz
Host
xyz

„Miliony se prodrbou“… čemuž tleskají i odbory, které samy na svých stránkách v příhodné době tvrdily, že nejlepším řešením pro dalších 10 let je přímé přidělení kontraktu (ze strany MD i krajů) Českým dráhám (tzn. aniž by si kraje/MD mohly vybrat případnou levnější či jinak výhodnější variantu).

Zbyněk
Host
Zbyněk

50% zaměstnanců drah jsou závistivci, kteří nepřejí klidnému cestování, hledají v jízdence všeljaké chyby natož aby poradili, fotí si jízdenky, hlásí to objednateli, že vaše jízdenka má stát čtyři tisíce a ne jen patnácet apod. a nebo si dovolíte doplatek do 1. třídy, tak jde revize zkontrolovat pouze vás, že mu čeříte vzduch v první třídě, kde v pracovní době v klídku během jízdy obědvá. Takoví arogantní zaměstnanci si zaslouží maximálně stravenky a ne celostátní jízdenku na rok za směšné peníze.

Josef
Host
Josef

Hele odboráři, a jakou podmínku si vymyslíte na objednávané vlaky v dálkové dopravě od MD ? Jsem držitel režijky a už jsem to psal několikrát, když režijka nebude tak se z toho neposeru. A je mi kolikrát až hanba, že platící cestující musí jezdit takovými popelnicemi jako jsou 810 a jejich přípojné vozy ( nemyslím ty už trochu opravené regiomouse, ty až tak neurážejí) nebo vozy B to je taky kapitola sama o sobě. Takže bafuňáři vystrčte tu hlavu z …….. a podívejte se kolem sebe. Zameťte si ve vlastním chlívku a pak něco zkuste podmiňovat.

Gale
Host
Gale

Smlouva o spolufinancování platí na období 2020-2034.
Takže bafuňáři v OSŽ zase zaspali…

Alex
Host
Alex

OSŽ je holt klub spáčů 😀

Jiří Kocurek
Host
Jiří Kocurek

To víte, mají na práci důležité věci. Třeba psát články o zaměstnancích, kteří přešli k jinému zaměstnavateli. A uvádět je jako odstrašující příklad. Totiž popírat právo na změnu zaměstnavatele.

Ondra
Host
Ondra

Myslím, že režijky ukotvené v zákoně jaksi znevýhodňují postavení ČD v soutěži dopravců. Který zákazník by si vybral firmu, jejíž zaměstnance by musel ze zákona zvýhodňovat oproti zaměstnancům jiných firem? Který zákazník by si vybral firmu, jejíž zaměstnanci neustále hrozí stávkami? Krajům to asi ještě nedochází, ale dřív nebo později i toto budou zohledňovat.

V zákoně by nemělo být o ČD ani slovo, jedině tak bude soutěž dopravců opravdu rovná. A benefity by si měli řešit dopravci, ne stát.

MartinS.
Host
MartinS.

Režijky ukotvené v zákoně jsou sice špatně, ale postavení ČD nijak (výrazně) neznevýhodňují. Zákon se odvolává na provozní pokyn, kterým je vyhláška ministra dopravy a ta umožňuje neuznávat režijky v komerčních vlacích dopravce (komerčně provozované rychlíky a expresy, lanovky, parní vlaky apod.) a také ve vlacích, kde byl dopravce vybrán na základě nabídkového řízení, případně za tyto vlaky vybírat poplatek navíc. Takže rozhodnutí je na ČD. Jen odborářům se to nelíbí…