lot
Železnice

Odboráři chtějí podmínit státní dotace na krajské vlaky uznáváním režijek

Počet majitelů režijních jízdenek dlouhodobě klesá. Ilustrační foto: Jan Sůra
Počet majitelů režijních jízdenek dlouhodobě klesá. Ilustrační foto: Jan Sůra

Odborové sdružení železničářů (OSŽ) požaduje po ministerstvu dopravy, aby podmínilo výplatu dotací jednotlivým krajům na zajištění regionální železniční dopravy podmínkou uznáváním jízdních výhod pro železničáře, tedy takzvaných režijek.

Jde o částku zhruba 3,5 miliardy korun, kterou ministerstvo posílá krajům. V jejich rozpočtu jde o necelou třetinu toho, co ročně vydají na regionální vlaky. „Podle nás by měl stát podmínit čerpání těchto prostředků respektováním celostátní koncepce rozvoje železniční dopravy a jízdních výhod železničářů. Dnes ten příspěvek kraje dostávají v tomto ohledu prakticky bez jakýchkoliv podmínek,“  řekl serveru osz.org šéf OSŽ Martin Malý.

Ministerstvo ve svém vyjádření nápad odborářů neodmítlo ani nepotvrdilo. Podle mluvčího Františka Jemelky ale není pravdou, že by peníze krajům šly už dnes bez podmínek.  „Základní podmínkou je, že kraj musí vynaložit odpovídající část finančních prostředků. Aby stát vynaložil svých zhruba 30 % prostředků, musí kraj vynaložit z rozpočtu kraje alespoň svých zhruba 70 %,“ dodal Jemelka.

Podle něj ve vlacích objednávaných kraji bude muset platit jednotný státní tarif, kraje musí zajistit určitou minimální úroveň dopravní obslužnosti na každé spolufinancované dráze. „Pro spolufinancování regionální železniční dopravy je na období let 2020-2034 uzavřena smlouva mezi státem a kraji. Pokud by měla být smlouva doplněna o další podmínky, bylo by to možné v případě souhlasné vůle smluvních stran. Ministerstvo je otevřeno jednání s cílem předejít jakýmkoliv zbytečným komplikacím na železnici, které by negativně ovlivnily komfort cestujících,“ dodal Jemelka.

Odboráři chtějí podle vyjádření Malého pro deník Zdopravy.cz využít toho, že stát chystá novou koncepci veřejné dopravy. Proto chtějí podle docílit i toho, aby kraje respektovaly i jízdné dopravců, nikoliv jen vlastního integrovaného systému. Mezi požadavky je i vybavení odpovídajícím zabezpečovacím zařízením. „Kraje by měly brát také v úvahu elektrifikaci a neobjednávat pod dráty diesely,“ řekl Malý.

Problematika uznávání režijek v krajích se začala řešit hlavně na konci loňského roku poté, co Jihomoravský kraj požadoval za režijkáře od Českých drah v jejich vlacích doplatek. Odboráři kvůli tomu hrozili stávkou, k ní ale nakonec nedošlo.

324 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Alexandr Mikulka

Jo, tohle se mi líbí. Uznávat režimky VŠECH dopravců všude. Takže třeba fírové IDS-C budou jezdit zadarmo po celé republice a fírové ČD se zase zadarmo svezou na všech osobních vlacích IDC-C.

mmkk

Na dráze jsem pracoval 28 let, když jsem začal hůř slyšet, tak mě okamžitě vykopli, nikdo se se mnou nebavil a šéf odborů mi řekl, že kdybych s nima předtím jel na nějaké sportovní soustředění, tak by se s tím možná dalo něco dělat. Nejel jsem, takže smůla a nazdar..

Leinad

Odbory jsou prostě politická organizace.
Kdyby někdo chtěl od svého zaměstnavatele jízdenku, budu docela pro.

J.Š.

Odborům se nepodařilo téměř za deset let vyjednat režijní výhody u ČD pro nove zaměstnance dceřiných společností. Hlavně ČD Cargo. A teď chcou, aby jejich režijky platili i u jiných dopravců? Odbory by měli své lidi chránit. Bohužel můj názor, který mi nikdo nevezme je, že velká většina odborářů hrabe hlavně pro sebe a „své“ prověřené lidi. Kdo s němi ve firmě nekope, zaživá kruté časy.

Leinad

Nevím co je na tom pravdy, ale prý při odchodu nějakého fíry ke konkurenci se v původním depu objevila fotka a označení jako zrádce.

Gajda

Já jsem zvědavej k čemu jim to pak celý bude, až dostanou na jížní Moravě další ránu a kraj nechá těma Panterama co koupil jezdit RegioJet 🙂 a tím co tidle pánové předvádí si na tu větev na který sedí vzali rovnou motorovou pilu.

BLackList

On i RJ už má fíry v odborech a je otázka jaké benefity budou požadovat. Toto by nemuslo platit ne pro ČD, ale pro všechny dopravce.

xyz

„On i RJ už má fíry v odborech a je otázka jaké benefity budou požadovat.“
Pracovníků zajišťujících provoz regionálních vlaků v JMK (i kdyby tím dopravcem měl být Regiojet) se tak jako tak týká zvýhodněná zaměstnanecká jízdenka za cenu (v částce proplácené/odečítané od krajské úhrady) 480 Kč/osoba/rok.

A vzhledem k celkovému počtu pracovníků firmy Regiojet + skutečnosti, že na jejich zaměstnanecké jízdenky (existují-li vůbec) nemají „zákonný nárok“ i pracovníci úplně jiných subjektů (MD, SŽDC, DÚ), je celá „bouře“ daleko menší (jen typu „nárok strojvedoucích Regiojetu z Ústeckého kraje používat svoji zaměstnaneckou jízdenku v případných regionálních vlacích Regiojetu v JMK).

Bob

odboráži ať jdou do p…., jde jim jen o vlastní kapsy a ne zájmy zaměstnanců drah, ani cestujících

Kopr51

Tak jsem tu diskuzi pročetl a fans pro zrušení režijky či jakési omezení má velikou převahu. Celejch 38 let jsem fachal na dráze a když mně vykopli 5 let před důchodem – i když jsem se ničeho zlého nedopustil – tak jsem si říkal, no aspoň tu režijku mi nechali. A teď tu po nás režijkářích jedou jak po parazitech. Jenže ti skuteční paraziti si vozí zadky ve skvělých fárech, ti snad ani vlakem nejezdí. A nám, fandům a obětavcům, nádražákům do morku kostí, nám, kteří se mnohdy z nostalgie tím vláčkem rádi svezou, se chce brát to poslední, co… Číst vice »

Axel

Sice ve zdejší diskuzi pláčete na špatném hrobě (nikdo ze zdejších diskutérů nemůže vyřešit Váš požadavek), nicméně já Vám děkuji za Vaše nasazení při zajišťování veřejné dopravy. Holt je to taková doba, že věrnost se necení.

BoH

Já si toho také cením. Stejně tak si cením prodavaček v obchodě, číšníků v restauraci, uklizeček na záchodě a mnoha dalších profesí, které ale žádnou režijku ani jiný podobný benefit přímo od státu nemají…

Jaaaa

To není dobou, to je lidma jako jste vy.

BoH

Ale toto je přesně ten problém. Vy si to máte vyřešit se svým (bývalým) zaměstnavatelem. Pokud Vám to ČD zaplatí, ať klidně jezdíte zadarmo (včetně celé Vaší rodiny). Ale to musí zajistit zaměstnavatel, nikoliv stát. Vy vážně nevidíte tu pokřivenost, že stát jen jedné skupině zaměstnanců dvou firem zajišťuje nějaké speciální bonusy a to nejen pro zaměstnance, ale i pro jejich rodiny? Toto skutečně není úloha státu.

Jirka

Jaký je rozdíl mezi tím jestli to platí stát, nebo organizace která patří ze 100% státu? Já bych věděl, cestou se může trochu peněz ztratit…

Luděk S.

A není ve vašem věku jednodušší se vykašlat na režijku a jezdit na státní slevy? To vyjde i levněji.

Cestovatel

Kopr51: Jak můžeš chtít čerpat ZAMĚSTNANECKÝ benefit, když NEJSI zaměstnanec???? To myslíš jako vážně????
Pokud už si senior – tak máš státem garantovanou slevu 75% ze všeho – tak co tady remcáš??? To jsou korunový položky, když jedeš na výlet tak jsou to destikoruny…

Jaaaa

V klidu, to je jenom čistá lidská závist. Rozhodují o něčem, o čem sami nemají vůbec ponětí a nemají za to žádnou zodpovědnost. To se to pak mudruje.

Ekonomicky vychází režijky pro stát daleko nejlevněji. Ale žádný z těchto ideologických zaslepenců to vidět nechce a plácají cosi o tom, co my bysme jako měli dělat, aby jim to bylo po chuti. To ale známe, takovejm nebude po chuti nikdy nic; kdyby si tak hleděli sebe…

Pak má náš stát nějak fungovat, když se jede čistě přes ideologické brýle.

axel

Ach jo, to jsou fakt sobečtí tupci. Chápal bych, kdyby tlačili na jednotnou jízdenku na veřejnou dotovanou dopravu na vlak/bus/MHD po celé ČR. Například In-kartu (=chci-li jet z Prahy do Břeclavi-Poštorné), tak ať mi nabídne nejen jízdenku na vlak, ale taky na MHD po Břeclavi plus jízdní řád. A chápal bych kdyby zástupci zaměstnanců stávkovali proti Ministerstvu financí, tak aby zavedlo osvobození od daní – na dojíždění do/z práce … dneska když zaměstnavatel koupí jízdenku pro své zaměstnance, tak musí zaplatit něco mezi třetinou až polovinou z ceny jízdenky na: a) daň z příjmů ze zaměstnání b) příspěvek na sociální… Číst vice »

Luděk S.

Režijky a pivo pro všechny zdarma!

mmkk

A koblihy..

Mirvald

Ano, je to správné. Nejen u ČD, ale i u dalších dážních složek si příslušníci modr=é armády režijky zaslouží. O tom nelze pochybovat. Nesebrali je ani komunisté.

BoH

Já bych to rozšířil do autobusů, měli by dostávat palivo zadarmo a když už jsme u toho, tak i neomezený příděl potravin a dům zdarma, kde si je poručí 😀

Vbb

Dřív se tomu říkalo „vysoce sofistikovaná pr***“, dnes se používá cizí slovo troll.

Pečlivý pozorovatel

Dal bych jednu otázku všem těm závistivcům všem těm co se tu rozčiluji jak se mrhá miliony. Všem těm co požadují okamžitě zrušení tohoto benefitu. Co myslíte proč režijky jsou a fungují prakticky v celé Evropě proč je nikde nechtějí rušit? Odpověď je jednoduchá, protože se to prostě vyplatí a je to výhodné. A je úplně jedno zda jsou poskytované na základě dohody nebo zákona.

xyz

„Odpověď je jednoduchá, protože se to prostě vyplatí a je to výhodné.“
Objednatelům při brutto-smlouvách (tzn. v situaci, kdy riziko tržeb nese právě objednatel) se tyto jízdenky (tím víc mají-li platit i pro jiné osoby než osoby zajišťující plnění kontraktu + jejich rodinné příslušníky) NEVYPLATÍ.

Pečlivý pozorovatel

Pane XYZ já nemohu za to že si to neumíte celé dat do širších souvislostí a proto to nejste schopen pochopit v čem a pro koho je ta výhodnost. Režijní výhody mají zaměstnanci všech dopravců ať autobusových nebo železničních. A nevymysleli je odboráři takže když to tu mnozí spojují s ROH jen ukazují svoji omezenost. Kdyby to bylo takové zlo za jaké ho i vy máte nebyly by ty režijky nikde.

Dalibor

Víte co je zvláštní? Že odporům vůbec nevadí, že režijky někteří mají a jiná nemají i když vykonávají stejnou práci. Jen pro jinou akciovku. To se neřeší. „transoperabilita“ režijek mezi všemi dopravci taky ne. Takže mnohý strojvedoucí ČD Cargo je asi takový „podčlověk“ podobně jako strojvedoucí jezdící pro RJ ( a mnohé dajší firmy jezdící po kolejích). Režijky nemají. Stejná práce, na stejný „cestě“ podle stejných norema řádů, se stejnou zátěží a stejnou odpovědností. Vysvětlíte mi to, jak je toto spravedlivé? Proč strojvedoucí Mesršmitu nemá stejný výhody jsko strojvedoucí Vecrtonu stojící na vedlejší koleji? Oba tahají rychlíky dokonce v podstatě… Číst vice »

xyz

„Kdyby to bylo takové zlo za jaké ho i vy máte“
Chybné předjímání.

„v čem a pro koho je ta výhodnost“
Přesně tak, výhodnost jen pro někoho.
Ne (v určitých situacích) pro toho, kdo URČUJE PRAVIDLA v závazku veřejné služby v regionální dopravě – tedy konkrétní z krajských úřadů.

Pečlivý pozorovatel

Komu není rady tomu není pomoci. To u vás platí stoprocentně. Umíte jen neustále opakovat dokola jednu věc. Vlastně mi je vas líto pane XYZ.

BoH

Pokud by to bylo skutečně tak výhodné, tak ať to nabízejí úplně všem ne? Pak se to vyplatí ještě víc 😀

Dalibor

Víte co by zajímalo mne? proč máem na železnici různé kategorie zaměstnanců, třeba fírů. Jendi mají režijku, druzí ne. Oba řídí lokomotivu. Oba řídí dokonce modrou lokomotivu. (o žluté nebo zelené lokomotivě se zde neodvažuji ani spekulovat)

Axel

Pro Pečlivý pozorovatel: Nikdo na tomto webu nechce rušit žádný benefit=nepeněžní složku mzdy/platu. A víte proč? Protože nikdo zdejších diskutérů Vám nemůže zrušit část mzdy/platu. A víte proč? Protože je to otázka vyjednávání mezi zaměstnanci a jejich zaměstnavatelem. Přeji Vám brzký návrat do reality.

Jaaaa

Ale jo, furt jenom ty vaše teoretické konstrukce, co jak jakože je a co jak jakože není. Mimo realitu jste vy.

Jerry

Diskuse o ničem ..no oni mají rezijky ,tak jim je zavidime.nekde mají třeba odměny 2x za rok ,nebo 13 plat.a nejvíc tady řvou ti co o tom ví úplné hovno.

xyz

Článek není o existenci režijek ani o závisti.

Závist z mého pohledu vyloženě prýští z odborářských představitelů vůči jednotlivým objednatelům a jejich svobodné vůli požadovat po dodavateli (kterým vůbec nemusejí být ČD) smluvní plnění dle stanovených podmínek.

Jaaaa

Aha, tak pan xyz už ani neví, co je to vlastně „závist“. 😀 😀 😀

To se pak pozná „diskutér“ a „odborník“.

Rtep

Jsem rád, že ve fabrice, kde makám coby dělník, žádné odbory nefungují. Za ty drážní se ajznboňáci mohou jen stydět.

Axel

Nesouhlasím. Odbory se zkušeným/poctivých vedením mají smysl. Zejména ve velkých firmách. Jenže mám pocit, že normálně fungující odbory nejsou pravidlem (např. jsou ve Škodovce), ale spíše výjimkou. Odbory selhali v OKD. Odbory selhaly při loňské/letošní hrozbě nesmyslnou/nespravedlivou stávkou proti cestujícím v Jihomoravském kraji. A selhávají i nyní, když opět obchází města, obce a kraje a chtějí jim sebrat pravomoc = proto se odboráři obrací na Ministerstvo dopravy….

Tak si říkám, že já i spousta lidí které znám, by dokázalo odvést lepší službu ve vedení odborů, než jak „službu“ (spíše škodu na pověsti) odvádí autoři nápadu o kterém je tento článek.

Rtep

Já jsem za ty roky práce v různých firmách bohužel nenarazil na kvalitní a schopné odbory. Ve všech případech jsem si své zájmy dokázal uhájit podstatně lépe sám. A to i v době, kdy rozhodně nebyla nouze o lidi.

PvvS

Režijky zrušit, nechat na zaměstnavateli, zda bude své zaměstnance dotovat. nebo nahradit cesťákem a omezit pouze na cesty v rámci pracovní doby. IDS se na ně měl vybodnout a nechat vystávkovat do mrtva. teď si vyskakují. Za chvíli budou chtít, aby se příspevky z kraje vyplácely jen ČD ..

Tuzemák

Taky si myslíte, že si kraje namísto lokálek, začnou objednávat ještě více autobusy? Ti aspoň dodrží objednanou, konečnou cenu za km, nebudou je věčně něčím vydírat a hlavně budou levnější. Možná se díky tomu i odlehlé obce konečně dočkají zlepšení dopravní obslužnosti.

Jackub

Stát žádné vlastní peníze nemá! Státní rozpočet disponuje penězi, které stát vybere na různých formách daní, a to jak od fyzických, tak právnických osob. „Státní“ a „krajské“ peníze tak mají stejný původ, protože kraje také hospodaří s výnosy určitých typů daní a zároveň dostávají příspěvky od státu. Všechny peníze ve veřejném sektoru tudíž mají jeden a ten samý zdroj. Je proto nesmyslné za jejich určitou část něco požadovat. A navíc – role odborů je sjednávat dohody mezi zaměstnanci a jejich zaměstnavatelem. Je naprosto nepatřičné, nelogické a šokující vyžadovat něco po třetí straně!

BND30

V naší malé zemičce je 4.000.000 zaměstnanců (data ČSÚ). Zaměstnanců skupiny ČD je 24.000 (wiki). U ostatních dopravců a správce kolejí by jich mohlo být i s ČD okolo 40-50.000 (zdroj – prst). Je to tedy fascinují megaproblém jednoho procenta všech zaměstnanců, jak se dopravovat do práce a za zábavou, když zbývajících 99% zaměstnanců se na to nikdo vůbec neptá…prostě chceš u nás pracovat, tak se doprav. A je mi jasné, že ti křičící dělají bohužel ostudu těm slušným.

Zlámalík

Ale budiž, vozí vlaky a třeba ať na ně tu slevu mají. Jenže od zaměstnavatele. To by mohli všichni ajťáci (a že jich u nás je) chtít po ministerstvu pošt a telegrafů, aby měli data/wifi kdekoliv zdarma.

Danny

Ta ilustrační fotka je celkem výstižná 😀

Kopr51

Víš co? Miliony se prodrbou, ale po režijkách se de jako po té největší škodné.

BoH

To je sice pravda, ale neznamená to, že když se něco dělá někde špatně, tak si každý může nárokovat, aby se to i v jeho případě dělalo špatně. Naopak se máme snažit tomu zbytečnému plýtvání zamezit a ne ho obhajovat.

xyz

„Miliony se prodrbou“… čemuž tleskají i odbory, které samy na svých stránkách v příhodné době tvrdily, že nejlepším řešením pro dalších 10 let je přímé přidělení kontraktu (ze strany MD i krajů) Českým dráhám (tzn. aniž by si kraje/MD mohly vybrat případnou levnější či jinak výhodnější variantu).

Zbyněk

50% zaměstnanců drah jsou závistivci, kteří nepřejí klidnému cestování, hledají v jízdence všeljaké chyby natož aby poradili, fotí si jízdenky, hlásí to objednateli, že vaše jízdenka má stát čtyři tisíce a ne jen patnácet apod. a nebo si dovolíte doplatek do 1. třídy, tak jde revize zkontrolovat pouze vás, že mu čeříte vzduch v první třídě, kde v pracovní době v klídku během jízdy obědvá. Takoví arogantní zaměstnanci si zaslouží maximálně stravenky a ne celostátní jízdenku na rok za směšné peníze.

Josef

Hele odboráři, a jakou podmínku si vymyslíte na objednávané vlaky v dálkové dopravě od MD ? Jsem držitel režijky a už jsem to psal několikrát, když režijka nebude tak se z toho neposeru. A je mi kolikrát až hanba, že platící cestující musí jezdit takovými popelnicemi jako jsou 810 a jejich přípojné vozy ( nemyslím ty už trochu opravené regiomouse, ty až tak neurážejí) nebo vozy B to je taky kapitola sama o sobě. Takže bafuňáři vystrčte tu hlavu z …….. a podívejte se kolem sebe. Zameťte si ve vlastním chlívku a pak něco zkuste podmiňovat.

Gale

Smlouva o spolufinancování platí na období 2020-2034.
Takže bafuňáři v OSŽ zase zaspali…

Alex

OSŽ je holt klub spáčů 😀

Jiří Kocurek

To víte, mají na práci důležité věci. Třeba psát články o zaměstnancích, kteří přešli k jinému zaměstnavateli. A uvádět je jako odstrašující příklad. Totiž popírat právo na změnu zaměstnavatele.

Ondra

Myslím, že režijky ukotvené v zákoně jaksi znevýhodňují postavení ČD v soutěži dopravců. Který zákazník by si vybral firmu, jejíž zaměstnance by musel ze zákona zvýhodňovat oproti zaměstnancům jiných firem? Který zákazník by si vybral firmu, jejíž zaměstnanci neustále hrozí stávkami? Krajům to asi ještě nedochází, ale dřív nebo později i toto budou zohledňovat.

V zákoně by nemělo být o ČD ani slovo, jedině tak bude soutěž dopravců opravdu rovná. A benefity by si měli řešit dopravci, ne stát.

MartinS.

Režijky ukotvené v zákoně jsou sice špatně, ale postavení ČD nijak (výrazně) neznevýhodňují. Zákon se odvolává na provozní pokyn, kterým je vyhláška ministra dopravy a ta umožňuje neuznávat režijky v komerčních vlacích dopravce (komerčně provozované rychlíky a expresy, lanovky, parní vlaky apod.) a také ve vlacích, kde byl dopravce vybrán na základě nabídkového řízení, případně za tyto vlaky vybírat poplatek navíc. Takže rozhodnutí je na ČD. Jen odborářům se to nelíbí…

Lukáš

Mne by prislo nejvic normalni, kdyby si odborari u zamestnavatele vyjednali jako benefit jizdenku IN 100 a mohl by to byt docela motivacni benefit na udrzeni zamestnance, kdyby treba do jednoho roku byla jen pro zamestnance, po roku i pro manzela (manzelku, partnera…), po trech letech pro deti, po desiti letech pro babicku, po triceti i pro sousedy atd…

BND30

Když benefit, tak benefit. A já teda chci stravenky i na snídaně, večeře a párty s kamarády… když to nemá platit jen na jídlo, když jsem v práci… a do všech hospod, ne jen do těch, co to mají nalepené u vchodu. A chci je i pro kluka, pro dceru….

videosen

Máte volební právo, volte ty, kdo Vám Vaše přání protlačí. Nebo se nechte zvolit a jednejte přímo.

Y.K.

Celé je to o zneužívání silové pozice odborů ČD. Která firma takovou pozici má? Možná DPP?

pave69

Spíš začne stávkovat, ne? Jdu do toho s ním.

BND30

Správně, to je to slovo: Stávka. Přestanu jíst 🙂

Miky

Celý svůj profesní život mi benefity poskytoval zaměstnavatel a ne zákazník. No občas dal jednorázově něco dodavatel v rámci „dobrých vztahů“. Nicméně chtít benefity po zákazníkovi… to by na mě asi koukali jako na blázna.

Miky

Škoda, že jste, mínusáři, nenapsali, zda vám osobně benefity poskytuje klient. Nebo jste jen naštvaní, že mám recht?

BLackList

I ve vašem případě benefity ve skutečnosti zaplatí klient, tedy zákazník.

Zlámalík

Vím jak to myslíte, ale nemáte pravdu. a) zákazník neví, kolik z ceny dodaného výrobku/služby jde na odměny zaměstnanců dodavatele, b) zákazník tu cenu za výrobek/službu rozpustí opět do svých cen pro svoje zákazníky.
Ale cestující ve veřejné dopravě či prostě daňový poplatník nerozpustí nikam nic, pro něj je to náklad.

BLackList

Pravdu nemáte vy? Zbavte se té chiméchy kolem toho, že to platíte z daní. neplatíte nic. daně odvádíte státu, krajům a obcím a ty tyto prostředy používají k úhradě služeb, tedy v objednávce veřejné dopravy, kde se jedná jedna o úhradu prokazatelné ztráty a také určitého zisku dopravce. Tyto prostředky jsou tržbou dopravce spolu s vybraným jízdným a rozpustí je do nákladů stejně jako kterýkoliv jiný podnikatel A tedy i na úhradu zaměstaneckých benefitů.

Vlado

Já nevím ,již jsem na to asi moc starej ,ale podminovat benefit po státu?Dobře mám společnost a dám lidem benefit jaký uznám za vhodný,třeba ČD dají režijku ,ale nemohu přece chtít aby tu režijku uznával i jiný dopravce.JMK si vlastně jen půjčuje od ČD vozidla a personál ,rizika a tržba jde za krajem tak co bude přepravovat režijkáře?Tady se totiž dříve vždy koná a pak myslí,dám licenci 50 ti společnostem na provozování drážní dopravy a pak zjištuji s jakým šrotem a zda vůbec vyjedou.Netvrdím že zdravá konkurence není přínosem ,ale tohle přineslo co?Arriva šroty,LEO s příměstskou jednotkou dobívající snad už… Číst vice »

dada

no hlavne ze CD jezdi vykvetem modernich stroju!

Filip

Zrovna včera jsme jel starým Bečkem, které bylo akorát přečalouněné. Co na tom, že mělo být přistaveno uplně něco jiného. Vskutku výprava časem, jak kulturně, tak i hodinovým zpožděním

Bardotka

Jestli jsi si nevšiml, tak včera „trochu“ foukalo.
Zpožděný byly skoro všechny vlaky,

MartinS.

A když nefouká, tak prší, a když neprší, tak sněží, a když nesněží, tak „trochu“ svítí slunce… Vlastně skoro každý den se dá zpoždění vlaků svést na počasí 🙂

videosen

Na silnici zpoždění nejsou, tam jsou kolony a bohužel hromada mrtvých. Máte možnost volby.

pave69

V přepočtu mrtvých na počet přepravených osob železnice celkem výrazně vede. Tak volím bezpečnější auto.

XXXD

Ono je ale dost důležité, od těch mrtvých odečíst sebevrahy, co skočili pod vlak, a hovada, který se nechali srazit na přejezdu. Dost silně pochybuji o tom, že by to pak vyšlo lépe pro auto.

Dáda

Taková R11 má zpoždění už snad když vyjíždí z depa…

Cyklista

zapomněl jste oblíbené – „zvýšená frekvence cestujících“

Ony ČD totiž nějak moc nepočítají, že by jejich vlaky někdo chtěl jezdit =) =) =)

Filip

Zpoždění bylo protože si neuměli sestavit vlak v Bohumíně nebo kde a dali tam vůz co pojede max 120 😉 Kupe po osmi bez klimy, zásuvek s desítkama lidí na chodbě, jojo to bylo tím že foukalo 🙂

Lukáš

„…ale podminovat benefit po státu?“
Take mi to v dnesni dobe pripada dost bizarni. Budu treba pracovat pro Alzu a mit benefit v podobe zamestnaneckych slev a budu chtit po statu, aby mi zabezpecil stejne ceny i v CZC.

Dominik

No nemyslím si, že by mzdy byly daděny extra hodně. Problém je v tom, že jestliže chtějí zrušit režijku, tak očekávám, že její náhradou bude něco, co také nebude daněno. Když si vyjednám zvýšení tarifu se zdaněním počítám.

Filip

Nikdo vám nic rušit nechce, stačilo by režijky vyjmout ze zákona

MartinS.

Z každého 1000 Kč, které zaměstnavatel vynaloží na Vaší mzdu/plat dostanete v čistém 530 – 560 Kč (podle výše mzdy/platu). Potom přijdou další daně jako DPH, spotřební daně, daň z nemovitostí (pokud nějakou vlastníte), potom takové lahůdky jako poplatek za OZE (obnovitelné zdroje energií), povinné ručení (když máte auto) a když Vám něco zbyde a ušetříte, tak také daň z úroků nebo kapitálových výnosů. Když to celé dopočítáte, tak zjistíte, že vám z těch 1000 Kč zbyde 425 – 475 Kč (opět podle výše mzdy a podle dalšího zdanění). Tedy z každé koruny, kterou na Vás má zaměstnavatel, odvedete zpátky… Číst vice »

J.L.

Navíc z auta se paltí i zdravotní a sociální pojištění, ale žádný autoservis nemá smlouvu se žádnou zdravotní pojišťovnou.

petr766

Mzdy jsou zdaněny sakra hodně.

xyz

Taky je zajímavé, že dosud není tento státní příspěvek vůči krajům podmíněn např. tím, že kraj vybral nejvýhodnější možnou nabídku, a to v rámci nabídkového či alespoň tzv. poptávkového řízení (soutěžení nebo tzv. rozstřely). Klidně dá příspěvek na dopravu „bianko“, byť může jít o úhradu předraženou od zasmluvněného dopravce i o desítky procent. Ale hle, proti tomu odbory nijak neprostestují. P. S. Ve většině IDS to je tak, že ČD u pokladny vydají automaticky jízdenku dle svého tarifu. Pro IDSkovou jízdenku je potřeba si proaktivně říct (bude tomu tak i v Kraji Vysočina!). Nedivím se těm krajům, které si jasně… Číst vice »

Jiří Šrámek

Tak proč mi v pátek průvodčí ČD na trsu Rybniště – Krásná Lípa automaticky vystavil jízdenku DÚK, která je v tomto případě dražší, než tarif ČD (17,-Kč vs 15,-Kč / 5km)?

Bram

DÚK je defaultní tarif ve vlacích objednávaných ústeckým krajem. Sice je to mnohým křičícím jedincům proti srsti, ale toto je jediné správné řešení, jak se vypořádat z hlediska objednatele se situací, kdy je dopravců více. Chápu, že výše zmínění křičící jedinci mají zájem, aby jezdil jen jeden jediný správný dopravce, ale mají naštěstí smolíčka pacholíčka a dá se předpokládat, že časem podíl ČD dále poklesne. Ale klid, nebude to o moc, o pár procent ještě ale ČD časem asi přijdou… Opravdu si snad někdo myslí, že lze nahradit ČD zcela? Ani omylem, ale tlak pomocí výběrových a poptávkových řízení tu… Číst vice »

Jiří Šrámek

Kde něco takového píši? Tedy to, že by měl jezdit „jeden jediný správný dopravce“? Tak mi laskavě nepodsouvejte bludy. Je mi úplně fuk, kdo jede, hlavně, že jede Takže jedu s Arrivou, Trilexem či ČD v závislosti pouze na tom, kdy a kam jedu. Jen narážím na to, že tu mnozí diskutující jako mantru neustále omílají tvrzení, že si o LEVNĚJŠÍ krajskou jízdenku musím proaktivně říci, jinak dostanou tu DRAŽŠÍ v tarifu ČD a přitom je to leckde naopak – třeba v mém případě. Nemám žádnou režijku, slevu, nebo cokoli jiného, co by zvýhodňovalo cenu jízdenky a tak platím vždy… Číst vice »

Bram

Jojojoj, zaplatit o dvě kačky víc za jednu cestu mezi Rybništěm a Krásnou Lípou, to musí být kolínka děravá jak cedník:-).

A pokud se člověk pohybuje v oblasti denně, neexistují náhodou nějaké měsíční, čtvrtletní či déle platící jízdenky?

Jiří Šrámek

Je vidět, že Vám dělá vážný problém porozumět psanému textu. To je bohužel docela častý problém u mnoha anonymních internetových bojovníků za tu nejlepší pravdu.
Kdybych potřeboval měsíční jízdenku, koupím si ji, ale na ty moje 3-4 jízdy za měsíc se to fakt nevyplatí. A opravdu mi nejde o ty dvě kačky.

xyz

„DÚK je defaultní tarif ve vlacích objednávaných ústeckým krajem.“
A dlouho to vypadalo, že dokonce bude jediným uznávaným tarifem. Pak ÚK přece jen ustoupil s tím, že tarif ČD bude v regionálních vlacích tohoto dopravce také platný. O. K., je dobře, že primárním tarifem přesto je i při výdeji u ČD skutečně tarif DÚK (byť bohužel v mnoha dalších krajích byť s IDS tomu tak není).

MartinS.

Protože v Ústeckém kraji je to opačně.
Při jízdě vlakem na relaci uvnitř Ústeckého kraje je automaticky vydáván tarif DÚK, který má možnost kombinace se zelenými autobusy DÚK a MHD v Teplicích, Ústí nad Labem, Mostu a Litvínově, Děčíně, Chomutově a Jirkově, Bílině, Varnsdorfu a Roudnici nad Labem). V případě, kdy cestující chce cestovat na tarif ČD je potřeba, abyste při nákupu jízdního dokladu žádali tarif ČD TR 10, který má jinou cenu a umožňuje zákaznické slevy s In Kartou ČD.
https://www.cd.cz/scripts/detail.php?pgid=1458

Kopr51

Režijky nejvíc rozčilují zajištěné lidi s výhodami.

BoH

Toto opravdu nechápu, jaká v tom má být logika.

Kopr51

Nepřejícnost skutečně mnohdy postrádá jakoukoliv logiku. Leda že by se za pádný důvod pro závist bralo zlé srdíčko.

Cyklista

Nikdo nikomu režijky nebere… jen se chce, aby byly běžným a obvyklým benefitem zaměstnavatele a ne nařízeny křivým zákonem

Kopr51

Chlapče zlatej, principem se obvykle ohání ten, kdo v podstatě vaří z vody.

Cyklista

nikdo se principem neohání.

jen odboráři na dráze všem ovečkám tvrdí, že režijka je to nejlepší a nejsladší na světě. Přitom spousta lidí dojíždí MHD, busem, nebo autem a těm je režijka k……

Příspěvek na dopravu umí zahrnout i toto

BoH

Tak to je hodně trapné 🙂 To, že chce někdo zrušit nesystémový nesmysl, tak to shazovat na závist, je prostě ubohé 🙂

videosen

To je holý fakt. Podívejte se, kolik příspěvků je na tématech, které jsou pro železnici rozhodující, a kolik tady. Sjednocení národa bohužel funguje prostřednictvím závisti.

BoH

No protože na odborných tématech většina z nás nemá moc co říci. Pak ale přijde téma „Proč má mít jen jedna skupina zaměstnanců benefity ze zákona a žádná jiná to nemá“, tak na to má mnoho lidí názor. Klidně si to považujte za závist, je mi to jedno. Vždy budu říkat, že stát se má chovat systémově a má se starat především o ty nejslabší a nemá jedné skupině zaměstnanců zajišťovat benefity. Má tedy určit minimálné mzdu, minimální dovolenou a podobné věci, které dopadají na všechny stejně a pak je na zaměstnavatelích, aby zajišťovali benefity nad rámec tohoto zákonného minima.… Číst vice »

BoH

*zaručenou

Kopr51

Vážený, režijky mají lidi co dělají nebo dělali na dráze, stejně tak jako mají nějakou výhodu zaměstnanci v ostatních oborech a když to nemůže být přímo z titulu čím se zaměstnavatel zabývá, tak dostávají třeba poukazy na fitko apod. Nám starým ajzboňákům se připomínalo, že máme sice menší platy, ale máme ty režijky. A ony ty menší platy mají dopad na naše dnešní důchody (teď mluvím za nás důchodce), takže každá kačka, co nemusíme utratit navíc za cestování vlakem je dobrá. Ne každý už má víc jak 65 let, aby měl tu 75% slevu, zrovna moje manželka je ještě mladší… Číst vice »

BoH

Promiňte, ale jakožto plně platícího cestujícího úplně neuklidňuje, že bych měl Vaší vnučce či manželce platit jejich cestování po republice. Když na to bude ČD mít, ať to zaplatí, ale nechápu, proč by to měl platit daňový poplatník. Chápu slevu pro důchodce a studenty (i když s její výší rozhodně nesouhlasím) a považuji to za sociální opatření (pro všechny patřící do dané skupiny). Ale platit z rozpočtu (tedy daní nás všech) cestování rodinám pracovníkům na dráze, se mi krajně příčí.

petr766

Přesně tak, režijky pro příbuzenstvo jsem nikdy nepochopil

Cestovatel

BoH: mluvíš mi z duše…
To ale spousta „soudruhů“ z „modré armády“ nechce pochopit…

PvvS

Tak ať to ze svého platí ČD a nevyhrožují všem ostatním stávkou. A benefit pro příbuzné je úplně mimo realitu.

Paja

Snaží se nám naznačit, že jde jen o závist (což je víceméně hlavní argument režijkářů, tohle se v ROH naučili velmi dobře 🙂 )

Cestovatel

BoH: já to vidím tak, že to je „logika“ houpacího koně… To víš kdo to nechce chápat – třeba jako Kopr51 a jemu podobní – tak se to nikdy nebude snažit logicky odvodit, nedejbože pochopit… Jinými slovy je to generační problém..

BoH

Mně v žaludku leží, protože je to nesystémová věc. Chápu, že každý bojuje za své výhody, ale prostě jako nezaujatý člověk musím říct, že benefity ze zákona jsou blbost.

videosen

Neřekl bych, ani trochu mne nevadí třeba výsluha u hasičů. Pokud vím, tak je to výhoda ze zákona.

BoH

Dobrý argument. Nicméně v tomto případě je stát zaměstnavatelem a zároveň se jedná o rizikové povolání, u kterého má smysl takové opatření.

Robil

Kolik z Vás teď sedí v práci u počítače a místo práce čte a komentuje články a diskuse na internetu ?

Kopr51

To je ale otázka. To mají jako sebe sami napráskat, že se poflakují po Internetu?

Kopr51

Mínusy – potrefené husy?

Jiří Šrámek

Já sedím v práci u počítače a čumím na internet. Mám přestávku. Další dotazy?

Kopr51

O přestávce prosím, ale zde uvedený dotaz od „Robil“ se ji logicky netýkal.

Alex

Drážní zaměstnanci mají v popisu práce hájit svého chlebodárce 😀

Zapa

Vy teď děláte co, mohu-li se zeptat?

Dáda

Teda on je sice ještě únor – ale hodí se to (třeba to bude víznej únor!):

Rodiče moji neměli kde bydlet.
Boháči měli paláce.
My však už nikdy nepoznáme,
co je to býti bez práce!
V palácích jsou dnes ozdravovny,
pracovny našich závodů.
Z zítra pro chleba se půjdem
ta jako dneska pro vodu!
Kdo tohle všechno způsobil,
kdo podal chudým ruce?
Dělníci spolu s rolníky,
řijnová revoluce.

videosen

Když už jsme u těch, co nám zařídili vítězný únor, tak jen připomenu, že pravděpodobně první, komu ležely režijky v žaludku a kdo je chtěl zrušit byl prezident Zápotocký.

Dáda

to jo, zařízl jen deputát, na režijky si ani on netrouf.

Hen ten oný

Pacifik – Stovky vlaků https://www.youtube.com/watch?v=BR0EmG5WGY8 Když je člověk sám, pak neví, kam by rukou sáh, stává se pak obyčejně zaměstnancem drah. Po nocích a o nedělích šraňky stahuje, na zpocený okna prstem touhy maluje, když je člověk sám tak mnohé snáze pochopí. R.Ty stovky vlaků, co tu jezdí dobře znám, aspoň v tý nádražácký boudě nejsem sám, do dálky běží lesklý pásy kolejí, že vedou někam domů, je mou nadějí. Nepospícháš, když tě čeká jen studenej práh, zaprášená petrolejka, ze samoty strach, chtěl bys někam přes koleje mezi lidi jít, jen tak v hadrech vod voleje dobrej pocit mít, nepospícháš,… Číst vice »

Bardotka

První verš máš blbě
“ Dlouhou jsem byl sám a nevěděl, kam bych rukou šáh
až jsem se stal znenadání
zaměstnancem drah“

Marek Janík

To jsou ti darmožrouti v ROH opravdu tak blbí, že nevidí rok dopředu? Tohle jednání jim ve výsledku přinese úplně jiný „úspěch“, než si přestavují….

MiKi

Natahují strunu a nějak jim nedochází, že může prasknout.

Kopr51

Tak jako může prasknout žilka závistivcům a nepřejícníkům (nové české slovo – doplnit do slovníků).

Y.K.

To není žádná závist. Odbory mají stát mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, vymáhat speciální zákony a garance státu pro své výhody je poněkud silná káva, která daleko překračuje pracovně-právní vztah a k němu náležící výhody. Stát tu není od toho, aby někomu garantoval výhody.

XXXD

Ideální by bylo režijky jako takové v zákoně zrušit. Odbory si pak můžou s vedením firmy vyjednat, co chtějí, pokud jim to odsouhlasí a případně můžou stávkovat.

petr766

Já režijku nikomu nezávidím, stejně bych ji téměř nevyužil, protože raději jezdím Regiojetem, pokud to jde. Nicméně je to nesmysl a přežitek a to co chtějí odbory diktovat, je směšné. Možná by se spíše mohli odboráři starat o to, aby fírové neměli nesmyslné směny.

Dominik

Za nesmyslné směny si částečně mohou fírové sami, ano kritizují špatné směny a proto odchází aby krizi ještě zvětšili. Chybí 20 strojvedoucích, pro špatnou skladbu směn 10 ještě odejde a 12 přijde, ale místo toho, aby jich chybělo jen 8, tak jich chybí 18, takže furt to je tam, kde to je. Co s tím, mají dělat odbory?
Ano, může se tlačit nato, aby se třeba ještě zvedl náborový příspěvek, aby přišlo více lidí, ale když lidé chybí, tak těžko lusknou prsty a ze dne na den bude náhle vše v pohodě, směny budou krásně namalované, atd.

Dáda

Když tak poschouchám ty akce na téma řežijky napadá mne jediné: na režijky by měli mít nárok buď všichni zaměstnanci na železnici (nehledě k „barvě“ zaměstnavatele) nebo tento „benefit“ zrušit bez náhrady. Takhle máme u železnice skupiny zvýhodněných zaměstnanců. Myslím, že systém jako takový by měl toto spravedlivě zohlednit.

nowas

O případném benefitu by měl hlavně rozhodovat každý jednotlivý zaměstnavatel. Jestli a komu ho poskytne. A ne jako teď.

Dáda

On problém je v tom, že část legislativy jaksi opoměla takovou změnu, že již se nejedná o „státní zaměstnance“ páč stát to pustil do akciovek (které sice vlastní…)

Ondra L.

Ono to s tím benefitem neni tak jednoznacny. V pripade, kdy ma dopravce s objednavatelem uzavrenou smlouvu „netto“ a tedy dopravce vybira jizdne sam pro sebe a objednavatel mu doplaci smluvenou castku za vlakove kilometry, pak jsou jizdni vyhody pro zamestnance benefitem, protoze jim dopravce dava sve vlastni sluzby za zvyhodnenou cenu a ukrajuje si tim tedy z vlastnich trzeb. Pokud ale ma objednavatel s dopravcem uzavrenou „brutto“ smlouvu a tedy dostava od objednavatele nejakou pevnou castku za objednane vlakove kilometry a pouze zajistuje vyber jizdneho, ktere pak v cele vysi putuje k objednavateli, pak se o benefit nejedna a… Číst vice »

nowas

Jak to „jízdné zdarma“ zaměstnavatel zařídí, je zaměstnancům celkem jedno. Jestli si „ukrojí“ ze svého a nebo to koupí od někoho jiného.

XXXD

Tím pádem ovšem buď zaměstnanci musí tento benefit sami zaplatit (buď zaplatí ze svého, nebo se jim to strhne ze mzdy) nebo bude muset chtít dopravce (ČD) za obslužnost více peněz za km, aby mohl tento benefit svým zaměstnancům poskytnout a zároveň pro něj nebyl provoz ztrátový. Pokud ovšem dojde ke druhému řešení, dojde k znevýhodnění daného dopravce (ČD), jestliže ostatní dopravci nebudou nuceni svým zaměstnancům tento benefit poskytovat.

PvvS

Nedojde k znevýhodnění. Benefity nejsou nárokovatelná položka. Pokud bude místo režijky IN100, kterou bude poskytovat zaměstvatale na svý triko, tak to bude jen jeho volba. Ne povinnost.

XXXD

Ano, ale v současnosti je poskytování režijek pro ČD povinností. Proto, píšu (v jiném komentáři), že nejlepší by bylo zákon o režijkách dát pryč a nechat si to vyřídit odbory se samotným vedením ČD.

PvvS

U vysoutěžených tratí ne. Že si to kraje přidělily bez soutěže, je jejich problém.

XXXD

Co já vím, tak ČD mají povinnost poskytovat svým zaměstnancům za určitý příplatek, který je určen MD, režijní jízdenku na spoje v závazku případně pak i na komerční. Nevím, co to má s vysoutěžením výkonů, co dělat.

Ondra L.

Nemusi ho zaplatit. Pokud ma dopravce netto smlouvu, je to proste normalni benefit, ktery je plne v jeho rezii. Stejne jako zamestnavatele svym zamestnancum porizuji karty do fit center, prispivaji na dovolenou a podobne. Koneckoncu dnesni mamazer by bez sluzebniho auta a telefonu nevstal z postele a to jsou benefity v hodnote statisicu. Pokud ma ale dopravce brutto smlouvu, pak jizdne patri kraji a muselo by bud dojit k dohode mezi zamestnanci, dopravcem a krajem, nebo by mohl dopravce zamestnancum nebo rodinnym prislusnikum nejak na dopravu prispivat, ale nevim, zda to pak jde odecist z dani.

RTO

Režijní výhody ponechat pouze zaměstnancům dopravců, ne SŽ, MD, DÚ. Odebrat i rodinným příslušníkům a důchodcům.

Cestovatel

ANO – přesně o tom to je – pak by nikdo neřekl ani popel..
Akorát by se to jmenovalo jinak – např. příspěvek na dopravu /dotovaná/proplacená krajská karta na krajsou hromadnou dopravu apod.

BoH

Ono hlavně není důvod, proč by režijka neměla být nahrazena něčím jiným, co by bylo přímo od zaměstnavatele, nikoliv od státu. Ať nakoupí dopravci svým zaměstnancům roční jízdenky integrovaného tarifu (až samozřejmě bude). Klidně ať to nakoupí i jejich rodinách. Klidně ať to nakoupí všem lidem na celé planetě. Ale ať to udělá v případě, že na to dopravce má peníze. Benefity by totiž měly být jeho odpovědnost, nikoliv státu.

Arimatejsky

Sněmovna by měla konečné změnit rozpočtové určení daní tak,aby kraje dostávaly dostatečné zdroje pro své úkoly bez přerozdělování na vládě. Tím by bylo MD uchraneno podobných nesmyslných návrhů. Ostatně soudím, že režijky by měly být vypuštěny že zákona a řešit by je měl akorát management ČD, SŽ a spol.

MartinS.

Neměli by se železniční odboráři někdy vydat do provozu mezi lidi a třeba se tím vlakem svézt? Prvním dopravcem, který přestal uznávat jízdné jiného dopravce, byly tuším ČD na lince Plzeň – Most GWTR. Možná by chtělo, aby nejprve odboráři mysleli na běžného cestujícího, kvůli kterému do té práce chodí, a až potom na sebe a na své jízdní výhody… A věta „Kraje by měly brát také v úvahu elektrifikaci a neobjednávat pod dráty diesely,“ je úplně z jiného světa. On snad nějaký dopravce u nás má elektrické jednotky o kapacitě 80-120 cestujících, které by se na ty výkony daly… Číst vice »

K.V.

Trať na které nikdy nepoveze vlak víc než 30-80 lidí by neměla být elektrizována, ale nahrazena autobusovou linkou…..(říká se tomu ekonomika)

BoH

Ekonomika naštěstí není jediným faktorem 🙂 Stát naštěstí není firma 🙂

ask

Bingo ! …..a platí to i u režijek ?

XXXD

No ano jsou tu ještě faktory jako celospolečenský přínos. Ten ovšem ospravedlňuje tratě, kde jezdí odpovídající množství lidí (v regionální dopravě totiž asi nikdy nedosáhnete toho, aby jste zaplatil obslužnost jen z jízdného i u sebevytíženějších tratí), ale zvlášť pak to není důvod pro objednávání dražších vlaků, které i přes svojí vyšší cenu nenabídnou vyšší komfort, vyšší cestovní rychlost, lepší dostupnost zastávek nebo kratší interval mezi spoji.

MartinS.

To nemáte úplně pravdu. Vemte si konkrétní příklad: spojení Vsetín – Horní Lideč – Brumov-Bylnice. Trať Vsetín – Lideč je elektrizována, protože na ní jezdí i expresy a náklady, ale po její části jedou spoje, které dále pokračují v nezávislé trakci. Víc cestujících pokračuje dál. Má tedy význam pustit po části té elektrizované dráhy diesel, než nutit cestující, aby jeli do Lidče poloprázdnou 460 a tam přestupovali do dieselové jednotky. Nebo jiný příklad: okrajové výkony na úseku Kolín – Kutná Hora – Čáslav. Tam jezdí elektrické Os s kapacitou 160 cestujících, ale pro spoj 23.55 z Kolína stačí 810. Nemluvě… Číst vice »

Vít Jůza

Minus omylem. Klikal jsem na „číst více“.

R2R2

Vlaky jezdi na objednavku statu a kraju, takze se neda rict, ze by kdokoli chodil do prace kvuli cestujicimu, ten neni v dotovane hromadne doprave podstatny.

MartinS.

A stát a kraje objednávají VHD proč? Protože nevědí, co s penězi a nebo proto, že chtějí, aby VHD jezdili cestující? A pokud možno, aby jich VHD používalo čím dál tím víc?

Flinta

Je to zaměstnanecký benefit, tak ať ho režijkářům platí jejich zaměstnavatel tak, jako je to obvyklé u ostatních benefitů poskytovaných jinými zaměstnavateli.

Alex

Očividně odboráři se zaměstnavateli vyjednávat neumí. A tak to zkouší jinde 😀

Hans

To je pravda. Proč ČD prostě neproplácejí jízdné svým zaměstnancům oproti předložení použitých jízdenek ?

babilon

ČD a platit ze svého? Vždyť režijka neplatí ani v jejich komerčních vlacích!

Filip

Platí😅, ale člověk musí mít ,,Příplatek za komerční vlaky“ a jeho cena ? Pro zaměstnance ČD 0Kč

Bardotka

Pro zaměstnance SŽ rovněž 0.
Tedy SŽ za něj CD něco platí, ale to mě jako zaměstnance nemusí zajímat

Slow

Mohli jsme mít multi uznávané jízdné, včetně plošných slev – jako funguje npř BahnCard od DB, ale my jsmě řekli Ne!, když bordel tak po česku! A tak je vymyšlen jednotný státní tarif. Státem kontrolovaná cena jízdného s nemalými provozními náklady, kterou zavádíme v rámci liberalizace železnice…. Absurdita? jistě že néé, souvisí to s dalšími hesly, jako ´bojovat za mír´či ´dieta přejídáním´.

A teď, když už jsme to rozjeli, je správný čas prosadit kupu dalších nesmyslů…

Jirka

Každýmu na dráze přidat třeba 1000 Kč do tarifu a režijky zrušit. Ušetří se tolik času, stráveného handrkováním.

Dominik

1000,- je málo.

Jirka

Přesně. Takovou částku projezdím za týden.

Martin K.

Tak 2000,- 🙂

Dominik

Spíš minimálně 3000 měsíčně.

Jirka

A kam jezdíte za ty 2-3 tisíce měsíčně?

Alex

Tak jestli jezdí do práce emkovým BMW, to si něco vezme žejo 😀

Slow

jojo, třeba tací zaměstanci Správy Železnic jezdí na pochůzky zásadně bavoráky…

Alex

Zaměstnanci SŽ si ze svého platí služební cesty? 😀 Ale jděte…

Slow

to že jsem napsal? hmm zajímavé. Zkuste si to tedy dát překladače ještě jednou

Dominik

Proč předpokládáte, že režijku mám jen na cestu do práce?

Petr766

Protože k tomu by víceméně měla být určena.

Dominik

Ne, dle OK10 ji lze použít jak pro cesty do zaměstnání a služební jízdy, tak i pro soukromé účely, co se nesmí je využívat ji k jiné výdělečné činnosti.

petr766

No a to je právě špatně, pro soukromé účely.

Dominik

A co je natom špatně, je to benefit pro zaměstnance, nikoliv součást pracovních pomůcek (nikdo nenutí zaměstnance si je kupovat)? Je to stejně, jako když Vám zaměstnavatel poskytne tablet/notebook i pro soukromé účely.

Vít Jůza

V minulosti se snad naopak nesměla oficiálně na cestu nádražáků do práce používat, na to měli jiný služební průkaz.

Paja

A na co jí máte? Ať nemusí nikdo předpokládat.

Dominik

Samozřejmě na cesty do práce, tak i pro soukromé účely, dovolená, cesta za rodinou.

Paja

Skvělé. De facto vám to supluje služební auto pro soukromé účely. Legrační je, že auto jako benefit se daní a není na něj zákonný nárok a nevšiml jsem si, že by kvůli tomu někdo chtěl stávkovat 🙂

MartinS.

A platí se daň z 1 % pořizovací ceny auta měsíčně (vč. DPH), takže 100 % se dosáhne za 8 let a 4 měsíce, za tu dobu stojí IN100 166500 Kč, takže správně by se měla režijka každý měsíc připočítávat k daňovému základu ve výši 1665 Kč a měla by se z ní odvést daň ve výši 250 Kč/měsíčně.

Dominik

Dobře a lze na In100 jet na Slovensko či na ní získat FIP, či 12 jízd ročně v 1. Třídě (nejsem si jist zda to nezrušili už) bez doplatku? Pokud vím tak ne, tudíž nelze brát cenu In100 jako základní cenu zaměstnaneckého jízdného, navíc In100 vychází z jiných předpisů než režijka, režijka konkrétně z Ok10.

MartinS.

IN100 je jenom aplikace, nic víc. Můžete jí mít nahranou na INkartě nebo na zaměstnanecké průkazce a nebo třeba na Plzeňské kartě, na které můžete mít zároveň nahrané třeba jízdné po Plzni zdarma a po PK za polovinu. Tím chci říct, že jestli Vám na tu průkazku někdo umožní jezdit na Slovensku zdarma nebo Vám tam přidá 12 jízd v jedničce, tak to lze, ať tam máte nahrané cokoliv. IN100 se pro porovnání s režijkou používá proto, že má velmi obdobný rozsah použití a každý nepeněžní benefit by měl být naceněn podle ceny obvyklé. Jestli jsou u režijky i další… Číst vice »

Dominik

Všude, nepotřebuji alespoň auto.

Petr766

A když tam nevedou koleje, tak vyžadujete uznávání režijky i v autobusu?

Dominik

N, to opravdu nepožaduji, buďto mám sebou kolo, a nebo tedy zaplatím bus, ale jelikož převážně využívám vlak, tak za cesty busem zaplatím max 100,- měsíčně, když hodně.

Jirka

3000 je už solidní nenažranost. Takový výhody nemáme ani my se stravenkama a 6 týdny dovolené.

Dominik

Proč myslíte, je to stejné, jako bych si vyjednal nárůst mezd o cca 15%, taky bych byl nenažraný?
Holt zde by to, stejně jako cesťáky, nebylo daněno.

Filip

Režijka není daněna, kdyby to dostal k výplatě v pěnězích musel by to zdanit… Tak tu brečí, abychom mu přispívali na ježdění po republice 🙂

Dominik

Tak pokud by to bylo ve stejné kolonce jako cesťáky, tak by se ani příspěvek na dopravu nemusel danit.

Petr766

A proč by nemělo být zdaněno soukromé ježdění? Cesťák je soukromé ježdění nebo výkon práce, případně cesta v rámci zaměstnání? Nakonec, jedu-li na služebku vlakem, dostanu zaplaceno právě to, co zaplatím za jízdenku a to je v pořádku. Plus nějaké drobné jako „stravné“, ale zase na ten den nedostávám stravenku jako takovou. Proč do toho nesmyslně motáte nějaké zdanění?

Dominik

Proč? Tak jestliže režijka není daněna, tak předpokládám, že její náhrada by natom měla být stejně.

MartinS.

Protože už sama skutečnost, že režijka není daněna, je z pohledu daňových zákonů zcela nesmyslná výjimka.

Filip

Příspěvek na dopravu se daní 😉

Dominik

No pokud vím, tak zaměstnanci SŽ dostali v loni prosinci příspěvek na dopravu na rok a byl ve stejné kategorii jako cesťáky a tedy nedaněn.

Filip

Mysleno v normální práci, taky dostávam od zaměstnavatele příspěvek na dojíždění, ale jen do práce a je daněn, na rozdíl od vás 🙂

Bardotka

To se právě pleteš. S tím daněním

Filip

A včem prosimtě?

Martin K.

Já osobně mám benefit příspěvku na palivo. Konkrétně 1,2 koruny na kilometr a to pouze na cestu do práce a zpět, kdy se to vypočítává podle nejkratší cesty na mapě. Howgh, domluvil jsem

Dominik

V tu chvíli se Vám nato část lidí vysere, proč by nato měli přistoupit, když doteď mají režijku?

libor

tak ať se na to vyser… a jdou třeba makat do prasečáku…

Dominik

A jak se Vám bude líbit, až nepojedou vlaky, protož budou chybět Výpravčí, strojvedoucí, apod…?

Petr766

Nebudou.

Cyklista

Vlaky pojedou i bez lidí… A s takovým přístupem zaměstnanců dráhy již brzy.

Bardotka

Jasně.
A potom jste se probudil

Paja

No nebude, ale všechno má svojí mez.

MiKi

Ale nebudou. Víte kolik zaměstnanců v železniční dopravě je nuceno dojíždět auty do práce a to jenom proto, aby zaměstnavatel ušetřil korunu ? Okolo mě má už režiku málokdo.

Dominik

Okolo mě právěže dost lidí využívá režijku. A když už tak auto třeba použijí jen jako přibližovadlo k vlaku, třeba do krajského města, či vůbec, a o no to není vidět, ale dost lidí našlo i práci na CDP, když se zrušili výpravčí ve stanicích a myslíte, že budou dojíždět i nadále třeba hodinu a půl vlakem, když by jim režijku adekvátně nenahradili?

MiKi

To je ale problém SŽ, nikoliv ČD, jak se budou jejich zaměstnanci dostávat do práce.

Cyklista

Znovu.. nikdo režijku nikomu nebere.. Klidně ať zaměstnavatel na průkazku zaměstnance nahraje IN100. Každá dopravní společnost má pro své zaměstnance nějaké jízdní výhody, ale žádná z nich to nepožaduje po státu.

Vít Jůza

To chybějí už teď. Třeba v pražských Řeporyjích nemá kdo zvednout závory, když vlaky stojí ve stanici ….

Cyklista

Doby kdy u každého přejezdu byl drážní domek s obsluhou závor se již bohužel nevrátí

MartinS.

Bohužel? 🙂

Chronosphere

Pokud nepojedou vlaky, kraje v drtivém množství případů výrazně ušetří.V menším množství případů budou mít výrazné problémy,ale snad to zvládnou ke spokojenosti platících cestujících.

Bardotka

Potom by mne zajímalo, kdo ty vlaky bude řídit. Už dnes je u provozních zaměstnanců (výpravčí , signalistu, zabezpečováci) podstav.

MartinS.

Ze 3000 tisíc hrubého zbyde asi 2200 čistého x 12 = 26400. IN100 stojí 19900. Vidím tam trochu nepoměr. A pokud ČD přidají do tarifů 3000, už nikdy nevyhrají žádnou zakázku.

Jan Semela

Více než 99% zdanění platu. To není ani u nás.

Dominik

Ne 3000 čistého, dát to do kolonky s cesťáky, takže nedaněno, ne do tarifu. Jak to můžete tak jistě vědět?

Vít Jůza

Ty 3 miliony hrubého je skutečně dobrý vtip.

MartinS.

už to vidím. omlouvám se. slovo tisíc v první větě si prosím škrtněte nebo přelepte 🙂

XXXD

To, že si ale šotouši každý den projíždí jen tak pro nic za nic, není důvod proč jim přidávat tolik peněz. Jinak 3000 měsíčně opravdu za dojíždění do práce neutratí, kromě toho proti příspěvku na dojíždění asi nikdo nic nemá.

-TR-

Požadavky odborářů na zachování režijních jízdenek jsem doposud podporoval. Toto už ale přehnali. Návrh odebrat příspěvky krajům ohrožuje provoz železniční dopravy jako takový.

Hlavně doufám, že se neoživí nápad ministryně financí Schillerové, která chtěla peníze krajům odebrat.

Bardotka

Peníze odebrat, a kraje jako samosprávné celky zrušit.

XXXD

A odbory taky zrušit, když nejsou potřeba ani ty kraje.

Marek Janík

Jdu si udělat popcorn a hned sedám sledovat tuto diskuzi….

BoH

Toto už hraničí vyloženě s drzostí. Začínají si myslet, že jsou důležitější jak horníci za socíku… :/

Cestovatel

Tak nevím – je to nehoráznost, neznalost, zabedněnost nebo nehorázná drzost odborů?? Kraj platí – tedy kraj určuje pravidla. Pokud ČD v kraji vyhrají a jezdí to – tak kraji SLOUŽÍ – tj drží ústa a dělají to , co si zadal kraj. Režijky jako takové jsou – a víme to všichni – historický přežitek – velmi-velmi-velmi drahý historický přežitek. Nadruhou stranu samozřejmě nikdo nikdy nebude namítat cokoli proti zaměstnanecké výhodě konkrétního pracovníka ČD – pokud si na to ČD svým provozem vydělá. Případně jiné státní organizace – vždy mohou koupit – a dělají to – svým zaměstnancům například celokrajské… Číst vice »

Cestovatel

Je tu ještě jedna varianta – nechat to s režijkama jak to je – ale zdražovat…, postupně to zdražovat tak až o ně opadne většinový zájem – poté je zrušit právě pro nezájem 😀

Hans

Těm ROH-ákům už opravdu hrabe. Proč už rovnou nevymáhají uznávání svých posvátných režijek i v autobusech ?

BND30

A ještě pět puten uhlí k tomu ! Však to bylo už za císaře pána 🙂

Dáda

to byl opět metráků, ne puten, s tím by v zimě asi moc paradý neudělali.

Vít Jůza

Jistě, však to tak bylo. Ale také bylo, že režijkáři nejezdili zadarmo, ale jen se slevou za tzv. režijní jízdné, ve vlaku cca šestinové proti obyčejnému, podobně uhlí za jakousi režijní cenu. A těším se, až odboráři uspějí, a ČD budou muset vozit zadarmo nebo za režijní jízdné VŠECHNY zaměstnance VŠECH dopravců + rodinné příslušníky.

Dáda

a taky všech firem „svázaných“ s provozem DC. Konečně budu jezdit zadara i já!!!

Zdeněk

Tohle už je vážně pruda. Jak jsem boji za zachování režijek fandil, tak už teda nefandím.

Alex

A uměly odbory něco jiného než prudit? 🙂

Hans

Tyhle ne, ty už dávno zapomněly, že úkolem odporů je zastupovat zaměstnance vůči zaměstnavateli při kolektivním vyjednávání a dohlížet na dodržování pracovního práva.

michal

Odboráři budou určovat podmínky krajům, tak to je úlet..

Hans

Copak krajům – vládě.

XXXD

Copak jen vládě, ale všem daňovým poplatníkům.

Jirka

Mno a co to takhle zrušit a udělat režijkový paušál, jak to chtějí udělat u stravenek? Že by se tedy lidem z Nábřeží daly nějaké peníze navíc na jízdné do výplaty.

videosen

Tento systém ale dá volbu, volbu skočit do auta. Osobně jsem naopak pro levnou (nikoli zadarmo) veřejnou dopravu.

Jirka

Já taky, ale každou chvíli se tady odboráři hádají o režijkách, jakoby na dráze nebyly důležitější věci k řešení pro zaměstnance. Navíc třeba pošťáci taky nemají dopisy zdarma. Nebo horníci uhlí.

Jde jen o to, aby už byl od toho pokoj a mohly se řešit podstatnější zaměstnanecké problémy

Hans

A co přesně je na možnosti volby špatného ?

Stráťa

Zase o trochu víc by byla vidět potřebnost některých vlaků (a tratí) když by v nich nejezdili ani režijkáři?

videosen

Pokud budou existovat možnosti výběru, které jsou z hlediska prospěšnosti pro společnost stejné, tak vůbec nic. Pokud chceme podpořit veřejnou dopravu, tak hodně!

XXXD

Pokud máme zvýšit atraktivitu VHD, tak bychom měli dávat peníze na zlepšení její kvality a nikoliv na ježdění zdarma vybraným skupinám (viz i 75% pro důchodce a studenty).

babilon

Železničáři, kteří vyhrožují skokem do auta, tím vlastně říkají, že jimi provozovaná doprava je tak tragická, že oni sami jsou ochotni ji použít jedině zdarma. Není to pak drzost chtít po ostatních, aby za cestu platili?

videosen

To si nemyslím. Lidi zpohodlněli a půjdou za svým pohodlím bez ohledu, co bude v následujícím čase. Co se týče drzosti, tak tu mají třeba hasiči, když chtějí chodit do výsluhy?

Dominik

Režijkový paušál? To by to muselo být minimálně 3000,- – 4000,- do výplaty měsíčně, jelikož tolik cca průměrně projezdím.

Jirka

Tak někdo jiný zase ne, tak se udělá průměr 🙂 A kam jezdíte? Mě každodenní dojíždění do práce stojí asi 1200 měsíčně a to už je solidní pálka.

Dominik

Tak já neberu jen cestu do práce, to by mě dalo cca 1000,- – 1200,-, ale i zbytek cest, které mi režijek umožňuje, díky čemuž nepotřebuji auto.
Průměr 3600,- na rok jako u SŽ? To je trochu málo, jako kdybych se měl bavit o tom za kolik bych se vzdal režijky a zůstal na dráze by byla částka 2500,- měsíčně, pod bych dal raději výpověď.

Jirka

Auto by vás vyšlo mnohem dráž.

Dominik

Proč auto? Jako elektrikář seženu v pohodě v práci v místě, tak aby mě stačilo kolo, navíc auto nemám.

Petr

Pokud se ti to zdá málo tak na nic nečekej a jdi . Všude na takové drážní odborníky čekají .

Josef

Tak dej výpověď hrdino. Já jsem taky režijkář, ale tohle je na přesdržku co si ti odboráři vymýšlejí za hovadiny. U dráhy nejsem jenom kvůli režijce. Když nebude tak se z toho neposeru.

Dominik

Tak jistě, práce mě sice baví, ale zábava není jediná motivace, bez režijky bych si dobře rozmyslel (a bez tomu adekvátního zvýšení platu) zda chci mít takto nepravidelné směny. Holt režijka je pro mě dobrou motivací, bez ní bych musel zvážit pořízení auta.

Petr766

Tak si kupte za ty peníze in100 a problém vyřešen, ne?

Dominik

Tak, když mě dá zaměstnavatel jednorázový bonus 15 000,- s tím, že si tedy 5000,- doplatím sám, tak klidně. Ale je to o penězích, prostě jestli si někdo bude myslet, že zruší režijku a dá mi 1000,- do tarifu a ještě k tomu daněnou a já budu hýkat blahm, tak se plete. To možná stačí někomu, kdo to má za humny, nebo všude jezdí autem.

Hans

Co tedy požádat odbory, ať vám vyběhají příslušné zvýšení platu ? Nebo vrátit náklady na dojíždění do práce k daňově odečitatelným položkám jako před 25 lety ? Cest je jistě mnoho, a všechny jsou lepší než tohle.

Dominik

Jenže tady nejde jen o cesty do práce. Však zvýšení platu o 3000 měsíčně, které nebudou, stejně jako cesťáky daněny.

Bardotka

A kdo si myslíš ty zvýšené platy v konečném součtu zaplatí ty hlavo?
Ano správně , zákazník. Tedy ty

Dáda

4000? to jsou 3 nádrže nafty….

Dominik

No vidíte, takže to pomůže i těm, co používají auto.

PetrN

Jediný důvod, jediný důvod, proč bych měl že svých daní platit cestování zdarma kdejakému robotnikovi od SZDC? Pochopím ještě cesty do práce, ale cestování zdarma po celé ČR,, Slovensku a bůhví kde ještě? Proč? Která jiná profese na světě tohle má? Navíc placené z daní?… Zaměstnance SZ, kteří mi tu určitě dají spoustu palců dolů opravdu poprosím o sepsání relevantních důvodu, čím jsou oni a jejich práce tak výjimečná, abychom se jim my ostatní skládali z daní na cestování zdarma…

videosen

Všechny profese, všechny profese, které jsou dané do veřejného zájmu jsou hrazené z našich daní. Hasič, lékař, knihovník, policajt…ti mají nějaké benefity. A vůbec nemám problém s tím, že jim přidám. Od malička jsem byl veden k pochopení druhého, závist je mi cizí.

Alex

Pracovníci v telekomunikacích z daní placeni nejsou. A bez nich si tu záchranku, policajta či hasiče nezavoláte.

Jirka

Akorát žádná z těch profesí nemá svoje produkty řekněme skoro zadarmo. Já jsem taky pro, ať mají pěkný peníze, ale proč se tady už roky pořád řeší režijky. Takovejch hodin se na tom ztratilo.

Hans

Ani pracovníci v elektroenergetice nemají proud zdarma. A bez nich jste všichni do týdne po smrti.

PetrN

Rád přidám lékařům, za jejich náročnou a nedocenenou práci… Ale nechápu, proč bych měl nějakým „ajzebonakum“ platit jejich cestování po republice v první třídě… A pořád jsem tu odpověď nedostal,,která profese podotýkám placená z daní, má takovéto výhody.

Dominik

První třídu mají tak maximálně šéfové, obyčejný nádražák si jí musí připlatit.

stano

Jako zaměstnanec pojišťovny mamz taky slušně benefity. Možná kdyby nám je vzali měl bych jste levnější pojistné a nemusel platit vyžírky……

Alex

Neměli. Tak naivní opravdu nejsme 🙂

stano

Chytrej kluk. A když jim vemeze jejich benefit tak se jako zmeni co? Moje benefity taky platí klienti pojišťovny co platit pojistné….

Filip

Stačilo by kdyby režijky byly vyjmuty ze zákona a řešila si to firma sama o sobě, a pak at jim dá kolik chce 😉

Radovan Komínek

Proč by měly platit zaměstnanecké výhody jednoho dopravce u dopravce jiného?. Neplatí to u autobusů, lodí, letadel ani MHD. Proč by to mělo platit u železnice? Podle mne je to další zbytečné sešněrovávání železnice zbytečnými předpisy a v celkovém kontextu jí to jenom potápí.

videosen

Nic nikam nepotápí, režijky už fungovaly už za mocnářství. A právě pro jednoduchost si je mezi sebou uznávaly různé společnosti (desítky společností). Bez problému.
Jestli železnici, která je výrazně síťovým systémem něco potápí, tak to je nesmyslné předání dění krajům. Tratě ani náhodou nejsou postaveny podle krajů a tak výsledek je takový, jaký je.

Alex

Mám rád tyhle kecy o pseudo-síťovosti. Ale když člověk někam v rámci sítě potřebuje, tak přípoje na sebe stejně nenavazují – nezřídkakdy si v klíčových uzlech ujíždí o minuty a další jede za bůhvíjak dlouho. A toto se táhne už od dob ČSD a ČD v tomto úspěšně pokračovali. Prostě taková síť v praxi nahovno.

S každoroční změnou každého grafikonu cestující trnul hrůzou, co se v rámci té jedné sítě zmrší tentokrát.

Dominik

To si vyříďte s objednavateli.

Bram

Předání dění (správně objednávky) krajům je jednoznačně pozitivní věc. Sice kolenovrtní dřívbylolípáci a stojítozahovňáci v jedné osobě si to nedokáží připustit, ale o ně vůbec nejde. Stejně brzy vymřou. Buď na sešlost stářím, nebo je klepne z vlastní zapšklosti vůči okolnímu světu a neschopnosti si připustit, že svět se mění. Navíc jde o početně naprosto bezvýznamné jedince.

-MS-

Nevyšel ten článek omylem o cca 6 týdnů dříve?

Kamui

Koledují si akorát o to, že ČD už žádné další výkony nedostanou, ale zadá se to Jančurovi/Leošovi/Arrivě, kde podobné prudění s režijkama hrozit nebude.

ČD by měly ve vlastním zájmu odboráře nějak začít krotit.

Bardotka

Jako fór dost slabý.
Ti slavní soukromníci mají plné kecky z těch pár vlaků co dostali .
Už vidím, jak vypravují denně 11.000 vlaků

xyz

„Podle nás by měl stát podmínit čerpání těchto prostředků respektováním celostátní koncepce rozvoje železniční dopravy“ Tato slova si lze přebrat i tak, že nárok by neměly mít takové kraje, které nemají tarifně i časově provázané polohy vlaků s autobusy; či kraje, které objednávají regionální vlaky tak, že tyto vlaky časově nenavazují na (ministerstvem objednávané) rychlíky. Pak by nemělo nárok hned několik krajů, které na toto (aspoň dosud) kašlou. „Proto chtějí podle docílit i toho, aby kraje respektovaly i jízdné dopravců, nikoliv jen vlastního integrovaného systému.“ Souhlasím s autorem článku, že docílení totoho jevu je hodně podlé. A hlavně nesmyslné –… Číst vice »

Dominik

Tak do SJT zahrnout i režijky (v dnešní podobě), dát je k dispozici všem zaměstnancům na železnici (tím by padli režijky ČD) a tato podmínka může být klidně schválena a bylo by po hádkách o režijky.

xyz

O. K., tím pádem by např. bulharští strojvedoucí Arrivy (i jejich rodinní příslušníci) mohli jezdit všemi vlaky ČD bez kupování jízdného, ale pořád by nebyl splněn ten další požadavek představitele zaměstnanců jednoho z dopravců – tedy že objednatel služeb těchto dopravců „nesmí“ požadovat výhradní platnost svého integrovaného tarifu, a to ani tehdy, pokud je nositelem rizika tržeb.

Dominik

To si trochu nerozumíme, měl jsem tím na mysli, že když by to byla režijka v SJT, tak by platila u všech dopravců, tím v současné podobě jsem měl na mysl FIP, Slovensko.
A v poslední části píšu, že tato podmínka ( =povinné uznávání režijek), může být schválena.

xyz

„dát je k dispozici všem zaměstnancům na železnici (tím by padli režijky ČD“
Ty už de facto padly dávno (jestli vůbec někdy existovaly). Protože subjektem, který rozhoduje o ceně těchto jízdenek pro držitele + subjektem, který rozhoduje o tom, kdo všichni (a to i výrazně mimo rámec pracovníků dopravce + jejich rod. přísl.) budou držiteli těchto jízdenek, nejsou samy ČD, ale ministerstvo dopravy.

Dominik

No stále je to vydavatelem ČD a i při kontrole se na POPce objeví nápis zaměstnanecké jízdné ČD.

xyz

„při kontrole se na POPce objeví nápis zaměstnanecké jízdné ČD“
Příznačný nesmysl, když se toto objeví i u „zaměstnanecké“ jízdenky pracovníka SŽDC, MD či DÚ.

„No stále je to vydavatelem ČD“
Ovšem, formálně ano (formální aspekt nezpochybňuji, proto jsem v předchozím komentáři napsal „de facto“). Reálně tomu tak je „na ministerský befel“.

Není to žádný klasický zaměstnanecký benefit poskytovaný dobrovolně zaměstnavatelem (klidně i zadarmo či za manipulační poplatek 100 – 200 Kč ročně) svým zaměstnancům + jejich rodině. Je to ministerský befelfit. 🙂

Dominik

Ne, zcela správně, jelikož se stále jedná o režijku ČD, nikoliv SŽ.

MartinS.

Tu kartičku sice asi vydávají ČD a.s., pokud není možné zaměstnanecký tarif nahrát i na průkazku Správy železnic, ale jedná se o tarif Ministerstva dopravy, jak říká zákon 77/2002 Sb: Ministerstvo stanoví ceny jízdného a přepravného a podmínky jejich uplatnění (tarify) pro přepravu zaměstnanců akciové společnosti České dráhy, zaměstnanců státní organizace Správa železnic, zaměstnanců ministerstva a Drážního úřadu, podílejících se na zabezpečování, provozování drážní dopravy, poživatelů důchodů, kteří pracovali v oblasti drážní dopravy, jakož i jejich rodinných příslušníků.

XXXD

No jo, ale to by se pak mohli šotoušci rozbrečet že nemají čím jezdit v relaci Praha – Ostrava, kde jsou všechny přímé spoje komerční, tudíž zde nebude povinnost uznávat SJT.

xyz

Perličkou je, že tento státní příspěvek byl dojednán v roce 2009 (tehdy s 10letou platností, shodně s 10letými smlouvami, tehdy houfně narychlo „přiklepávanými“ právě Českým dráhám, a. s.) právě za podpory odborů, přičemž dle dostupných informací, neměly na něj následně nárok všichni dopravci (přinejmenším u Arrivy na trati Šumperk – Kouty nad Desnou/Sobotín bylo později zmiňováno, že tento příspěvek nedostává; snad proto, že tamním objednatelem byl svazek obcí a ne kraj?). Přičemž odborovému svazu tehdy zjevně nevadilo, že příspěvek je nekoncepčně určen „jen někomu“. 🙂

G700

Mám zaměstnanecké letenky u jedné letecké společnosti. Může Ministerstvo Dopravy podmínit létání do naší země pouze společnostem, které mi tuto výhodu poskytnou taky? Děkuji :-)))))

Ne Hanakovi

Když ti to schválí..Já tento nápad třeba chválím…A nejsem členem Osz…Protože kvalitní dráha byla vždy jen modrá.

Jiří 24

Kvalitní, jako fakt? To si děláte srandu 😂

Zlámalík

Modrou myslíte tu, co byla donedávna červená, rudá, zelená, šedá, polomáčená a kdovíjaká? Ta, která o Najbrtu tvrdila, že je to hnus?

Aleš

A platí vám ty zaměstnanecké letenky i na chartery cestovních kanceláří? Jakože cestovní kancelář si objedná a zaplatí celé letadlo a vy přijdete a chcete jím letět zadarmo, tak vás vezmou? Naprosto ujetý dotaz, že? Když si cestovní kancelář objedná a zaplatí celý vlak a chce ho celý rozprodat, tak by měli přijít režijkáři a jet zadarmo. To je asi taky blbost, že? Ale když si Jihomoravský kraj objedná a na náklady všech daňových poplatníků (nejen režijkářů) zaplatí celý vlak a chce ho celý rozprodat a přijdou režijkáři, tak je z toho málem vzpoura, že nemůžou jet zadarmo. To najednou… Číst vice »

xyz

„stát chystá novou koncepci veřejné dopravy. Proto chtějí podle docílit i toho, aby kraje respektovaly i jízdné dopravců, nikoliv jen vlastního integrovaného systému“
Jinými slovy – představitel pracovníků jednoho z dodavatelů požaduje po objednateli (odběrateli), za jakých podmínek bude u jakéhokoliv (!) dodavatele (nakonec vůbec nemusí jít o zaměstnavatele onoho pracovníka!) objednávat stanovenou službu, resp. v situaci, kdy odběratel/objednatel na sebe váže riziko tržeb, aby chtě nechtě musel strpět, že dodavatel bude poskytovat i jízdenky, z nichž tržby inkasuje do vlastní kapsy.

xyz

Mimochodem, kolik Kč z celkových 1500 Kč (roční poplatek za zmiňovanou jízdenku) budou ČD, resp. SŽDC, proplácet pracovníkům mimo JMK za (ne)zaměstnaneckou jízdenku určenou pro pracovníky ČD mimo oblast JMK + pro jakékoliv pracovníky (byť ty z JMK) SŽDC?

Jakou částku příspěvku odbory u zaměstnavatele svých členů v této věci dohodly, aby zaměstnanci z těch 1500 Kč platili pokud možno jen menší částku či případně vůbec nic s tím, že přinejmenším většinu z té částky proplatí zaměstnavatel?

xyz

„Podle nás by měl stát podmínit čerpání těchto prostředků respektováním celostátní koncepce rozvoje železniční dopravy a jízdních výhod železničářů.“
Ještě že tam dal i tu první jmenovanou podmínku. Je hezké, že mu tak záleží na tom respektování celostátní koncepce. 🙂

Nebýt této podmínky, už by to vypadalo, jako by tam byla jen ta druhá podmínka – o tom, že kraje musejí „strpět“ platnost režijek (+ co na tom, že 13 ze 14 krajů tak „strpívá“ nadále + ten 14. s tím rovněž nemá problém poté, co byla dojednána kompenzace).

Martin K.

České dráhy, a.s. = obchodní společnost. Tak nám to i často připomíná vedení ČD při převodu majetku na ex SŽDC. Na základě toho může být krajům a ministerstvu ukradené co si odboráři v jedné akciovce dohodnou. ČD si svými odbory podkopává pozici do budoucích soutěží.

Ještě jeden Petr

„…stát chystá novou koncepci veřejné dopravy. Proto chtějí podle docílit i toho, aby kraje respektovaly i jízdné dopravců, nikoliv jen vlastního integrovaného systému… “

Pro mě nejzajímavější část článku. Jestli se stát chystá tu smlouvu měnit, zajímalo by mě jak? (další článek?). Jen se v tom odstavci ztrácím, co chtějí odboráři a co je předmětem koncepce.

IGCT

To tady zas bude diskuze…Takový to mohl být pěkný den 😊

XXXD

Ach ti šotouši.

Jenda

Železnice nemusí být na úrovni, důležité je uznávat režijky. Myslím, že odborářští povaleči = funkcionáři dělají těm výkonovým zaměstnancům opravdu „medvědí“ službu.

stano

Jakože když se nebudou uznávat rezijky tak úroveň cestování nějak rapidně stoupne?

XXXD

Ne nutně, byť teoreticky tak zbudou peníze navíc, které se neutratí za režijky. Jde spíš ale o to, že odbory zajímají jen režijky, na které jim nikdo nesmí šáhnout, a nic jiného.

Hynek

Zajímalo by mě, kde se ty peníze za zrušené režijky obnoví, v jízdném, když režisti jedou na výlet těžko, protože to už tak je dnes neznatelná část potenciálních tržeb a po zrušení režijek se sice začne vybírat, ale taky počet takových výletníků klesne (to už je vyjde výhodněji auto anebo třeba důchodce a děti bude 75 % dotovat stát z Babišových slev). Lidi, co jezdí do práce (a to zejména zaměstnanci SŽ) budou požadovat navýšení mezd nebo odejdou jinam. A lidí je dnes málo, vidíme to u všech dopravců. A pak dojde sice k ještě většímu protlačení soukromých dopravců namísto… Číst vice »

noerf

Jenda: samozřejmě, musí odborářští bosové vyvíjet také nějakou činnost. Bohužel mám pocit, že část provozních zaměstnanců SŽ již režijky spíše přestává používat. A navíc ČD podepsali smouvy, které přenášejí riziko tržeb na kraje, takže kraj rozhoduje o tom, jaké jízdné bude uznávat. Tyto smlouvy odsouhlasila dozorčí rada, kde mají odbory své zástupce. Myslím si, že právě tolik profláklé režijky a nízká kvalita vozového parku bylo to, proč kraje poptali ostatní dopravce, kteří nabídli levnější řešení bez podmínek. A po odstranění problémů při rozjezdu provotu z prosince 2019 a částečně ledna 2020, dneska nejsou význmanější potíže. Navíc některé kraje dali těmto… Číst vice »

Ne Hanakovi

Přesně.radsi pojedu podle Vás všech starým Beckem(za mě jeden z nejlepších vagónů) na rezijku než s „úplně“novou jednotkou od Arriva bez rezijky.

Bram

Máš možnost, na rychlících Praha – Tábor – České Budějovice tyto vozy bohužel ještě jezdí. Takovému vlaku je lepší se obloukem vyhnout, protože do takového vlaku vleze člověk čistý, ale z něj vyleze ulepený od prachu z brzdových zdrží a načichlý jakýmsi obtížně popsatelným odérem, který vydává právě to staré plesnivé koženkové Béčko… Fujtajxl, ble…

Alex

Nejen tam. Pravý břeh Labe je pro nostalgiky jak dělaný 😀

Dominik

Zas litinové brzdx mají mnohem lepší brzdící vlastnosti, jak nekovové špalky.

XXXD

A při brzdění je to samozřejmě úplná pastva pro uši, když brzdy vydávají ten lahodný skřípavý zvuk.

Dominik

Tak ať si skřípou, hlavně když dobře brzdí.

XXXD

No ten rozdíl v brzdění není zase tak markantní. Kromě toho kotoučové brzdy jsou ještě lepší (výkonnější) a taky nedělají takový kravál.

Dominik

Tak samozřejmě, že kotoučové jsou ještě lepší, ale kde nejsou, tak zlaté litinové. Nevim, jestli jezdíte jako strojvedoucí, ale ten rozdíl znát je, zvláště u nákladních vlaků.

XXXD

No u těžkých nákladních vlaků už se to brzdění znatelně projeví, to je pravda, nicméně při dnešním pohledu bych se ani nedivil, kdyby si místní u nějaké trati vymohli, že kvůli hygienickým limitům (hluku), tam vagony s kovovými špalky minimálně v noci jezdit nesmí, to byste pak byl rád i za ty nekovové špalky.

Hynek

Zajímavé, že skřípot špalků u starých vozů ČD, u kterých je to fyzikální vlastnost, je na přetřes, ale nikomu nevadí, že ty hypersupermoderní vozy RJ, které mají úplně jiný typ brzd, piští úplně stejně, ačkoli stejné vozy a vozy se stejnými brzdami jsou u ČD potichoučku.

Hans

Dovolím si zdvořile připomenout, že veřejná doprava je v privní řadě určena normálním lidem, nikoliv zaměstnacům dopravce.

Bram

To odboráři nemají šanci pochopit, protože dráha byla vždy zejména pro dráhu a pak až pro ty ostatní.

Vbb

„důležité je uznávat režijky“
Ano. A proto ani ČD neuznávají své vlastní režijky ve svých vlastních komerčních vlacích (resp. je potřeba si ještě dále připlatit). Tam by odboráři měli začít!
A když odboráři ČD nemají problém s „příplatkem“ do svých vlastních komerčních vlaků, proč mají problém s úplně stejným příplatkem do vlaků „na komerční riziko“ JmK?