Stát chce seškrtat a zdražit režijky. Neplatily by mezi Prahou a Ostravou

Počet majitelů režijních jízdenek dlouhodobě klesá. Ilustrační foto: Jan SůraPočet majitelů režijních jízdenek dlouhodobě klesá. Ilustrační foto: Jan Sůra

Ministerstvo dopravy chce výrazně omezit výhody režijních jízdenek, které využívá více než sto tisíc lidí ve vlacích Českých drah. Zcela bezcenná

47 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Takže stát prostřednictvím SŽDC s.o. teď nalil 3,9 miliardy korun coby cenu za nádražní budovy za svůj omyl?

Josef Petrák

Dá se to tak říct. Nebo kompenzace za to, že s tím majetkem ČD nakládaly jako se svým, používaly ho i třeba jako garanci úvěrů, měly ho zasmluvněný k užívání nájemcům a musí se ztráta takového majetku nějak kompenzovat.

Martin

Je to stejné jako když ČD a.s. získala v minulosti od státu nádražní budovy zdarma a v loňském roce je prodala SŽDC za 3,9 miliardy Kč. Takto si ČD a.s. tahají další peníze od státu a stejně se o to snaží s režijkama.

Josef Petrák

ČD budovy nezískala, do ČD byly vloženy při jejím založení – a bavíme se o akciové společnosti České dráhy, která vznikla, spolu se SŽDC s.o., rozdělením státního podniku České dráhy. Že bylo vložení chybné, potvrdil dříve i soud, ale to už je jiný příběh.

Martin

ČD je a.s. 100% vlastněná státem. Jaký je rozdíl v tom, že stát dá peníze SŽDC a ta následně dá peníze ČD a.s. za režijkáře. Já v tom žádný rozdíl nevidím. Jsou to jen peníze navíc ze státního rozpočtu pro ČD a.s. akorát takovou oklikou přelité přes SŽDC.

Josef Petrák

Akciová společnost má své akcionáře, své věřitele, podléhá regulaci trhu stejně jako ostatní akciové společnosti a nalít do ní jen tak peníze je nedovolená státní podpora, která několik společností během poslední ekonomické krize stála existenci – např. Estonian Air.

Martin

Vážený pane Sůro. Že píšete články je fajn. Nicméně pokud vím, tak jste u železnice nikdy nepracoval, takže jste dopravák teoretik. 1/ SŽDC i ČD jsou obě státní firmy. Co je divného na tom, že stát poskytuje těm lidem benefit ve své státní firmě? 2/Režijka je součástí odměny za vykonávanou práci. Redukcí nebo zrušením by došlo ke snížení odměny za práci. Který zaměstnanec by souhlasil se snížením své odměny? 3/ To vaše srovnání s in-Gold pokulhává. Takovou sumu málokdo z režijkářů projede, takže by si ji těžko pořizoval. 4/ V případě redukce anebo zrušení režijek by zaměstnanci byli nuceni po… Číst vice »

Josef Petrák

K bodu jedna – SŽDC je státní organizace, ČD je akciová společnost. Právní formy mají svůj jasný význam. Jejich zanedbání je typická chyba – a.s. je založená na tvoření zisku na trhu a nemůže přijímat bezúčelně peníze ze státního rozpočtu.

Jan Sova

Lobby na Nábř. Ludvíka Svobody (kde sídlí Ministerstvo dopravy a ČD) jak se zdá stále nechce polevit. Je vcelku logické, že ČD by mohly nabízet jako zaměstnaneckou výhodu režijky výhradně svým zaměstnancům, a to dokonce pouze těm, kteří se bezprostředně podílejí na přepravním výkonu. Rodinní příslušníci, natož zaměstannci servisních organizací nebo dceřinných firem by na takto významný benefit dosáhnout neměli. Toto ovšem zatím žádná politická strana ani v náznaku nevyslovila, natož prosadila. Vymezení platnosti režijek podle určitého koridoru, je systémový nesmysl a klasický politický kočkopes.

Kodl

Sám RJ vůbec nevyužívám,tak nechápu srovnání s 20 000Kč….Jezdim ob rok jen na KOP a to bych se do té 1000Kč také vešel.Není to tak,že by každý zaměstnanec pro jezdil onu částku, jen je to tak prezentováno velmi mnoho let,když nebylo co řešit, režijky bylo vždy dobré téma pro mnoho politiků v této zemi.Je fakt,že nyní je toto téma trochu jiné.Vzhledem k tomu,že ČD je jiná firma,tak SŽDC by měla svým zaměstnancům za paušální poplatek dojíždění do práce umožnit, ale je to věc čistě SŽDC.OSŽ a další odbory působící na železnici by měli dělat daleko víc než bránit RJ,ale to… Číst vice »

Pepan

Ještě jim na Ministerstvu zalévají kytky za 400 tisíc měsíčně?

Jara

Né všichni kdo režijku koupí jí také využije .Je spousta lidí kdo si ji koupí z letité setrvačnosti a pak využije jen zlomek její „ceny“. Kdo na to přišel si jí už nebere,ale těch automatických „kupujících“ režijek je stále dost.

Serpico

Ano pendolínem můžeme jezdit jen za místenku. Levněji mě přišlo režijku zapřít a jet za jízdenku s místenkou k tomu zdarma. A vzhledem k tomu, že jste v zajímavé časy téměř vytěsnili normální vlaky a nasadili pendolína, je pro mě daleko levnější a zajímavější jezdit regiojetem.

Michaela

Režijka je to jediné, co manžela na dráze ještě drží. Mít 30 hodinové směny, čekat několik hodin někde zadarmo,nechat si nadávat od cestujících, jezdit ve starých soupravách bez klimatizace, potit se v úžasně neprodyšných kalhotách, jezdit na rychlíku sám bez průvodčích, mít nepravidelný spánek a jídlo, nástupy brzo ráno či v noci atd. Pojďte si to na 14 dní vyzkoušet a pak uvidíte. Pořád mu říkáme, ať odejde, protože už se to podepisuje na jeho zdraví. Takže přijít ještě o režijku, to už může skončit. Dráha si svých zaměstnanců neváží, pořád jen co zákazníci. Ti jsou mnohdy sprostí a agresivní,… Číst vice »

Martin Chovanec

Ona režijka nemusí zmizet, ČD ji mohou začít poskytovat na svoje náklady. Ale když slýchávám o těch bojůvkách mezi jednotlivými odděleními, tak bych se nedivil, kdyby to přes nějaký ekonomický odbor nedošlo a pak by se akorát divili, kam jim odchází zaměstnanci.

Jan Sova

Firemní kultura uvnitř ČD je pochopitelně tak chabá, jak určí (dovolí) jeho vedení, včetně dozorčí rady. Při tak enormní administrativní přebujelosti celého kolosu se nedivím „otrávené“ náladě běžných zaměstnanců. Nadávající cestující ale za tuto situaci nemohou, ti nadávají ze zcela jiných důvodů. Ano, ti co se bezprostředně podílí na přepravním výkonu ČD mohou mít zaměstanecký benefit v podobě režijky. Ale pouze tito a nikdo jiný (poslanci jsou jiná kapitola).

Jirka

Pro zamestnance ČD a dcerinnych spolecnosti je ŽP firemnim benefitem. Tam nelze hovorit o tom, ze dopravce neco doplaci. To je jako by jakykoliv zamestnavatel vycital zamestnanci, ze trati, protoze mu dava stravenky nebo ma k dispozici sluzebni auto ci telefon… Jina je situace u poskytovani jizdnich vyhod zamestnancum a rod.prislusnikum SŽDC. Zde je to opravdu sponzoring ci charita, protoze vozi temer zadarmo lidi firmy, ktera si od ČD necha draze zaplatit kazdy prd. Zde nevidim duvod, proc by ČD nemeli po SŽDC chtit klasickou komercni cenu. SŽDC nasledne muze svym zamestnancum poskytovat rezijku jako benefit. Jenze na tuto variantu… Číst vice »

Jiří

V okamžiku, kdy by se zrušily režijky, množství cestovních příkazů na nařízené jízdy např. na školení či přesuny zaměstnanců zavalí účtárny Carga, SŽDC a dalších organizací. Nikdo totiž neřeší to, že zaměstnavatel sice nařizuje jízdu někam (mnohdy i přes půl republiky), ale už nechce řešit cestovné. Jsou zaměstnanci (např. mají pracoviště v místě bydliště), kteří skutečně režijní jízdné využívají jen na cestování v zájmu svého zaměstnavatele, ale tu tisícikorunu ročně platí ze svého. Byli byste i vy ochotni takto „sponzorovat“ svého zaměstnavatele? Počítám že ti největší křiklouni by ten cesťák měli vypsaný hned jako první.

Jiří

Když už to tedy chtějí omezit jen na vlaky v závazku veřejné služby, ať je to tedy ve všech vlacích v závazku veřejné služby. Tedy Plzeň – Most, Karlovy Vary – Mariánské Lázně a od prosince pošumavské lokálky… Když ZVS, tak všechny ZVS a ne jen ZVS obsluhované ČD.

Toff

Proč ne, ale ať tutéž možnost mají zaměstnanci soukromého dopravce na tratích které provozují ČD, jinak nasrat.

Pavel

Bude se stat stejne razantne postupovat i u dalsich zamestnaneckych vyhod jako pronajmy aut u zamestnancu Skody auto a dalsich zamestnancu, kteri maji zamestnanecke slevy?

coudy

Škoda auto dává takové benefity i zaměstnancům co jim dodávají třeba pneumatiky?

babilon

Škoda má poskytování těchto benefitů nařízeno zákonem? Včetně zaměstnanců cizích firem?

Petr

České dráhy nemají žádnou povinnost uznávat režijky „ze zákona“, to si autor vycucal z prstu, zákon nařizuje pouze slevy pro děti a možná pro držitele ZTP. Je to věc kolektivního vyjednávání, a i přes upřímnou snahu vlád i drah odbory co nejvíc rozdělit a oslabit, jsou odborové organizace na dráze naštěstí stále silné.

coudy

Je to dokonce i v zákoně. Kdo hledá najde :-))

Michal Kusniarik

Pane Sůra, přestaňte prosím psát, že majitelé režijních výhod jezdí ZDARMA. Nejezdí. Platíme roční paušální poplatek 1000 Kč.
A i zmínka o tom, že pro cestu v pendolinu nám stačí „jen“ místenka je značně zavádějící.
Místenka pro majitele režijních výhod obvykle stojí na trati Praha-Ostrava 200 kč ( běžný cestující 70kč) a na trati Praha-Plzeň je místenka za 100 kč ( běžně 35 kč)

coudy

Já až budu chtít jezdit zdarma tak zaplatím 19900 tudíž jezdíte zdarma zdražit aspoň na 10000 a byl by klid

Michal Kusniarik

Pane Sůra, máte pravdu. Komerční nabídka stojí 20000.
Ale uvědomte si fakt, že je to pro zaměstnance v podstatě jediný bonus, který navíc velmi často
hraje do karet zaměstnavateli.
Násptupy na směnu na různá místa u jízdního personálu, přesuny strojvedoucích mezi výkony nebo dojíždění do zaměstnání i desítky km ( osobně znám cca 10 kolegů, kteří po zrušení depa v Chebu pravidelně dojíždí do DKV Plzeň, 15x měsíčně 212 km) tohle všechno
by po zrušení režijek musel zaměstnavatel řešit jinou cestou.
Na dráze se prostě za prací dojíždí, ale jen díky cestě „zadarmo“.

jouda

Pokud celoroční jízdenka „režijka“ je za 1000 Kč a komerční nabídka za 20000 Kč, tak se na mne nezlobte, ale to jedete skoro zadarmo. To je nesrovnatelné!

coudy

Však tu in 100 může zaměstnavatel nakoupit od ČD a dát ji zaměstnancům jako benefit za nějakou cenu nebo zadarmo

David Knap

Ono by stačilo, kdyby měli nárok na režijku pouze aktuálně zaměstnaný. Já nevidím důvod, proč by měla mít nárok na režijku celá rodina a důchodce, který stejně po odchodu do důchodu může jezdit za půlku a poté od 70 zadarmo. Hned by bylo tak 2/3 režijních výhod zrušeno a dráhy by hodně ušetřili.

Jiří

důchodci mají slevu 25 %, ne půlku, už několik let…

Jan

Pokud mate sluzebni auto jako benefit tak jezdite v nem pouze jako zaměstnanec? Nebo jedete třeba i s rodinou?

Josef Petrák

Služební auto není služba hrazená z daní státu, do které dostanete vstupenku za hubičku. Je to náklad soukromé společnosti. 🙂 Ten příměr režijky a služebního auta je totálně mimo.

Alena

To jste si asi spletl se Slovenskem, že důchodci jezdí od 70 zadarmo vlakem… tady tedy rozhodně ne.

David Knap

No dobře, důchodci od 70 let jezdí za 1490 kč ročně. To zas není taková parda, ne?

Kybic

Dnešní dobytčáky jsou jen pár vagónů. Zapřahejte jako dříve 10 až 11 vagónu a hned bude cestování levnější a nebude vlaky přecpané, že ani průvodčí neprojde.

Tomáš Valenta

Bude zajímavé sledovat postoj SŽDC, většina zaměstnanců CDP Praha dojíždí ze směru od České Třebové. http://www.adpcz.org/

jan

To, že České dráhy musí uznávat režijní výhody i zaměstnancům jiných firem, je pravda, ale není tím řečeno vše podstatné. Příkladem „jiné firmy“ je například Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Ta ale vznikla oddělením od Českých drah na základě zákona a příslušní zaměstnanci ČD, kteří byli tímto aktem převeleni k SŽDC, na to nemohli mít žádný vliv. Takový zaměstnanec nastoupil kupříkladu v roce 1985 k ČSD, počátkem 90. let mu byla doručena změna pracovní smlouvy, ve které se měnil název zaměstnavatele na ČD a roku 2008 dostal další změnu pracovní smlouvy, kde se jeho zaměstnavatel přejmenoval na SŽDC. Přitom vykonávaná… Číst vice »

Martin Chovanec

Ono se to možná trochu vyjasní společně s národním tarifem, bude-li uplatnitelný i v komerčních vlacích. To by pak teoreticky režijka zaměstnance ČD mohla platit v Regiojetu a naopak.
Ve Švýcarsku to tak de facto je, i když tam na druhou stranu neexistuje přímá konkurence. Nicméně ať už autobusák nebo strojvedoucí, aspoň u těch větších dopravních firem mají jako firemní benefit (nevím, zda státem nařízený) celosíťovou jízdenku platnou i na komerční (nedotované) dálkové spoje.

Martin

Dokážete si představit, co by to způsobilo, kdyby někdo ve stejné funkci na SŽDC režijku měl a někdo ne? To by nešlo. Buď zachovat celou organizaci nebo ji celou zrušit (popřípadě maximálně ponechat provozním zaměstnancům jako jsou výpravčí, signalisti apod., ostatním fuč).

Radim

Martin: Takhle do funguje třeba u ČD-IS nebo ČD-Cargo. Noví zaměstnanci režijní výhody nemají a staří ano a dělají třeba to samé.

Petr Červený

Myslím, že Českým drahám by úplně stačilo, kdyby jim SŽDC za tu režijku úplně normálně zaplatila stejně, jako kdokoliv jiný, kdo si koupí aplikaci IN 100.
Jen by vzhledem k objemu nakoupených jízdenek mohla SŽDC například dostat od ČD nějakou množstevní slevu.
Ještě bych rád podotknul, že mnoho zaměstnanců, kteří nastoupili k jiným státním podnikům než ČSD třeba v tom Vámi uvedeném roce 1985 po revoluci prostě skončili na dlažbě – a jak ti k tomu přišli – to není argument pro zachování režijek „zasloužilým zaměstnancům“ SŽDC.

Jiří

Radim: Tak zrovna citované ČD Cargo ty režijky před časem obnovilo, aby nalákalo nové zaměstnance. Jen potichu, pod jiným názvem a omezené jen na konkrétního zaměstnance (už ne rodinu). Ale jinak je to de facto totéž, se stejnými nároky. Kdo nemá nárok na „staré“ režijky, má nárok na toto.