Obraty nutí strojvedoucí běhat, ukázaly testy inspekce po nehodě. 6 minut nelze stihnout
Elefant po střetu s posunovací lokomotivou, Praha hl. n. (24.5. 2024). Pramen: SŽ

Tři pokusy ukázaly, že za šest minut nejde obrat provést. Drážní inspekce na stejný problém upozorňovala už dříve.
Už dávno jste jen polovodiči. A ještě nepoznáte barvy. Když to neumím, tak za to nelezu. Postaveno minutu před odjezdem a vemeno dá výzvu doprovodu 25 sekund po odjezdu…..pak máte stíhat obraty….
Na nádraží v Novosibirsku stojí už nějakou chvíli vlak. Cestující vykoukne z okénka a zavolá na strojvedoucího, „kde to vázne? Proč nejedeme?“. „Musíme vyměnit lokomotivu,“ odpovídá strojvedoucí. O 3 hodiny později se cestující znovu ptá, „to jste tu lokomotivu ještě nevyměnili?“. „Vyměnili. Za karton vodky.“
Tady se člověk dozví, jak je 6 minut strašně málo, kolik knih musí strojvedoucí při obratu přečíst a podepsat a kolik systémů musí nastavit.
A vedle se píše o zubačce ve Švýcarsku, kde se podařilo zkrátit jízdní dobu na 11 minut, takže se vyjezdí půlhodinový takt s jednou soupravou. Ať počítám jak počítám, pořád mi to vychází 8 minut na dva obraty.
Asi tam jinak běží čas.
A nebo tam jezdí novější stroj a ne 471, která je v provozu od roku 1997 a odpovídá tomu technika stroje…
Pak by to ale neznamenalo, že to v ČR nejde, jak tu mnozí tvrdí, ale že obrat tak trvá kvůli zastaralému řídícímu systému některých typů jednotek. A pak je na místě otázka, zda by se ten řídící systém neměl po čtvrt století modernizovat – tím myslím opravdu zmodernizovat, ne tam jen dolepit ETCS.
V roce 2002 jsem byl na hlavovém nádraží ve Stuttgartu svědkem střídání strojvedoucích během úvratě u dvojmo ICE (16 vozů). Mezi zastavením a odjezdem uběhly 2 minuty……
takže jeden vypne řízení, druhý zapne řízení a nemusí nic zadávat, nikam se zapisovat……. to je trochu divný
Prostě by ta připravenost měla být opravdu připraveností.
Vyřešilo by to vše v tomto článku zmíněné.
Jenže to by asi skoro všude na ostrých obratech byl potřeba strojvedoucí navíc….
V Praze v metru to funguje. Proč to nejde na železnici??
A co teprv si ještě dojít na wc popř něco zakousnout nebo se napít
Tak tohle by hlavně měli respektovat ti „borci“ na krajích, kteří tvoří objednávku a do soutěží dávají klidně na tvrdo obrat 3 min a pokud se ti to nelíbí, tak se nehlas. Všichni dopravci to vědí a stejně se hlásí protože nikdo nechce přijít o výkony.
A objednavatel zakazuje, aby to bylo 3 minuty + takt (tedy při čtvrhodině třeba 18 minut)?
Co vím tak ROPID naopak dává pokuty, když vozidlo z výchozí stanice není uklizené atd.
Tím, že dopravci tohle akceptují, berou na sebe část viny. Kdyby všichni dopravci kolektivně odmítali přistoupit na příliš krátké obratové časy, objednatelé by neměli jinou možnost než zvolit jiné řešení.
Ve Švýcarsku to zvládnou do dvou minut se dvěma strojvedoucíma, takže z pohledu objednavatele se to stihnout dá i za dvě minuty, problém je na straně dopravce.
Jestli to někde takto funguje, tak to jsou s prominutím blázni. Byť každý bude na jiném stanovišti, tak za 2 minuty, to to člověk musí ošidit. Vždyť jen procvakání se ETCS je na minimálně minutu, sdělit si přes nějaký komunikační kanál v jakém stavu je HV, zkontrolovat knihu oprav, udělat zápis do knihy předávky, atd… To jsou 2 minuty málo.
No jo, bez zápisu do knihy předávky to nepojede. Neměl by fíra ještě sepsat osmistránkovou esej o tom, jaké měl dojmy z jízdy, co se mu na cestě líbilo a nelíbilo?
Ano, místo papírové knihy předávky muže být elektronická v tabletu, ale to ušetří minimum času, respektive napsat jeden řádek v papírové knize, muže být rychlejší, než tablet, když se začne sekat. Ať tak či tak, rozhodně to není to, co žere nejvíc času.
A nějaký ten záznam se udělat musí, a je jedno jestli se udělá na začátku, nebo na konci.
Ne, žádný záznam se dělat nemusí. To, kdo s tím vlakem má jet, je předem naplánované. Když se to musí operativně změnit, opět tam dispečer pošle někoho konkrétního. A která mašina je na tom vlaku je evidované také. Takže kdo tam byl je evidované jinde a nemusí se to evidovat podruhé na mašině. A i kdyby o tom naprosto nutně musel existovat nějaký zápis, tak ten zápis může vzniknout tím, že strojvedoucí vloží do řízení svou identifikační kartu, kterou se odemkne řízení – a o tom se udělá záznam. Takový záznam by byl daleko užitečnější, než nějaký podpis v papírové… Číst vice »
a jsme u toho – dopravce kolem jednoho vlaku má další hromadu úředníků, který samozřejmě nejsou nikde vidět
Já tam teda nikde nevidím hromadu úředníků – v ideálním případě tam není žádný úředník, jen počítač.
Nicméně i kdyby tam byla ta hromada úředníků – cestujícímu neviditelní úředníci nijak nevadí. Zbytečné postávání na nádraží u úvraťující průjezdné linky cestujícím vadí. Platit jednotku, která bude celý den stát na nádraží (ne jedna a ta samá), cestujícím také vadí.
Tak ať se dopravce, který to neumí, nehlásí. Třeba se přihlásí dopravce, který to umí. A nebo se nepřihlásí žádný dopravce, protože v Praze platí jiné fyzikální zákony, než ve zbytku světa.
Neviem, prečo dávate pánovi Jirsákovi mínusy. Sme v 21. Storočí, prečo musí strojvodca pri zmene stanovišťa ručne nahadzovať údaje a znova nastavovať, čo už nastavil na druhom stanovišti ? Prečo trvá minúty, kým sa spustí a nastaví ETCS ?
protože musí zadat nová data, a etcs se při každém vypnutí a zapnutí řízení uvede do režimu stand-by, takže všechno musíte zadávat a potvrzovat znovu, a to vždy
Třeba se přihlásí dopravce, který má vozidla, u kterých se to nemusí.
Ďakujem za vysvetlenie. To znie dosť neprakticky. Ak niekto jazdí na osobáku, tak 10 krát za deň zadá to isté.
Protože ta jednotka není z 21. století?
To je tak, když to tady všechno řídí nekompetentní MBA diletanti a nýmandi, kteři nikdy nebyli v provozu.
Všiml jsem si, že některým borcům z Leoexpresu stačí na úvrať jednotky ř.480 v Přerově dvě minuty sakumprásk se vším všudy…
Však Flirty se ve Švýcarsku takto otáčí běžně dle jízdního řádu.
No 2 minuty bych chtěl vidět, asi jim to někdy změřím. Ale to je trochu jiná situace než v Praze na hlavním. Pokud se nemění číslo vlaku, tak dost věcí odpadá a to i na panteru zvládnu přechod za 4 možná i 3 minuty.
To nebudou 2min., ale 12 – ne flirt
Tak to bych chtěl vidět, to musí objednávat, jak prase, jenom samotný potvrzení čísla strojvedoucího v etcs trvá asi minutu, než se to milostivě spojí s rbc, pak znovu zadat data do etcs, protože vypnutím řízení se data vymažou, a znovu odeslat a čekat, až doběhají hodiny na DMI – tipoval bych, že kecáte, to nebudou 2 min. ale 12
rychlost chůze se promítá přímo úměrně s délkou soupravy – je dost rozdíl přejít z jedné strany na druhou u 810 a u railjetu
Pánové – ono existuje něco, jako zákoník práce, a v něm se píše, že zaměstnavatel je povinen vytvářet podmínky zaměstnanci pro plnění pracovních úkolů, tzn. dát tomu zaměstnanci na ty úkoly patřičný čas – a zaměstnanec je oprávněn odmítnout výkon práce, o níž má důvodně za to, že bezprostředně a závažným způsobem ohrožuje jeho život nebo zdraví, popřípadě život nebo zdraví jiných fyzických osob; takové odmítnutí není možné posuzovat jako nesplnění povinnosti zaměstnance. – což je zrovna tento případ – nedělá tu práci za 6min., ale třeba za 15min. – to že někdo podepsal smlouvu s nereálnými podmínkami, to je… Číst vice »
Stejně tak existují odborové organizace, které by toto měly u zaměstnavatele ohlídat.
Jestli toto nezvládají, pak je to zajímavý paradox ve srovnání s tím, že ty samé organizace řeší např. to, jestli MD „smělo“ soutěžit výkony, jestli ministr financí může předložit vládě k projednání daňovou novelu atd.
Odbory by to zvládaly, ale to by jim do toho nesměli házet vidle vlastní členové.
Viz. Přípravné a odstavné doby, je na to daný čas xy, pár poctivých začne s tím, že to je nedostatečné, odbory začnou jednat, jenže zaměstnavatel řekne, ale vždyť zbývajících x% strojvedoucí to stíhá, jsou borci co jsou připraveni 10 minut od nástupu.
To samé obraty, dokud nepřestanou fírové zachraňovat dráhu a obraty nezačnou jezdit zpožděné o 5 (10) minut, protože to nelze bez nějakého kvaltu stíhat, tak odbory budou tahat za kratší konec, protože zaměstnavatel řekne, vždyť většina to stíhá.
Když si nikdo nestěžuje nemají co hlídat.
Pak je zajímavé, že ohledně daňových změn připravovaných na MF to běžní drážní pracovníci sledovat uměli a pak dali své centrále vědět, že chtějí hrozit stávkou.
🙂
Nebo na jaře 2011, kdy si spletli spojku „nebo“ (správně) s „a“ (chybně) ve vyjádření politiků/ekonomů „je nutná penzijní reforma, NEBO hrozí posunutí věku přiznání státní penze až na 70 let věku“ a oni pak stávkovali „proti penzijní reformě A posunutí věku přiznání státní penze (pozn. chybně to nazvali jako ‚věk odchodu do penze‘) na 70 let“.
Tohle téma se tu točí už poněkolikáté, jen co já pamatuji. Je potřeba uvědomit si, že do role nevolníka se člověk pasuje sám. Zaměstnavatel k tomu žádnou zákonnou možnost nemá. Pokud nevyhovující zacházení a pracovní podmínky zaměstnanec akceptuje a jediné, co s tím udělá, je stěžování si u piva nebo na internetových diskusích, tak tomu jde významně naproti. Skoro by se chtělo cynicky říct, že na této „kultuře“ má svůj podíl. Na trhu práce je dnes nouze o lidi, firmy se o ně doslova rvou. Každý, kdo se rozhodne nevyhovující podmínky neakceptovat a vezme svůj osud do svých rukou, udělá… Číst vice »
Kéž by to bylo tak jednoduché.
No a proto se mi take nelibi planovane uvrate na VRT… ty jednotky nemaji 80m a cekaci doba v uvratovych stanicich znacne proslouzi jizdni doby…
Na VRT snad budou jezdit moderní vlaky (bez uvozovek), které nebude potřeba oživovat jenom kvůli změně směru jízdy.
No, jenže právě moderní jednotky oživovat musíte. Na jedné straně ji dáte do aktivního odstavení a na druhé straně ji probudíte.
Všechno je to dneska řízené počítačem a ten chce svůj čas, navíc řídící může být jen jeden (master, slave).
Dnes už neexistuje technický důvod aby to fungovalo takto pomalu, pokud to tak funguje tak je to jenom drážní zkostnatělost.
Popravdě v době kdy zkoušíme z auta odstranit řidiče by neměl být nějaký strojvedoucí vlastně potřeba (autonomní řízení vlaku je mnohem jednodušší než auta) ale to už jenom detail.
Autonomní řízení vlaku je mnohem složitější, protože velmi obtížným úkolem je hlídat dveře a bezpečnost při výstupu a nástupu. To je jedna z hlavních a letitých překážek autonomního provozu, která u auta není.
Dneska nemůžete psát ironické komentáře bez smajlíka. Ještě by si někdo mohl myslet, že jste to myslel vážně.
V metrech moderní jednotky máte a obraty zvládají v řádech desítek sekund, včetně aktivace vlakového zabezpečovače. Takže to není obecný problém techniky, ale zastaralé imlemetace řídicího systému.
Na dráze sekundy potřeba nejsou, ale přehození stanovišť a řekněme aktivace ETCS be neměly jít nad jednotky minut (co se týče čistě změny směru jízdy bez dalších potřeb).
Tomu nerozumím. Mají tam snad být smyčky? Viděl jste někdy metro? Když si vezmu Šinkanseny, ty mají v Tokiu omezený počet (kusých) kolejí a spoje jezdí až po 4 minutách, na pobyty není více než 15 minut a není žádná rezervní kolej, vlaky se střídají jeden za druhým. Délka 16 vozů 400 m.
Za tu dobu se dá jednotka odkalit, doplnit vodu, uvnitř uklidit, otočit sedačky po směru jízdy, vyměnit potah opěrky hlavy… Fíra neběží na druhý konec, ale přebírá to jiný, papírování v tom není, by se nemuseli osobně setkat (tedy jít půl kiláku). Je to čistě věc technologie.
A mezi tim se jít ještě vycurat 😂
Jakože byste na obou koncích pražského Hlaváku udělal smyčky? Nebo byste to obracel okolo ONJ? Nezapomeňte, že dálkové vlaky stejně na konečné potřebují úklid, není možné je obracet za pět minut
Jednoduché řešení a už tady v diskuzi i zaznělo:
Připravenost k jízdě by měla fungovat, přesně tak jak slovo připravenost zní, u VŠECH vlaků. Tzn. pokud má vlak připravenost, tak je skutečně připraven odjet a né že má vlak připravenost x hodin dopředu z výchozí stanice, kde souprava toho vlaku fyzicky aktuálně ani není, nebo je, ale tu soupravu čekají ještě tři obraty.
Když umí „posílat holuba“ strojvůdci nákladních vlaků (ne u všech dopravců, já vím), tak to přece v klidu můžou udělat i strojvůdci osobních vlaků. Ne?
Tak klidně, ale pak zapomeňte na obrat 6 minut. Byl by to úkon pro strojvedoucího navíc a nějakou dobu by pak trvalo výpravčímu postavit vlakovou cestu.
Úplně v klidu zapomenu na obrat 6 minut. Však právě o to jde. Aby se „někteří“ probudili. 😉
Tak odjedu dyl, přece se neposeru😂
Jasně. Já to chápu. A jako výpravčí to i prostě lidsky chápu.
Ale ty tam máš připravenost 14:07, co mám já, jako výpravčí, dělat abych tě nevyrušil při konání potřeby?
Připravenost!
Jednoduché řešení.
Ještě doplním, že tohle není „hejt“ na strojvedoucí. Je to hejt na systém.
Zajímavé že ve Švýcarsku zvládají obrat soupravy i v kratším časea s delšími soupravami. Navíc se obratu nemusí nutně účastnit jen jeden strojvedoucí, druhý klidně může čekat na druhém konci. Obraty v úvraťové stanici Chambrelien na trati Neuchâtel – La Chaux de Fonds takto fungují běžně, strojvedoucí pro opačný směr nasedá dokonce o stanici dříve.
2 minuty obrat s 12 vozovou jednotkou.
Ale se strojvudcem navic…
V situaci popsané v článku ten strojvedoucí navíc byl. On ten strojvedoucí navíc asi bude stát méně, než jednotka navíc a permanentně zabraná kolej odstavenou soupravou. A v tom Švýcarsku než přesedáním tranzitujících cestujících.
Tak když jsou dva strojvedoucí, tak délka soupravy nehraje roli. A mají tam ETCS? Bezkontaktní střídání na panteru by šlo udělat asi za 3 minuty, ale pro příměstskou dopravu mi to připadá nepoužitelné. To asi nikdo ze strojvedoucích nechce vystřídat za směnu 5 souprav. Vždy po každém obratu třeba do Berouna se střídat v Praze. Bylo by složité to naplánovat a při jakékoliv mimořádnosti by se to sesypalo.
Ano mají ETCS, na této trati ve verzi L1, na jiných mají i L2.
Článek píše o 6 minutách, ale realita je mnohem horší. Turnusově 2 minuty na obrat (řada 844 a 814) na trati D3, kde jsou jízdní doby počítány s projetím zastávek na znamení. V praxi tam člověk přijede v čase odjezdu, hlášení se dělá ještě těsně před zastavením, aby tomu nedal moc sekeru a lidí stihli připoj. Navíc, kde by jste vzal toho druhého strojvedoucího a kdo by ho platil, když už teď jsou platy u ČD na úrovni lepších fabrik (jen nemáme tak hezké roční/půlroční odměny)
Tak hlavně že to stihnete… ohlašovačka za jízdy a běh na druhou stranu. Pak se nedivte, co všechno si k vám zaměstnavatel dovolí a že to nakonec vypadá, jak to vypadá. Ničíte tu práci sami sobě. Dělejte co máte a jak máte, a možná to i ty čd nakonec pochopí.
A opět proč se to šulí? Proč se to nedělá jak se má? Tihle zachraňovači dráhy jen ztěžují jakoukoliv změnu.
To zvládají i dopravci v Česku. A není to obrat strojvedoucího a soupravy, nýbrž střídání strojvedoucích a obrat soupravy.
Absolutně jsem ignoroval obratové časy, v klidu jsem si došel i na WC, pak jsem provedl povinné úkony pro odjezd vlaku, naříkání vypravčích a dispečerů jsem měl na háku a nikdy jsem nebyl trestán za nějaké prodloužení odjezdu vlaku, je potřeba mít trochu koule a postavit se nesmyslným obratovým časům a představám tvůrců grafikonů..
dobře děláte, já to dělám úplně stejně – a ve většině případů Vás nahánějí, když sami před tím měli čas, a nechali Vás někde vyhnít, přitom k tomu nebyl žádný důvod
Mě osobně vždycky fascinovali kolegové co zachraňují dráhu a neuvědomují si , že si při tom se*ou do vlastního hnízda.
Nikdo je za to nepochválí, nikdo jim za to nepřidá a při průseru od nich dají všichni ruce pryč se slovy, „však znáš předpisy“.
A ted si vezměte že souprava má 10 minut na obrat, ale permanentně přijíždí s 5-10 min zpoždění , běžná praxe
Tak musí odjíždět taky s 5 až 10 minutami zpoždění, jinak to nikomu nedojde.
Navrhuji přidat k psychotestům ještě test fyzické zdatnosti – Běh podle délky soupravy na 100 a 200 metrů.
Těch 100-200m mohli, delší soupravu ma málokdo…a nebo, nevešla by se jim tam skládací koloběžka?
Nebyla by lepší skládací elektrická koloběžka s baterkami dobíjenými během jízdy soupravy?
Spíš slalom.
A nie naopak? Pridať dôraz na skúšanie toho, že ťa tlak na rýchlosť do toho behu nedonúti?
Matne si pamätám, že (tu?) pred pár mesiacmi bol rozhovor s dopravným pilotom, kde zaznelo, že práca dopravného pilota má byť nuda. Keď tá práca začne byť „akčná“, znamená to, že si niečo predtým neurobil správne (posral).
Přesně!
6 minut? Zbytečně dlouhý. My co jsme kreslili pod Mildou, tak víme ..😃😃😃
Situace už je jiná. Chtěl bych vidět časy, když jede normální souprava a mašina se musí po vedlejší koleji přešíbovat na druhou stranu. Mimo motoráků to jinak nebývalo. Ještě parovka, která se musela otočit na točně nebo na trianglu. To byly časy… Že budou mít soupravu s řízením na obou stranách, o tom se mašinfírům ani nesnilo. Nevím, jaké byly tenkrát časy, ale Brno na Plzeň s otočením v Budějovicích a Jihlavě, vlaky měly stání asi 10 nebo 15 minut a to ještě chodil koloťuk. Ale nevím, jestli to táhla ta samá mašina, nebo ji tam měnili. Tohle není pohled… Číst vice »
Bez etcs, ssod a dalších blbostí je to ve stanici, jako jsou Vranovice, Tišnov, Letovice, atd… alespoň 20 min. (Plecháč+4 bymky), včetně JZB, pokud nic dalšího nejede – s etcs, ssod a další systémy navíc si přidejte dalších 10-15 min. – ovšem ve stanicích, které jsou rozsáhlé a je tam velkej provoz, tak klidně i hodinu a půl
S objížděním alespoň 15, spíše minimálně 20 minut. Ale ve složitějším provozu typu Praha hlavní se to umí natáhnout. Ty Budějky a Jihlava – tam vždy najede zezadu nová mašinka, 10 minut se stihne, i když přijde pomalejší posunovač pantáta s bolavými koleny
Do 12/2019 býval v žst. Jihlava u R11 dlouhodobě jen 6min. pobyt.
Spíš mě teda překvapuje, že „nejde“ udělat rychlý obrat jednotky ani s 2 strojvůdci.
Na určitých jednotkách se praktikuje bezkontaktní střídání už dlouho. Strojvedoucí se spojí přes intercom mezi oběma stanovišti a předají si informace. Jde to za dvou podmínek. Obě stanoviště jsou vybavena knihou předávky a strojvedoucí jsou vybaveni vlastními klíči od stanoviště. Akorát by to chtělo i na obou stanovištích ledničku. Pokud je souprava nevhodně otočená a potřebuji dát něco do lednice, tak stejně musím na obě stanoviště.
Kde?
Břeclav, ale stejně, nejvíc tu práci brzdí ta slavná digitalizace – vemte si to slavné etcs, jak dlouho trvá, než zadáte data, a než Váš to milostivě někam pustí – a nedej bože, když musíte dělat reset – na starých elektronických rychloměrech to bylo jen ťuk,ťuk,ťuk – a hotovo, data zadaný, VZ se zapnula start-provoz a už jste mohli jet – dnes holt musíte čekat, než se naváže spojení, počítače to přežvejkají – na co dřív stačilo 20min., dnes trvá hodinu
Jo interpantery v Břeclavi.
No ono by to šlo 🤔 ale někdo by toho druhého strojvedoucího zaplatit…🙊
Oceňuji, že se DI začala taky zabývat těmito faktory. Taky jsme měli na turnusové 12hod noční obrat 4 minuty na elefantu ráno na poslední vlak. Jen jsem přešel na druhou stranu a registroval vlak do gsmr, hned zvonila vysílačka zda už jedu. Taky 6 minut na spojení panterů, kdy byl na to člověk sám,vypravci volal jaký je důvod zpoždění ještě dřív, než jsme vůbec věděli zda to pojede. Taky odpolední 5 hodin v kuse obratů a když šel člověk po těch 5hod na WC, tak opět vysílačka zda už jedu, že se tlačí rychlik. Nikdy jsem se honit nenechal a… Číst vice »
Že vás volá výpravčí, jestli už jedete, se nedivte. My jako výpravčí ( dispečeři na CDP ) nemáme přehled, jak a kde se střídáte. To je pro nás tajná informace. Stejně jako nevíme, kdy jste měl nástup a kdy máte konec směny. Dříve to bylo v informačním systému ISOŘ, ale dneska to je pro nás tajné, viz naše české zákony ……..
Nebylo by náhodou lepší, aby připravenost i o osobky zkrátka znamenala, že vlak je fakt připraven k jízdě?
Nemyslel jsem to proti vypravcim. Já chápu, že potřebujete vědět, zda se už pojede kvůli provozu. Myslel jsem to právě kvůli tomu provozu, že to je v těch špičkách tak napnute ta kapacita, že všichni mají zájem na tom aby to jezdilo na čas jinak se pak to zpoždění přenáší na všechno kolem. A pak se stávají chyby když se spěchá, ikdyž si to člověk třeba neuvědomuje. Dneska s etcs je to ještě trošku delší ten přechod, ale právě etcs by jej zastavilo na první balize a k ničemu by nedošlo.
Taky by ale alespoň na základě této MU mohli zaměstnanci SŽ pochopit, že minimálně těch 6 minut na obrat na elektrické jednotce je potřeba. To jsem jednou přijel do stanice se zpožděním 3 minuty a po 4 minutách, tedy 1 minutu po pravidelném odjezdu mi dispečerka volá jestli pojedu a kdy pojedu. Za 4 minuty se to opravdu stihnout nedá. Jsem se pak díval do systému, že jsem měl obrat 7 minut, takže kdyby mi nevolala, tak by to na těch 6 minut vyšlo a nic bych neprotáhl. Těch 6 minut se dá na panteru stihnout za ideálních podmínek. Do… Číst vice »
Třeba při přecházení na panteru je největší časový problém prodrat se přes nastupující cestující ze stanoviště a pak opět se dostat přes cestující na druhé stanoviště. Počet nastupujících cestujících dost určuje, jestli dodržím ten 6 minutový obrat. Takže u prázdných vlaků to není problém dodržet. Fakt mi na panteru chybí dveře přímo z nástupiště na stanoviště.
Kolika vozový Panter? Díky
3 vozový. Pokud by byli dva, tak asi 45 sekund navíc bych to viděl na chůzi.
Někdo navrhoval cyklostezku po střeše. 😀
Nebo kapesní lanovku na trolejový drát.
ano, dveře přímo na stanoviště opravdu chybí – naposledy jsem čekal cca 10 min. než „cestující“ odklidí své kufry od dveří, samozřejmě, chtěli je tam pak naskládat zpět – říkám, žádný takový, jinak nikam nejedu…….
Trochu smutné .. jezdil jsem v době vlakových a lokomotivních dispečerů .. a předpokládal jsem že sedí-seděli vedle sebe ….
Zcela běžná věc a nejen v Praze.Dopravce podepíše objednavateli dopravy obraty i když ví že jsou nereálné a zaměstnanci jsou v podstatě nuceni okolnostmi porušovat vlatní předpisy “ aby to vyšlo“… No a občas to nevyjde…
Přesně tak a nejen u vlaku, ale i u autobusů, nikoho nezajímá realita jen co je na papiru a to je ten největší problém všech výběrem
Objednatel dopravy požaduje vázanost strojvedoucího k soupravě?
A/nebopočet souprav a s tím spjaté ostré obraty vozidel?
Pak bude muset objednatel platit víc za kilometr, pokud tam budou dva strojvedoucí, to je jednoduché.
Pokud je smlouva „v běhu“, muselo by to být na základě nějaké „inflační (resp. cenové/mzdové) doložky“. Jak by se taková věc dala do takové doložky napasovat? 🙂
Nicméně – toto vše platí tehdy, pokud tedy ČD od začátku počítají s tím, že nacenění provedly s vědomím ostrých obratů personálu. 🙁
to jako po vsech tech ukonech co musi v casovem presu stihnout, mel dojem ze prosvihl zelenou a tak rychle vyrazi na cervenou, aby to dohonil, nebo jak jako???
Doufám, že budete první na řadě, který si nafackuje, až si po všem stresu (nevím co děláte, ale stres a spěch je všude) z vyhrocené situace dovolíte udělat chybu a stane se nějaký problém. Všichni jsou blázni, jen vy jste letadlo.
Až budeš v životě řídit něco většího, než tříkolku, tak to pochopíš.
Takový limity může vymyslet člověk, který o provozu nic neví. Hlavně, že má vysokoškolský diplom. A to je všude. Hlavně mají vždy pravdu i když jí nemají.
Ani by mě nehlo někde běhat nebo jinak pospíchat kvůli jízdnímu řádu. Udělám si všechny úkony co potřebuji a to bezpečně a s rozvahou. I kdybych měl odjíždět s pěti minutami.
Pospíchat se dá i v klidu.
K tomu ještě připočtěte, že v exponované doby ranní a odpolední špičky, neexistuje vlak, který by na Hlavní nádraží v Praze přijel na čas. Než se strojvedoucí stačí se vším seznámit a vše připravit, už je postavená vlaková cesta a následuje vysílačka s dotazem dispecera, proč ještě nejedu a na co má napsat zpoždění?! To že vlak už zpožděný přijel zajímá málo koho. Toliko k dokreslení obratové bídy! A to že státní úřad v tomto případě Drážní úřad má konat a nekoná….no ryba smrdí od hlavy!
Já při přechodu nespěchám.. čím víc budeme spěchat tím déle 6 minutové obraty budeme mít. V klidu se sbalím, zkontroluju zamknutí stanoviště, přejdu, vybalím, nahodím.. zkrátka vše co je potřeba – pokud potřebuji i na záchod si dojdu (přece se nepočůrám).. po všech těchto věcech teprve kouknu na návěstidlo a čas odjezdu. Odjedu klidně o 2-4 minuty později, ale vím, že jsem udělal vše tak jak káže předpis.
Čůrání v té zprávě je taky, ale u strojvedoucího posunového dílu…
Jen laický dotaz: To se vůbec nepočítá s tím, že by si tak strojvedoucí potřeboval dojít na WC? Vždyť jsou taky jen lidi, a kde jinde by měli vykonat potřebu, když ne v cílové stanici?
Ne, nepočítá. Dokonce jsou dopravci, kteří jsou schopni napsat obrat na 3 minuty.
Jojo mi máme na výměnu strojvedoucích u pantera celé 2 minuty
Proto jsou krátké obraty, abychom nestíhali ani jíst,ani pít, neb ten kdo nejí a nepije nepotřebuje vylučovat
Během přestávky na jídlo a oddech, která se napíše na konec směny, jinak by to nevycházelo. Ale běda, když během té přestávky půjdeš o 10 min dřív domu….
U panťáku, kterej jede cca 15 minut do Prahy, zde se za kritizovaných šest minut otočí a jede zase cca 15 minut zpátky, kde pak „chvíli“ stojí fakt nemusím řešit, jestli si fíra stihne v Praze dojít na záchod. Na Ex z Prahy do ČB to taky v pohodě vydržím a to jedu v kuse trochu delší dobu. Ale když nestihnu ani dojít na druhý stanoviště, tak to fakt problém je.
njn, jeste ze existuji pleny pro dospele. Chces-li ridit lokomotuvu, tak jedine s plenami.
PS. Myslite, ze je take fasuji v parlamentu ?
Vy si z toho sice děláte prdel, ale při jedné obstrukci tuším v Texasu byla ta obstruující poslankyně vycévkovaná. Když jde o to zabránit hlasování, tak si ani v našem parlamentu nemůžete od pultíku odskočit na wecko.
To bych chtěl vidět, v poslanecké sněmovně bažanty na stolcích našich volených zástupců…😆
Lobotomio Pitomura ve sněmovně žvanil kraviny v rámci obstrukce přes sedm hodin, ten si to nějak zařídit musel…
Opravdu by cesta Beroun – Praha – Beroun s WC v Berouně byla o tolik delší, než Praha – Ostrava s WC v Praze i Ostravě?
Na které lince prosím jede Elefant do Prahy 15 minut?
S7 (Os 9913) dokonce jenom 10minut
Biologická potřeba strojvedoucího, ano klidně si to tam takto napiš, jsem taky jenom člověk.
Jen takový laický dotaz: To se vůbec ani nepočítá s tím, že by strojvedoucí třeba taky potřeboval na WC? Vždyť je to taky jen člověk, a kde jinde by si měl zajít vykonat potřebu, když ne v cílové stanici?
Ve stanici nelze! 🙂
To už delší dobu není pravda🙂
Když máš vakuhocník, tak můžeš.
No tak někdo má cílovou stanicí co 20 minut po cely6den, jiný jednou za 3 hodiny. Nebo i za dýl. A i vo tom to je.
Co třeba v druhé cílové stanici?
Svého času, když se v jistém kraji začínal nový koncept provozu s novými vozidly stával úředník z Krajského úřadu se stopkami a měřil kolik času trvají úkony strojvedoucímu. Když se fíra nevešel do nesmyslného limitu, který si úředník vysnil, tak kromě nemýstných poznámek, psal stížnosti dopravci. K zblití. Tak jsem se na to vykašlal a šel tahat náklady.
Nebylo to v MSK ? Frýdlant n.O. ? Frenštát p.R. město ? Ostravice ? Nebo jsou takoví diletanti i v jiném kraji a u jiných „organizátorů veřejné dopravy“ ?
Jsou i jinde….
Poved
Shrnul bych to asi takto: úplně všechno špatně. Na jedné straně bídně sestavený jízdní řád s nereálnými obraty, který vytváří ideální prostředí pro chyby, zároveň posun v čase odjezdu vlaku po stejné koleji opačným směrem, takže další zmatek. Na druhou stranu Elefant jel pod funkčním LS. Pokud fungovala traťová část, jakože by směrem na Vršovice měla, co já vím, strojvedoucí zcela nesprávně reagoval na křičící a červeně svítící LS ještě před projetím odjezdového návěstidla. Podle mého je zabezpečovací zařízení, které je možné naučit se v zásadě ignorovat mechanickým mačkáním tlačítka bdělosti, jen na ozdobu. Ale to není žádná novinka.
Dopravní koleje na Hlavním v Praze včetně obou zhlaví NEJSOU vybaveny traťovou částí národního vlakového zabezpečovače. Vybaveno je pouze záhlaví = stovkové koleje v tunelech.
Takže při odjezdu od nástupiště měl na opakovači LS tmu.
Jestli tam není, tak se omlouvám za nepřesnost. Nepracuji na dráze, takže vycházím jen z veřejně dostupných zdrojů, které se tváří, že přenos kódu není jen směr Smíchov (viz mapy SŽ), ale že skrz Hlavní nádraží jinak bude. Tím pádem ale každá chyba tam může skončit srážkou a na tom, že LS se lze naučit ignorovat, to nic nemění, i když to tedy s touto věcí nesouvisí.
Tratě mají zázbrzdnou vzdálenost 400,700 a 1000m. Ve stanicích mohou být koleje dělené návěstidly na ještě kratší úseky. Naproti tomu implementace národního vl. zabezpečovače LVZ pracuje s minimální vzdáleností 1000m. Červený kód tedy neznamená vždy stůj na nejbližším návěstidle. Tam kde jsou návěstidla od sebe vzdálená méně než 1000m nemusí odpovídat kód LVZ návěsti na nejbližším návěstidle (proto by také LVZ nezabránil nehodě KŽC na Balabence i kdyby kódovalo celé záhlaví Vysočan). Kód LVZ se vysílá proti čelu vlaku. Kde ale má to správné čelo, proti kterému se kód má vysílat, vozidlo které stojí ve stanici? A co když se… Číst vice »
Pokud se kóduje přímo do kolejnic, tak signál „ze špatného směru“ „spotrebuje“.první náprava.
A když nespotřebuje bude zkrat?
V naprosté většině se kóduje signálním proudem přímo do kolejnic. Smyčky jsou nejčastěji v depech a slouží ke zkoušení mobilní části.
Tam kde jsou 50Hz nebo 75Hz kolejové obvody přerušováním signálního proudu v rytmu kódu, ve zbytku případů přepojením na koder.
Někdy se může stát, že se signál podkóduje a je vidět i v dalším vlaku (nebo v opačném stanovišti) 😀
I na kódované koleji jste po změně směru bez červeného kódu, červený se vysílá jen od návěstidla, ke kterému se vjíždělo (a to po vjezdu vlaku na kolej jen omezenou dobu asi 3 minuty). Po změně směru se čeká na postavení cesty a dle té se načte kód (může být červený v případě opakované výstrahy)
Jste si jist, že odjezdy z hl.n. do Vršovic kódují?
V tunelech to opravdu kóduje, u perónu ale ne. V tunelu směrem na Smíchov kód není.
trochu toho pohybu neuškodí, okysličí se mozek atd…
Tak se hýbejte a nepiště nesmysly.
Jděte si zaběhat. Evidentně to potřebujete!
Nerozumím tomu. Existuje jedno velmi jednoduché řešení – dělat svou práci pořádně bez ohledu na následky v podobě zpoždění. Kdyby to takhle dělala alespoň polovina fírů, jsem si jist, že by se samotný zaměstnavatel postaral o nápravu a nebylo by nutné do toho tahat úřady. Jo, fírové jsou srdcaři… Ale na úkor svého zdraví a v podstatě i na úkor bezpečnosti provozu. Balení hraček za jízdy… vybalování hraček za jízdy… Jízdní řád před sebou až tak od třetí zastávky… Rozkazy bůhví kde… Vysílačku řešit až po odjezdu na zhlaví… Jo, to je realita 😀 A u toho se stíháme i… Číst vice »
Už asi před 50 lety, když nesměli stávkovat, začali japonští železničáři pracovat přesně podle předpisů. Hádejte, jak to dopadlo. Můžete jednou. Pak už vždy stačilo tím jenom pohrozit.
nejenom japonsti zeleznicari 🙂
tohle je docela oblibeny (a narozdil od stavky – teda v mych ocich – zcela relevantni) zpusob protestu.
pred casem ke stejnemu sahli i posadky csa
Dovolil bych si o tom pochybovat. Japonci jsou ještě větší puntičkáři než němci.. Pro ně jsou předpisy svaté.
Myslím, ale nevím určitě, že si to pletete s Velkou Británií. V Japonsku se jede dost pečlivě podle předpisů a postupů neustále, což má samoregulační efekt na lezení nesmyslů do předpisů.
A za to tam je předepsáno a funguje „ukazování.“
Italská stávka. Naprosto pedantické dodržování předpisů s cílem nevyjet /nezahájit činnost při sebemenším nesplnění. Co jsem kdysi slyšel to prý udělali celníci v Itálii. Nesměli stávkovat tak začali dělat tak že každé auto a jeho posádku „drátovali“ tak jako by vezla kontraband. Ve výsledku přes hraniční přechod projelo jen naprosté minimum aut. Lidé stáli na hranicích, zboží též. Po nějaké době začali řvát hlavně fabrikanti, protože neměli dovezený či vyvezený materiál a výrobky. Do toho jim lidé stáli na hranicích. Stěžovali si turisté a i další. Ve výsledku musela vláda ustoupit, neboť by se kvůli v podstatě neprůjezdným hranicím časem… Číst vice »
Otázka k zamyšlení – jak by se drážním pracovníkům líbilo, kdyby např. každý cestující protahoval akt kontroly jízdenky ve vlaku či prodeje jízdenky ve stanici/ve vlaku?
Mmch. železničáři jsou natolik jednolitá skupina, že se jim všem něco dovede nelíbit nezávisle jeden na druhém?
Kultura bezpečnosti jako řemen…
Inspekce vydá tři doporučení na základě reálných MU. Úřad nekoná, ministerstvu je to jedno.
Strojvedoucí na toto prokazatelně upozornili např. dotazníkovým šetřením před dlouhými dvěma lety, kterým tehdá mával nad hlavou jak ministr Kupka tak ředitel Kolář. Oba ví, žádný nekoná.
Ono vlastně jen stačí konstatování „chyba lidského faktoru“. Jestli ona ta chyba nebude sedět na jedné s vysokých židlí..? 🤷🤦
Naprostý souhlas. Trochu si říkám k čemu vlastně ty zprávy DI vlastně jsou, když jsou jenom doporučující a nikoliv závazné.
Jednotné časy na obraty pro dané typy vozidel musí stanovit MD nebo DÚ, protože jinak se to nezmění a žádný dopravce, pokud bude chtít uspět ve výběrovém řízení, nenasadí o vozidlo více nebo o strojvedoucího více než musí, protože by jinak neměl šanci vyhrát. Jak se říká ryba smrdí od hlavy – MD a DÚ musí stanovit minimální závazné časy na obraty pro všechny dopravce a nikdo z dopravců si je nesmí zkrátit.
To úplně nejde, když každý dopravce má jiné vnitřní předpisy a jiné technologické postupy.
Rovněž každé vozidlo má jinou obsluhu. Zatímco třeba na 810 dáte obrat za 3 minuty, na Railjetu ani omylem.
A stejně tak v různých stanicích mohou být různá specifika (D3, ETCS, rozkazy atd.).
Samozřejmě, že nemůže být stejný čas na 810 jako na railjet. Musí se to udělat po skupinách vozidel se zohledněním délky soupravy, všech nutných úkonů a místa obratu (např. D3, …). Je taky rozdíl jestli strojvedoucí přechází mezi stanovišti nebo na opačné stanoviště nastupuje jiný. Výsledkem bude tabulka s mnoha buňkami a podrobnou legendou.
Ono by se to teoreticky dalo rozkouskovat a pak sčítat normované desetinky… Ale výsledky asi budou trochu zkreslené, beztak.
A to není všechno. Sousední návěstidlo S30 bylo loni projeto už čtyřikrát!! Z toho dvakrát v jednom týdnu, vždy R směr České Budějovice odjede proti „Stůj“. I zde je srážka jen otázkou času, kauza bude pravděpodobně pokračovat. Ta fixace strojvedoucího na přesný čas pravidelného odjezdu versus chybějící bezpečnostní pojistka (kontrola výpravčím či členem vlakové čety) dává prostor k chybám.
Kdyby šlo o náklaďák, tak je zcela jasný požadavek provést kontrolu vozidla před jízdou, zejména po pauze, a vyžaduje se mít zaznamenaný úsek 10minut kladívek (práce bez pohybu vozidla) na tachografu.
Je absurdní, že tady to tak není.
Kdyby se vše mělo dělat jak předpisy kážou tak nevim….
A tak se to šulí a všichni doufají, že se nestane obrovský průser.
Takhle prostě kultura bezpečnosti nevypadá.
A jedinci, co to nešulí, jsou za exoty. Bohužel. Kultura takové firmy je velmi špatná. A v Česku jich je dost. Bohužel.
Ještě, že nejste pilot.
Snad ne Southwestu, u nich taky hodně tlačí na čas a rychlé vzlety, kdoví jak dělají checklisty.
Kdybyste reálně vyžadoval, aby vše v letectví bylo 100% – tak třetina letů se vůbec nezrealizuje
No a co? Protože jinde na bezpečnost serou, tak „my“ taky?
No a co? Jen to, že by se ekonomika zastavila a polovina světa (vč. nás) by upadla do ještě větší chudoby. Dokonalý svět, pane, neexistuje. Buď chcete mít relativně bezproblémový život v relativním bohatství a klidu – a to má svá rizika. Nebo nechcete a nebude vám vadit, vrátit se životní úrovní tak o 200 let zpět
Polovina světa naopak upadá do ještě větší chudoby tím, že se současný ekonomický model nedaří zastavit. Většina z nás tady rozhodně není nijak zvlášť chudá (pokud se neřídíme reklamou, co vše „musíme“ mít), a riskovat život proto, aby byli bohatí ještě bohatší a chudí ještě chudší, nedává smysl. Přičemž vůbec neberu do úvahy, jak moc zdejší přetrvávající model vzývající (fyzikálně nemožný) nekonečný růst spotřeby likviduje prostředí pro život.
Třeba to,bez předpisy nemají být v rozporu s bezpečností. Tam patří i kvalitní podmínky pro práci hlavně těch zaměstnanců, které nic, nebo skoro nic nehlídá před ohrožením stovek životů jedinou chybou. Nebo jedinou nepozorností. Třeba z únavy, nátlaku, stresu, plnýho močáku. Zimě na stanovišti atd. Nebo třeba z buzerace od šéfa. Fíra i řidič musí bejt v pohodě. Ne nasranej ani nevyspalej.
To je ale hodně specificky omezený pohled na svět – raději zemřít, než zastavit světovou ekonomiku. Za císaře pána, jeho rodinu, prachy, buržo a hlavně žádné zbytečné lidské životy!
Sníží se počet fatálních nehod a výška škod na majetku a zdraví lidí. Já myslím že je to dost pádný důvod proč si přestat ulehčovat práci.
Vím, tak se neudělá vůbec nic. např. na dráze by vlak nevyjel vůbec. Řada předpisů je takových, že kdybyste je 100% dodržoval, tak nic nevyrobíte, vlak/autobusu nevyjede. nic nepostavíte, nezrekonstrutujete např. koupelnu atd.
V tomto státě by to vypadlo, jako kdyby 50% pracovní síly vstoupilo do stávky 🙂
A co jako.
přečetl jsme si vaše další komentáře – a buď jste „frikulín“ – mladý a naivní. Nebo provokatér.
Svět a život přece běží jinak, než ideálně a než dle předpisů.
Qěcy je výpravčí na CDP. Odhaduju mezi 30-40.
A tou poznámkou myslel, že vágně žvaníte.
Těch zákonů, nařízení atd. je tolik – a jsou dělány „od stolu“ a často jsou i proti sobě, že když je budou lidé dodržovat – tak paralyzujete činnost jakékoli firmy nebo úřadu.
Už jenom takové kravina – že nemůžete založit šanon do vyššího regálu, pokud nemáte oprávnění pracovat ve výškách – protože „za práci ve výškách je považována práce v jakékoliv výšce“ – takže štafle co doma běžně používáte (např. při mytí oken) je problém použít v práci.
práce ve výškách je definovaná – 1,5m a výš
Nikoli, od 1,5m už musíte mít „jištění“ – tzv. chranné prostředky proti pádu z výšky. To do 1,5 m mít nemusíte. To je ten rozdíl co je do 1,5 m a co nad.
Ale: Za práci ve výškách je považována práce v jakékoliv výšce, nicméně při práci ve výšce od 1,5 metru je zaměstnavatel povinen svým zaměstnancům zajistit ochranné prostředky proti pádu z výšky.
a za prací ve výškách se rozumí i práce na žebříku.
ale to není problém řadovýho zaměstnance – navíc, nikde není napsáno, že vlak musí odjet, naopak, všude se píše, že vlak nesmí odjet pokud nejsou splněny nějaký podmínky
Tak ať si změní předpisy podle fyzikálních zákonů. A taky podle psychologie práce.
Tak si na svou „chytrou“myšlenku vzpomeňte až s vámi havaruje vlak, nebo letadlo. Ale s pivem u telky jste v pohodě.
no vidíte, já jsem před pár lety odmítl vystavit na výkon panťák (560) ve strašným stavu, a všichni se na mě pak dívali, jak na vraha – někteří „kolegové“ se semnou doteď nebaví (a to je jen dobře, já o takový „kamarády“ nestojím)
Co by za to jiní dali, kdyby si mohli při práci zaběhat…
Ale chceme to tak? Na úkor bezpečnosti značného množství lidí?
A co tedy přesně za úkony musí strojvedoucí udělat? Čím se to liší třeba od metra? Nešlo by místo organizačního prodloužení obratových časů to technologicky zjednodušit a tím zrychlit? Jak se to liší na Elefantech a nejnovějších Panterech či Flirtech? V článku mě zaujalo, že na obrat nastupoval jiný strojvedoucí, než jaký s vlakem přijel. Tam by doba chůze mezi oběma stanovišti neměla hrát roli, ne? Prostě nastoupí „dozadu“, převezme řízení, a jede… Nebo ne? Schválně se ptám naivně, abych se více dozvěděl. Taky mě zaujal pojem oživování jednotky. Při obratu snad doufám není potřeba jednotku oživovat (a před tím… Číst vice »
Nechcete si přečíst článek? Druhý strojvedoucí musí převzít klíče, podepsat převzetí a dojít na druhou stranu vlaku, kde zajištěnou jednotku oživí a může se připravit na jízdu.
6 minut je málo.
To, co citujete, je ale nedostatečné vysvětlení. Převzít klíče? Ne, to v roce 2025 fakt nemusí. Pokud to trvá dlouho, stálo by za to řešit, aby klíče přebírat nemusel. Podepsat převzetí – to opět může být řešeno kliknutím na jedno tlačítko – tedy nic, co by mělo trvat dlouho. A pak je tam to magické „oživit jednotku“. V tom bych viděl zakopaného psa. Jak dlouho to trvá? 10 vteřin? 5 minut? Opravdu se musí jednotka, která právě přijela, oživovat? Proč by to nešlo jako v metru? Šest minut mi připadá dost na přechod na druhý konec soupravy dvou jednotek. A… Číst vice »
Oživit jednotku je špatně napsané. Jednotka je už oživená, oživí se pouze nové stanoviště. A než na novém stanovišti naběhne řídící systém vozidla chvíli trvá. Strojvedoucí musí zadat údaje o vlaku do rychloměru, radiostanice, informačního systému, udělat zkoušku ovládání průběžné brzdy, atd. Takže ono to opravdu nějaký čas trvá a samozřejmě musí udělat i úkony na stanovišti na kterém přijel.
Dál ještě zadat data ETCS, počkat na spojení s RBC, zahájit misi, nastavit tabelár, potvrdit brzděnku, pak ještě zkontrolovat, jestli všechno hraje… Na tom hliníku je těch 6 minut hraničních, pokud počítám, že se oživení podaří na první pokus.
Ono by bylo dobré začít rozlišovat, co strojvedoucí musí udělat, protože fyzikální zákony a stav poznání, a co strojvedoucí „musí“ dělat, protože má dopravce zastaralá vozidla. Zatím to vypadá, že většinu času zabírá to „musí“, což by se možná při troše plánování dalo řešit tak, že by se do stávajících vozidel jen nepřilepovalo ETCS, ale řídící systém by se komplet vyměnil za moderní, který by uměl ETCS, a také to, že nebude trvat náběh řídícího systému a strojvedoucí nebude muset zadávat ty samé údaje do X různých systémů. Ona by si ta vozidla po čtvrtstoletí provozu takovou modernizaci zasloužila.
Nejdřív si to reálně zkuste, pak muže říkat, že 6 minut vám přijde dost.
Zastavit, přepínače do základní polohy, vypnout řízení, zkontrolovat, že mám vše v správné poloze, hodit do batohu tablet, nabíječku, pití (prostě vše co jsem měl vyndáno), přejít na druhou stranu. Zapnout řízení, počkat až naběhnou displeje, nacvakat údaje, pod ETCS zkontrolovat tabulku brzdících %, ideálně do toho výpravčí s rozkazem na 2 stránky k prostudování a podepsání.
Do příměsta prostě patří ta souprava navíc, přijede na konečnou, člověk v klidu přejde, v klidu udělá všechny úkony, je čas na úklid soupravy, eliminuje se přenášení zpoždění, atd…
Nic z toho, co jste popsal, ovšem není nějaká fyzikální danost – vše je to způsobené jen nevhodnou technikou a organizací. Protože to, co jste popsal, by se také dalo zredukovat na zamknout řízení, přejít na druhou stranu, odemknout řízení (třeba nějakou kartou a PINem, ne fyzickým klíčem).
Ne, do příměsta ta souprava navíc nepatří. Úklid soupravy se může dělat na druhém konci linky, tam je místo na to, aby tam ta souprava postávala. A ten úklid se asi také nemusí dělat každé kolo.
Tak třeba řízení se dnes už nezamyká, žádný klíč se fyzicky nepřenáší, většinou to je aktivace/deaktivace řízení pomocí nějakého tlačítka/přepínače. Ano, kontrola prvků v základní poloze by se asi vypustit dala,na druhou stranu to není nic, na čem uspoříte minuty. Jasně v ideálním světě spolu bude rychloměr a ETCS DMI komunikovat, takže si zadané údaje předají a na druhém je jen potvrdím, že se přenesly správně (co víc, mohlo by to umět zadat dle čísla vlaku, ale pod ETCS se číslo vlaku zadává jako poslední), dobře právě jsem něco málo ušetřil, ale tabulku s ETCS brzdícími% za mě žádný automat… Číst vice »
Souprava navíc do příměsta nepatří. Pokud to vázne na lidech, mohou se střídat lidé, kvůli tomu není potřeba souprava navíc. O pár článků výš se píše o Švýcarské zubačce, která nově zvládne jízdní dobu za 11 minut, takže bude na půlhodinový takt stačit jedna souprava. Jestli dobře počítám, je to 8 minut na dva obraty. Ve Švýcarsku mají nějaké jiné lidi? V metru v Praze jsou obraty také rychlé, tramvajáci se vystřídají prakticky za běžného pobytu v zastávce. Čím jsou ČD tak specifické, že zrovna tam to nejde? A kontrola tabulky s brzdícími procenty? To se jako při obratu vlaku… Číst vice »
PŘESNĚ. A PROTO JE TO ČASOVĚ NÁROČNĚJŠÍ.
V Harrachově jsem byl účasten procesu, kdy motorák měl zamčené stanoviště, ale střídající mašinfíra už měl v tabletu připravenost u čd dispečera a předvídaný odjezd ohlášený do Poreby v momentu, kdy neměl zkoušku brzdy a nebyl ani nastartovaný…..O 30 vteřin později nejen že byl motorák nastartovaný, vykonanou zkoušku brzdy ale splnil všechy podmínky k odjezdu , zavíral dveře a o 10 s pozdějí vyrazil na trať……to že se fíra další čtyři minuty dělal x úkonů a začal skutečně dávat pozor na trať až tak po dvou kilometrech……to je asi zjevné…..Ale přípoj v Porebě byl i díky tomuto jistě předpisovému postupu… Číst vice »
Připravenost u vlaků osobních dopravy se dává předem. Výpravčí tak ví kulový, jestli ten vlak je schopen odjet. Ten vlak ani třeba není ve stanici, natož aby měl fíra splněny všechny úkony k jízdě vlaku. Připravenost posílá někdo jiný, než fíra toho vlaku.
Naopak nákladní vlaky to mají v cajku. Jim totiž posílá připravenost právě strojvedoucí vedoucího HV.
Řešit odesílání nějaké připravenosti by tak byl zase další čas navíc.
No a co.
Technologické zjednodušení je samozřejmě také možná cesta, ale článek je o něčem jiném: Dokud není „zjednodušeno“, tak nelze prostě ty časy zkracovat.
Kde v pražském metru obchází fíra soupravu a kolik času na to má?
Na Depu Hostivař se docela pravidelně přechází. A čas odhadem tak 4 minuty. Neměřil jsem to.
Ale děje se tam i to, že jeden strojvedoucí přijede druhý odjede a první čeká na další soupravu.
Letňany to samé. A ve špičku to jeden fíra předá druhému, ten zajede do odstavné koleje a mezi tím první fíra ujde 20 m dopředu, a je vlastně na konci vlaku, který mu mezitím ten druhý fíra o 150 m odsunul
A po kolika kolečkách má pauzu? Odhaduji, že po hodině, nebo dvou.
Změna stanoviště 471: – sbalit se – vše do základní polohy – vypnout řízení – zamknout dojít na druhou stranu, odemknout a: – zapnout řízení – přihodit linkový stykač K35, ten se při přechodu se vypíná – zapnout návěstní světla – zaregistrovat číslo vlaku do vysílačky – navolit informační systém – ETCS: číslo strojvedoucího, úroveň, spojení s RBC, vlaková data a start mise, přepnout/zkontrolovat národní VZ – uložit data do rychloměru – nastavit data do cílovky, pokud na ni jezdí – vytáhnout tablet, otevřít JŘ, přečíst a potvrdit ZOB. Připojit tablet na nabíjení, protože to nic nevydrží – provést ověření… Číst vice »
A na ETCS pokud nema nactenou balizu, tak se k nejblizsimu navestidlu plazi 40 i kdyz tam sviti volno a tratova je klidne i 160… Nebo ne?
Ano, v módu SR nejen 40, ale i podle rozhledu 🙂
Někde jsou na dlouhých kolejích balízy i dříve, nejen u návěstidla, tak to po potvrzení volnosti koleje přejde do plného dohledu rychleji, ale v porovnání s barvičkovačem je ten první rozjezd holt pomalejší.
Na lokomotive jste evidentne nikdy nesedel. Uz jen to, ze pro prevzeti MUSI podepsat knihu predavky, kde jsou popsany posledni zavady. Shodit a nahodit „moderni“ masinu, neni jako starej pantak. Nez naskocej pocitace, displeje… Pak jsou tady vyjimecnosti, zeleznice neni zavrena v tunelu, takze to je trochu slozitejzi nez metro… A oziveni, ano. Shodim jednu jednotku, kdyz je dvojceti a nahodim druhou…A nez to naskace vsechno nahoru. Dobu nejezdim, ale mela by se delat, aspon za nas delala, jednoducha zkouzka brzdy. To samy na nekterejch lokomotivach ve dvojceti… Takze skocit jen tak dozadu nejde, uz jen proto, ze potrebuje klice… Číst vice »
> Shodit a nahodit „moderni“ masinu, neni jako starej pantak.
Pokud se musí v obratové stanici „moderní“ mašina shodit a nahodit, je problém v tom.
No vypne se pult na jedné straně, zapne na druhé… Holt technologie poplatná době vzniku..
Ano, ale to neznamená, že se s tím máme smířit na věky. Postup by měl být takový, že se nejprve dá dohromady, co všechno strojvedoucí dnes má dělat při obratu. Pak se to zreviduje, zbytné věci se odstraní rovnou; ty, které je možné odstranit s nízkými náklady se odstraní rovnou nebo naplánují na co nejdřívější odstranění. Teprve pro to, co zbyde, se spočítá, jaký čas je na to potřeba (ne průměrný nebo nejrychlejší, ale třeba 80. nebo 90. percentil). A pak se nesmí zapomenout ještě na jeden krok, a to pravidelně se k tomu vracet a znova revidovat, co dalšího… Číst vice »
Moderní mašina se nemusí složitě shazovat a nahazovat, v podstatě jí stačí jenom aktivovat stanoviště a ona si přebere řízení z druhého konce.
Ale 6 minut je hraniční na klidnou změnu směru u 845, natož u Elefantu.
A vážně není nic lepšího než ve spěchu na něco zapomenout, protože pan Jirsák řekl, že děláme zbytečné úkony a těch 6 minut je ještě s rezervou.
Nejste vy náhodou jeden z těch technologů co vymýšlí tyhle koniny?
Vedle se píše, že se 451 na Libni otočila i rychleji.
Vážně je nutné aby strojvedoucí nastavoval informační systém při každém obratu – že vlak 1234 točí na vlak 1235 je přeci známá informace a IS se může přehodit vyhlášením konečné zastávky.
Vážně je nutné, aby se při střídání strojvedoucí potkali fyzicky (a stávají se v metru hromady, když se nepotkaj)
Co chcete na 845 dělat 6 minut?
Pletete si osoby a obsazení. To vy chcete dělat zbytečné úkony, na které můžete ve spěchu zapomenout. Já tvrdím, že těch úkonů má být co nejméně – čímž se odstraní jak čas potřebný na jejich provedení, tak riziko, že na ně zapomenete.
druhý strojvedoucí může započíst práci, až ten první vypne řízení, pokud je někdo hrr a zapne řízení dřív, než jej první strojvedoucí vypne, nastane konflikt masterů, jednotka popadá, vyháže hromadu chyb, obvykle se k tomu zblázní jak mirel, tak etcs, a můžete jednotku tak maxímálně kompletně restartovat – tzn. vypnou a zapnout baterky s celým následným maratonem testů a dalšího oživování
U nás v ČB máme výhodu, že tu máme jen dvouvozové Pantery.Prostě tu máme schopné plánovací pracovníky.Prostě lepší tým z STJ Chvojkovice.Ještě že se mi blíží důchod.🫣🫣🤣🤣🤣
Jsem sice už v důchodu,ale pamatuji se, že jsme měli také na obrat pouhé 3 minuty. Holt je vidět co je to za odborníky, kteří to vymýšlí. Většinou mají sice školy, ale žádné zkušenosti, ale mají pravomoc rozhodovat a tak hodně často vymýšlí blbosti. A podle toho co se dozvídám od lidí co stále jezdí, tak to spěje spíše k horšímu.
Pamatuji že v NBK vycházel ráno obrat tak že na jednom stanovišti pantaku byl fira a na druhém pomocník, a na NBK město pantaku fira sunul, zřejmě se za ty roky na dráze moc nezměnilo.
To jo, ale zas pamatuju, ze jsme si i v Beroune, nebo Benesove stihli dojit na obed…
Proto v Berouně zavřela dvojka 🙁
Ve Vraném byl ráno obrat s dvojitou a trojitou Reginou na kabelu naplánovaný na přesně 1 minutu a 30 vteřin. Za tu dobu nestíhali ani nastoupit lidi 😅
To jich tam bylo více jak 300? ???
Jen připomenu, že na tohle strojvedoucí upozorňují už velmi dlouho a odbory spolu ze zaměstnavatelem to vždy změří a překvapivě je vše v pořádku. Co z toho vyplívá si každý domyslí sám. Ještě řeknu, že se to netýká jen časů na obrat ale i jiných dob. A jen aby v tom podnik a odbory nebyly sami. Jsou strojvedoucí, kteří porušují předpisy jen aby vlak odjel včas.
Pak asi nema smyls v tech odborech byt a platit prispevky a nebo si s dalsimi 2 kamarady zalozit odbory vlastni.
Chyba u objednavatele. Nutí snižovat náklady, počty souprav atd. ano, lze se na 471 střídat, ale pak musí být nějaké místo, kam strojvedoucí může dojít. Nikoliv, že půjde 1km někam a zase 1km zpět za pauzu 30min.
V soutěži na Klatovy a Cheby už bylo výslovně napsáno, že krátké obraty přípustné nejsou.
Ale jenom v Praze, v Klatovech těch 8 minut MD chtělo…
Aha, takže problém s krátkým obratem se jenom přesune z jednoho konce linky na druhý? Nebo můžeme říct, že je to stejně jedno, protože zpoždění na odjezdu z Klatov budou mít ty vlaky díky chybějící možnosti křižování v Točníku.
Vážený pane, píšete nesmysly. U linky R16 v zadávací dokumentaci bylo napsáno, že v Klatovech se linka R16 obrací přes vlak.
Objednavatel fakt nemá řešit, kolik je u různých „dodavatelů přepravních výkonů“ zapotřebí času na tohle či onohle na tomhle či onom verku.
O to se má starat dopravce, je to jeho technika, jeho lidi a jeho postupy. A pokud si objednavatel objedná nesmysl, tak se ta objednávka prostě nedá akceptovat.
Pokud dopravce odmítne požadavek objednatele dopravy kvůli nereálnosti časů,tak je dopravci řečeno, že pokud to nestihne tento dopravce,tak to stihne jiný dopravce,který mu to smluvně podepíše. To je bohužel realita dneška a pokud se dopravce chce udržet současných výkonů,tak musí objednateli podlézat,jinak neuspěje… Proto je tady nezbytná role DÚ a MD na stanovení minimálních a reálně ověřených časů na obraty u konkrétních řad vozidel na konkrétním typu infrastruktury, protože na tratích D3 se přidávají další dopravní povinnosti strojvedoucím a za 3 minuty obrat fakt na trati D3 nestihnete.
A obraty ve Švýcarsku,v Japonsku nebo blíže v pražském metru jsou taky nebezpečně krátké – nebo tam někdo přemýšlel, netrvá na §1, dopravci maj lépe popsané vnitřní postupy?
Správně
Jak chyba objednavatele? Objednavatel ani nemůže vědět jak dlouho bude něco trvat protože neví kdo vyhraje soutěž, s čím tam bude jezdit a jak dlouho bude trvat obrat. Objednavatel ví kdy potřebuje aby spoj jel a pokud to nevychází tak má dodavatel nacenit jednotku navíc, vybrat jednotky která ten obrat stihnou atd.
Všechny tyhle věci je ale možné zjistit při tržních konsultacích, ne?
Chyba objednatele byla především v tom, že v roce 2019 nabagroval téměř všechny výkony bez soutěže Českým drahám.
Chyba dodavatele. Pokud potřebuje, má si přidat soupravy nebo lidi. Nikdo ČD nenutil do toho jít, pokud to nešlo stíhat.
Výsledkem vyšetřování Drážní inspekce nemá být doporučení (které nikoho nenutí dodržovat), ale právně závazné a vymahatelné nařízení.
To právě nemá. Je to nezávislý vyšetřovatel. Od vytváření závazných nařízení tady máme drážní úřad.
Na to ale Drážní inspekce nemá pravomoc
Ne, takto vyšetřovací orgány ve vyspělých zemích nefungují.
Problém je v neschopnosti DÚ cokoliv z těch doporučení implementovat.
U1 na obratu Děčíně je pěkný příklad
To ano, v celou 24″ příjezd, v celou 30″ odjezd. K tomu střídání na ose, místo Pantera čím dál častěji syslovka, ve stavu „no comment“, do toho také střídání doprovodu vlaku, písemný rozkaz, prodrat se mezi davem cestujících na nástupišti, v případě syslovky místo Pantera vypočítat nové rychlosti z důvodu nedostatečného brzdění…, zase na syslu spadnul informační systém 😁 a 6″ je pryč ani nevíš. Nejlepší je, když do toho všeho se ještě ohlásí kontrolor vozby, aby dohlédl na správnost úkonů, nebo zácvikář. Ještě si ale nejděte chvilku na seřízení sedačky, topení, rolet, někdy i vyvětrání… Namydlené schody se tomu… Číst vice »
A víš proč to tak je? Neboť jsme ….. a honíme se. U 440 (třívozový )ve zkušebním provozu byla v DC cca hodina. Super čas na jídlo – nádražka vedle vlaku,WC,případné opravy,úklid. To bylo trnem v oku objednavateli,tak se časy na obrat zkrátily na cca 15minut,ale v HK to fírové stíhali ještě rychleji. Tak a teď je 6minut. Můžeme si za to sami,i KV naměřili minimální čas na obrat 7:30 minut,Mirel 03 pokaždé Dtest, ale nic se se 6ti minutami neudělalo. Osobně stíhám obrat i rychleji,2-3 věci najednou,ale to je na úkor bezpečnosti jak se ukázalo, tak to už několik… Číst vice »
Znám znám moc dobře 😂 Jsem brigádní vlakvedoucí pod PO Louny (Most) a mám z 90% směny na osobních vlacích na U1/U3, v létě jsem měl štěstí a večer před tím chcípl v Chomutově panter, sysli nebyly, takže ráno eso + 3 Bčka, jezdil jsem na tom ráno a pak jsme v Ústí na západě měnili za sysla, sysel z Lysý šel na Děčín a naše původní na Lysou, vedro, naštvaní lidi a plný uličky že jsem byl rád že jsem to z Krupky do Ústí stihl projít tip ťop celý a informovat všechny
Konečně to zaznělo oficiálně. Jen by to nemělo být na úrovni interních předpisů, ale zákona nebo aspoň vyhlášky. Důvodem je, že kraje ve výběrkách na dopravce tuhle podmínku nemají a současně kraje chtějí jezdit v taktu s min. počtem vozidel. A tak dopravci předloží nabídku, kde jsou minutové obraty.
Podmínka 15 minut na obrat u dlouhých souprav a 10 minut u krátkých je to.
Akorát na to nemáte k dispozici ve stanicích ty koleje a k dispozici ani ta vozidla a personál, co to bude stát. A co bude muset objednavatel dopravci zaplatit…
Pokud objednavatel na to nemá, tak hold bude muset zredukovat počet spojů, což by na některých ramenech nebylo vůbec na škodu.
no moznosti jsou dve:
-delat to jako doted, tudiz bez nekterych povinnych ukonu, tudiz nebezpecne
-nebo delat vsechny povinne ukony no bude to delsi, tudiz drahsi
otazkou je kolik zivotu jsme potencialne ochotni riskovat za ucelem uspory nakladu.
Tak se prostě vystřídá o stanici dál „na ose“ (to je rychlé), ale holt ne v místě obratu. Fakt si to neumíš představit?
Pri pobytu kratsim nez 1/2 minuty. Asi jste nepochopil, ze ten obrat je ten nejdelsi cas?
Imho jediné riešenie tohto problému je že personál začne pracovať predpisovo a nebude sa príliš trápiť s plnením JŘ. Normálnym tempom vykonať všetky požadované úkony, žiadne „behanie“ po nástupišti a keď to bude trvať 10 minút namiesto 6, no tak holt bude vlak meškať. Nech si to rieši ten kto tie obehy kreslí.
Áno, je mi jasné že za to budú nasledovať pokusy o buzeráciu zhora ale od tohto majú byť odbory. Pokiaľ by to začali robiť všetci koordinovane naraz, tak je to iné ako keď to bude náhodne robiť jeden fíra.
Vyhledejte si někde „vězňovo dilema“. 🙂
Na lokálkách okolo Řípu je třeba běžný obrat dvě minuty. Na 810, jste na druhé straně hned, ale zbytek času trvá otočit směrové cedule, poslat vlakovou dokumentaci, nastavit rychloměr, vysílačku a nedejbože když bude chtít někdo jízdenku. Takhle to probíhá hlavně odpoledne každý pracovní den. Vlaky jezdí včas protože má k tomu svůj vlastní přístup který si můžete domyslet ☺️ pak se mění cokoliv blbě, když to je všechno zelený.
Nám za trať D3 přihodili minutku navíc.
S dalším vozem a strojvedoucím by jim to vyšlo ‚jen za naftu‘ zase třeba až do Libochovic, to nejde připustit. 🙂 Leda oběh naopak ještě zkrátit…
Ono ty obraty jsou dalekosáhlejší problém. Praha – Poříčany od prosince:
Masaryčka obrat 9 minut, Poříčany 12 minut (pokud jde všechno podle plánu), Masaryčka 10 minut, Brod 14 minut (konečně aspoň). A zase dokola
Praha – Lysá byl při výluce asi týden obrat o délce -7 minut
Jasný
(dokončení komentáře), ono pokud se nepletu, není/nebylo teď něco podobného s Ex2?
Jako dovedu pochopit že prehlidnu stůj na trati za jízdy,ale při odjezdu ze začáteční stanice teda ne
Jak se rika. Nikdy nerikej nikdy.
A není tam AVV, jezdí se na ruku? A není tam barvičkovač?
Naopak, při odjezdu od peronu je to nejčastější (a taky, bohužel, nejnebezpečnější).
Zdrar. Proti tomu se brojí od samého počátku. Jedete 130km daleko, dojedete do cíle, když přijedete včas, máte 6″ čistého času do pravidelného odjezdu. Jsme lidi, co třeba se jít mezi vlaky, než pojedete 130km zpět jít vylulat? Nelze opomíjet situaci, kdy v těch 6″ minutách na Vás na druhé straně čeká výpravčí s písemný rozkazem, o třech stranách A4, který máte přečíst, pochopit, případně vznést námitky, převzít a podepsat. K tomu u ČD a.s. tahat sebou nejlépe knihu předávky a v těch 6″ se ještě stihnout vystřídat s kolegou, takzvaně na ose. Říct si jaký je stav vozidla, soupravy,… Číst vice »
Kdo pustil posunový díl Českých drah na zhlaví v čase odjezdu vlaku? Jasně, vlak se rozjet neměl, ale kdo má na svědomí zpoždění už v počáteční stanici?
To už nikdo neřeší…proč v čase odjezdu Pendolína v Bohumíně jel posunový díl? Proč v Milavčích oproti rutině jel Ex co se měl vykřižovat napřímo místo do boku jako vždy? Otázek hodně a odpovědí málo. Ano ani jednoho strojvedoucího neobhauji, ale visí nad tím otazník
Bohumín je objasněný, Pendolino mělo vlakovou cestu, ale strojvedoucí se zdržel, tak cesta byla zrušena a naopak byla postavena cesta posunu, načež se strojvedoucí Pendolina rozjel proti Stůj.
To mluvíte o té nehodě co se stala loni?
Srážka Pendolina s posunovým dílem v Bohumíně se stala 27. června 2022.
Tak si přečtěte závěrečnou zprávu a nešiřte bludy.
Zde je přepis modrého textu:
• ze zaznamenaných dat také jednoznačně vyplývá že:
• od 4:01:47 h, tzn. po odjezdu vlaku Lv 79743, až do vzniku MU svítilo na odjezdovém návěstidle L2 červené světlo, tzn. odjezdové návěstidlo neslo návěst „Stůj!“
• v čase od 4:01:52 h do 4:55:54 h, tzn. do příjezdu posunového dílu ČD (tvořeného elektrickou jednotkou 680.006 určenou pro vlak Ex 516), byla SK č. 2 volná.
Milavče asi zpoždění na jednokolejce, ale docela by mě zajímaly Hustopeče.
Hustopeče jsou jasné, překročení rychlosti při jízdě do odbočky.
Jasný, ale proč ten vlak musel do odbočky? Něco ho předjíždělo?
Né, přejížděl, aby mohl pokračovat dál po vedlejší traťové koleji z důvodu výluky traťové koleje.
Ale jo, řeší se to, hledá se problém tam, kde není. Vyšetřovatelé se už vyptávají, proč vlak neměl postaveno. A tyhle kecy o rušícím posunu před odjezdem vlaku – v uzlových stanicích je to prakticky nutnost, každá mezera se využívá. Nehledě na to, že si to výpravčí mohl plánovat jinak. On totiž jeden strojvedoucí při posunu přeleze za půl minuty a druhý za 5 minut.
A co se týče Milavčí – až někdo nahlídne do budoucnosti a řekne mi se 100% jistotou, který vlak bude dřív (zvlášť v tomto případě, kdy byly téměř na stejno), rád si ho půjčím do dopravní kanceláře. Ani ten nejzkušenější výpravčí to nikdy neodhadne přesně, je tam hodně neovlivnitelných proměnných.
A neměl byste spíš toho půlminutového upozornit, aby neporušoval předpisy tak okatě, že by se z toho mohl stát problém i pro vás?
A proč by něco porušoval? Přejít si na mašině při posunu je něco trochu jiného, než si přejít na jednotce při obratu vlaku nebo při předávání.
Protože v čase odjezdu pendolina tam nebyl přítomen strojvedoucí pendolina, proto výpravčí mezitím jezdili a čekali až se jim ozve pohotový strojvedoucí pendolina.
Cituji ZZ: „Při posunu ve stanici byl zaměstnanec řídící posun povinen oznámit ukončení/přerušení posunu a uvolnění/obsazení SK (záhlaví) výpravčímu. Rušící posun musel být ukončen před příjezdem vlaku tak včas, aby nedošlo k zastavení vlaku u vjezdového návěstidla. Tato doba byla provozovatelem dráhy stanovena na 3,5 min, přičemž doba, kdy musel být ukončen rušící posun před odjezdem vlaku ze stanice, nebyla Staničním řádem žst. Praha hl. n. určena, viz body 3.1.9 a 4.1.1 této ZZ.“
Krátké obraty jsou důsledkem šetření ze stran objednatelů a jimi vypisovanými soutěžemi na provoz.
To neplatí v PIDu, kde se nesoutěží, misto Elefanta jezdí eso + honecker + eso.
Můžete nám připomenout, kdy se v PIDu soutěžily nějaké vlakové výkony?
Tady je to spíš dané neodstatkem jednotek, kterých neustále obří procento postává na nějaké závady.
2021, vítěz RegioJet.
To je jak ta čtyřka z dusíku – taková první vlašťovka něčeho pozitivního… 🙂
Ano, ale vždycky za to může ten dopravce, co se s tím do té soutěže přihlásil a rozhodl se, že to výjezdi s tak malými obraty.
Je to naopak objednavatel, který může nebo nemusí při vyhodnocování připustit nereálné obraty. Nebo už rovnou v zadání.
V Plzni máme střídání strojvedoucích v rámci nástupu a výstupu cestujících v 1 (jedné) minutě. Papír to snese, nikoho to nezajímá a funguje to přesně popsaným stylem „nějak to vyjde“.
A co obnáší předávka Panteru?
No ale to se stridate na 1 stanovisti.
Právě…
A za jednu minutu pobytu vlaku tak maximálně nastoupíte do soupravy, dojdete na Panteru do kabiny, řeknete ahoj kolegovi a položíte batoh, tašku, na zem. Minuta je pryč a předávka ještě ani nezačala. Do toho jinde, v jiné stanici, venku stepuje výpravčí, aby až si to předáte mohl vypravit vlak výpravkou, zatímco v protisměru stojí u návěstidla rychlík, který je tam držen, aby neprojížděl skrze plné nástupiště lidí. Do toho vysílačka, co tam děláš, zpozdíme rychlík, píšu to na Tebe 😁
A proč je nutné střídání zrovna v takovýchto stanicích?
Střídání tam vysloveně, provozně, nutné není, to že reálně je a provádí se, si určil dopravce, protože mu to tak vyšlo při rozdělení práce a výkonů mezi jeho jednotlivá pracoviště, bez toho, aby se potřebný čas zohlednil při sestavě jízdního řádu. A děje se tak například nejen u národního dopravce, ale též u jiného, jezdícího tamtéž. Jakoby, dělá to jeden, tak proč ne i my. Samozřejmě že se lze střídat jinde, ale zde vyhrává ekonomický tlak a také trošku stereotyp…
To s jednou minutou jste na tom ještě dobře 😀 My máme v Hlinsku osu během 30 vteřin 🙂
A jak myslíš, že se střídají v MHD třeba tramvajáci?
Bude za to nějaké interní řešení a potrestání DÚ, že nekonal jak měl, když o těchto problémech věděl?? Jasně, nehodu nezpůsobil, ale měl možnost ji předejít
Kolik úkonů to vlastně je, na té 471, to shodit a nahodit na druhé straně?
A musí se vlastně shazovat – nejde „předat řízení za živa?“
Když už, tak by mělo jít shodit a zapnout nahazování na druhém čele z toho prvního. Než tam fíra dojde, už by měl mít nahozeno .
Předání jde, problém je to, že se při střídání mění i stanoviště. Konkrétně u 471 neni potřeba vypínat HV, ale musí se vyřešit pantografy, brzdu do závěru, vypnout řízení, přehodit info systém, odregistrovat se z TRS/ GSMR, na druhém stanoviště zase vše zapnout + vyřešit dokumentaci
Když si vzpomenu na rychloobraty 451 v Libni během stavby Nového spojení… to byly spíš jednotky než desítky sekund. Ale asi málo moderní a ISO atd. 🙂
Tak dlouho se na bezpečnost kašle, až se pak žába zlomí vejpůl.
Právě že tam se na nic nekašlalo, ale prostě to bylo vyřešené jednoduše a nebyrokraticky. Takže to bylo rychlé, aniž by šlo o nějaké ohrožení.
Jo technologické časy, to vždy byla oblíbená činnost u ČD. Já jsem takto zažil třeba nástup 5 minut před odjezdem vlaku. Co na tom, že nástup byl v depu, odkud to bylo do perónu minimálně 10 minut a k tomu je strojvedoucí povinen se seznámit s mnoha dokumenty… 2x jsem tu směnu dostal, 2x jsem na to upozorňoval, 2x vlak odjel s více jak 20 minutami zpoždění. Po třetí už jsem tu směnu nedostal…
Tretíkrát to dostal nejaký váš kolega, ktorý ochotne došiel 10-15 minút pred nástupom „aby sa to stihlo“ a problém vyriešený že?
Přesně tak. „Nejvtipnější“ je, že výmluvou bylo, že to tak je, protože jinak by nevyšla délka směny a že je to kompenzováno přidáním minut do přerušení, takže přerušení bylo kratší než 3 hodiny (2:59) a tím pádem se elegantně zbavili i povinnosti připravit pro odpočinek lůžko…
My jsme jednou chtěli doplnit přípravnou dobu kvůli 00/S, tak nám o ni zkrátili přerušení pod 3 hodiny…..
Šest minut na změnu směru jízdy během obratu je realizovatelných například v Regiosprinterovi, RS1, Regionově a pod., kdy se nemusí chodit ven a vozidla jsou krátká. Šest minut na obrat u dvojice elefantů vymyslel nějaký blázen a nějaký šmejd u dopravce ČD to schválil.
Začněte hledat u ROPIDu a pokračujte na nábřeží…
Tentokrát bych z toho ROPID ani IDSK nepodezíral. ČD maj nabagrované výkony od Anofertu bez výběrka.
To právě musíte. Oni dopravci by rádi točili za optimální dobu, ale objednatel chce konkrétní takt, konkrétní počet vozidle a ikdyby ho nechtěl, tak není v nádraží kapacita na další připravené soupravy. Až někdo řekne musí se točit za 10 min, tak se ozvě, že se musí škrtnout x vlaků a no to zase zmizí.
Jasně, ale musí se při obratu strojvedoucí potkávat? V metru se při výlukách občas jezdí s tím, že někdo svačí na zadním stanovišti a při obratu prostě převezme řízení, nahodí svoje čelo a jede.
I když někdy nesouhlasím s IDSK a ROPIDem, nikdo přeci dopravce nenutí, aby to byl obrat jedné soupravy. Naopak by bylo od dopravce optimální, aby provedl při obratu úklid soupravy a ta by jela až následující kolo. Jenže jde v první řadě o peníze, to by znamenalo N+1 souprav, Ono to není jen u ČD, například taková R26 to dotáhla tak, že úsorou jedné soupravy má takt jako noty na buben.
U Regionovy jsou ale na obrat leckdy (třeba trať Smržovka – Josefův Důl) jen 2 minuty.
No vidíte a papír dokonce snese pro takovou Regionovu klidně 4 minuty. Ano, stihnout se to dá, ale když vezmeme v potaz, že jsme například na jednokolejce s poměrně hustým provozem v danou denní dobu, je to k zamyšlení
Pak tu máme ještě takové rychloobraty jako dvojúvrať ze Smíchova na Žvahov. Schválně kolik minut z té jízdní doby je rezervováno na technologickou změnu stanoviště.
No, vzhledem k tomu, ze ty osobáky dojíždějí na Smíchov běžně 5 minut s náskokem, tak bych řekl, že rezerva je víc než dostatečná.
Je ten přechod na druhý konec soupravy opravdu ten největší problém? Není to spíš vypínání a zapínání všeho a různá byrokracie?
https://youtu.be/iIcFoz3k9Ew?si=fZuVPlw7Vgs-hI9u
Sice to není o přechodu, ale když vidím to oživení na ešusu versus Flirt versus Sirius, tak je to o dost delší. Takže předpokládám, že udělat vše na každé atraně může zabrat dvě minuty a pár vteřin a pak už z těch 6 minut moc nezůstane
Škoda, že nejde mít centrální řídící stanoviště jednotky, z kterého by se řídilo pro oba směry. Pořád je hodně věcí řešeno vizuálně a ne přístrojově.
V momentě, kdy bude toto uspokojivě vyřešeno, už nebude muset strojvedoucí vůbec být ve vlaku, ale třeba doma nebo v kanceláři.
Ono je to pořád podmíněno psychologicky. Uvidíme na Déčku, jak to český národ vezme.
V Norimberku U-Bahn linka U1. Jeli jsme ze stanice Fürth Rathaus, kde jsme nechali auto na neplaceném P+R. Metro je bez strojvedoucího, což mojí partnerku vyděsilo natolik, že odmítla nastoupit! Zabijeme se, srazí se to, nebo zůstaneme v tunelu… atd. Na smyk (skoro) jsem jí do soupravy dostal a pak už byla v pohodě. Interval 3-5 minut a problém žádný. Oni i ti Češi si zvyknou.
Jde tedy o to je tam nacpat. 😀
Generace Z to vezme spíš jako normu a než se to zprovozní, tak se tam boomeři stejně dostanou už spíš jen s doprovodem…
Vlak není letadlo… Nějaké ježdění bez vizuální kontroly bude možné až v momentě, kdy nebudou přejezdy a všechny tratě budou zabezpečeny před vniknutím do prostoru dráhy.
K čemu pomůže, když strojvedoucí před nárazem vidí co rozbíjí? (Pokud to není op nebo jinak „na voči“)
Tak já už jsem několikrát dokázal dobrzdit třeba před spadlým stromem, nebo třeba byly případy, kdy strojvedoucí zastavil před autem co zůstalo na přejezdu. Ale jistě, pokud oplotíme tratě, zrušíme přejezdy a vysekáme stromy tak, aby na trať nemohly spadnout, klidně můžeme jezdit na přístroje, ale to je hudba daleké budoucnosti…
A on s tím něco udělá? Kolik procent trasy je jízda podle rozhledu?
Leckdy se dá dost udělat i bez JPR.
Jak kde a jak s čím. Uvidíme, příští měsíc to konečně začne s Editou.
Existovaly motoráky typu „věžák“ – problém vyřešen 🙂
To půjde u patrových jednotek ztuha. 😀 On kaýdý chce vidět jak z auta a když si vzpomene na výhled z páry, tak zjistí, že toho vidí nějak moc. 😀
Alebo hoci aj výhľad z kocúra alebo hektora motorom napred.