Konají se poruchy GSM-R třeba v Belgii, kde v prosinci 24 pod ETCS L2 bylo podle údajů Infrabel cca 1500 km tratí, ve stejných intervalech? Mají na severu Švédska stejné problémy jako u nás s mobilní částí, když se objeví sníh (a že ho nemusí být málo, u nás se jedná o dvě vločky)? Botniabanan je vybavená ETCS už nějaký ten pátek.
Tak kvalita veřejných služeb vždycky nějak souvisí s umístěním země v žebříčku korupce.
Jan Pytela
1 měsíc
Ne, že bych nějak očekával sebereflexi od Kupky nebo Svobody, ale může mi někdo vysvětlit proč jsou v SŽ stále zaměstnaní i všichni zodpovědní manažeři na úrovni ředitele odboru apod.?
Protože dostali ty krásné prémie. Kdyby je teď vyhodili, bylo by to trochu divné.
kpeet
1 měsíc
A to tu není ani zmínka o denodenních problémech RBC(radiobloková centrála) mezi Ústím n.O. a odb.Bezpráví,dle informací od strojvedoucích.Špatné načítání na HV,velké mnžství tripů.
Nějaké výpadky ETCS to je ještě dobrý. Vemte plán EU na zavedení digitálního spřáhla povinně v nákladní dopravě do 5 let.
Kolik by s tím bylo zábavy, finančních nákladů a srandy v provozu.
Mne furt u toho sprahla neni jasne, proc to mermomoci musi byt digitalni.
Proc se prostě nevezme automaticke sprahlo bud americke ci ruske (ktere bude vyhodnoceno jako vhodnejsi do podminek napric zememi EU) a je.
Obe sprahla funguji perfektne a ze pri rozpojovani musi vlak obejit posunovac a jednoduchym pohybem pakou sprahlo uvolnit,je drobnost. Stale je to vyrazne jednodussi nez hak a sroubovka, zaroven vyrazne spolehlivejsi nez DAC.
Nezní moc dobře zavádět spřáhlo Janney, které bylo patentované r. 1873 a mít okolo tohe kecy jak je to COOL, digitální a zelená budoucnost a tak.
Capek
1 měsíc
Jsou zkušenosti s identickými problémy také v jiných státech EU?
Nebo se ETCS v ČR v něčem liší od jiných zemí?
Já se domníval, že SŽ buduje již vyzkoušený a zavedený systém…
To by platilo v případě ETCS L1, které několik desetiletí funguje ve Švýcarsku prakticky na všech tratích (jen asi na dvou bylo nedávno instalováno L2)
Jenže tyto německé zkušenosti by se daly převzít až teď, ne před čtyřmi roky, kdy se ETCS ve velkém budovalo a ještě o něco dříve projektovalo.
jarosvit
1 měsíc
Nebyly s GSM-R problémy minulý týden? To pro ETCS neplánovali náhradní způsob spojení? Robustnost signálu je základní předpoklad pro bezproblémové fungování jakéhokoli elektronického systému, který potřebuje pro svoji činnost datový přenos.
Tak nám povězte, pane Smutný pohlede, co vy o tom víte. Případně můžete nadhodit i trochu technických aspektů, ať uznáme, že máte přehled a znalosti. Zejména mě od vás zajímá poučení ohledně duplicity kritických systémů.
J.K.
1 měsíc
A že se vůbec ptám – při výpadku GSM-R jde vlak do rychlobrzdy, nemůže se na provoz stovkou podle návěstidel přejít normálním brzděním?
Jj.Nemyslím teď tratě bez návěstidel, ale pokud na tratích s návěstidly by byl přechod na jízdu max 100 podle návěstidel kontrolovaný a bez rychlobrzdy… Hrozilo by něco, byl by to nějaký problém?
Na to se u ETCS naráží opakovaně. Bůhvíproč bylo totiž navržené tak, že povolení k jízdě do nějakého úseku může být vlaku nejenom uděleno, ale také kdykoli odvoláno. Takže při výpadku spojení, místo aby vlak v klidu a běžným způsobem dojel do nejzazšího místa, kam mu bylo před výpadkem povolení k jízdě uděleno, musí předpokládat tu nejhorší teoreticky možnou variantu, a to je, že mu bylo vteřinu po výpadku odebráno veškeré povolení k jízdě, tudíž rychlobrzda a stoják v polích. Pokud to chápu špatně, tak mě prosím znalejší poopravte.
Tam je akorát technický timeout pár sekund.
Co dělá traťová zabezpečovačka když výpravčího baví shazovat cesty a stavět kolizní, to etcs neřeší (samozřejmě tam bude pár minut rozpad).
Smutny pohled
1 měsíc
Tak ten ETCS, kdy se jezdí 100km/h neberu zas takovou tragédii (problém opět u GSM-R od dodavatele) . Horší je to, že Leoš na trati umřel v 17:30, evaluace lidí až ve 22 hodin? (Šílené) a blokoval trať až někdy do 23? hodin. To umře jednotka a blokuje hlavní koridor tak dlouho? To není moc ok. A když se to rozjede tak skokan u Peček od 22:30 do 2:30? Šílené časy.
Tak ovšem nemá zase tolik společného s postupy evakuace (a už vůbec ne evaluace :)) osob. Teď ještě, jestli se naplnily záchody a nebylo si více hodin kam odskočit, možná nešlo ani větrat, protože pokrok, raději si ani nepředstavuji tu kvalitu. 🙂
Na technologii GSM-R z devadesátých let to je až moc nový článek;-)
Tom
1 měsíc
Je skvělé, že Česko zase utratilo ( utrácí a ještě utrácet bude) těžké peníze za něco, co funguje naprosto perfektně 😁😁.. Zejména pak poslední dva týdny..🤦
Zatím jen dva dny. 😉 Pokud nepočítám množství kratších výpadků. To jsou halt ty státní priority, no – hi-tech vlaky ku chlubení se a běžná auta pro dopravu – jak to tak vypadá…
Honza Ajznboňák
1 měsíc
Už zase proboha?
Přípravář
1 měsíc
Čekám marně, kdy Havlíček nebo Babiš , nebo koaliční partner vyzvou Kupku k demisi po předchozím odvolání manekýna Svobody? Proti digitalizaci stavebního řízení je tohle větší prů..r – vlakem jezdí víc lidí a tady jde o bezpečnost. (PS: nejsem volič Pirátů, jejich svícení vládě bylo strašné)
No co je větší malér nelze nestranně hodnotit. Zastavený nebo citelně brzděný inženýring staveb by byl malér výrazně větší, kdyby se stát nevzpamatoval a nepřešel zpět na původní postupy.
Kvůli tomu, že byl skokan u Peček? Nebo kvůli tomu, že Leoš blokoval koridor 5 hodin? Nebo kvůli tomu, že dodavatel GSM-R sítě měl výpadek? Pohádky jinde.
Co to mělo Leo za poruchu, že souprava nešla připřáhnout k dalšímu Leo, jedoucí za ní? Tuhle situaci jsem už před léty zažil jako cestující, když jely dvě spřažené soupravy dohromady.
Vlakem jezdí zhruba 15 % lidí a nejsou považovány vládou ani opozicí za prioritu, na rozdíl od potřeby plnit krajinu dalšími a dalšími stavbami, aby hromada peněz rostla až ke Slunci. (Mimochodem, změnu IT ve státních službách podle mě brzdil primárně někdo úplně jiný než ten, kdo se o ni marně snažil.)
Practicus
1 měsíc
Já to říkám furt, že rádiová komunikace není příliš spolehlivá, že to, co se používá v civilním sektoru, nelze použít na profesionální úrovni – na doplňkový informace to použitelný je, ale na zabezpečení je to kravina, ještě když to spravuje cizí soukromá společnost, to je obrovský bezpečnostní riziko – ale když ne, tak ne – výsledky vidíme, a bude hůř
Někde z Prahy z jednoho nějakého CDP sálu se to určitě fajn řídí. V pár lidech.
Šejdr
1 měsíc
Aktuálně to vypadá, že úsek Pardubice-Kostěnice je neprůjezdný po obou kolejích. Poslední projel před půl hodinou 1019 a od té doby se z obou stran stojí.
Ano, ale nějaký problém na trati byl, protože se vlaky opět rozjely po víc jak hodině, předchozí 1019 odjížděl z Pardubic ve 21.50. Ze druhého směru mezitím nejelo nic, třeba takový 860 už stojí v Kostěnicích 130 minut.
Jsme v České Třebové. Vlak IC 547. Měli jsme před vámi poruchu vlaku. Ten zabezpečovač, mu rozhasil systémy, co jsem slyšel. Strojvedoucí, přibližně po půl hodině závadu odstranil.
Probíhala evakuace cestujích z vlaku 411 a 1260 LEO.
Puštík
1 měsíc
SŽ nemá čas opravovat koridory. Přednost má výmalba podchodů, svařování modrého zábradlí, stavba obslužné komunikace pro kamiony ve Studénce a Zlíně či ETCS na vlečce do Prachovic. A ještě natáčení videa na fb na téma příprava velikonočního beránkam
Něco jiného je patří, a spravuje kdybyste si o tom třeba zjistil více tak zjistíte že celá síť GSMR patří SŽ, dodává ji Kontron a spravuje ji ČD-Telematika….
Tahle země neni pro mladý
1 měsíc
Sabotáž železnic by s tím měla rychle něco dělat. Až bude hotová 511 a souvislá D35 za Svitavy, tak u lidí, kteří potřebují mít předvídatelnou dobu dojezdu, vlaky skončily, pokud zůstanou spolehlivé jako teď.
jakoby naše dálnice byly něco skvělého..já osobně teda zůstal už několikrát v koloně (dlouhé, nemyslím pár minut), ve vlaku musím zaťukat se mi nic tak velkého nepřihodilo a rekord zpoždění jsem zažil asi 30 minut
Jenže koloně se lzw vyhnout pokud se průser nestane přímo před vámi. Navíc stojí jen jeden směr na dráze se při každém průseru zavřou obě traťové koleje a nejede nikdo.
Při každém také ne. A že nejsou na železnici lepší objízdné trasy, padá na vrub venkoncem téže správě, která toto řeší právě jen u silnic – totiž státní správě.
Asi jsou vám nakloněny hvězdy 🙂 já jestli dobře počítám za poslední 3 možná 4 jízdy Praha-Brno jednou 2,5 hodiny díky kamionu co narazil do mostu u Svitávky a včera/dnes v IC 577 nějakých 40 minut (což byla v kontextu ostatních vlaků ještě docela výhra 🙂 )
Pokud využívám v ČR vlak, tak z 95% tento koridor. Posledních půl roku je spolehlivost naprosto tragická. Každej tejden skokan, trolej nebo magneti jako předevčírem. A to jsem si po dokončení rekontrukce u Peček a té další vesnice ca před rokem a půl říkal, že odteď to bude konečně v pohodě a půjde to používat. Díky tomu teď 90% cest jezdím autem, i když mě fakt nebaví kroutit volantem.
Jo, na ten regiojet v Pardubicích jsem zapomněl. Vlaky mám rád, ale ty balkánský, pokud jedu na výlet a je mi celkem jedno, kdy dojedu do cíle. Za prací bych rád dojel včas, protože to poslední, po čem v noci toužím, je sedět někde ve vlaku v polích.
to stejně nebudou. Místo rozhrabávání trasy přes Vysočinu měli dělat VRTku Praha – Brno, kdyby chtěli a směli…
Zdeněk
1 měsíc
Podekujme Sebrance železnic, za všechny cestujici
Dachs
1 měsíc
Kam posílat obětní dary, že jsem dojel už a vlastně ve finále jenom (protože před Prahou je velká vata) s 23minutovým zpožděním. To náhlé a prudké zabrzdění railjetu (78) téměř z maximálky na nulu není úplně příjemný zážitek. Pak čučení v polích. A to jsem se radoval, jak před tím jsme elegantně předjeli (objeli) zdechlého Lea a za ním uvízlý rychlík. Na „kapacitní“ dvojkolejce hlavního koridoru 🙂
S Leo jsem už několikrát (prý) nouzové brzdění zažil a bylo překvapivě plynulé, byť velmi účinné. Rozhodně mě to neshodilo ze sedačky. Každopádně člověk při něm i tak podvědomě očekává nějaký problém.
Zlámalík
1 měsíc
„V takovém případě dochází k přepnutí… “ snad na záložní BTS, ne??? Pokud už to je tedy postavené tak blbě, že se sousední BTS nepřekrývají. Nechcete mi říct, že výpadek jedné BTS znamená „díru“ a reálně shodí systém? Že ne?
Překrývají se nakrásně můžou, ale počet kanálů (a tedy současně přihlášených vlaků) je i v plném počtu docela omezený a zrovna kolem Pardubic a naštosování více vlaků se může snadno narazit na strop.
Lehce se sousední překrývají, ale jen mírně. Ono to je vlastně záměrně, protože může dojít k souběhu více tratí a připojení ke špatné RBC (jiné trati) působí neplechu. Myslím, že přesně tohle se dělo u Bohuňovic kam se připojovaly vlaky z koridoru.
Zamerne to bude proto ze se nekdo snazi usporit a jeste to tim sikovne zduvodnuje 😉 Ale ano, spravne naplanovat GSM(-R) sit neni jednoduche. Zejmena kdyz se pouziji „seznamy povolenych sousedu“ tak je strasne jednoduche vytvori „past na mobilky“, kde se to proste musi rozpadnout prestoze jsi u silneho vysilace. A nemyslim, ze oblast RBC v tomto pripade hraje nejakou vyznamnejsi roli pri planovani pokryti v polich….
Zřejmě úspora za BTS a tak se nepřekrývají dokonale. Pamatujete, jak často vypadával signál mobilu před čtvrt stoletím, také to nebylo hustě osázeno BTSkama. Chce to prostě zahustit, to zas bude peněz.
A proto jsem říkal, aby to stavěl mobilní operátor na mobilních BTS s virtualizací sítě.
Zatímco běžná BTS dnes umi z jedné antény vysílat klidně na 16 různých kmitočtech jen změnou softwaru, a to i pro tři různé sítě s řízením kvality, pochybuju, že síť SŽ bude tak dobře postavená.
Protože prostě na vlastním stožáru nejde sdílet investice ostatních uživatelů mobilní sítě.. je to drahé.
Halt se lépe řídí vlaky stojící, než ty mimořádné, tak proč si přidělávat starosti a rizika. Druhá věc je, zda je stále potřeba seznání, a zda jej dotyční strojvedoucí mají.
Vojta
1 měsíc
Prodlouženo do 23:00, zabezpečovačka i vlak. To asi bude hodně unavený vlak, když ho ani nejde dostat pryč.
Leosova salina ma jen automaticke sprahlo. Vozi s sebou redukci? Jinak nechapu, co jim, vyjma neschopnosti renfe, brani sehnat v Trebove ci Pradubicich nejakou masinu, co to stahne do stanice…
Časy kdy v každé větší stanici bývala posunovací záloha,nebo postával manipulák jsou dávno pryč. V rozdělené železnici není nic navíc, každý šetří a hraje na svém písku. Sehnat stroj není operativně nic snadného, t.j. provozuschopný , se strojvedoucím… ideálně stejného dopravce. Vše se vzájemně účtuje a nadšení odvěsit stroj ze svého vlaku a někam jet zachraňovat nemá nikdo…
PS: minimalne v Trebove lokomotivy „navic“ maji jako CD, tak CD Cargo. Pokud nekfo nezvladne odtahnout svoji chlicplotinu co je schopna pohybu (nikoliv vlastni silou) 5 hodin, ma dostat flastr jak blazen
Já byl v R 875. Stáli jsme přesně hodinu asi kilometr od hlavního nádraží a nehli jsme se ani o metr. Pak se někdo smiloval a nechal nás krokem (asi na rozhled) dojet aspoň do stanice. A nálada mezi lidmi byla překvapivě docela v pohodě 😆
Gwann
1 měsíc
Doufam, ze tohle je dostacujici zkusenost, ktera ty stabilni genie z Dlazdene a nabrezi donuti zmenit nazor na kaceni navestidel. Protoze by se jinak nejezdilo asi realne vubec.
Jak výprava výpravkou?
Ve stanicích budou STOP značky s doplňkovou svítilnou, na kterou se mimo jiné bude dát odjíždět i v tyto případy. Navíc o kácení se mluvilo ve spojitosti s návěstidly na trati, ne ve stanicích. Navíc Třebová i Masaryčka se budou budovat jako ETCS s benefity, to nikdo nezměnil.
Brání něco etcs s benefity a ponechat klasická návěstidla? Jízda Vinohradským tunelem byl les (opakovacích) výstrah dávno před ETCS, co jiného se stane když se rozkouskuje oddíl a nedodrží vzdálenosti. 😀 rychlost se dá vždycky navěstit menší. A pokud je autorizace do bodu, kde není klacek, může svítit červená na posledním klacku před tím.
Pak se můžou snažit o zvýšení počtu cestujících.az dostaví d35 tak můžou vlakovou osobní dopravu zabalit na koridoru z Prahy do Ostravy a pan Svoboda si může vlakem jezdit sám
Treba vysvetlit, ze je zavada na trati, uvazly vlak a nefunkcni zabezpeceni. Ono to kupodivu kastany zajima, proc jedou +110 a taky tim vyvini zamestnavatele – ze za tohle ceske drahy fakt nemuzou.
Ale pasazer je idiot, kteremu nepatri informace, ze?
Informovanost SŽ nezvládá opakovaně. V dnešní digitální době je přeci jednoduché podrobně popsat, co se kde děje a proč. Lidé by si to vyhledali, kdyby měli kde. Mohli by si pak cestování případně přeplánovat.
Co vlastně může vlakvedoucí dělat?
Otevřít dveře nesmí (ani když je ve městě a chce vystoupit jeden místňák co proleze hlukovou stěnu a je v cíli cesty) – to můžou jen hasiči SŽ, aby se prokázala jejich důležitost.
Ptát se kdo na co přestupuje – no když zpoždění určitě přesahuje všechny možné čekačky, těžko něco pozdrží, spíš provokativní formalita. Možná by narazil na babičku, které ujel flamendr a nezvládne si objednat taxika.
Nabízet pití – a má nějaké flašky a nemá minibaristu?
Řešit klimatizaci- a byla blbě?
No v R 875, když se hodinu nehnul a stál u Svítkova asi kilometr před nádražím, pouštěli zase pořád dokola zpoždění z důvodu výpadku elektrické energie.
A kdo se o to má snažit? Nadto mnohem důležitější bude vždy podíl na celku než absolutní počet. A zde se stát snaží už déle o přesný opak. Pan Svoboda bude jezdit autem i nadále, na to to nemá sebemenší vliv. Jen se naplňuje zvolená politika…
GSM-R zlobí protože ho někdo postavil dlouho před ETCS, tedy přesněji ETCS se udělalo příliš dlouho po GSM-R. Protože Kapsch to uměl a a AŽD ne, tak se muselo čekat. Výsledky vidíme. Nejezchleb se Sosnou to stejně vydrží.
kdy bude přechod na 5G FRMCS?
Tak hlavně, že bylo na odměny…
Konají se poruchy GSM-R třeba v Belgii, kde v prosinci 24 pod ETCS L2 bylo podle údajů Infrabel cca 1500 km tratí, ve stejných intervalech? Mají na severu Švédska stejné problémy jako u nás s mobilní částí, když se objeví sníh (a že ho nemusí být málo, u nás se jedná o dvě vločky)? Botniabanan je vybavená ETCS už nějaký ten pátek.
U nás (v ČR) se všechno dělá napůl (a to jen někde).
Tak kvalita veřejných služeb vždycky nějak souvisí s umístěním země v žebříčku korupce.
Ne, že bych nějak očekával sebereflexi od Kupky nebo Svobody, ale může mi někdo vysvětlit proč jsou v SŽ stále zaměstnaní i všichni zodpovědní manažeři na úrovni ředitele odboru apod.?
Protože dostali ty krásné prémie. Kdyby je teď vyhodili, bylo by to trochu divné.
A to tu není ani zmínka o denodenních problémech RBC(radiobloková centrála) mezi Ústím n.O. a odb.Bezpráví,dle informací od strojvedoucích.Špatné načítání na HV,velké mnžství tripů.
Jojo, ten provoz bez chyb se nám začíná nějak drolit. Jestli ony se ty špatné zprávy jenom nezamlčovaly…
Bylo potřeba dostat prémie v plné výši:-).
Nějaké výpadky ETCS to je ještě dobrý. Vemte plán EU na zavedení digitálního spřáhla povinně v nákladní dopravě do 5 let.
Kolik by s tím bylo zábavy, finančních nákladů a srandy v provozu.
jo, to nefunguje pořádně ani na elektrických (motorových) jednotkách, a dat to na náklady, tak pohřbíte železnici úplně
Mne furt u toho sprahla neni jasne, proc to mermomoci musi byt digitalni.
Proc se prostě nevezme automaticke sprahlo bud americke ci ruske (ktere bude vyhodnoceno jako vhodnejsi do podminek napric zememi EU) a je.
Obe sprahla funguji perfektne a ze pri rozpojovani musi vlak obejit posunovac a jednoduchym pohybem pakou sprahlo uvolnit,je drobnost. Stale je to vyrazne jednodussi nez hak a sroubovka, zaroven vyrazne spolehlivejsi nez DAC.
Nezní moc dobře zavádět spřáhlo Janney, které bylo patentované r. 1873 a mít okolo tohe kecy jak je to COOL, digitální a zelená budoucnost a tak.
Jsou zkušenosti s identickými problémy také v jiných státech EU?
Nebo se ETCS v ČR v něčem liší od jiných zemí?
Já se domníval, že SŽ buduje již vyzkoušený a zavedený systém…
To by platilo v případě ETCS L1, které několik desetiletí funguje ve Švýcarsku prakticky na všech tratích (jen asi na dvou bylo nedávno instalováno L2)
ne, Level 2 je davmo v evrope na tisicich km trati
Ovšem bez dlouhodobých zkušeností.
V Německu na L2 už nějakou dobu jezdí cca 4 roky a problémy nejsou.
Jenže tyto německé zkušenosti by se daly převzít až teď, ne před čtyřmi roky, kdy se ETCS ve velkém budovalo a ještě o něco dříve projektovalo.
Nebyly s GSM-R problémy minulý týden? To pro ETCS neplánovali náhradní způsob spojení? Robustnost signálu je základní předpoklad pro bezproblémové fungování jakéhokoli elektronického systému, který potřebuje pro svoji činnost datový přenos.
Odborník, to se pozná.
Tak nám povězte, pane Smutný pohlede, co vy o tom víte. Případně můžete nadhodit i trochu technických aspektů, ať uznáme, že máte přehled a znalosti. Zejména mě od vás zajímá poučení ohledně duplicity kritických systémů.
A že se vůbec ptám – při výpadku GSM-R jde vlak do rychlobrzdy, nemůže se na provoz stovkou podle návěstidel přejít normálním brzděním?
A nákladní vlaky to taky zastaví?
ETCS vam v pripade ztraty spojeni spadne do modu TR a ten zapricini rychlocinne brzdeni. Nakladni vlaky taky.
Když fíra umí, tak opravdu nemusí vlak zastavit až do nuly. Jde to, kvůli častému obutí jednotek.
Odborník, to se pozná
Jj.Nemyslím teď tratě bez návěstidel, ale pokud na tratích s návěstidly by byl přechod na jízdu max 100 podle návěstidel kontrolovaný a bez rychlobrzdy… Hrozilo by něco, byl by to nějaký problém?
Na to se u ETCS naráží opakovaně. Bůhvíproč bylo totiž navržené tak, že povolení k jízdě do nějakého úseku může být vlaku nejenom uděleno, ale také kdykoli odvoláno. Takže při výpadku spojení, místo aby vlak v klidu a běžným způsobem dojel do nejzazšího místa, kam mu bylo před výpadkem povolení k jízdě uděleno, musí předpokládat tu nejhorší teoreticky možnou variantu, a to je, že mu bylo vteřinu po výpadku odebráno veškeré povolení k jízdě, tudíž rychlobrzda a stoják v polích. Pokud to chápu špatně, tak mě prosím znalejší poopravte.
Tam není 3-min rozpad?
Tam je akorát technický timeout pár sekund.
Co dělá traťová zabezpečovačka když výpravčího baví shazovat cesty a stavět kolizní, to etcs neřeší (samozřejmě tam bude pár minut rozpad).
Tak ten ETCS, kdy se jezdí 100km/h neberu zas takovou tragédii (problém opět u GSM-R od dodavatele) . Horší je to, že Leoš na trati umřel v 17:30, evaluace lidí až ve 22 hodin? (Šílené) a blokoval trať až někdy do 23? hodin. To umře jednotka a blokuje hlavní koridor tak dlouho? To není moc ok. A když se to rozjede tak skokan u Peček od 22:30 do 2:30? Šílené časy.
To jsou standardy kvality SŽ, není čemu se divit…
A o které situaci píšeš?
Tak proč by ho měly tahat třeba ČD. Ať si to užijí. Vítejte v liberalizaci.
Tak ovšem nemá zase tolik společného s postupy evakuace (a už vůbec ne evaluace :)) osob. Teď ještě, jestli se naplnily záchody a nebylo si více hodin kam odskočit, možná nešlo ani větrat, protože pokrok, raději si ani nepředstavuji tu kvalitu. 🙂
Do první stanice odtáhnout aby po tom projely i vlaky ČD.
Samozřejmě i když by to byla nějaká úplná prdel, není ČD nic do těch cestujících.
Ještě někdo pochybuje o slabinách GSMR / ETCS?
Jinde to funguje.
Jestli ono to nebude trochu něčím jiným…
Podle Huawei je při použití dual switching GSM-R network roční nedostupnost 0.26 minuty.
Pro nezalohované sítě je to 26 minut ročně.
Pro vysílače doporučují instalaci zálohovaných vysílačů.
Píšou, že síť s jedním vysílačem se používat nemá kvůli poruchovosti 1-2%.
Dostupnost uvažují 99.99995%.
https://railknowledgebank.com/Presto/content/GetDoc.axd?ctID=MTk4MTRjNDUtNWQ0My00OTBmLTllYWUtZWFjM2U2OTE0ZDY3&rID=NTE3&pID=Nzkx&attchmnt=VHJ1ZQ==&uSesDM=False&rIdx=MTEwNg==&rCFU=
Zajímavý článek, ale psaný v roce 2007.
Dnes už do zálohování GSM-R u nás nikdo nepůjde. Čeká se na FRMCS.
Každopádně nápad na snesení návěstidel na koridorových tratích, při nezálohovaném radiovém přenosu, považuji za velmi odvážný (kulantně řečeno).
Něco staršího tam nemáte?
Na technologii GSM-R z devadesátých let to je až moc nový článek;-)
Je skvělé, že Česko zase utratilo ( utrácí a ještě utrácet bude) těžké peníze za něco, co funguje naprosto perfektně 😁😁.. Zejména pak poslední dva týdny..🤦
Zatím jen dva dny. 😉 Pokud nepočítám množství kratších výpadků. To jsou halt ty státní priority, no – hi-tech vlaky ku chlubení se a běžná auta pro dopravu – jak to tak vypadá…
Už zase proboha?
Čekám marně, kdy Havlíček nebo Babiš , nebo koaliční partner vyzvou Kupku k demisi po předchozím odvolání manekýna Svobody? Proti digitalizaci stavebního řízení je tohle větší prů..r – vlakem jezdí víc lidí a tady jde o bezpečnost. (PS: nejsem volič Pirátů, jejich svícení vládě bylo strašné)
No co je větší malér nelze nestranně hodnotit. Zastavený nebo citelně brzděný inženýring staveb by byl malér výrazně větší, kdyby se stát nevzpamatoval a nepřešel zpět na původní postupy.
Kvůli tomu, že byl skokan u Peček? Nebo kvůli tomu, že Leoš blokoval koridor 5 hodin? Nebo kvůli tomu, že dodavatel GSM-R sítě měl výpadek? Pohádky jinde.
Že by kvůli neřešení různých příčin, jež vedou k tomuto výsledku? Zejména poslední dvě lze řešit i přímo.
Kvůli tomu, že pět hodin není možné odtáhnout zdechlinu z trati. Kvůli tomu, jak byla objednaná GSM-R, jak řešila Spržel výpadky před ETCS.
Co to mělo Leo za poruchu, že souprava nešla připřáhnout k dalšímu Leo, jedoucí za ní? Tuhle situaci jsem už před léty zažil jako cestující, když jely dvě spřažené soupravy dohromady.
Vlakem jezdí zhruba 15 % lidí a nejsou považovány vládou ani opozicí za prioritu, na rozdíl od potřeby plnit krajinu dalšími a dalšími stavbami, aby hromada peněz rostla až ke Slunci. (Mimochodem, změnu IT ve státních službách podle mě brzdil primárně někdo úplně jiný než ten, kdo se o ni marně snažil.)
Já to říkám furt, že rádiová komunikace není příliš spolehlivá, že to, co se používá v civilním sektoru, nelze použít na profesionální úrovni – na doplňkový informace to použitelný je, ale na zabezpečení je to kravina, ještě když to spravuje cizí soukromá společnost, to je obrovský bezpečnostní riziko – ale když ne, tak ne – výsledky vidíme, a bude hůř
Ale to je jejich vlastní síť, to není veřejná síť. GSM-R je na profesionální úrovni zcela, ale má své limity.
dodavatel a provozovatel je Kontron
On ani ten drát nevypadá spolehlivě. 🙂
Dneska jim to vyslo 🙂
https://konferencezeleznice.cz/o-konferenci/
Snad nejeli domu vlakem.
Snad jeli 🙂
Někde z Prahy z jednoho nějakého CDP sálu se to určitě fajn řídí. V pár lidech.
Aktuálně to vypadá, že úsek Pardubice-Kostěnice je neprůjezdný po obou kolejích. Poslední projel před půl hodinou 1019 a od té doby se z obou stran stojí.
A nově u Velimi skokan.
22:59 odjezd 285 z Pardubek
Ano, ale nějaký problém na trati byl, protože se vlaky opět rozjely po víc jak hodině, předchozí 1019 odjížděl z Pardubic ve 21.50. Ze druhého směru mezitím nejelo nic, třeba takový 860 už stojí v Kostěnicích 130 minut.
Jsme v České Třebové. Vlak IC 547. Měli jsme před vámi poruchu vlaku. Ten zabezpečovač, mu rozhasil systémy, co jsem slyšel. Strojvedoucí, přibližně po půl hodině závadu odstranil.
Probíhala evakuace po 5 hodinách z vlaku Leo 1260
To je tam jako fakt celou dobu nechali v soupravě? To zní hodně strašidelně
A ještě to vypadá, že podle stránek jim napsali ať si jedoou jiným dopravcem:-)
Hlavně nejen bez elektřiny, ale i bez záchodu.
tak nouzové otevírání funguje i bez elektřiny 🙂
Ta dráha klesá stále více ke dnu.
Možná přesněji „je klesána“, byť to zní neforemně (a ano, dalo by se to opsat elegantněji).
Nejspíše v poli nesmí otevřít dveře. Třeba jen proto, že je to vysoko. Snad jim alespoň fungoval záchod a měli dost vody… Šílené.
To je šílený čas.
Probíhala evakuace cestujích z vlaku 411 a 1260 LEO.
SŽ nemá čas opravovat koridory. Přednost má výmalba podchodů, svařování modrého zábradlí, stavba obslužné komunikace pro kamiony ve Studénce a Zlíně či ETCS na vlečce do Prachovic. A ještě natáčení videa na fb na téma příprava velikonočního beránkam
Ještě vizualizace!
a architektonické soutěže na terminály v polích, které nebudou dokud nebude tzv. český železniční průmysl na VRT připraven
Což jste mi připomněl, že v lednu měla být hotová architektonická studie na VRT terminál Brno-Vídeňská. Není už někde ?
A chceme je vůbec? Stanice mimo sídla s vynuceným přestupem…
Zapomněl jste na studie a analýzy.
Architekt neumí opravit GSM-R, která ani nepatří SŽ. Smutný to je.
Něco jiného je patří, a spravuje kdybyste si o tom třeba zjistil více tak zjistíte že celá síť GSMR patří SŽ, dodává ji Kontron a spravuje ji ČD-Telematika….
Sabotáž železnic by s tím měla rychle něco dělat. Až bude hotová 511 a souvislá D35 za Svitavy, tak u lidí, kteří potřebují mít předvídatelnou dobu dojezdu, vlaky skončily, pokud zůstanou spolehlivé jako teď.
jakoby naše dálnice byly něco skvělého..já osobně teda zůstal už několikrát v koloně (dlouhé, nemyslím pár minut), ve vlaku musím zaťukat se mi nic tak velkého nepřihodilo a rekord zpoždění jsem zažil asi 30 minut
Jenže koloně se lzw vyhnout pokud se průser nestane přímo před vámi. Navíc stojí jen jeden směr na dráze se při každém průseru zavřou obě traťové koleje a nejede nikdo.
Při každém také ne. A že nejsou na železnici lepší objízdné trasy, padá na vrub venkoncem téže správě, která toto řeší právě jen u silnic – totiž státní správě.
Asi jsou vám nakloněny hvězdy 🙂 já jestli dobře počítám za poslední 3 možná 4 jízdy Praha-Brno jednou 2,5 hodiny díky kamionu co narazil do mostu u Svitávky a včera/dnes v IC 577 nějakých 40 minut (což byla v kontextu ostatních vlaků ještě docela výhra 🙂 )
Dalnice v nasem pojeti, zvlaste D1, nejsou reseni. Ale vcerejsich 110 minut bylo dost.
Dálnice obecně nejsou řešením, jen záplatou, prodávanou nám ovšem jako řešení.
To by musela mít dálnice v ČR 4 pruhy v každém směru. 🙂
Pozor – to ovšem předpokládá, že všechny pruhy budou levé. Jinak je to zbytečné, řidiči budou využívat jen jeden pruh.
Nutnost úpravy legislativy, nic jiného.
A kam dojedou? Na Černý Most? Na exit Úvaly?
SŽ s tím těžko něco udělá, když je státní prioritou právě stavba těch dálnic namísto zlepšování železnic.
Jo? Lepší je systém, kde musím kroutit kolečkem, než systém kde můžu spát, číst, pít kafe nebo jít na záchod? Jste očividně dost mimo.
Už se těším na zítřejší vystoupení ministra. Člověk se pobaví. Třeba vysvětlí i tu gynekoložku od nich z obce.
gynekoložku? to je nějaká nová epizoda? 🙂
Dejte si Líbeznice a gynekoložka do vyhledávače. 🙁
Líbezná genitální lékařka? 🙂
Pokud využívám v ČR vlak, tak z 95% tento koridor. Posledních půl roku je spolehlivost naprosto tragická. Každej tejden skokan, trolej nebo magneti jako předevčírem. A to jsem si po dokončení rekontrukce u Peček a té další vesnice ca před rokem a půl říkal, že odteď to bude konečně v pohodě a půjde to používat. Díky tomu teď 90% cest jezdím autem, i když mě fakt nebaví kroutit volantem.
Ještě proti vám na stejný koleji můžou pustit jiny vlak a doufat, že se bude dívat na světla a ne do mobilu
Jo, na ten regiojet v Pardubicích jsem zapomněl. Vlaky mám rád, ale ty balkánský, pokud jedu na výlet a je mi celkem jedno, kdy dojedu do cíle. Za prací bych rád dojel včas, protože to poslední, po čem v noci toužím, je sedět někde ve vlaku v polích.
Tak to radši pojedu tím nestabilním vlakem i za cenu pozdního příjezdu než abych s ním kroutil. Ale teď se to teda sešlo fakt solidně, to je pravda
Vedle tohoto koridoru je i D1 na vysočině plynulá a neucpaná komunikace …
Tak to asi jezdíš po jiné dálnici, než všichni ostatní v ČR.
Už dokončete tu modernizaci trati přes Vysočinu, aby mohly vlaky jezdit stejnou dobu jak přes Třebovou.
To by museli udělat novou trať Praha, Poříčany, Světlá. Bez ní to fungovat moc nebude. 70 kou do Světlé nikdo jezdit nebude,
Ono se melo zacit usekem Caslav-Havlickuv Brod v uplne nove stope. Zbytek neni tak spatny a pocka.
Jenže to by pak neměli tu vysněnou VRT v libovolné trase, hlavně co nejdříve. 🙂
to stejně nebudou. Místo rozhrabávání trasy přes Vysočinu měli dělat VRTku Praha – Brno, kdyby chtěli a směli…
Podekujme Sebrance železnic, za všechny cestujici
Kam posílat obětní dary, že jsem dojel už a vlastně ve finále jenom (protože před Prahou je velká vata) s 23minutovým zpožděním. To náhlé a prudké zabrzdění railjetu (78) téměř z maximálky na nulu není úplně příjemný zážitek. Pak čučení v polích. A to jsem se radoval, jak před tím jsme elegantně předjeli (objeli) zdechlého Lea a za ním uvízlý rychlík. Na „kapacitní“ dvojkolejce hlavního koridoru 🙂
Sosnovi
S Leo jsem už několikrát (prý) nouzové brzdění zažil a bylo překvapivě plynulé, byť velmi účinné. Rozhodně mě to neshodilo ze sedačky. Každopádně člověk při něm i tak podvědomě očekává nějaký problém.
„V takovém případě dochází k přepnutí… “ snad na záložní BTS, ne??? Pokud už to je tedy postavené tak blbě, že se sousední BTS nepřekrývají. Nechcete mi říct, že výpadek jedné BTS znamená „díru“ a reálně shodí systém? Že ne?
Překrývají se nakrásně můžou, ale počet kanálů (a tedy současně přihlášených vlaků) je i v plném počtu docela omezený a zrovna kolem Pardubic a naštosování více vlaků se může snadno narazit na strop.
To je to omezené nějakými počty kanálů? Panenko Marie Podsrpenská, vidíš?
Je to stará analogová technologie. Něco jako kdysi vytáčené připojení.
Asi to tak vypadá
Lehce se sousední překrývají, ale jen mírně. Ono to je vlastně záměrně, protože může dojít k souběhu více tratí a připojení ke špatné RBC (jiné trati) působí neplechu. Myslím, že přesně tohle se dělo u Bohuňovic kam se připojovaly vlaky z koridoru.
Zamerne to bude proto ze se nekdo snazi usporit a jeste to tim sikovne zduvodnuje 😉 Ale ano, spravne naplanovat GSM(-R) sit neni jednoduche. Zejmena kdyz se pouziji „seznamy povolenych sousedu“ tak je strasne jednoduche vytvori „past na mobilky“, kde se to proste musi rozpadnout prestoze jsi u silneho vysilace. A nemyslim, ze oblast RBC v tomto pripade hraje nejakou vyznamnejsi roli pri planovani pokryti v polich….
Zřejmě úspora za BTS a tak se nepřekrývají dokonale. Pamatujete, jak často vypadával signál mobilu před čtvrt stoletím, také to nebylo hustě osázeno BTSkama. Chce to prostě zahustit, to zas bude peněz.
A proto jsem říkal, aby to stavěl mobilní operátor na mobilních BTS s virtualizací sítě.
Zatímco běžná BTS dnes umi z jedné antény vysílat klidně na 16 různých kmitočtech jen změnou softwaru, a to i pro tři různé sítě s řízením kvality, pochybuju, že síť SŽ bude tak dobře postavená.
Protože prostě na vlastním stožáru nejde sdílet investice ostatních uživatelů mobilní sítě.. je to drahé.
Tady by pomohly technologie LTE-TDD/4G/5G, tedy novější FRMCS. Tam nebude problém tu síť řídit líp, protože mobilní vysílače se od té doby vyvinuly.
Jenže zatímco jinde už řeší přechod na FRMCS aspoň koncepčně, SŽ padá i to staré 2G.
Jo a bajecne rizeni provozu. Do tohoto pekla poslali i rj285, co mohl jet pres Brod.
Akceschopnost železnice je čím dál víc
Horší
O odklon žádá dopravce, což se nestalo.
Uprimne, mne je jedno, kdo zada, pustit je tam nemeli. Dopravce taky nevi presne, co se stalo a jak to vypada casove, takze alibismus?
Halt se lépe řídí vlaky stojící, než ty mimořádné, tak proč si přidělávat starosti a rizika. Druhá věc je, zda je stále potřeba seznání, a zda jej dotyční strojvedoucí mají.
Prodlouženo do 23:00, zabezpečovačka i vlak. To asi bude hodně unavený vlak, když ho ani nejde dostat pryč.
Leosova salina ma jen automaticke sprahlo. Vozi s sebou redukci? Jinak nechapu, co jim, vyjma neschopnosti renfe, brani sehnat v Trebove ci Pradubicich nejakou masinu, co to stahne do stanice…
Prý na té kolejí nejede elektřina. Uvízlou jednotku jel vysvobodit protisměrný vlak, ale uvízli tam kvůli tomu oba.
Tak to je pak pechacek. A ze nevyjela cecule vychodoceske drahy, co ma pravidel e ustajeni v Pardubicich?
Nemá ETCS, z toho by zkáze železnic praskla žilka 😀
dyť teď se podle něj stejně nejezdí, tak na trať může i vozidlo bez ETCS 🙂
Samozřejmě, že s sebou vozí redukci (náhradní kozy), musí. Právě pro odvoz chcíplotiny z trati.
Časy kdy v každé větší stanici bývala posunovací záloha,nebo postával manipulák jsou dávno pryč. V rozdělené železnici není nic navíc, každý šetří a hraje na svém písku. Sehnat stroj není operativně nic snadného, t.j. provozuschopný , se strojvedoucím… ideálně stejného dopravce. Vše se vzájemně účtuje a nadšení odvěsit stroj ze svého vlaku a někam jet zachraňovat nemá nikdo…
Vždy je kdo. Jenže to se musí platit, což je problém. Proto se čekalo na další soupravu LE.
Tak v té chvíli má přijít na přetřes parkovné.
Tak kdyby se cekalo na masinu leo, tak se ceka fakt dlouho
PS: minimalne v Trebove lokomotivy „navic“ maji jako CD, tak CD Cargo. Pokud nekfo nezvladne odtahnout svoji chlicplotinu co je schopna pohybu (nikoliv vlastni silou) 5 hodin, ma dostat flastr jak blazen
Dle Grappu se tam v této chvíli prakticky nehne kolo, a obě mimořádnosti prodlouženy do 01:00. To by mě zajímalo, co všechno se tam podařilo.
Výhybky fungujou!! A zbytek není pravda, prémie byly totiž rozdány.
Skoda, ze tyto ftipy nemuzete sirit mezi kastany rovnou ve vlaku 😁
A jak víte, že nejsem na některém vlaku stojící v km 300,242 a čekám na evakuaci pomocí IZS. 4 hodiny!
V tom pripade vam mozna brzy zamavam, protoze jsem kousek za Pardubicemi.
Já byl v R 875. Stáli jsme přesně hodinu asi kilometr od hlavního nádraží a nehli jsme se ani o metr. Pak se někdo smiloval a nechal nás krokem (asi na rozhled) dojet aspoň do stanice. A nálada mezi lidmi byla překvapivě docela v pohodě 😆
Doufam, ze tohle je dostacujici zkusenost, ktera ty stabilni genie z Dlazdene a nabrezi donuti zmenit nazor na kaceni navestidel. Protoze by se jinak nejezdilo asi realne vubec.
Jezdilo by se asi tak, jako když ukradli kabel – mezistaničně.
Kolik tak toho mezistanicne projede?
Mezistanicne bez navestidel? To se dela jak? Vyprava vypravkou a povinne zastavit v kazde stanici? To bude bajecna propustnost trati.
Jak výprava výpravkou?
Ve stanicích budou STOP značky s doplňkovou svítilnou, na kterou se mimo jiné bude dát odjíždět i v tyto případy. Navíc o kácení se mluvilo ve spojitosti s návěstidly na trati, ne ve stanicích. Navíc Třebová i Masaryčka se budou budovat jako ETCS s benefity, to nikdo nezměnil.
Proto na vjezdu v ČT staví návěstidla momentálně.
Brání něco etcs s benefity a ponechat klasická návěstidla? Jízda Vinohradským tunelem byl les (opakovacích) výstrah dávno před ETCS, co jiného se stane když se rozkouskuje oddíl a nedodrží vzdálenosti. 😀 rychlost se dá vždycky navěstit menší. A pokud je autorizace do bodu, kde není klacek, může svítit červená na posledním klacku před tím.
Jo a jeste mate na koridoru obsazene stanice?
K čemu potřebujete obsadit stanice? Pokud nedojde k poruše na CDP, tak celá trať i na dále může být řízená z CDP.
K čemu potřebujete obsadit stanice, pokud není závada na CDP, tak celá trať i na dále muže být řízená z CDP.
Teď ještě návěstidla stojí a stejně se nejezdí. Takže co jejich nepokácení vyřeší?
Teď jen vlaky nabírají zpoždění. Pak možná ani nepojedou.
Nezastaví. Je to levnější bez nich. I kdyby se 5 hodin nejezdilo. To je realita.
Kdyz budou zpozdeni viz vcerejsek pravidelne, draha skonci
Však úplně nejlevnější je nejezdit. Možná ani nemít koleje. Tedy z hlediska kolejové dopravy, nikoli dopravy celkově a jí vyvolaných nákladů.
rj 375 aktualne 90 minut. At zije Kapsch s AZD, spolu s obvyklym komplicem – Dobrou spravou.
Jak dlouho ten novy zabezpecovac fungoval bez problemu? (Ano, vim, GSM-R zlobi…ale tohle fakt neni normal..)
Pak se můžou snažit o zvýšení počtu cestujících.az dostaví d35 tak můžou vlakovou osobní dopravu zabalit na koridoru z Prahy do Ostravy a pan Svoboda si může vlakem jezdit sám
Jo, jo, a vrcholny vykon dnes predvadi i vlakos, ktery jen hlasi rozhlasem narustajici zpozdeni s oduvodnenim dopravni duvody.
A co má hlásit chytráku?
Treba vysvetlit, ze je zavada na trati, uvazly vlak a nefunkcni zabezpeceni. Ono to kupodivu kastany zajima, proc jedou +110 a taky tim vyvini zamestnavatele – ze za tohle ceske drahy fakt nemuzou.
Ale pasazer je idiot, kteremu nepatri informace, ze?
Na Slovensku je to ešte lepšie, všetko je „z prevádzkových dôvodov“ a vybavené. Za to skryjeme snáď úplne všetko…
V tom stejnou zkušenost, průměrný vlakoš se zamkne ve svem kupe a kaštani starejte se.
Informovanost SŽ nezvládá opakovaně. V dnešní digitální době je přeci jednoduché podrobně popsat, co se kde děje a proč. Lidé by si to vyhledali, kdyby měli kde. Mohli by si pak cestování případně přeplánovat.
Co vlastně může vlakvedoucí dělat?
Otevřít dveře nesmí (ani když je ve městě a chce vystoupit jeden místňák co proleze hlukovou stěnu a je v cíli cesty) – to můžou jen hasiči SŽ, aby se prokázala jejich důležitost.
Ptát se kdo na co přestupuje – no když zpoždění určitě přesahuje všechny možné čekačky, těžko něco pozdrží, spíš provokativní formalita. Možná by narazil na babičku, které ujel flamendr a nezvládne si objednat taxika.
Nabízet pití – a má nějaké flašky a nemá minibaristu?
Řešit klimatizaci- a byla blbě?
Rict neco vic nez…dopravni zavada? Vysvetlit, ze se pojede jen je mensi kapacita?
A spolu s pitím rovnou i nočníky. 🙂
No v R 875, když se hodinu nehnul a stál u Svítkova asi kilometr před nádražím, pouštěli zase pořád dokola zpoždění z důvodu výpadku elektrické energie.
Tak tohle je rozhodne lepsi nez dopravni zavada, jakkoliv taky na prd
A kdo se o to má snažit? Nadto mnohem důležitější bude vždy podíl na celku než absolutní počet. A zde se stát snaží už déle o přesný opak. Pan Svoboda bude jezdit autem i nadále, na to to nemá sebemenší vliv. Jen se naplňuje zvolená politika…
Štěstím však zůstává,že k této politováníhodné situaci dochází jednou,maximálně dvakrát za…….(viz Dr. Chocholoušek-Jáchyme,hoď ho do stroje!)
V utery jsem jel do Prahy neplanovane pres Vysocinu, ve ctvrtek z Prahy s +110.
Neco je shnile ve state danskem… (hamlet)
Aneb s timto track recordem a predrazenymi zakazkami nam takx muze uhynout zeleznice komplet.
A bude někomu z těch, kteří to takto vedou (a těm, kteří je opakovaně volí), chybět?
(Myslím tedy vědomě chybět, jinak v důsledku nejspíše ano.)
GSM-R zlobí protože ho někdo postavil dlouho před ETCS, tedy přesněji ETCS se udělalo příliš dlouho po GSM-R. Protože Kapsch to uměl a a AŽD ne, tak se muselo čekat. Výsledky vidíme. Nejezchleb se Sosnou to stejně vydrží.
Už nefunguje ani v úseku Přelouč – Pardubice