Boj o vlaky Plzeň – Domažlice. České dráhy se nepřihlásily, stěžují si na podmínky. Vyhrát může Arriva
Motorová jednotka RegioShark v zastávce Domažlice město. Foto: České dráhy

Podle Českých drah nejde zajistit vhodná vozidla včas.
Arriva si vezme ojeté soupravy z Německa a má to vyřešené. Otázkou je, zda takové řešení zvýší bezpečnost provozu a komfort pro cestující v Plzeňském kraji.
Ono to nakonec stejně vychází tak, že každý kraj má svého preferovaného dopravce, co do většiny výkonů. Arriva Plzeňský (ten má téměř komplet pod palcem) a Liberecký, RegioJet Ústecký, ČD Královéhradecký a Pardubický. Za tím bych ale neviděl žádnou levotu. Myslím že by bylo pro všechny plýtvání mít všechny dopravce roztroušené rovnoměrně po celé ČR, tenhle ostrovní model je přecijen o něco úspornější co do režie a provozních nákladů. Nepotřebujete mít v každé stanici 3 různé přepážky různých dopravců, nepotřebujete mít v každém regionu dílny. Pro cestujícího jedná jízdenka nezávisle na tom jaký je to dopravce. Pro ČD by to… Číst vice »
Nebo České dráhy restrukturalizovat kompletně na společnosti: – Východočeské Dráhy (viz výše), provoz osobní závazkové dopravy KHK, PardK, překategorizace vlaků: L (line train) místo Os (4 čísla) a Sp (3 čísla), krátké zastávkové vlaky v rámci kraje IR (inter regional) místo Sp, R, objednávka i mezi kraji, dohodnou-li se. Typicky zrychlené vlaky mezi HK a Pardubicemi, Kolín – Trutnov přes Ostroměř, Hradec Kr. – Broumov. – ČD Regio, obdobný model kdekoliv jinde – ČD zůstává pouze provoz vnitrostátních rychlíků v objednávce MD, ty jsou nově označeny RE (regional expres) pro středně dlouhé tratě okolo 100km, typickým znakem je, že se… Číst vice »
Vidím řešení v tom ať si ty antireference dají do podmínek. Nespolehlivá firma by musela buďto dát o hodně výhodnější nabídku, nebo by se musela obrátit na ÚOHS… a tam by se konečně ukázal precedent. Zatím totiž spolehlivé/nespolehlivé dopravce chtějí dopravní podniky víceméně diskriminovat podle třeba lokality, což samozřejmě neprojde.
A jak chcete určovat, která firma je spolehlivá a která ne? Potřebujete jasná, jednoduchá a snadno měřitelná pravidla.
A pozor na diskriminaci!
Fajn, tak v oblasti soutěží jsou ČD znevýhodněné.
A pak tu máme nějakých 20-25 miliard za odprodeje majetku k SŽ, který ČD nikdy neměly dostat, ale ošetřilo se to politicky.
Takže podobně jako s tou soutěží na Ex7, i taky je to trochu selektivní slepota.
Erik85 má pravdu. U JŘBU se zveřejňuje až výsledek, že proběhlo. Ne jeho vyhlášení a průběh, jako u standardního VŘ. Navíc si Jane Sůro sám protiřečíte – napřed se dožadujete odkazů a pak je sám vložíte. Mimochodem na tom vašem odkaze je i zpráva zadavatele, ve které se píše: „Zadavatel zadával tuto Zakázku v jednacím řízení bez uveřejnění ve smyslu § 162 odst. 2 Zákona vzhledem ke skutečnosti, že se v případě dané Zakázky jednalo o výhodnou koupi, kdy bylo při využití zvláště příznivé příležitosti dostupné po velmi krátkou dobu možné pořídit dodávky (motorových jednotek) za cenu podstatně nižší, než… Číst vice »
Uzavřít smlouvu nemusí, jen to pak v případě potřeby musí soutěžit znovu.
Arriva vytáhne z kopřiv další „nové“ jednotky a bude veselo.
Pokud budou nízkopodlažní, se 100 místy, s klimou a ETCS, moc zlý to být nemůže.
Se ještě budou divit co Arriva predvede
To co jinde…
jako třeba na lince P1?
A co je ČD do toho? Zákazník něco chce a Arriva je mu to schopná – narozdíl od ČD – dodat. Pokud ne, tak doufám, že jí PK (s péčí řádného hospodáře) sedře z kůže. Proč musíme kolem všeho dělat takový tanečky a zaměstnávat bambilion ouřadů?
No, Arriva ani po letech není schopna zajistit to, co měla a má provozovat na lince R14a či na regionálce v LBC kraji. Takže s tou schopností sehnat příslušná vozidla… tak jasně bych to teda neviděl. 🙂
Proto píšu, že když Arriva nedodá, má jet PK sedřít z kůže.
Jak neplní? Stát souhlasil na R14 s motoráky 845. Jezdí tam snad něco jiného?
Co měla a má Arriva provozovat na lince R14? A jak se liší skutečnost od zadání?
Ještě, že třeba ČD v Olomouckém kraji všechno plní, a tak jsou spolehlivý dopravce 🙂
Pokud to nabídne jedinný dodavatel, je to výběrko šité na míru. (Doufám že se kromě Arrivy účastní i někdo další schopný dodat)
Není to vždycky pravda, může být prostě skutečně jediný dodavatel, kterému by se to vyplatilo (konkrétní článek to řešil v souvislosti s lékařskými zařízeními). Jen se to ze „zadavatel musí VŘ zrušit“ přesunulo na „… může zrušit bez udání důvodu“ – aspoň jak jsem to pochopil – za poslední roky.
Arriva neco treba slibi, pak to nesplni, vyrobi se oduvodneni epidemii svrabu nekde v nejake ZOSce, kraj odpusti penale a je vymalovano.
CD jako statni firma tohle udelat nemuze. Tak se vzteka.
Zda uspeje, neumim posoudit.
Zda mohli neco udelat jinak, nevim. Ale kdyby nakoupili vozidla do zasoby, tak vidim, jak je tu upalujete
Mluvíte o Českých drahách a GTW pro Olomoucký kraj, ze? Pokud ne, tak si běžte trousit svá anonymní ulhaná moudra jinam. Diky
Vážně srovnáváte neschopnost opravce s neschopností dopravce? Dle smlouvy už ve Zlínském kraji nemají 845 dávno co dělat a stejně je tam potkávám a o Libereckém kraji a Desirech? Reportáž v TV vydala za vše…
Jak „slíbí“? Sem myslel, že existuje něco jako smlouva. Si tam může PK dát sankci 50 mega měsíčně za nedodržení a je to.
To by si to pak musel ale odvézt sám, by se mu nikdo nepřihlásil…
Může, ale mají politici dostatečnou odvahu to tam napsat?
A mají politici odvahu to pak vymáhat?
Viz KŽC v Praze.
Pokud se pamatuji, jezdili tam jednotky 844, přezdívané žralok. To je takový problém tyto jednotky osadit ETCS a eventuálně si půjčit nebo koupit jednotky na trhu.
Snaha prosadit nákup nových jednotek řady 847, když tam proběhne za deset let elektrifikace a dieselové jednotky budou k ničemu může chtít jen člověk mdlého rozumu, pokud teda nepředpokládá, že elektrifikace bude až třicet let.
Jak se dozvěděl níže, stávající 844 z této tratě už ČD zasmluvnily na jiné výkony v Plzeňském kraji. A teď jsou překvapené z toho, i na trať 180 chce kraj nadále DMU.
Smazáno pro lhaní
To je stejně zpráva pro fans, pokud kraj nepožaduje nový vozidla, cena lišky bude naprosoto mimo realitu oproti všem dalším, co by se přihlásily. Takže by ta Arriva stejně vyhrála, jen od 12/2027 a vyčůranci z nábřeží by jen automaticky dostaly další rok ve formě zlatýho dodatku podle sebe, aby tam něco jezdilo.
Připomínky/ stížnost ČD jsou pochopitelné, a byly by i věrohodné, za podmínky, že by ČD stejným způsobem rozporovaly nerovnost i v případě překlenovacího kontraktu na Ex7 a R17 (Balíček Jih, 2025 – 31), kde „Podmínky nebyly nastavené tak, aby se vůbec mohli přihlásit alternativní dopravci,“ řekl mluvčí Leo Express Emil Sedlařík.
https://zdopravy.cz/o-jihoceske-expresy-a-rychliky-maji-zajem-ceske-drahy-dalsi-dopravci-nabidky-nepodali-215140/
Takto to bohužel vypadá, že pokud ČD nerovnost podmínek vyhovuje, hrají mrtvého brouka, pokud ovšem ne, tak reagují podrážděně, což zrovna moc seriózně nevypadá.
Seriózní to asi není, ale je to racionální a dělají to všichni 🙂
Máte pravdu, bohužel.
Dovolím si říct, že se nám ty „dodavatelsko-odběratelské vztahy“ za posledních 35 let zas až tak moc nezkultivovaly. 🙂
proč by ČD měly rozporovat něco, co jim hraje do karet? Neměly by to rozporovat naopak ostatní dopravci? Nebo tady to snad rozporuje Arriva (které to tady hraje do karet)?
Potom ale mají právo si stěžovat ti „alternativní“ dopravci. Proč by to měly dělat ČD?
Milé ČD, časy kdy platilo, že stačí na železnici prohlásit, že něco nejde, aby to opravdu nešlo, skončily nejpozději v roce 2011. Soukromý sektor to naštěstí vidí jinak…
Ne, jen to má na háku. Viz provoz linky S49 a S61 v Praze. ČD nabízeli vozidlo, které mohlo vyjet včas, pravda Zlín by musel na Ferdinandce čekat. ČD se mohli přihlásit a počítat s tím, že sankce za rok to je v pohodě a pak budou vozidla co kraj chce, ale takhle na punk ČD opravdu nefungují (jim stačí, že neplní to, co v dobré víře slíbili, ale do zjevné lži nejdou. ale třeba Arriva vezme z Liberce všechna Desira a všichni budou spokojeni.
v Liberci jsou v turnusu 3 desira..to je moc nevytrhne..realita je často nižší
33 soudných diskutujících jsem ani nečekal. Vždycky jsme byli v menšině…
co na to odboráři? budou si stěžovat? ale spíš na ČDráhy, že nepodaly nabídku a tím budou lidi bez práce…
Jakoby nemohli jít k Arrivě , to taky bude potřebovat lidi.
To by nesměli někteří „modré“ srdce a mozky, to budou radši dojíždět někteří i do Bulharska jen aby nešli k fuj soukromníkovi.
Což je pochopitelné. Jít k Arrivě určitě není nějaká výhra a ostatních dopravcích radši mluvit nebudem
Rozhoduje, co vám přijde na účet a za jakou práci. Nic víc. Z lásky opravdu lidi lístky neštípou 🙂
Vy by jste dobrovolně šel do zaměstnání kde máte menší plat a menší benefity než zůstat u současného zaměstnavatele a jen trošku dál dojížděl? Opravdu ne všichni jsou šotouši a lidi umí počítat a Arriva opravdu dobře neplatí
To jsou zase komentáře autora „na jihu to ČD nevadilo že jsou sami kdo může podat nabídku “
A proč by mělo? Myslím že je logické že to vždy vadí tomu, kdo nabídku podat nemůže a chtěl by.
Když si stěžuji na neférové podmínky soutěže, očekával bych, že si budu stěžovat i na soutěž, která mě neférově zvýhodňuje. Co je na tom nepochopitelného?
ČD tu taky nejsou od toho aby zajišťovali spravedlnost veřejných soutěží. Od toho tu jsou jiný orgány, a podnět ať si dává vždy ten, kdo se cítí znevýhodněn.
Někteří znevýhodnění po zkušenostech z minulosti třeba už ani nemají chuť, energii a finance podnět dávat, což naprosto chápu.
A pro takový tady existujou ČD, aby jim tu spravedlnost zajistily?
Takhle zkrátka funguje teorie her, že stěžovat si bude zpravidla jenom ten, komu to něco přinese. A soutěžní ekonomika si z této teorie bere dost, a stále tak zajišťujě nějakou férovost.
Vzhledem k aktuálnímu skóre u tohoto vašeho příspěvku k 28.3.-17:00, který je +12 : -43, to vypadá, že výraznou většinou vítězí přístup typu: „Urvi, co se dá, jedno jak.“
Bude to ještě zajímavé sledovat… Za mě je velkým adeptem GW Train. 🥕Léta to vypadá, že chce spojit sever s jihem: v Ústí sídlí, v Budějovicích jsou majitelé. Už mají propojeno Ústí – Plzeň, na jihu od Domažlic přes Klatovy až do Strakonic, odtud přes Volary do Budějovic. A právě úsek Plzeň-Domažlice tak chybí. 😀
Snad se přihlásili…
Snad ne, aby nemuseli poslouchat tady opět odborníky co všemu rozumí
Stejně mi přijde absurdní, že tam kraj nechce aspoň bateriové vlaky, případně možnost nasazení elektrických v průběhu smlouvy, když tam za cca 5 let ty dráty budou…
Bohužel situace je taková, že pokud bude celá tato trať pod dráty za 10 let, tak to bude úspěch. Ale absurdní to určitě je ve srovnání s požadavky na hybridy na sever od Prahy, kde ani za těch 10 let nic navíc pod dráty určitě nebude.
Rozdíl mezi vadným a příčetným objednatelem.
na sever od Prahy do 10 let dráty budou, trať do Boleslavi je do 10 let reálná..pokud do toho budoucí vlády nehodí vidle nebo nějaká cizí vláda, tak všejanská a bezděčínská spojka + elektrifikace a dvojkolejka Boleslav – Čachovice jsou téměř hotovou věcí
Vy naivko 🙂
Do 10 let v cakovicích tvrdí od 1990
čakovice jsou nezajímavé a neperspektivní
Pokud by elektrická vozidla byla výhodnější, možná by je tam dopravce i nasazoval z vlastní iniciativy, aby ušetřil.
Dráty až do Domažlic budou nejdříve až tak za deset let. Dříve určitě ne.
Důvod?
Mezi lety 2011 a 2020 bylo elektrizováno 28 km tratí. Průměrná rychlost elektrizace v ČR tedy byla 2,8 km železničních tratí ročně. Pokud bychom uvažovali, že cílem bude elektrizace alespoň poloviny stávající železniční sítě, tedy přibližně dalších 1 500 km oproti dnešnímu stavu, bylo by takovým tempem dosaženo cíle v polovině 26. století.
https://acri.cz/2025/02/12/je-treba-vyrazne-zrychlit-elektrizaci-trati-v-cr-resenim-je-tzv-prosta-elektrizace-a-v-mezicase-nasazeni-akutrolejovych-vozidel/
Souvislost co se elektrizovalo v letech 20111-2020 s tím co se bude elekrizovat v letech 2025-2030 je nulová. Stejně tak můžu říct že v letech 2011- 2020 se zeelwtrizovalo vše co bylo schválené a pripravovalo se.
Ovšem reálně to ukazuje situaci v oblasti elektrifikace železnice v ČR ve 21. století.
Zčásti ano ale pozor na takové „statistiky“. V letech 2011-2020 se sice elektrizovalo 28 km, ale v letech 2001-2010 mnohem víc (Opava, Summerau, Velenice, Ostrov nad Ohří, Ostrava střed, Milovice, Znojmo…) a v letech 2021-2025 ostatně už také víc (Uničovka, Hustopeče, Zastávka u Brna). Jaká předpověď z toho vychází?
Jasně, je to ošemetné. Žádnou předpověď bych z toho nedělal. Toto vlákno začalo předpokladem/domněnkou, že za 5 let je elektrifikace v Domažlicích. To zřejmě nejen mě připadá dost optimistické, nejen vzhledem k rychlosti realizace projektů SŽ. Ale možná budeme příjemně překvapeni 🙂
A kde máte jistotu, že dráty budou?
A kde jistotu že nebudou?
Nabídněte to sázkové kanceláři
To píšete někomu, kdo v roce 1996 napsal první text o tom, že již v roce 2001 pojedeme rychlým vlakem z Prahy do Liberce a byl to jasný slib ministerstva. Až se bude chtít SŽ k termínům výstavby smluvně zavázat (pár objednatelů to už u ní zkoušelo), tak třeba i nějaká jistota bude.
Jak by se mohlo SŽ k něčemu zavázat, když to není schopná ovlivnit. Nebo co by se jako stalo kdyby to SŽ nestihla? Stát by platil krajům pokutu? To by pak kraje taky mohli od státu dostávat méně peněz na provoz.
Sranda by byla až by SŽ vymahala pokutu na správních orgánech například kraje.
Pane Zelenko, už ten trolling stačí.
Není to jedno? Ať ty sliby dopadnou jakkoliv tak diesel jezdit bude, elektrická jednotka ne. Objednat elektrickou jednotku na základě slibu je prostě příliš velké riziko.
Kolik km to je pod dráty a kolik bez nich?
Plzeň, hlavní – Plzeň, jižní pod dráty, zbytek bez…
Tak tam je kraj arivy. Takže mě to nepřekvapuje.
ČD tam taky uspěly s nějakými výkony.
A z jiných tratí zase, zaplaťbůh, zmizely 😀
Ano, v řádných soutěžích (ne „rozstřelech“) uspěly ČD na lince P2 Beroun – Klatovy a dále v souboru Český Les. A nově tam také uspěl GWTR v Pošumaví, tak bych tomu neříkal kraj Arrivy. Balíček Ex6+R16 je ministerský.
Ex6 a R16 ještě není uzavřeno, tak bych nepředbíhal.
Ne to tím, že Sharky musí ČD přesunout na jiné tratě v kraji a na pořízení ojetých z Německa vypsat soutěž?
Arriva vlaky bude mít řadu 848 schválenu s ETCS v ČR a z Německa si jen přiveze a upraví další kusy?
do prosince 2026 to ani Arriva nestihne vše pořídit a dovybavit, ale nemá problém s tím se přihlasit, to že na začátku nejezdí tím, co bylo slibováno si už vyzkoušela a ani to moc nebolelo..nakonec často nejezdí tím co má doteď a nikoho to moc netrápí
Což ani ČD a další dopravci a taky to nikoho netrápí.
Co nebozí cestující?
ČD nepodalo nabídku..v tom je trochu rozdíl
A proč si je tedy z Německa nepřivezou také ČD? Arriva už v Německu žádnou matku nemá, DB ji prodali, tak mají ČD a Ariiva stejné postavení.
Není podstatné, kdy byla notifikace, protože z té se dopravce dozví akorát to, co se bude soutěžit, kdo poptává a na jak dlouho. Samotné detaily, včetně jízdních řádů, požadovaných vozidel, sankcí atp. jsou až v zadávací dokumentaci. Pokud tato byla známá tři nebo čtyři měsíce předem, tak to moc košer postup ze strany kraje nebyl. A těžko bude dopravce shánět vozidla, když neví jaká a kolik.
Tak kdyby se těžko sháněla vozidla, tak by se do soutěže přeci nepřihlásil vůbec nikdo ne? Dle tohoto článku se ale přihlásila minimálně Arriva.
Co nechápete na tom, že Arriva nemusí na nic vypisovat výběrové řízení?
A co jako? Na rozdíl od ČD pravděpodobně konala dříve než 14 dní po vyhlášení soutěže. #modrýpláč
Nechápete…
jo? opravdu? Máte nějaký důkaz? Nemáte že? 🙂 #trapnýhater
…a máte vy nějaký důkaz, že to napadáte?
Ale to je právě o tom, že Arriva nemusí soutěžit podle zákona o veřejných zakázkách a jakmile zná zadávací dokumentaci, rovnou nakupuje, když je co.
Arriva si vhodná vozidla nakoupila již loni, bez znalosti podmínek soutěže. Není to příliš raketová věda odhadnout, co kraj bude chtít, zas tolik vhodných vozidel na trhu není. Ostatně, ČD si nakoupily Regiofoxy také dopředu bez toho, že by pro ně měly RegioFoxy. Je to jen o schopnosti či neschopnosti managementu. Pro jistotu připomínám, že Plzeňský kraj spadal obchodně do kompetencí supermanažera Martina Hurajčíka z ANO 2011, který u toho zvládal starostovat Mariánské Lázně. Tady vidíte výsledky jeho práce, stejně tak naprosté neschopnosti současného představenstva ho dávno vyrazit.
zajímavé, takže Arriva si jen tak loni nakoupí vozidla do zásoby které až záhadně přesně zapadají do toho co chce Plzeňský kraj na linku P3 a kraj prazvláštně vypíše soutěž ve velmi šibeničním termínu mezi zadáním a vyjetím kdy je prakticky nemožné aby státní dráhy se mohly do soutěže zapojit….tady něco smrdí a víc a víc…
Ano, smrdí tu skutečnost, že ČD s obrovským cash flow nemají 5-10 volně použitelných motoráků na podobné štěky.
Mě to divné nepřijde. Pokud tam samozřejmě netoužíte po nějakých Trilobitech.
Proč by si je nemohla nakoupit do zásoby? Je to globální firma a vozidla, která si pořídila, bez problémů udá na jiné výkony v rámci ČR i v Evropě.
šibeniční termín? nejsou poptávána nová vozidla, za rok a půl se to dá bez problémů zvládnout, což ostatně ukázaly ČD na jiných výkonech, například U8 v Ústeckém kraji (a ani je nebudu plísnit za to zpoždění, tam v tom byly v podstatě nevinně) https://zdopravy.cz/konec-regionov-na-severu-s-petimesicnim-zpozdeni-vyrazila-v-usteckem-kraji-desira-ceskych-drah-207604/
Ty vaše kecy o smradu nějak nevidím v diskuzích pod texty o přímém zadání Českým drahám v řadě krajů, nákupu BEMU bez soutěže atd.
Smazáno pro lhaní uživatele
Evidentně to ČD nebyly? Závidím vám vaši jistotu na základě jedné spekulace, že to ČD nebyly.
Nějak moc to nesleduji. Jaké ojeté DMU mají CD k dispozici, které by stačilo upravit podle požadavků kraje a mají je volné (tedy ne pod smlouvou)?
Nevím co Arriva v loňském roce pořídila za vozidla, ale co když byla motivem té koupě všeobecně známá náchylnost části jejich vozového parku k zahoření a dopravce chtěl mít pro takové případy záložní vozidla?
Je to jednoduché. „Nikdy neříkej, že něco nejde, protože se vždy někdo najde kdo to udělá“
Arriva koukám vyhrává jednu soutěž za druhou. 😍
Jo, opravdu ukázkový soukromník
“ Dopravce začal hledat vozidla pro tyto výkony až po více než dvou týdnech od vypsání soutěže kraje formou předběžných tržních konzultací. Kraj s ročním předstihem nabídkové řízení řádně notifikoval.”
Achjo. Víte co znamená notifikace? Tam je informace jen o tom, že kraj chce něco soutěžit. Nejsou tam žádné specifikace toho jaké soupravy, jaká kapacita a jaké vybavení. Proč tedy to bulvární rýpnutí?! Přijde mi naprosto přirozené že nějaký čas se vedení tak velké společnosti seznamuje se zadávací dokumentaci a zvažuje různé varianty.
To rýpnutí tam je, protože autor zřejmě těm procesům moc nerozumí… Přesně tak, notifikace neznamená vůbec nic, a často (nebo téměř vždy) v ní nejsou žádné podrobnější údaje o počtu vozidel, jízdním řádu, kvalitativních parametrech a podobně. Navíc notifikace neznamená, že se soutěž nakonec vyhlásí, nebo kdy se vyhlásí.
Každého šotouše napadne, že když kraj notifikuje VŘ na osobáky na trati Plzeň Domažlice, nebude poptávat ani EMU, ani brejlovce, ale nejspíš nějaké soudobé DMU. Které budou mnoho let zajíždět do uzlu Plzeň, takže asi na to budou muset být vybaveny. Tohle se dá „zvažovat a rozmýšlet“ dávno dopředu.
ČD ale nejsou šotouši ale velká firma která má zodpovědnost a připravuje nabídky dle zadávací dokumentace. Jsou různé druhy DMU různých kapacit a různých vybavení. Evidentně tomu vůbec nerozumíte. Opravdu to nemůže fungovat tak že si jen tak dráhy koupí 20 Desir který budou někde u plotu čekat až se budou hodit do nějakého nabídkového řízení…
Nikdo neříká, že měly před rokem koupit Desira. Ani cokoliv jiného. Ale mohli předběžnou konzultací a smlouvami poptat různá vozidla na trhu. Pripadne, pokud chtely kupovat Foxy, tak na to smlouvu mají, pokud si dobře vzpomínám, tak i opci. A detaily mohly doladit později. Jaký podmínky kraj má, je celkem čitelný už nějakou dobu i z ostatních soutěží. ČD jako velká firma jistě ví i o problémech ETCS, kdy bude v Plzni, respektive na domažlické zprovozněno. Pravda, vidle do toho hází Správa železnic, která termíny může různě posouvat… Jenom jednu věc jim upřít nelze, že zatímco soukromník může ihned jednat,… Číst vice »
Tak jinak. Jak můžete vypsat tržní konzultace na něco o čem nemaže informace. Nevíte jakou to má mít kapacitu, jaké vybavení, počet dveří apod. A spoléhat se na to ze to muže být podobné něčemu co se řešilo dříve? Ted si vemte situaci že drahý o te soutěži ví. Sezenou si Desira s kapacitou 100 míst a az po opravedovém vypsání nabídkového řízení de dozvíte ze zadávací dokumentace že jednotka musí mít 110 míst k sezení. Tam těch 10 sedadel dáte na strop či na WC?
Tak víte co , většina lidí o veřejných zakázkách neví vůbec nic, za to jsou chytrý já rádio.
Ale pro si jen tak pro zábavu nevypsat zakázku, na něco co bude někde jezdit do někdy.
A ti nejchytřejší si založí anonymní profil a píšou nejchytřeji přímo z IP adresy generálního ředitelství ČD, že Motýlku.
V pracovní době?
To znamená, že nemají do čeho píchnout a je jich tam zbytečně moc.
Ale to davá diskuzi úplně jiný směr .Motýl Emanuel je obhájce ČD.
Taky neříkám, že to měly rok předem kupovat a upravovat. Poukazuji na to, že v tomhle směru se mohly rozhlížet a poptávat dříve. Podobně jako v případě opce, když je objednáno x ks vozidel s opcí na další kusy, kterou následně mohou/nemusí využít.
Však ČD mají opci na 847. Ale výrobce opravdu nemá možnost dodat vozidla ze dne na den. Taky má i jiné zakázky.
ČD to mohly řešit s PESOU dříve než 14 dní po vyhlášení soutěže, možnost tu byla, nechtělo se.
PESA má nějaké ojeté vlaky? S novou by stejně proti ojeté neměli šanci.
A přesto podle jejich vyjádření chtěli nabízet nové jednotky.
Problém je, že ani s tou ojetinou to do zahájení nestihnete, protože musíte vysoutěžit dodavatele ETCS a dalších úprav, které kraj požadoval.
Jako že byste zadal do výroby nové vlaky v den vyhlášení soutěže, aniž byste měl jistotu, že v té soutěži uspějete? Zajímavá logika…
Na kolika veřejných zakázkách jste se podílel jako zadavatel? Vypadá to na 0.
Hmm, a takové ComforJety nakoupily ČD na základě čeho? Pouze svého rozhodnutí…
Na základě tzv Velké smlouvy s MD a na základě požadavku DB.
..na základě svého rozhodnutí, že chtějí komerčně jezdit pro DB a do Rakouska.
Lze očekávat, že se investice za 12,5 miliardy Kč vyplatí.
V této optice je ovšem zarážející, že je problém mít několik motoráků, které nejsou vázané na konkrétní trať a navíc nemusejí být ani nové, které by mohl nabídnout do uvedené soutěže. Tiskové zprávy ČD o tom, že podmínky soutěže na pár motoráků pro Plzeň – Domažlice „není možné objektivně naplnit“, mohou pro největšího národního dopravce vyznět kontraproduktivně.
Velká firma, která má zodpovědnost, nepřipravuje nabídky až ve chvíli, kdy objednatel zadávací dokumentaci zveřejní. Velká firma, má analytiky, kteří umějí uhodnout, co se bude chtít dřív, než to objednatel vůbec zpracuje a úředně vyvěsí.
Velká firma je pod dohledem akcionářů, kteří toto dokáží pochopit. A taky má možnost koupit něco méně výhodného s tím, že v budoucnu získá strategickou výhodu. To firma vlastněná státem nemůže.
Určitě. A nejlépe podle toho má odhadnout jaký bude jízdní řád a tím pádem počty vozidel a jejich vybavení… A vypsat zakázku, kde nevím co mám požadovat a kolik toho má být… Bože můj
No vidíte, já třeba vůbec nechápu proč poptavaji ojeté diesly do roku 2036, podle mě je to zcestné. Elektrizace do Nýřan už se soutěží takže začne letos maximálně příští rok, takže v první letech am bude jezdit autobus a pak diesl pod dráty. Apokud se kraj bojí že elektrizace,že elektrizace za Nýřany se ještě protáhne tak mohli objedná BEMU. Takže tato soutěž je zrovna úplně nepochopitelná.
tak třeba pro někoho je naprosto pochopitelná.. myslím tím, pro toho kdo z ní bude mít profit
Nejde jen o trať do Nýřan, ale až do Domažlic. V následujících letech se tam bude kutat, bude se jezdit všelijak, takže naopak ojeté diesely jsou pro tuhle situaci ideál – až bude elektrifikace hotová, budou akorát zralé do šrotu a pak přijdou EMU.
Za vás ideál za mně nesmysl.
Šotouše to možná napadne, ale na takovou vysoce sofistikovanou prognostiku mají ČD v těch haluznách na Nábřeží asi málo lidí.
Holt kazdy CD rad nema. 🙂 Pamatuju si, jak psal kdysi, ze kdyz muze si vybrat mezi soukromnikem a CD, radeji pojede s prvni moznosti. 🙂
Ja osobne zase se vyhybam Regiojetu – pracoval jsem tam kdysi a to, jak se chivalo vedeni i majitel k zamestnancum, sotva zapomenu…
Mě v tom článku vadí i bulvární rýpnutí do soutěže na rychlíky Praha – ČB (a spol.). Proč by měly Dráhy podávat námitku, když to je vypsaný tak, že se jim to hodí? Naopak. Proč žádnou námitku nepodali ostatní dopravci?
procházel jsem zadávací dokumentaci která je volně přístupná a nic diskriminačního jsem tam opravdu nenašel. Klasická zadávací dokomentace jako pro R23 a R8. Takže jen klasické nenávistné rýpnutí….
Protože když volám po férové soutěži, tak chci férovou soutěž pro všechny. Jednoduché.
U linky Pha – ČB ta férová soutěž byla, když nikdo námitky nepodal, zde ČD, narozdíl od jiných dopravců, tu férovost nevidí. A tak podaly námitku. Je to správně a o tom článek je. O ničem jiném by být neměl. Jednoduché.
Spíš bylo všem jasné, že za aktuálního stavu infra z toho ani po případných námitkách nemůže vypadnout zadání, které by bylo pro ně zajímavé.
Vím naprosto přesně. Je opravdu tak těžké začít shánět rámcový typ vozidla pro tyto výkony nebo ČD čekaly, že budou poptávat elektrické vlaky nebo klasické soupravy?
Je vysoutežená řada 847 která plně odpovídá co zákazník chce. Co chcete víc? Proč otázka nezní tak že proč kraj shání dopravce v tak šibeničním termínu? Proč se výběrové řízení už nevypsalo třeba loni na jaře či v létě? Chápu že plivat jedovaté sliny na ČD je snadné, ale mě by zajímalo proč kraj tak otálel a čekal.
Neodpovídá především cenově tomu, co zákazník chce. Vy stále žijete v představě, že všichni objednatelé chtějí nové vlaky, ale na to prostě nejsou peníze. Vzhledem k rozsahu výkonů a požadovaných parametrech soutěže naprosto v pořádku. Vaše řeči o jedovatých slinách si, milý anonymní hrdino, strčte do své anonymní hlavičky. Jestli se pod tyhle urážky stydíte podepsat, nemáte zde co dělat.
Stejnou otázku by bylo možné si položit i u té soutěže na Balíček Jih, kde to ČD tak náramně vyhovovalo.
Možná by nebylo od věci se zahájením provozuna Ex7, R17 dle té překlenovací smlouvy už vyhlásit i standardní soutěž na další období s dostatečným časem pro obstarání požadovaných vozidel.
Spíše čekali, že se nepřihlásí nikdo a bude se muset prodlužovat stávající smlouva.
Možná k tomu měly dráhy přistoupit stejně, jako začínala jejich konkurence: Podat nabídku a v případě výtězství v soutěži začít jezdit s tím, co je po ruce, nechat si vyměřit pokutu a po dodání nových jednotek je nasadit.
Záleží jaké jsou sankce. Pokud by za takový výkon nedostaly zaplaceno nic, a k tomu brutto systém jízdného, tak to se nedá.
Předpokládám, že takto k tomu přistoupila i Arriva. Úplně stejně Jakov jihomoravském kraji, tam museli i zkrátit linku jen do Rohatce. A vidíte nikomu to nevadí, zaplatí nějakou smeknout sankci a mají smlouvu na x let. Správně by jim mela být vypovězená ihned smlouvu.
Nechci hájit Arrivu ale toto je problém kraje. Moc dobře věděl od začátku že k 12/2024 nebudou mít ty motoráky ETCS a stejně smlouvu podepsal. Tedy vše výše Vámi uvedené jde plně na vrub Jihomoravského kraje.
Tak vína kraje je samozřejmě větší, ale pokud dopravce chce nasadit na trať vlak, který tam nemůže jezdit tak bez viny taky není
Tak ještě jednou a polopaticky: JMK proces výběru dopravce natolik protahoval, že nakonec už ŽÁDNÝ dopravce (tzn. ani Váš chlebodárce z ČD) nebyl schopen od 12/2024 nabídnout vozidla s ETCS.
A mimochodem, neměla by podle Vás být stejným způsobem ihned vypovězena smlouva s ČD v Pardubickém kraji, kde nastala naprosto totožná situace u vlaků Česká Třebová – Moravská Třebová? Kde byly vlaky zkráceny do Třebovic, protože ČD nemají dostatek vozidel s ETCS? Nebo na tento případ máte jiný metr?
Nerozumím tomu, proč se ČD nemůžou přihlásit se stávajícími sharky – protože jich mají málo na požadovaný rozsah výkonů? Nebo?
Kraj chce ojetá vozidla a podle toho se odvíjí cena…? Nové jednotky by byly o dost draží, než ojeté GTW.
Jasně. Však jsem se ptal na stávající 844, ne na nové 847.
Protože jsou upsané na zbytek Plzeňska místo 842.
Určitě Sharky místo 842? A kam přesně? Vidím tam přicházet nové Foxy – do Plas, Mirošova i na linku Bezdružice – Radnice.
Mají jich málo, vnepokrijinani aktuální spoje ve špičce.
jelikož toto:
„Od prosince 2026 bude na spoje, kde ještě budou v provozu starší motorové vozy, nasazeno sedm jednotek RegioShark (řada 844, starší verze RegioFoxů), které cestující znají z tratě Plzeň – Domažlice. Tato vozidla mají před nasazením na nové tratě projít rekonstrukcí interiéru.“
https://zdopravy.cz/hotovo-plzensky-kraj-uzavrel-desetiletou-smlouvu-s-ceskymi-drahami-cestujicim-slibuje-regiofoxy-a-regionovy-149161/
Mozna to ETCS v jednotkach, jak pan Sura uvadi?
Ale nejsem odbornik, muzu se plest. 🙂
Je zajímavé že tady se ptáte proč se nemůžou přihlásit se Sharky a pár řádků výše byste vypisoval soutěže bez ohledu na to co objednatel vlastně bude chtít. Třeba si čd taky mysleli že jim budou stačit.
Jak jsem se dozvěděl od PepíkazDepa, jsou stávající 844 zasmluvněny jinam. Já to nevěděl, ČD doufám ano.
Nejak mi to ze strany kraje smrdi… Osobne bych byl radeji, kdyby tam CD zustaly dal. Ale jestli tu smlouvu nedokazou splnit, chapu to.
Holt soukromník nemusí dělat žádné tržní konzultace a výběrová řízení, ale prostě obvolá pár kontaktů a poptá se.
Je to tak. Aby to bylo opravdu fér, tak by podle mého názoru všichni, kdo jezdí v objednávce státu (= za veřejné peníze) měli postupovat podle zákona o veřejných zakázkách.
právní úprava veřejných zakázek řeší to, jak se utrácejí veřejné peníze.
Veřejné peníze utrácí kraj, kupuje si za ně službu.
Dále už ty peníz enejsou veřejné. Stejně jako nejsou veřejné peníze, za které si kraj koupí papíry do tiskárny, nebo platy krajských zaměstnanců.
Je to tak složité?
Ano, ČD jsou jako státem vlastněný subjekt znevýhodněny. Ale stát nemá co podnikat. Privatizujte ČD a každá nevýhoda odpadne.
Naopak ČD jako akciová společnost s představenstva neměli mít tuto povinnost, od toho je tam právě to představenstvo.
Až stát prodá 51 % jejich akcií, tak proč ne.
8
Jenže objednavatel udělá soutěž, ve které si objednává službu s nějakými parametry. V soutěži se vybere nejlepší nabídka a objednavatele už nezajímá, jestli ten, kdo mu službu poskytuje, nakoupí za 10, nebo za 100. Nemá proč. Jenze ČD patří státu. Pokud by se takové veřejné zakázky nedělaly, hrozilo by, že si na tom někdo namastí kapsu. Respektive by mohlo být vedení popotahováno, že není transparentní a sjednává si něco za nesmyslný částky a jen u vybraných dodavatelů.
A nebo naopak neměli.
Veřejnou zakázkou je již soutěž kraje/státu. A nákup vozidel přes další veřejnou zakázku je vlastně duplicita. Je logické, že kdyby došlo k nevýhodnému, netransparentnímu a předraženému nákupu vozidel, nebylo by reálné v rakové státní soutěži uspět.
Přesně tak, vždyť cena vozidla se do vysoutěžené ceny za dopravní obslužnost normálně počítá při podání nabídek.
to je to co tvrdím celou dobu, že Čd postupně zaniknou, protože v sytému otevřených soutěží nemohou konkurovat..musí vypsat výběrko na vozidla, pak výběrkou na bohemizaci/modernizaci a pak výběrko na dosazení ETCS.. to co konkurence zvládne za jeden den, tak u ČD je to na měsíce a pak ještě vyhraje něco jako Zvolen..
RegioJet rozhodně nezvládl rekonstrukci řady 162 na 362 spolu s dosazením ETCS ihned. Mám za to, že od záměru k zahájení realizace uběhlo pět let.
To byla jen a pouze otázka ceny. RegioJet hledal tak dlouho až našel, že nic jiného než zvednutí ceny mu nepomůže.