Automobily Elektromobilita

Škoda přišla s unikátním hybridem, kombinuje benzín, plyn a elektřinu

Studie Škoda Vision X. Nový městský crossover má vyjet příští rok. Foto: Škoda Auto
Studie Škoda Vision X. Nový městský crossover má vyjet příští rok. Foto: Škoda Auto

Automobilka Škoda Auto představí na autosalónu v Ženevě unikátní koncept hybridního vozidla. Zatímco dosud hybridy kombinují pohon na benzín a elektřinu, Škoda do konceptu vozidla Vision X přidala ještě stlačený zemní plyn.

Má jít o cestu, jak snížit emise CO2. Díky kombinaci spalovací motor na stlačený zemní plyn, respektive benzín a elektromotor, má mít emise 89 g CO2/km.

Škoda do konceptu umístila motor 1,5 TSI G-TEC, čtyřválec přeplňovaný turbodmychadlem, vyvinutý speciálně pro spalování stlačeného zemního plynu, respektive benzinu. Při provozu na CNG motor podává maximální výkon 96 kW (130 k) a maximální točivý moment 250 Nm. Nádrže na CNG se nacházejí pod zadním sedadlem a za zadní nápravou. Spalovací motor roztáčí kola přední nápravy, kola zadní nápravy pohání elektromotor. Ten se spíná jen v případě potřeby – když je potřeba aktivovat větší sílu při rozjezdu nebo zlepšit trakci . Kapacita kompaktních akumulátorů pro elektromotor postačí k tomu, aby studie s čistě elektrickým pohonem ujela až dva kilometry.

Schéma hybridního pohonu konceptu Škoda Vision X. Foto: Škoda Auto
Schéma hybridního pohonu konceptu Škoda Vision X. Foto: Škoda Auto

S hybridní studií Škoda Vision X dáváme nahlédnout do budoucího vývoje naší modelové palety. Vozy s pohonem na CNG jsou čisté a cenově výhodné. A hybridní pohon představuje pro naše zákazníky vstup do bezemisní mobility,“ řekl Christian Strube, člen představenstva společnosti Škoda Auto.

Jde také o první vůz Škoda s pohonem všech čtyř kol, který nemá kardanovu hřídel. Pohonnou jednotku na CNG podporují dva elektromotory. Spalovací motor spojený s řemenem poháněným startovacím generátorem (RSG) a druhý elektromotor na zadní nápravě společně zajišťují funkci pohonu všech kol. Energii čerpá elektromotor ze 48voltového ion-lithiového bateriového palubního systému. Díky rekuperaci se ionlithiové baterie za jízdy dobíjejí: při brzdění a tzv. plachtění proměňuje vůz kinetickou energii na energie elektrickou, kterou ukládá do akumulátorů a později využívá k jízdě. Maximální točivý moment elektromotoru 70 Nm je k dispozici hned od rozjezdu. Díky tomu je zrychlování výraznější. Mezi výhody použitých akumulátorů patří nízká hmotnost, vyšší kapacita a dostupná cena.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora