Infrastruktura Rozhovory Silnice

Šéfka Ave Kladno: Sednout do auta s radlicí chce nadprůměrné schopnosti i odvahu

Jednatelka Ave Kladno Šárka Salavec Bukovská na základně Fialka u Unhoště. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Jednatelka Ave Kladno Šárka Salavec Bukovská na základně Fialka u Unhoště. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

O rizikových místech, rychlosti výjezdů, množství potřebné soli nebo potížích sypačů s ostatními řidiči hovoří jednatelka společnosti Ave Kladno Šárka Salavec Bukovská. „Řídit kamion je takové obyčejné až nudné, ale zachraňovat republiku od sněhu, to nedělá každý,“ říká manažerka, která v zimě ponese odpovědnost mimo jiné za úseky dálnic D6 a D7.

Bude se letos říkat, že silničáři zase zaspali?

Myslím, že určitě ne.

Co tedy budete mít na starost?

Pokud jde o tuto konkrétní zakázku, tak máme na starost komunikace první třídy a přilehlé dálnice. Ve sdružení je nás pro oblast Středočeského kraje od Prahy na západ celkem pět firem, AVE Kladno je vedoucím sdružení. Přísluší nám asi 40 procent kilometrového objemu silnic. Z dálnic máme na starosti D6 a D7 a potom silnice první třídy.

Museli jste se na to nějak speciálně připravovat?

Máme výhodu v tom, že těžíme z dlouhodobých zkušeností. Na základě smlouvy s krajem odsud udržujeme i silnice druhé a třetí třídy a v minulosti jsme už dělali i údržbu silnic první třídy, jen zadavatel byl vždy jjiný. Ale znovu jsme si pečlivě prostudovali podmínky toho výběrového řízení a smlouvu.

A příprava po stránce investic, nákupu techniky, nabírání lidí? Co je všechno třeba udělat?

Víceméně jsme už veškeré kapacity měli připraveny. Nějakou techniku jsme obnovili, znovu jsme zkontrolovali, jestli má technika všechno, co žádá smlouva. Ta nám ukládá širokou škálu podmínek, jaké má být vybavení aut, dispečinku, IT, a tak dále. Toto jsme znovu prověřili a něco doplnili, posilovali jsme například internetovou síť, aby byla jistota, že dispečink zůstane 24 hodin neustále online.

Kolik máte aut a jak dlouho trvá jejich proměna v sypače a odhrnovače?

Přestavba trvá tak do půl hodiny. Tady na západní straně kraje obsluhujeme sedmi auty, sdružení má dohromady 19 sypačů.

To se nezdá jako úplně velký počet?

Střídají se nám dvě směny prokřížené ještě s dalšími činnostmi, které se tu dělají. Je to celý komplex služeb, proto si myslím, že jsme efektivnější než krajské SÚS. Na jedno auto připadá okruh zhruba 20 až 25 kilometrů v jednom směru jízdy, což je dost.

Kolik si takový řidič u vás vydělá? A bere v zimě víc než v létě?

To je dost citlivá informace, na kterou bych nerada odpovídala, ale když se ptáte, jestli si vydělá v zimě více než v létě, tak ano. Řidičům i dispečerům jsou propláceny pohotovosti, protože fungujeme v nepřetržitém režimu.

Potýkáte se s nedostatkem řidičů?

Ano, je problém sehnat řidiče. Ten problém je ale celorepublikový, všude je nedostatek zejména kvalitních řidičů. Sednout do auta s třímetrovou radlicí, které je plně naložené solí, chce nadprůměrné schopnosti i odvahu. S radlicí se mění těžiště vozu, s čímž musí řidič počítat. Měli by s tím počítat i řidiči osobních aut a nedělat například myšky před auta údržby. Náš řidič přes radlici nemůže vidět třeba brzdová světla před sebou, pokud se to auto zařadí těsně před něj. Je proto třeba ohleduplnost.

Jaké lákadlo nabízíte řidičům, aby k vám šli dělat?

Vždycky říkám, že řídit kamion je takové obyčejné až nudné, ale zachraňovat republiku od sněhu, to nedělá každý.

Vyplývají vám z té smlouvy s ŘSD nějaké normy?

Vyplývají ze smlouvy a hlavně vyplývají ze zákona o pozemních komunikacích a příslušné vyhlášky. Doba od zjištění vzniku závady ve sjízdnosti dálnice nebo silnice do doby výjezdu prvních mechanismů ke zmírnění této závady nesmí být v zimním období delší než 30 minut. Sjízdnost by měla být zajištěna do dvou hodin na dálnicích. Pokud je trvalý spad sněhu, zásahy se opakují.

Středočeský kraj nemá horstvo, přesto, máte vytipovaná nějaká krizová místa?

Jsou tady. Určitě je to v oblasti kolem Nového Strašecí, jsou vytipované i některé konkrétní obce.

Mohou za to Křivoklátské lesy?

Zrovna Křivoklátské lesy vytvářejí jakousi izolační klimatizační zónu, takže to tam není tak složité. Nicméně kolem Strašecí je plno ploch a námrazových kotlin, kolem kterých vzniká náhodný jev ledovky. To jsou úseky, kdy celou republiku projedete bez problémů a tady na pár kilometrech si najednou zabruslíte. Máme ta místa zmapovaná, bedlivě je hlídáme a včas sypeme.

Máte zásoby soli na celou zimu?

Ano, obvykle jsme zásoobeni více, než je třeba. Sklady zavezeme po střechu a většinou nám vždy zůstane přebytek do další sezony. Minulou zimu jsme ale trochu dokupovali.

Je velký rozdíl mezi zimní a letní cenou soli?

Samozřejmě, v létě je sůl levnější. Rozdíly jsou nemalé, řádově jde asi o 25 procent. I proto máme nástavby kalibrovány a systém přesně sleduje, jak se solí a kolik. Jde i o to, aby nedocházelo k přesolení, tím pak vznikají na silnicích bílá místa, je to nešetrné k přírodě a stojí to moc peněz.

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • „Rozdíly jsou nemalé, řádově jde asi o 25 procent na tunu.“

    Člověk by si myslel, že když je rozdíl ceny udán v procentech, že je celkem jedno, jestli je to na tunu, nebo třeba na kilogram… Ale nejsem manažer, tak tomu asi tak dobře nerozumím.

    • Máte pravdu, tunu jsme vymazali. Vzniklo to chybou v editaci, když tam původně bylo i absolutní číslo, což ale paní jednatelka dodatečně označila za obchodní tajemství.