Nadcházející zima prověří nový model údržby silnic. Vyjedou sypače vítězů soutěží

Základna silničářů firmy Ave Kladno, Fialka u Unhoště. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářZákladna silničářů firmy Ave Kladno, Fialka u Unhoště. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Svatý Martin o tomto víkendu přinesl první vločky i mráz a varoval silničáře, že jejich plné pracovní nasazení je za

Svatý Martin o tomto víkendu přinesl první vločky i mráz a varoval silničáře, že jejich plné pracovní nasazení je za dveřmi. Nastávající zima přitom bude první, která prověří nový systém údržby, do které se ve větší míře zapojí i soukromníci. Ředitelství silnic a dálnic loni poprvé vypsalo sérii čtrnácti tendrů, jejichž vítězové nyní dostanou možnost předvést své schopnosti. Smlouvy mají na osm let.

„Znovu jsme zkontrolovali, jestli má technika všechno, co žádá smlouva. Ta nám ukládá širokou škálu podmínek, jaké má být vybavení aut, dispečinku, IT, a tak dále. Posilovali jsme například internetovou síť, aby byla jistota, že dispečink zůstane 24 hodin neustále online,“ uvedla jednatelka společnosti AVE Kladno Šárka Salavec Bukovská. Její společnost bude mít na starosti západní část Středočeského kraje včetně dálnic D6 a D7, když ve sdružení s dalšími čtyřmi firmami nabídla státním silničářům nejnižší cenu.

Právě honba za nižšími cenami i slibovaná vyšší efektivit byla důvodem k vypsání soutěží. Předpokládaná hodnota zakázek ve čtrnácti oblastech byla na začátku 7,64 miliardy, vítězné nabídky činily v součtu 6,83 miliardy, což představuje desetiprocentní úsporu. Jediným problémovým krajem se ukázalo být Pardubicko, kde soutěž skončila u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Nakonec tam ŘSD podle registru smluv uzavřelo bez soutěže pouze roční smlouvu s Eurovií.

Vítězové soutěží, mezi kterými jsou vedle soukromých firem i krajské Správy a údržby silnic (SÚS), se budou starat na základě smluv s ŘSD o 350 kilometrů dálnic a zhruba 5600 kilometrů silnic I. třídy. Přeberou tak úkoly, které vesměs dosud plnily díky přímým zadáním kraje. ŘSD se pak vlastními silami postará o zbylých 900 kilometrů dálnic. „Jednotlivá střediska správy a údržby jsou při průměrných srážkách schopna odklidit sníh z nejdůležitějších tahů po celé republice nejdéle do dvou hodin. Do připravených směn je zařazeno celkem 591 řidičů a 170 dispečerů,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Celkem má ŘSD k dispozici přes 180 sypačů. Nejvyšší prioritu mají dálnice, u silnic I. třídy je limit pro zprůjezdnění tři hodiny.

Rozhovor s jednatelkou společnosti Ave Kladno Šárkou Salavec Bukovskou o rizikových místech, zachraňování republiky před sněhem, přesolených silnicích nebo potížích sypačů s ostatními řidiči.

Kdo se bude starat o dálnice a silnice I. třídy v krajích

Kraj Firma Vítězná cena Předpokládaná cena
Moravskoslezský Eurovia, Ave, SOUS 940 959
Olomoucký Eurovia, Ave, SOUS 482 509
Vysočina SÚS Vysočiny 377 525
Zlínský Ave, SÚS Kroměřížska, SÚS Zlínska, SÚS Valašska, SÚS Slovácka 456 468
Královéhradecký SÚS Královéhradeckého kraje, Eurovia, Sovis 474 483
Pardubický Eurovia* 87 88
Karlovarský Ave, Eurovia 353 377
Jihočeský SÚS Jihočeského kraje 614 741
Ústecký SÚS Ústeckého kraje 600 666
Liberecký Euroovia, Silnice LK, Ave 467 474
Plzeňský SÚS Plzeňského kraje 367 456
Středočeský západ Ave, ČNES, BES, Silnice TS, Údržba silnic 451 514
Středočeský východ ČNES, Ave, KDS, ZKP, USK 391 460
Jihomoravský SÚS Jihomoravského kraje 347 430

* smlouva jen na rok
Pramen: Věstník veřejných zakázek

Tagy dálnice ŘSD silnice údržba zima
Žádné komentáře