Dopravci Železnice

Problémy Západních expresů. Länderbahn nedodala 20 lepších vagónů, ČD si musí pomoci samy

Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra
Západní expres Českých drah před odjezdem z hlavního nádraží v Praze. Foto: Jan Sůra

Více než měsíc po startu nového konceptu dálkových vlaků na trase Praha – Plzeň a dál do Mnichova, Chebu a Klatov nejezdí soupravy u těchto spojů se slibovanými lepšími vozy.  České dráhy z problémů viní německého dopravce Die Länderbahn (DLB). Kvůli tomu možná ČD přeznačí rychlíky z Prahy do Klatov z kategorie Rx zpět na R.

České dráhy na dotaz deníku Zdopravy.cz ohledně nedodržování slibovaného řazení na lince Ex6 Západní expres a R 16 Praha – Klatovy uvedly, že situaci komplikují především důvody na straně DLB. S ním provozuje spojení Praha – Mnichov. DLB je cestujícím více znám pod značkou Alex.

Do všech spojů v trase Praha – Mnichov měli nasadit dva moderní vozy, z toho jeden vůz 1. a 2. třídy. Bohužel situace je taková, že tyto plánované vozy DLB nejezdí a současně DLB nemá žádné další záložní vozy prakticky k dispozici,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. Podle něj jde o výpadek zhruba dvaceti vozů, které měl zajistit právě německý partner (DLB patří firmě Netinera, která patří do skupiny italských drah FS).

Výpadek 20 komfortních vozů podle něj nebyl dopředu avizovaný. „Situaci tak řešíme operativně dle našich možností a s DLB situaci průběžně vyhodnocujeme. Poslední informace z počátku tohoto týdne od našeho německého partnera ovšem hovoří o tom, že vozy DLB budeme muset nahrazovat ve větší míře dlouhodobě. Proto aktuálně připravujeme i další opatření,“ dodal Šťáhlavský.

ČD na spojích Praha – Mnichov musí nahradit téměř všechny vozy DLB, tedy jak kombinované vozy 1. a 2. třídy, tak vozy 2. třídy. „Na linku jsme přemístili především vozy ABpee a vozy Bmz,“ upřesnil Šťáhlavský.

Tyto vozy ale chybí jinde, protože ČD jich rozhodně nemá nadbytek. Největší odliv se týká linky R16, tedy pomalejších vlaků Praha – Plzeň – Klatovy. Místo nich jezdí starší vozy AB a B.  „Aktuální informace ze zahraničí nasvědčují, že půjde o dlouhodobější opatření, ke kterému nyní připravujeme další kroky, včetně případné změny kategorie vlaků,“ dodal Šťáhlavský.

Vlaky na lince R16 jsou nyní označované jako rychlíky vyšší kvality Rx, což je v případě nasazení vozů řady B na tyto spoje hodně odvážné. Na rameni linky Ex 6 z Prahy do Chebu je podle ČD situace lepší, došlo ale ke zdržení nasazování modernizovaných vozů Bmz z DPOV. Jezdí zde ale standardně klimatizované vozy. Další zlepšení nastalo tento týden, kdy ČD přesunuly část vozů z Jižních expresů. Na ně ČD nasadily půjčené vozy Bmz od ÖBB.

České dráhy problém s nedostatkem vozů u německého dopravce vnímají i jako dopad výběrových řízení. „Dopravce prakticky nutí omezovat potřebné zálohy na minimum, aby byli schopni ve výběrovém řízení uspět,“ tvrdí Šťáhlavský.

Německá Die Länderbahn na dotazy od čtvrtka neodpověděla. Bavorský objednatel vlaků, společnost Bayern Eisenbahngesellschaft (BEG) na konkrétní dotazy odpověděl zasláním dvou tiskových zpráv k tématu. V nich mluví o tom, že problém řeší a že už došlo ke zlepšení proti stavu na začátku nového grafikonu.

38 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Ono by se to dalo řešit docela jednoduše… Linka R10 na kterou jsou ABpee nasazovány pravidelně nikdy nenesla označení Rx, nýbrž R… Proto si myslím že by nebylo marné udělat to výměnou: Hradecké ABpee by šli do Plzně, a plzeňské AB do Hradce, a nemuseli by se přeznačovat spoje linky R16

  • Tak včera jsem mel zážitek – stal jsem na nadrazi Smichov,
    (kam jsem dojel – jen na zkousku poprvé v zivote !!! neuveritelne nepohodlnym!!!!! Inter panterem z Hlavaku -cesta trva odhadem 5 minut – musel jsem si jit hned presednout do 1. tridy – ktera je osazena sedackama pro standartni II. tridu – a 2. trida je osazena sedackama pro asi IV. tridu – des bes a hruza – nedokazu si predstavit ze by v tom někdo dobrovolne mohl jet az z Brna – Rx 19 )
    …. a prave prijel spoj z Mnihova… 4 vagony – BEZ vagonu Alex – 2 modre, jeden cerveny pro 1. třídu a jeden des bes jeste zeleny vagon – s totalne prorezlim oramovanim oken !!! – velmi se to blížilo „standardu“ budapešťského metra na lince M3 – no stakovouhle tragedii jezdi…
    co se tyce dane trati – nemci ji berou jako lokálku – takze ji nepriznavaji takovy vyznam jako ceska strana – viz internet.

  • Dobrý den .nějaké vozy ze Slováckych a zlínského expres už asi vzali protože včera jsme jeli 4 těchto souprav a v každé byl nějaký vagón na 140 někde i 2 vozy.A řeknu vám že tyto vlaky mají teď velký problém stíhat jízdní doby.jak dostanou nějakou minutu tak s těma 140 nemají šanci něco stáhnout .ještě že mají takové rezervy ve stanicích 5 Pardubice a 4 Ústí nad Orlicí .

  • ABpee347 – v té první třídě musí být radost cestovat…

    • Do Klatov budiž, ale představa, že si koupím jízdenku Praha-Mnichov do jedničky a sednu si to ABpee, je opravdu hrozná.

    • ABpee347 patří k nejhorším modernizacím, co se týče 1. třídy. To už je lepší AB …

    • Sedět v 1. třídě vozu ABpee je fakt za trest. Člověk aby si tam bral sluneční brýle, je to nepohodlný, polohovat to takřka nejde a pokud jste rozměrnější postavy tak se pro vás cesta stane utrpením, neboť rozteč mezi sedadly navrhoval asi nějaký hobbit…
      45 cm mezi sedadly je výrazně méně než v autobusech…
      Pokud se už nějak poperete s nepohodlím a světlem, tak zjistíte, že wifi žádná, pokud máte přenosný hotspot, tak vám to bude k ničemu, protože tam je jediná zástrčka na čtverku, takže si zapojíte buď jenom noťas a nebo jenom hotspot, případně sebou musíte nosit rozbočovač…
      Fakt 1. třída ve vozech ABpee je horší než třída druhá a dokonce nežli autobus!

  • Už vidím, jak by to dopadlo, kdyby ČD nasadily B do Berlína, to by byla hned pokuta.
    Jo Italové jsou Italové, vědí jak na to „:D“ (pokouším se vložit smajlíka, snad to vyjde, nevím jak na to).
    Aspoň mají historické vozy „:D“

    • Tak ještě jednou se pokouším vložit smajlíka , jen pokud to nevyjde může někdo poradit?
      „Už vidím, jak by to dopadlo, kdyby ČD nasadily B do Berlína, to by byla hned pokuta.
      Jo Italové jsou Italové, vědí jak na to “ a „:D“

    • Nebo getemoji.com, tam je třeba i prasečí hlava 🐷, kterou posílám soudruhovi Šťáhlavskému za to, že nám všem otevřel oči svým duchaplným vysvětlením v ideové linii Krtek-Štěpán-Šťáhlavský.

  • Problem číslo jedna je, ze ten spoj jede ne „VYCHOD“ – tj je jim absolutne sumak co tam nasadej a jeste se tomu smejou…
    Jak jsem psal uz minule – když jsem byl v Regensburgu na nadrazi – tak nemci naskakovali jen do vozu CD protože ten rozdil v kvalite vozu oproti tragedii jmenem Alex je opravdu zasadni..!!!

  • Bude ta italsko-německá ostuda platit nějakou sankci za nedodržení smlouvy?
    Před lety odmítli ve špičce nasadit svůj posilový vůz (porucha vozu ČD) s tím, že to není jejích problém, to musí zařídit Bayern Eisenbahngesellschaft (BEG). Výsledek: poslední vlak do Prahy o třech vagonech natřískaný po strop a lidi na peroně.

  • Ani na trati R20 Praha – Děčín není dosud splněno plánované zařazení Bmz (mělo jít o dva páry rychlíků, každý se čtyřmi Bmz).

    https://www.cd.cz/info/aktuality/-29629/
    Do několika vybraných rychlíků budou v pracovní dny zařazeny komfortnější osobní vozy 2. třídy typu Bmz s klimatizací, 6 místy v oddíle a el. zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících.

    • Tak už je to v klidu, už vychází oprava řazení a Bmz se na Děčín od února škrtají.

    • Jestli si chcete ušetřit frustraci, tak na jakékoliv garantované řazení v režii ČD raději zapomeňte…

  • Mně to celý příjde, že ČD původně počítaly se 41 vozy od ÖBB a s jejich okamžitým operativním nasazením. A teď když dodávku ÖBB pozastavily, najednou ty vagóny prostě nejsou, protože kdyby byly, tak by to dočasně vyřešilo situaci, jak u Západních expresů, tak na vnitrostátních linkách. Počkalo by se do chvíle, než by přišly reko Bmz 235 a 229, no a následně by pak i 232 mohly projít nějakou rekonstrukcí. Vůbec bych se nedivil, kdyby tohle byl původní plán ČD, kterej se zhroutil.

  • Zásadním problémem je fakt, že Němci to berou jako okrajovou linku, o kterou nemají valný zájem. Vždy do ČR posílali své nejhorší vozy.

    • Co to je „Němci“? Dopravcem v Německu nejsou DB, ale „Italové“ (DLB).

    • Jako by DB a německému objednavateli na spojích do Maďarska nějak záleželo..

  • nedivil bych se, jestli české dráhy nevezmou vozy ze zlínska. RJ už tu přestal jezdit a tak zase můžou jak před konkurencí nasadit koženky.
    Jak čtu ty články o tym západu, tak mně napadá, že čd na to prostě nemají a vyhledali prostě neschopnýho dopravce. Kdyby tam jezdil RJ ten by si to dovedl ohlídat.

    • ČD podle mě nemohly ovlivnit, kdo bude jezdit v Bavorsku a musí se spokojit s výsledkem tamní soutěže. Že to dopadlo, jak to dopadlo, je smutné. Nevím, jak by si RJ dokázal ohlídat něco, na co nemá vliv. Nejde o komerční, ale dotovanou linku, tj. rozhodující vliv má v Bavorsku „ministerstvo dopravy“ (BEG), nikoli dopravce z jiného státu.

    • No tak dobře, ale myslíte si, že někdo od čd tu BEG informoval?

    • „Kdyby tam jezdil RJ ten by si to dovedl ohlídat.“

      Když tomu věříte, tak si tomu věřte 🙂 Osobně bych řekl, že by to bylo spíš daleko horší jak v tomto případě 😉

      Ale i tak bych rád pochopil Vaše myšlenkové pochody. Jak by si to podle Vás ohlídal, když zahraniční partner vozy nemá? Udělal by na něj tytyty? Koupil by mu je? Zajel za černokněžníkem Zababou, aby mu je vyčaroval? Nebo by prostě vzal svoje vozy z jiných spojů tak jako ČD? Ovšem s tím rozdílem, že on by je neměl na těch jiných spojích čím nahradit.

    • Petr. R. – když vám chybí 20 vagónů, obvykle si to nenecháte pro sebe, ostatně proto zde čtete i tento článek. Někdy mě udivuje, co všechno by dle některých zvládl Radim líp…

    • Hlavně chytrý, ČD si v tomto případě nemohly vybírat. Jak nejlevnějšího dopravce za hranicemi? Kdo tam vyhrál soutěž? Myslíte, že kdyby na západní straně byla možnost, že by nešly ČD do smlouvy s DB? Nikdo jiný tam jezdit pod dotací nemůže, páč to nevyhrál. Tak se ptám. Je vinou ČD, že reši problém za někoho jiného? Je problémem Vaše nechuť k ČD, které se alespoň nějak snaží?

    • Že Zlínska je nevezmou, protože jízdní doby Slováckých expresů počítají se 160 km/h, což koženky neumí.
      A vybírat partnera do Mnichova si ČD nemohly, musely spolupracovat s tím dopravcem, který v dané oblasti zajišťuje dopravu – DLB.

    • Když mně chybí 20 vagonů, tak do toho nejdu. Vy jste vůbec nepochopili o co tu jde. Kdyby to jezdil jančura a chyběli by mu vagony tak asi do toho nejde- viz třeba jak si vybral mezi vídní a starým městem. ČD má manažery tak akorát na ožebračení státu.

    • Petře, ČD si partnera opravdu nevybraly – s Alexem pracují „z donucení“ na základě mezinárodní dohody BEG a Ministerstva Dopravy ČR. Alex vyhrál VÝBĚROVÉ řízení v Bavorsku na 10 let od letošního GVD, přičemž ani v Bavorsku NEDODRŽUJE to, co se dohodlo a dostává za to tvrdé pokuty.

      S tímhle partnerem se dohodly na tom, že každý zajistí polovinu soupravy (2 a 2 vozy), přičemž Alex měl zajistit právě ty kombinované jedničky, protože ČD dostatek 1. tříd nemají a vědí to moc dobře. Bohužel, partner se projevuje stylem „maňana“. Takže ČD dělají, co mohou, aby nedostávaly pokuty i ony, kvůli svému partnerovi. Neschopní manažeři jsou v Alexu, nikoli u ČD.

    • „Mně“ žádné vozy nechybí, ty chybí partnerovi, kdy nevím, jak tohle „já“dokážu zjistit a řešit lépe, než ČD, kde největším problémem je akorát nedodržení kvality na jiných spojích, kde to zase tolik nehoří a kde kvůli tomu není způsobováno zpoždění na státem objednávané lince. Takže je lepší kašlat na nové dálkové a mezinárodní linky, na draze modernizovaném koridoru, protože se vždycky může něco pokazit, Jančura je nejlepší, kterému všechno vyjde a vše prokoukne, pochopil jsem správně myšlenku?

    • Na Zlínsko jezdí stále Leo a Arriva, takže ČD tam moc šancí nemá. Protože když se zrychleným osobákům dá nálepka Rx, to ještě neznamená, že je to nějaký lepší rychlík, když staví u každé vrby, to je jen oblbování cestujících. A úplný výsměch je Ex120 Hradčany (slovy expres). ten stojí snad všude, kde je nějaká výhybka. Jediný trochu delší úsek je ten závěr, Kolín – Praha. Nezapomněli tam před to Ex dát ještě písmenko R? (čili REX – regional express)

      Jinak RJ si odjezdí vše samo, jak na Slovensko, tak i do Rakouska, má jedno jízdné, žádné lomené, čili nepotřebuje spolupráci s nějakým dalším dopravcem. Navíc RJ jezdí v dálkové dopravě jen nedotované linky (výjimkou je jen lokálka do Komárna), takže to srovnání nedává vůbec žádný smysl.

    • petr. r. – číst vaše komentáře mi, s prominutím, působí fyzickou bolest. Nejsem žádný urputný zastánce 1 správného dopravce na železnici, ale Jančura skutečně víc věcí za míň peněz nezvládne. A pokud umíte trochu německy, najděte si pár článků s heslem „Länderbahn“ 😉
      ad Alex: Ty nálepky těm vlakům dávají objednatelé, tedy kraje a MD. Podle nich taky vypadá zastavovací politika a částečně i vozový park (GWTR taky jezdí i s 810).

    • Mně velice udivuje, že za ty problémy tady všichni viní ČD, ačkoli by přece naopak všem mělo být jasné, že za ně nemohou ČD, ale výhradně MD ČR a jeho nesmyslný výmysl nazvaný „Západní expres“, o němž všichni aspoň trochu věci rozumějící věděli už od prvních návrhů aktuálního jízdního řádu, že zejména kvůli výlukám v úseku podél Berounky je předčasný a bude dělat zbytečně problémy a minimálně do otevření ejpovického tunelu stejně ani teoreticky velké zlepšení nemůže přinést: jenomže „Kušnír a jeho amt“ si prosadil svou – a do toho ještě nečekaná nespolehlivost Bavorů (či spíše vlastně Italů – a u těch se spolehlivostí počítat nelze ani náhodou) …

  • Hlavní problém je, nesmyslnost některých linek, kdy autobusy jsou na stejné trati rychlejší. Nechápu proč MD objednává mezinárodní vlaky, kde se přepřahá lokomotiva a přitom souběžně jezdí DB autobusy, protože je to pro ně efektivnější (časově, nákladově, ekologicky – dieselová lokomotiva x moderní autobus).
    U Jižních expressů odsály akorát z klasických rychlíků část lidí, takže MD platí vyšší dotace na jednotlivé spoje (nižší obsazenost), ale hlavně, že vymýšlí nesmyslné vlaky.

    • To samozřejmě není pravda. Jižní expresy získali část nových cestujících. A podle toho, co jsem viděl, rychlíky netrpí velkým nezájmem cestujících. A to na nich jezdí Béčka.

    • Haha, to jsem se zase pobavil. DB jezdí autobusy právě proto, že nevyhrála soutěž/e na ty rychlíky co jezdí do ČR. Jinak by si žádný autobusy nevymyslela. Jenomže to zase někdo nevidí, nebo nechce vidět. No a že by ty vlaky byly nevytížený se říct nedá. Podle toho co jsem tam jel loni, byly oba směry slušně vytížený. Ale kdo chce psa bít hůl si vždycky najde.

    • Jednoznačně to není pravda. Jižní expresy sice bezpochyby ubraly nějaké cestující pomalým rychlikum. Ale jsou jedinou cestou k tomu, aby zde vlak konkurovat autobusům a zejména autům. Expresní vrstva je nutná, existuje na všech páteřních tratích. Nehledě na to, že po selekci dálkových cestujících bylo možné rychlíky v úseku Benešov-Praha zaintegrovat do PID, což jednoznačně rychlikum zase nové cestující zajistí.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora