Cestovní ruch Železnice

Příprava na konkurenci nebo akce? České dráhy zlevní jízdenky do Vídně o čtvrtinu

ČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhy
ČD railjet ve stanici Wien Hbf, zdroj: České dráhy

České dráhy od zítřka výrazně zlevní jízdenky mezi Prahou a Vídní na říjen a listopad, stejně tak i další destinace po Evropě. Zlevnění přichází před nástupem RegioJetu na toto spojení.

Od čtvrtka zlevní Včasné jízdenky Evropa z Prahy do Vídně ze stávajících 505 Kč na 372 Kč, tedy o více než čtvrtinu. „Je to akce, která byla i na jaře nebo loni, není to reakce na konkurenci,“ říká mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Počet včasných jízdenek bývá omezený na každý vlak, platí pravidlo, že čím dříve se kupují, tím je větší šance na nejnižší cenu. Akce platí na cesty v říjnu a listopadu. V minulosti se ale z řady takových akcí staly trvalé ceny, jako například u spojení Praha – Košice. Naposledy takto trvale zlevnily České dráhy jízdenky mezi Prahou a Bratislavou včasné jízdenky na jaře ze 414 na 319 Kč. Za tuto cenu je nabízí dosud.

Zlevnění kritizuje RegioJet. „České dráhy snižují ceny před vstupem konkurence s tím, že využívají výhodu dotací, které na provoz jejich vlaků platí ministerstvo dopravy. Naopak RegioJet bude své vlaky na trase Praha – Brno – Vídeň provozovat bez dotací a přesto nabídne zákazníkům atraktivní ceny. Ministerstvo dopravy by právě s ohledem na zajištění rovnocenných podmínek na trhu a podnákladovým cenám ČD právě díky dotacím mělo tyto mezinárodní vlaky přestat dotovat,“ tvrdí mluvčí firmy Aleš Ondrůj. Podle něj je to důkaz, že tuto trasu nemusí ministerstvo dopravy u ČD vůbec objednávat. RegioJet zatím ceny na trase do Vídně neoznámil.

S příchodem měsíců slabších na poptávku po cestování se do systému Českých drah vrací i nízké ceny do jiných evropských měst, které byly dříve brzy vyprodané, například cesta až do Bruselu za 600 Kč nebo do Hamburku za 500 Kč.

17 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Dopravcem v Rakousku je OeBB a je otázka, za kolik si OeBB nechají prodávat u sebe kilometr, bo v kapitalistické cizině je vlak drahý jako prase (viz konec Plečnika, viz zrůdná trasa nebožtíka Jadran Expressa).

    Můžou v tom být další vlivy typu zda je to promo jízdné ve vlaku vedeném soupravou ČD, nebo nějaký barter osobokilometrů – detaily znají asi jen zasvěcení.

    Pro srovnání: retailová cena jízdného Hohenau-Wien Hbf. je 15,4 EUR a diskutovaná nabídka z Prahy je za 14,3 EUR.

  • „České dráhy využívají výhodu dotací, které na provoz jejich vlaků platí ministerstvo dopravy. Naopak RegioJet bude své vlaky na trase Praha – Brno – Vídeň provozovat bez dotací a přesto nabídne zákazníkům atraktivní ceny.“

    Docela by mne zajímala výše kompenzace za slevy vyplácená mezi Prahou a Břeclaví Regiojetu a její průměr na jeden vlkm. České dráhy totiž tuto mají již ve zmíněné „dotaci“ 🙂 Aby to nakonec totiž nebylo tak, že Jančura „bez“ dotací je pro stát několikanásobně dražší než ČD s dotacemi, jako mezi Prahou a Ostravou. OK, zvedla se nabídka spojení a služeb, to uznávám, ale dražší než původně ČD prostě je 🙂

    • Pokud studenti budou jezdit konstantně často před a po rozšíření provozu RJ, tak by dopad na rozpočet měl být neměnný – ČD musí pro Ex3 každoročně vykazovat ekonomické ukazatele a prokázat ztrátu a studentské slevy jsou jeden z parametrů, jen se pak započtou do ceny za km. Akorát na rozdíl od open accessu pak do toho zahrnují i další atributy, které si open access provozy nárokovat nemůžou.
      Na Ostravě se zrušila objednávka komplet, rostl jak počet cestujících, tak počet cest, takže proto je to číslo tak viditelní.

    • na trati PH – OV stát platil za objednanou službu cca 7 miliónů i s kompenzacemi… na „nátlak“ soukromých dopravců stát zrušil objednávku a nyní se vyplácí cca 80 miliónů i když by si stát objednal o 30 vlaků víc tak na té trati by platil stále míň za objednanou službu než platí nyní… tudíž pro stát to není výhodné a bude tomu i tak když Jančura protlačí zrušení objednané služby na trati Praha – Brno…

    • Já bych ty čísla z let 2009-2011 vážně neporovnával absolutně se stavem v roce 2017. Jestli rostl počet cestujících a osobokm na Praha – Ostrava, tak by za původního stavu na Ex1 rostla i prokazatelná ztráta za studenty. Změnily se i metodiky počítání. Počty cestujících se navíc najednou z roku na rok přelívaly mezi Ex1 a Ex2, která je stála v objednávce, dost lidí jejich pravdivost už zpochybnilo, tak jsem zvědavý, kde bude nakonec pravda…

  • Kdo by dobrovolně jezdil do Vídně Regiojetem, když tam jezdí Railjet?

    • Jako provokace nic moc. Pokud jde o modrogumní zaslepenost, potom chápu…
      Jinak za denního světla bych rovněž bral raději Railjet. Za tmy je naopak pro mě až tou nejkrajnější volbou.

    • railjet není špatný, ale docela často bývá 100% vyprodaný… kdo by tím cestoval? Třeba ti, co si chtějí sednout a nezbylo místo v railjetu… jako dnes v rj 75.

    • pro p. Petráka i když railjet bude vyprodán tak cestující se jím za stejnou cenu byť na „stojáka“ dostane třeba do Prahy… kdežto u Regiojetu když bude vyprodán se také cestující dostane do Prahy na „stojáka“ ale jízdné bude dražší!!!

    • coudy: Samozřejmě, že místenkový vlak bez povinných rezervací umožní přepravu na stojáka. Oba ale dokážeme souhlasit, že taková přeprava, zejména opakovaná, je spíš reklamou na autobusy či auta, než výhoda železnice. A jestli jsou railjety narvané dnes a má dále růst počet cestujících, tak spíš vyhraje vlak, kde budou volné sedačky než vlak, kde bude volný půlmetr čtverečný na představku. Bez překvapení…

  • Tak co čekat od dua Sůra – Petrák. Zatím tato stránka byla vcelku kvalitní novinářina. Ale bohužel nažloutlé mozky těmto dvou zatemňují mysl. To, že ČD nabízí vždy na podzim slevy na mezinárodní jízdenky je známé už několik let. Ale teď najednou je to kvůli Jančurovi. A kvůli komu to bylo loni? Nerad bych, aby se tento projekt stal žumpou a tak prosím redaktory, aby si zjišťovaly fakta a oprostili se od vlastních sympatii. Zatím se mi tyto stránky líbí, ale toto je zbytečný úlet. Doufám, že ojedinělý.

    • Jenže ono se na Jančuru aspol. reaguje několik let. Asi tolik, kdy si na ČD začli více uvědomovat, že se díky konkurenci možná budou muset i snažit. Tím myslím nejen kvůli Regiojetu. Co se týká Vídně, tak tam to byla zatím konkurence „jen“ autobusová.
      Na druhou stranu uznávám, že v článku mohlo být zmíněno, že se slevy nabízí více let, resp podzimů:).

  • Zprávy dobré, ale proč v každém článku musí být alespoň věta od Jančury, to je už trapný. Stejně jako když se dokola všichni všude ptají Kalouska, tak tady Jančury.

    Jinak jen více včasných jízdenek. A nutno také dodat, že ČD nabízí včasné jízdenky i s přestupem do jiných, než přímých destinací, což je třeba velké plus, oproti jiným.

    • V každém? Tady se ho to přímo týká, tak je logické, že se ho zeptáme také. Když píšeme o modernizovaném pendolinu, tak se ho neptáme.