Letectví

Přes Atlantik menším letadlem. Boeing 737 MAX mění letecký byznys

Letadla Boeing 737 MAX v nátěru Air Canada. Foto: Boeing
Letadla Boeing 737 MAX v nátěru Air Canada. Foto: Boeing

Air Canada je dalším dopravcem, který začne nabízet letecké spojení mezi Severní Evropou a Amerikou úzkotrupým letadlem. Od června příštího roku začne s Boeingem 737 MAX 8 létat mezi Montrealem a Dublinem a Torontem a Shannonem.

Oznámení přišlo jen tři dny poté, co Icelandair přišel s plánem létat se stejným typem letadla z Islandu do Halifaxu a Filadelfie. Už dříve spustil první dálkové lety stejným letadlem Norwegian. Islandský Wow Air létá z Islandu do Severní Ameriky s Airbusem A320.

Šéf Air Canada Benjamin Smith označil 737 MAX jako „správné letadlo pro správný trh“. Air Canada bude nabízet v letadle ekonomickou a byznys třídu, přesnou konfiguraci počtu míst ale ještě firma neoznámila.

Nástup nového letadla Boeing 737 MAX způsobuje v dálkových letech malou revoluci. Letoun má totiž téměř o tisíc kilometrů delší dolet a tím pádem už zvládne bezpečně dolétnout z východního pobřeží Severní Ameriky nejen na Island, ale i například do Irska či Britské ostrovy. Navíc je levnější na pořízení, má nižší provozní náklady než větší širokotrupá letadla. Navíc je menší, takže je snazší letadlo zaplnit. Norwegian létá v konfiguraci pro 189 cestujících.

Další dopravci se na trasu se stejným letadlem chystají, příští rok chce spojit Evropu a Severní Ameriku stejným letadlem také WestJet. Norwegian brzy spustí také se stejným letadlem let ze Stockholmu do Dubaje.

Nedá se ale zatím očekávat, že se z Evropy do Ameriky bude létat jen úzkotrupými letadly. 737 MAX má sice lepší dolet, zvládne ale zatím spojit jen okraje obou kontinentů. I proto ho na dálkové lety zavrhl například Ryanair, protože chtěl letadlo, s kterým by mohl létat i dál.

Úzkotrupá letadla létala přes Atlantik už dříve, ale výjimečně. Po ukončení provozu Concordu přišly British Airways s linkou z letiště London City do New Yorku s mezipřistáním na Shannonu. Nasazují na ni Airbus A318 ve speciální konfiguraci jen pro 32 cestujících v byznys třídě.

Malými letadly přes Atlantik pravidelně cestují i Češi. Travel Service pro české cestovky létá přes Atlantik s Boeingem 737-800 do Karibiku, většinou s mezipřistáním na Azorských ostrovech, bez mezipřistání takovou vzdálenost neulétne. Bez cestujících jsou ale boeingy 737 letět do Evropy přímo i ze západoamerického pobřeží: v roce 2007 například SkyEurope zvládlo ze Seattlu do Bratislavy  při dodávacím letu od výrobce urazit více než devět tisíc kilometrů bez mezipřistání.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Víťa
Host
Víťa

„Úzkotrupá letadla létala přes Atlantik už dříve, ale výjimečně“

To si dovolím nesouhlasit. Boeing 757 létá přes Atlantik běžně a není to zrovna wide-body

m@rtin
Host
m@rtin

Od roku 2020 by měly aerolinie Air Transat nahrazovat širokotrupá letadla A310-300 také A321LR-NEO. Vzhledem k tomu, že Air Transat létají z Montrealu do Prahy, dá se předpokládat, že tato změna bude mít vliv i na pražskou linku. Méně toalet, jedna ulička, užší sedadla…. kam ta letecká doprava spěje?