Lidé Železnice

Podepsáno: Režijky se překlápí v benefit, možná zamíří i do vlaků soukromníků

Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Posunovač. Autor: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Ministerstvo dopravy a železniční odbory dnes odpoledne završily měsíce jednání podpisem memoranda o budoucnosti režijního jízdného ve vlacích. Osud historické výhody železničářů ležel na srdci především odborářům. Dohoda má dvě základní části: jedna řeší platby majitelů za režijky, druhá jízdy v komerčních vlacích Českých drah a vlacích, které státní dopravce v budoucnu vyhraje v soutěžích.

„Dospěli jsme k řešení, které neklade dodatečné nároky na České dráhy a jejich podnikání na trhu,“ uvedl náměstek ministra Tomáš Čoček. Právě druhá část dohody je důležitá pro strategické plány ministerstva. To chce rozjet tendry na dotované vlaky; dosud je přitom shazoval Úřad pro ochranu hospodářské soutěže právě kvůli režijkám. Ty podle úřadu, ministerstva i vedení ČD znevýhodňovaly národního dopravce v soutěžích, neboť jiní dopravci povinnost vozit železničáře zdarma nemají.

Dohodnuté řešení spočívá v tom, že režijky ve zmíněných vlacích se stanou zaměstnaneckým benefitem. K základní režijce garantované státem tak Správa železniční dopravní cesty a drážní dceřiné firmy dokoupí u Českých drah jakýsi komerční kupon, který zaměstnancům umožní využívat i pendolina a další komerční vlaky plus vlaky vysoutěžené. „Pro zaměstnance se tím fakticky nic nemění, rozsah jejich výhody zůstane zachová. Změní se jen způsob, jak k tomu dospějeme,“ řekl předseda Odborového sdružení železničářů Martin Malý.

Aktivních uživatelů režijek je dnes zhruba 110 tisíc. Jde nejen o zaměstnance firem na dráze, ale i jejich rodinné příslušníky a důchodce. Důležité především je, kolik za své režijkáře zaplatí Správa železniční dopravní cesty, v ostatních případech totiž fakticky půjde o přelévání peněz v rámci skupiny České dráhy. Podle personálního ředitele SŽDC Pavla Kouckého zatím čísla nejsou upřesněna.

V kuloárech ministerstva dnes nicméně padla částka 700 korun na jednoho režijkáře. Při počtu 17 tisíc zaměstnanců SŽDC by to znamenalo náklad zhruba 12 milionů. Ne všichni zaměstnanci ale mají režijku, na druhou stranu jiní ji využívají i pro rodinné příslušníky. Komerční kupon zároveň nedostane automaticky každý, nýbrž jen ten, kdo si o něj požádá. Bude jej muset zřejmě také zdanit. „Budeme dělat průzkum, ne všichni naši zaměstnanci využívají komerční vlaky,“ uvedl Koucký. Zároveň připustil, že by SŽDC stejný příplatek mohla nabídnout i soukromým dopravcům. Ti by ale nejdříve museli uznat samotnou základní režijku.

Memorandum je uzavřeno na dva roky, podle Čočka ale udává podobu režijek i na další léta. Lze přitom předpokládat, že s postupujícími soutěžemi a nástupem vítězů tendrů na koleje, bude komerční část režijky placená zaměstnavatelem nabývat převahu nad státem garantovanou základní režijkou pro dotované vlaky. V roce 2033 by dle plánů ministerstva měli na kolejích jezdit už pouze dopravci vzešlí ze soutěží, čímž by historická režijka zanikla a zůstal by pouze benefit. A jeho osud by byl v rukou firmy. Vedení SŽDC ani Českých drah přitom své podpisy pod memorandum nepřipojily, zavázaly se ale nový model dodržovat a překlopit jej do svých interních dokumentů. Pokud jde o ceny, zaplatí za ně zaměstnanci příští dva roky každoročně o stovku více než dnes, tedy 1100 korun.

17 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Řeší se zaměstnanecké benefity, ale dráha by měla vozit hlavně „platící“ cestující. Z toho důvodu by ministerstvo dopravy mělo řešit souhrnně tarifní integraci (i se slevovými kartami a traťovými jízdenkami).
    Toto je zase řešení pro 5% cestujících!

  • Podle mě by se měli režijky zrušit a dat všem IN100. Bylo by to bez problému, jasné, zdaněné a prokazatelné. Ale budiž. Na co se však nikde neupozorňuje a OSŽ o tom samozřejmě nemluví je obrovské zneužívání režijek – pokud vím, režijky mají jasné definované, na co se mohou používat. Nicméně držitelé režijek s nimi jezdí na vedlejšáky (i pro konkurenci) atd. a to by se hlavně mělo řešit.

    Pro pana Michala: to snad nemyslíte vážně. Přečtěte si nejdříve kolektivní smlouvu a pak něco pište

  • Moc nechápu, proč mají režijku i rodinní příslušníci. Ať ji mají zaměstnanci a mají i o něco vyšší plat, ale proč i rodina? Benefity na dráze jsou trochu přehnané oproti jiným státním i nestátním podnikům. A to nezávidím, sám mám slušné benefity.

    • Přehnané? Vždyť režijka je dnes u dráhy už takřka jediný benefit. Více benefitů mají i zaměstnanci různých soukromých společností, firem, bank apod.

    • U Arrivy maji zadara bus i rodinni prislusnici a je to soukroma dotovana firma…

  • A my, pravidelní cestující, pak budeme stát na chodbě a na představku….

    • Tak si kupte místenku, já si ji jako držitel Železniční průkazky kupuji běžně. A leckdy ji mám dražší než platící cestující. Vy ji můžete mít i zadarmo-stačí si koupit jízdenku na e-shopu ČD.

    • Pánové, ze zvědavosti, blíží se kritické období roku a migrace na východ, jak se dá dokoupit místenka k traťové jízdence.
      Oba případy, vím den dopředu kterým vlakem pojedu a nevím kterým vlakem pojedu (počítejme že nemám po cestě na nádraží spolehlivé datové spojení).

      Díky.

    • K.S.:Když vím, kterým vlakem pojedu, koupím si na e-shopu jízdenku a k ní si vyberu místenku, ta je zdarma.
      Když nevím, koupím si v e-shopu jízdenku a na nádraží si dokoupím za 35Kč místenku nebo si na nádraží koupím jízdenku s místenkou před odjezdem.

    • Ještě jedna možnost: Když nevím, koupím si lístek na nejdřívější vlak, který přichází v úvahu, k němu si vyberu zdarma místenku. Pokud ten vlak nestihnu tak jak jsem již uvedl, dokoupím místenku na nádraží.

    • Když mám traťovou jízdenku (psal jsem „pravidelní cestující“), tak přes eshop místenku zdarma těžko dostanu. Při koupi „jednorázové“ jízdenky si ji kupuju, ale při dojíždění mám smůlu. Tady je to ještě vyšperkováno tím, že polovina míst ve vagónu jsou Expresní rezervace, pak jsem sice ve voze jeden z prvních, ale nakonec stojím, protože mě někdo z místenkou, zpravidla ten, kdo nastoupí do vlaku poslední, vyhodí…

    • Já bych to udělal klasicky za 35 Kč, ať už kasa nebo e-shop, popřípadě, lístek máte, pokud by to bylo levnější, koupil bych kripla (ZTP) a u toho místenka je gratis… Pak už bych se při kontrole prokázal jen traťovkou…

    • Zkuste dát podnět ČD, aby se dala místenka pořídit i k traťovým jízdenkám zdarma.
      Já jsem to naposled vyřešil tak, že jsem se před příchodem vlaku podíval v aplikaci, která místa jsou ještě volná a měl jsem štěstí. Samozřejmě to není to pravé ořechové.

    • Za 35 Kč si ji u pokladny / přes eShop můžete koupit i vy. Záleží jen na vás, zda vám sezení za takovou částku stojí. Pokud cestujete dále, pak už spíše než traťová jízdenka by se vám možná vyplatila IN100 (traťová jízdenka je stejně km omezena, nejde ji tedy koupit na všechny trasy) a k té jsou místenky opět zdarma.

      Co se týká datového připojení, tak krom toho, že smartphone nemá bez datového tarifu celkem smysl, ve spoustě stanic je WiFi. ČD (resp. ČD Telematika) ji provozují jen v těch největších stanicích (Praha, Pardubice, Ostrava, možná další), jistě tam bude ale nějaká komerční (stylem 15 minut zdarma a pak zaplať, ale na nákup jízdenky to stačí). Když už tedy chcete WiFi. Já bych přes to data o platební kartě neposílal, ale záleží na vás, každý svého štěstí strůjce…

    • K.S. Od grafikonu by mělo jít i dokoupit jednu místenku/den k traťové jízdence zdarma.