Infrastruktura Stavebnictví Železnice Zprávy

Obrazem: Čtvrtý koridor přinese Praze nové zastávky i podchod z Vršovic do Nuslí

Čtvrtý koridor, vizualizace zastávky Eden. Autor. SŽDC
Čtvrtý koridor, vizualizace zastávky Eden. Autor. SŽDC

Podle původních plánů se měla letos ve Vršovicích stříhat páska, místo toho se tu ale bude teprve poklepávat základní kámen. I tak je ale ohlášené zahájení stavby koridoru z Hostivaře k jižnímu portálu Vinohradských tunelů po dlouhých letech průtahů dobrou zprávou. Přípravné práce by měly začít už v březnu, na ostro se pak začne budovat na přelomu jara a léta. Hotovo bude na podzim 2021. Zakázku získalo sdružení firem Metrostav, Swietelsky a SMP.

Novostavba téměř sedmikilometrové tratě je největším železničním projektem v Praze od zbudování Nového spojení v minulé dekádě. A jako taková přinese řadu změn. Především zanikne dvoukolejná trať přes Strašnice, která vede hustou zástavbou. Nový koridor se napřímí a povede skrze zaniklé seřaďovací nádraží Vršovice. Strašnice tak přijdou nejen o trať, ale především o vlakovou zastávku.

Náhradou za ní budou hned dvě nové na obou koncích tratě určené k likvidaci. Na jihu vznikne přestupní terminál Zahradní Město, kde se budou stýkat vlakové, tramvajové a autobusové linky. Zatímco vlaková zastávka vyroste na mostě přes Průběžnou ulici, pod mostem bude terminál MHD. Jeho vznik bude umožněn výrazným rozšířením podjezdu pod mostem, tramvaje tak budou oddělené od automobilové dopravy. Železniční nástupiště a tramvajovou refýž spojí vedle schodů i eskalátory a výtahy. Přestup na MHD nabídne o něco severněji i nová zastávka Praha Eden, která vznikne u stadionu Slavie.

Kompletní proměnou projde nádraží Vršovice. Na místo starých nevyhovujících nástupišť vzniknou dva nové ostrovní perony, v rezervě zůstane pozemek i pro případný třetí nástupní ostrov. Cestujícím zůstane zachován přístup k vlakům na první nástupiště i přímo od výpravní budovy, což se na již hotových úsecích čtvrtého koridoru ne vždy povedlo. Řada výpravních budov zůstala od prvního nástupiště odříznuta. Přístup na ostatní nástupiště a do prostoru před nádražím zajistí nový podchod, který bude protažen až za kolejiště stanice do Nuslí.

VIDEO: Prezentace koridoru Hostivař – Vršovice

Zdroj: Správa železniční dopravní cesty

V rámci stavby koridoru vznikne 11 mostů, vyrostou nové technologické budovy, naopak budou zdemolovány staré strážní domky, stavědla a trafostanice. Počítá se přitom s územní rezervou pro budoucí vysokorychlostní trať Praha – Brno.

Pokud jde o ovlivnění současného provozu stavbou, nemělo by být nijak dramatické. I proto, že vlaky jezdí objížďkou přes Strašnice. „Opatření v osobní dopravě se ale budou teprve upřesňovat po podepsání smlouvy se zhotovitelem,“ říká náměstek šéfa SŽDC pro řízení provozu Josef Hendrych. Ve Vršovicích by měla být zachována vždy minimálně jedna průjezdní kolej, případné výluky by se měly obejít bez náhradní autobusové dopravy, řešit je mohou například přestupy z osobáku na rychlík. Pokud je to možné, tak už dnes se vlaky otáčejí na Smíchově místo ve Vršovicích. Uvažuje se také o zřízení provizorního nástupiště ve Vršovicích pro Posázavský pacifik.

49 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • U SŽDC je zvykem, že ne vše tak jak je prezentováno, takové také a nebo bude. O této kuriózní stavbě to platí víc než je zdrávo.
    Namátkou třeba, kolik to celé bude stát.
    Zde se píše: http://www.szdc.cz/modernizace-drahy/prehled-staveb/program-cef/praha-hostivarhl.n._cile.html
    3,7 mld.
    Zde se píše: http://www.szdc.cz/pro-media/tiskove-zpravy/pha-hostivar-pha-hl.n..html
    4,4 mld.
    A kolik nabídla vítězná/ne firmy, to už si najde každý sám.
    Výsledná realita??!!
    A dále, jak to vlastně bude vypadat. Mimo jiné se hovoří o 4 kolejce, ale zde: http://www.szdc.cz/soubory/pro-media/obrazky/13-03-18-hostivar5.jpg SŽDC prezentuje 6 kolejku.

  • Celý tento projekt je již od počátku nesmyslný stejně jako mnohé další tzv. modernizace železnice v ČR.
    Rozumí se tím ne samotná a nanejvýš nutná stavba těchto projektů, ale výsledné provedení, samotný účel a upotřebitelnost v realitě denního provozu železnice.
    Letité doprovodné video kandiduje na první místo v pomyslné soutěži o tom, jak nic neukázat.
    Až se tato zvláštní stavba možná za 10 let postaví, bude se dnes udávaná cena jevit jak mírně řečeno zavádějící. Každý, kdo si zmíněné území Prahy někdy prošel a na vlastní oči viděl, co všechno se bude muset postavit, opravit a upravit doznal, že udávaná cena je mimo realitu s vědomím toho, že vlastně dodnes veřejně není vlastně jasné, jak to vlastně ve finální podobě bude vypadat.

  • Je smutné, že když se investují miliardy z veřejných peněz, nikdo se nevěnuje tomu, aby výsledek měl odpovídající kulturní a estetickou kvalitu. Například ve Švýcarsku právě stavby z veřejných peněž jdou příkladem…

  • Tuší nekdo, jaky to bude mit dopad na casovou usporu pro dalkovou osobni dopravu (rychliky benesov tabor budejice linz) a o kolik se zkrati trasa? To nemohu nikde vycist.tipuju ze tak o 5min a trasa o 500/800m??

  • Podchod z Vršovického nádr. do Nuslí bude fajn, ale ze zastávky Eden to bude k tramvajím na Vršovickou ul. dost daleko, na bus ještě OK. Design zastávek se moc nepovedl, ale ještě horší bude vandalizmus – sprejeři a pomočené, pokálené podchody, viz Hostivař. Čím méně zákoutí a stavebních objektů, tím méně cílů pro vandaly a levnější údržba. Eliminací těchto cílů se ale při projektování zřejmě nikdo nezábývá.

    • Zastávka bude hned vedle stadionu. Zdá se, že podchod bude na konci nástupiště směrem k ul. U Slavie. Líp to asi nešlo, pokud nechtěli, aby byla celá stanice v oblouku. Na zastávky autobusů (2 zastávky na metro A) to bude ca. 200 m, na tram ca. 400 – oproti dnešnímu stavu rozhodně +++

  • Co jste z toho tady někteří tak paf? Není tu nic, co by nebylo na netu už roky k mání 😀
    K těm podchodům – zatímco poválečný brutalismus se bourá (Hotel Praha, Transgas ad.), holobeton v podchodech, výtazích ad. nikomu nevadí, přitom je to jako architektonické nebe a peklo. Kde je ta reprezentativnost, kterou dráhy oplývaly? Omítky a různá obložení už vymysleli.

    • Pohledový beton je mor současné architektury. Doufám, že se dožiji doby, kdy se zase bude hledět na skutečnou estetiku a ne na nějaký akademický esteticismus…

    • ApolloXI.; Asdf:
      Doporučuji pořad Gebrian vs. na streamu, mrkněte se na to, zajímavý pořad o architektuře.

      Nic proti brutalismu, ale to jsou spíše solitérní stavby, které se do Prahy moc nehodí, respektive nikdy nedošlo ke vzniku „Nové Prahy“ která by se skládala z takových budov, podívejte se někdy na káčko jak mluví lidi o Prioru v Brně, který by nejraději strhli kvůli peronu, to je takový bratranec toho Transgasu.

      Pohledový beton není špatný, rozhodně lepší než omítka, ale moc se nadužívá i tam kde se to nehodí, volí se nevhodné materiály atd. zejména dráha degradovala za posledních asi 50 let k naprosto čistě utilitárním stavbám bez kapky honosnosti a nadhledu. Obávám se že stejně dopadne i nádraží v Brně, přitom do moderní architektury lze zakomponovat i staré prvky, nebo se jimi alespoň inspirovat, jenom je musíte nechat vyniknout. Například by i s moderní architekturou asi celkem bez problému souzněly litinové sloupy, které jsou v Brně u podjezdu, eventuálně repliky soch z průčelí budovy. Problém je ale v hlavách našich architektů a papalášů, kteří tomu rozumí asi jako koza náklaďáku. Nádraží v Ústí nad Orlicí, které vypadá jako vesnický obchoďák z 90. je toho příkladem. Nevím jestli byl architekt zednář, nebo fanoušek Egypta, nebo okultista, eventuálně vše zároveň, ale pyramidy?!

      Byl jsem nedávno v Olomouci nádraží je po stránce kolejiště a nástupišť relativně zvládnuté, ale co se týká zázemí pro cestující, je to katastrofa, malé, špinavé nacpané, nezvládající a plné nesmyslných obchůdků v každém kumbále, při hledání lavičky kde bych si mohl sednout jsem skončil kdesi kde jsem ani neměl. Když už se tam stavělo tak buď v přízemí nemělo být nic jiného než prostory pro cestující, nebo měla vzniknout nová hala pod kolejištěm. Velký prostor s přímým přístupem na perony. Bohužel je to odfláklé a to nádraží si cestující neužije, stejně by posloužilo parkoviště a lodní kontejnery.

      Pokud se podíváme na letiště ve světě, tak ty se dělávají jako vstupní brány do měst a zemí, nádraží je to stejné, vstupní brána a proto by mělo být co nejreprezentativnější, ne špeluňka osvětlená 25W žárovkou. Typicky třeba Brno Hlavní, jak 10 let po nástupu LED technologií do osvětlování je možné že halu ozařuje jedna letitá sodíková lampa za špinavým sklem a pár lustrů naprosto stejných jaké visely před lety v každém obýváku?! Vím že je tam bordel, holuby hnus, ale jenom dosvícení LED a vymalování haly neutrální tónovanou barvou by k něčemu bylo. Na chvíli obrovsky pomohlo když zmizel pragotron, jenomže bohužel se tam nacpala nová potvora která zase stíní naprosto zbytečnými bočními panely, nejde tam světlo, když ten starý šel het tak jsem si řekl WOW tady je nějak jasno, to vypadá pěkně. Bohužel se objevil za nějaký týden nový. To je poněkud chyba. (je to snad spiknutí abychom čuměli do země a neviděli nebe)

      Také by na nich měla být zvýšená přítomnost policie, když už ji tedy máme, nemyslím zrovna zásahovku s kvéry, armádu (která stejně byla platná jak mrtvému zimník naposledy, zalezla si kamsi před zimou místo vartování), ale pochůzkáře v normální uniformě, eventuálně v civilu, kteří by vykázali individua z prostorů nádraží. Jedna věc jsou podivíni tvořící kolorit stanice (např. známý brněnský „výpravčí“), druhá různí žebráci, bezdomovci, šmelináři, feťáci. To nemá na stanici ani v jejím okolí co dělat a už rozhodně ne před vchodem. Znovu zmíním Brno, hlavní chod pro lidi skoro nepoužitelný, somráci/ožungři, občas někdo s jointem (bohužel řešení ulice to také zabíjí), před vedlejším vchodem zase pravidelná srocení individuí, takže zbývá vstup od Nových sadů, ten je relativně čistý (byť také individua u stánku), ale opravdu má jediný vstup bez somráků být jakýsi vedlejší vchod? Ta srocení nemají před nádražím, stejně jako před divadly, úřady atd. co dělat. Ať si seancují někde v ranžíru na Dolním.

      Nádraží, nebo jakákoliv jiná stavba by měla nějak doplňovat okolí, pokud tedy architekt neví co dělá a netvoří novou dominantu, to bohužel tady u zastávek není vidět a u mnoha jiných modernizací také ne. Jsem hodně zvědavý jak dopadnou rekonstrukce nádraží, které mají začít v průběhu letoška.

    • K.S. Souhlasím s Vámi téměř ve všem.
      Trochu OT: S Transgasem byla udělána chyba hned na začátku, že nebyl zapsán na seznam nemovitých kulturních památek již před odprodejem, pak by ho totiž žádný developer nekoupil. Ale stát se nechce o nic starat, je to tak pro něj jednodušší. Následná vlna nevole tak byla pochopitelná a byla a je oprávněná, leč ministr kultury v bývalé vládě to definitivně zazdil, demolice má být zahájena tento měsíc. Revitalizační návrhy studentů či p.arch. Aulického nebyly akceptovány.
      Brutalistních staveb je v Praze povícero, např. Nová hala Hlavního nádraží, bývalé Federální shromáždění, OD Máj, OD Kotva ad. Novou halu taky nikdo nebourá, „federál“ našel nové využití coby Nová budova NM, je vidět, že když se chce, tak to jde.
      Současná železniční architektura zde je opravdu hrůza (perly typu NS to nevyváží a vzpomínám si, jak od těch všech „odborníků“ bylo nevole třeba skrz atypické sloupy trakčního vedení apod.)

    • ApolloXI.:
      Kdo se proboha vztekal (a proč) kvůli TV? Nebyla to spíš závist?
      Mě se třeba zase nelíbí sloupy svařené z trubek se širší částí nahoře.

      Nevím, mě se třeba brutalismus moc nelíbí, stejně jako paneláková architektura, oboje mi to připomíná kulisy z béčkového sci-fi, něco z toho cítím a moc se mi to nelíbí. Něco z toho cítím, odosobnění, strnulost, smrt, snahu člověka rozdrtit jako mravence, zlo zoufalství, pevnosti moci. To není architektura která člověka zmenší úžasem kde přijmete velikost toho něčeho a podvolíte se dobrovolně, to je architektura která vyvolává nutnost proti tomu co v ní je bojovat (byť transgas byl více méně obal na počítač) protože to buď vyhrajete, nebo vás to zničí. Mě to třeba navíc vyvozuje vzpomínky na to divné co se kolem těch věci srotilo v devadesátkách, takové divné něco.

      Vím že je naivní a šotoušské se na dráze dívat do historie (Mnooo ale je to zjevně populární u vedení ČD i SŽDC), ale někdy si říkám že by na SŽDC udělali líp kdyby si vzali výkresy rakouských drah z 19. století a nějak to obšlehli, musely tam být i pokyny pro výběr budovy podle počtu cestujících atp. To po lehkém upgradeu fasády musí být použitelné.

      Co mne ale dost zaráží není to že lidi od dráhy nemají vkus, po těch ostatně chceme aby rozuměli provozu nikoliv aby byli odborníci na zdobení kolejnic, ale nevkus místních projektantů. Vlastně obecný nevkus při návrhu staveb, zejména železničních a jiných veřejných. Ano technika značně redukuje nutný počet lidí, tedy i potřebný rozměr staniční budovy, ale prosto pro cestující je stejný a zbytku budovy se případně využití najde.

      Samozřejmě je něco jiného navrhování velké přestupní stanice jako Břeclav, o Brnu a Praze nemluvě, nebo staničky v Horní Dolní, pak je však otázka jestli se snažit o originalitu za každou cenu, nebo mít jaksi „nudnou“ uniformní staniční budovu pro město do 3000 obyvatel, do 5000 tisíc, do 10 000, dle kategorie tratě a pak unikáty pro velká nádraží.

  • Pardón, ale zastávky vypadají hodně nepřítulně. Velké vzdálenosti k mhd, kolem aut, betonové podchody,

    • A z čeho chcete udělat podchody, aby byly útulné (pro koho?) – ze dřeva?

    • Pane T., i s podchody se dá krásně vyhrát, jenom chtít. Třeba s keramickými obklady se dá kouzlit. Anebo se to může jen vymalovat a pověsit zářivky.

    • No, ono to není jen o chtíči. Samostatný projekt bude stát docela velké peníze. Pokud by se ještě měli zdobit podchody, tak jsou to další výdaje na vrch, které jsou zbytečné. Opravdu dle mého není nějak potřeba dělat podchody přítulné. Podchodem projedete za pár vteřin. Na co tedy přítulné podchody? Chápu, že by to vypadalo lépe, ale zase musíme vzít v potaz, že podchody určitě nebudou monitorované. Tudíž budou každou chvíli posprejované, někteří jedinci budou podchody ještě naschvál ničit, nebo rovnou v nich močit, jak se to často děje. Takže v tom moc zase nevidím smysl. Bohužel bych se nedivil, kdyby ty podchody nezdobili jenom kvůli téhle věci.

    • Já si mohu jen postesknout, že se v této zemi nepřistupuje k veřejnému majetku podobně jako např. v Rakousku a za druhé, že se tu i stejně neprojektuju jako v Rakousku, kde jsou nové dopravní stavby na jednu stranu velmi účelové, ale nerezignuje se na architekturu a design a vypadají skutečně moderně. A nemyslím teď jen nové vídeňské hlavní nádraží.

    • Josef:
      Keramická obkladačka stojí „pár korun“ a nemluvím o koupelnové kachličce, ale o tom co je určeno ven, dělá to třeba PKZ Poštorná, zrovna to by moč a podobné věci sneslo tak 100x líp, chtě nechtě beton je pořád jenom na vápenci založená látka která v kyselém prostředí bude sice odolávat, ale nakonec zreaguje. Útulnost podchodu, nebo jiné veřejné stavby je ale i třeba o tom že se správně nasvětlí, zvolí se vhodné zábradlí atd. O kolik se to prodraží když místo vodovodní trubky použijete skutečné zábradlí? O moc asi ne, respektive se to ve stamilionech ztratí.

  • Podivejte se na link https://mapy.cz/letecka?x=14.4742077&y=50.0643847&z=16&source=area&id=20098 kde je videt jaky obrovsky plochy odtavnych kolejist jsou zdevastovany – ty zelene plochy napravo jsou „pouze“ zarostle krovim, ty bile plochy nalevo jsou komplet vytrhana kolejiste a je tam obrovska skladka cehosi bílého…….
    A pak se tu „breci“ ze není kde parkovat vlaky – bylo a je kde – ale musely by se ty obrovske plochy vrátit do původního stavu k původnímu ucelu (posekat to krovi-koleje tam jsou)

    • Mimochodem, je v plánu zachovat napojení na nákl.nádraží Strašnice?

    • To má ovšem jeden „drobný“ (a pro někoho zřejmě zanedbatelný) problém: bývalý vršovický „ranžír“ je ve sklonu asi 9 %, protože byl budován jako „spádové“ nádraží v době, kdy vozy měly pouze kluzná ložiska – však také ujetí vozů do pískových záchytných „šturců“ po následném rozšíření valivých ložisek nebylo málo. A v těch podmínkách chcete budovat odstavné kolejiště? Jistě, šlo by to, ale za cenu nemalých (a ne levných) terénních úprav – a hlavně by to zase bylo na pozemcích uvnitř města, jichž lze využít podstatně efektivněji …

    • železničář v důchodu: máte samozřejmě pravdu, také se tomu říkalo gravitační nádraží. Nicméně i jeho zřízení stálo ve své době nemalé peníze, potažmo jeho postupné modernizace a to ještě na přelomu 80. a 90.let – a kde to dnes vše je, že – takže na finanční stránku bych až zas tak nehleděl. Dnes zkrátka schází to ONS (Odstavné nádraží Sever).

    • Penzista: Opravdu to leží ve sklonu 9%?

      Asdf: Asi je na místě pochopit, že srovnávat se s Rakouskem nebude ještě 2-3 generace možné.

    • Michal:
      Když se nebude nic dělat tak ano, pak i za víc, nebo se taky můžeme do něčeho pustit a tím že se pokusíme o dosažení minimálně toho Rakouského stavu, to bude mnohem dřív. Že někoho doženeme za dvě generace tu posloucháme už minimálně generaci.

  • Kdesi som kedysi videl koľajovú schému celého úseku od Vršovic až po Záhradné mesto. Z vizualizácie nie je žiaľ vidno prespojkovanosť jednotlivých traťových koľají, vizualizácia zobrazuje len izolovane jednotlivé žst. a zastávky. Nenašla by sa niekde koľajová schéma celého úseku (vrátane zapojenia do ONJ a prípadnej VRT), nech si to je možné lepšie predstaviť?

  • Fuj, tak to ne! Žijeme v roce 2018 a zase to bude navrhovat Kotas? Ty stanice jsou naprostej hnus. Je mi z toho smutně. 🙁

    • S Kotasem na věčné časy a nikdy jinak!
      Asi ho bude muset někdo zastřelit…

    • IPR, Metrostav a Kotas, … tak to je trojka, … to je vzdy spotreba spousty materialu, ktere bude treba vyuzit, Kotas to zapracuje a zkasiruje to cele mesto, szdc, atd..

  • Jako posun k lepšímu to určitě bude. Jen ten Eden mi přijde pro přestup na MHD docela z ruky, zvlášť na tramvaj..

    • Zastávka bude hned vedle stadionu. Zdá se, že podchod bude na konci nástupiště směrem k ul. U Slavie. Líp to asi nešlo, pokud nechtěli, aby byla celá stanice v oblouku. Na zastávky autobusů (2 zastávky na metro A) to bude ca. 200 m, na tram ca. 400 – oproti dnešnímu stavu rozhodně +++

    • Asi jo, máte pravdu. Každopádně to Zahradní Město, jestli to nějak nezazděj, bude přestupovej luxus 🙂

    • U fotbaloveho stadionu jsou hlavne autobusove zastavky. Tramvajove bohuzel z ruky ale kdo bude potrebovat tak vystoupi o stanici dal ve vrsovicich… 🙂

    • Vláďa: tj.pak těžký, když je pro Vás problém dojít i těch pár desítek metrů, nechcete ještě pohyblivý chodníky?

    • Eden bude především sloužit pro lidi mající sešívané srdíčko (a pro lidi, kteří jedou na koncert). Navíc o tramvajové trati směřem na Jižní Město se uvažuje.

  • Stavba bude naopak velmi výrazným omezením provozu a to pro větší část ČR. Přestavba nádraží ve Vršovicích způsobí řadu zpoždění protože tudy projíždějí všechny soupravy z odstavného nádraží jih na hlavní nádraží a zpět. Zároveň se zde nachází depo kolejových vozidel, které je silně využívané. Připravte se na velká omezení a to nejen v Praze.

    • Taky mě zarazily slova o úvahách NAD… to se dnes dostává do módy i na 2 kolejných tratích. Přitom ve Vršovicích je kolejí dostatek, takže soupravy z ONJ mohou jezdit podle laické úvahy bez omezení. Uvažování SŽDC v posledních letech mě však stále častěji více a více udivuje

    • Nedávno tu byla zpráva , že je do výluky celé trati nutí sám ŽESNAD

    • Jo, ale v posunuté poloze kolejí, takže by stejně musely chvílemi být kompletní výluky (křížení staré a nové polohy koleji).

    • MartinM:
      Jo ale bude to prý o něco rychlejší to vytrhat a udělat komplet naráz (asi odpadá provizorní ZZ)

    • Ve Vršovicích je nedostatek kolejí. Pět kolejí u nástupišť je žalostně málo. Berte v úvahu že tam jezdí prakticky všechno co jede přes hlavní nádraží a tam je koleji třikrát více. Navíc ze všech kolejí se nedostanete na všechny traťové koleje a tento stav bude i po rekonstrukci.

    • K.S.: To by mě zajímalo jak to víte. Osek-HK se ještě prakticky nezačalo projektovat a v úseku HK – Choceň jsou sice dál, ale odevzdáno a schváleno také nic není…

    • Krom toho celá trať je skoro v přímé, takže těch přeložek moc nebude, stačí mrknout do mapy.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora