Cestovní ruch Železnice

Návrat rychlíků Praha – Harrachov. Od jara začnou jezdit o víkendech, o hodinu déle, než autobus

Dopravu na zubačce zajišťují dosud hlavně vozy Stadler RS1. Foto: Jan Sůra
Dopravu na zubačce zajišťují dosud hlavně vozy Stadler RS1. Foto: Jan Sůra

Po téměř půl století by se na koleje mělo od jara příštího roku vrátit přímé železniční spojení Prahy s Harrachovem.
Liberecký kraj finišuje s Českými drahami na dohodě o zavedení přímých rychlíků z hlavního města do jednoho z hlavních krkonošských středisek. Jednání potvrdil Liberecký kraj i České dráhy.

Můžeme potvrdit, že s Libereckým krajem jednáme o zavedení přímých víkendových vlaků do turistické oblasti Jizerských hor a Krkonoš, konkrétně do Harrachova. Jednalo by se o prodloužení současného spojení Praha – Tanvald o horský úsek Tanvald – Harrachov,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Také mluvčí Libereckého kraje Andrea Fulková potvrdila, že o zavedení rychlíků jednají. „Je zvažován celoroční víkendový provoz dvou páru přímých rychlíků Praha-Harrachov,“ potvrdila Fulková.

Rychlík by z Prahy měl vyjíždět kolem půl osmé, do Harrachova by měl přijet kolem jedenácté hodiny. Bude tak pomalejší, než přímé autobusy, které cestu zvládají podle jízdního řádu i za 2 hodiny a 15 minut. Důvodem je i stav a trasování železnice z Prahy  do Jizerských hor a Krkonoš.

Kraj a České dráhy počítají s tím, že spoj spustí v dubnu s pravidelnou změnou jízdního řádu. Jedním z cílů rychlíků je oživit zájem o návštěvu Krkonoš. Kraj věří, že přímá jízda přiláká více lidí. Dosud se při cestě do Harrachova musí vždy přestoupit v Tanvaldě. Harrachovské nádraží je od centra města vzdálené několik kilometrů, na každý vlak ale navazuje autobus.

Rychlíky mezi Prahou a Harrachovem jezdily naposledy v šedesátých a sedmdesátých letech, později ještě občas tehdejší ČSD vypravovaly mimořádné vlaky pro odboráře na rekreaci.

Přímé vlaky pojedou i po jediné ozubnicové železnici v Česku. Ta se už sice pro běžný provoz nepoužívá, kvůli velkému sklonu tratě zde ale nemůže jezdit každý typ vlaku. Na rychlíku by měly jezdit motorové vozy 854.2, které znají cestující už dnes z provozu rychlíků mezi Tanvaldem a Prahou.

32 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Pokud je vlakove spojeni pomalejsi nez autobusove o vice nez 10min a vetsinou je i drazsi (na osobu),pak vubec nema smysl takovy spoj pouzit a radeji vzit zavdek busem. Skoda,pac jinak fandim zeleznicim. 🙁

    • Proč by mělo být dražší? Zapomněl jste asi na existenci slev ČD.

      Busline účtuje za cestu Praha-Harrachov 170 Kč. Plné jízdné u ČD z Praha hl.n. je 204 Kč.
      Ale pozor. Téměř na každou cestu se aplikuje nějaká sleva.

      Například skoro každý, kdo trochu jezdí vlakem, má In-kartu – s tou je cena 153 Kč.
      A skoro každý, kdo bydlí v Praze, má lítačku, takže si jízdenku koupí až z Čakovic – a cena je 178 Kč, s In-kartou 134 Kč.
      A rovněž málokdo jezdí na výlet sám. A skupina 4 lidí zaplatí za cestu z Čakovic do Harrachova 490 Kč (122,50 Kč na osobu).
      A v neposlední řadě, za nákup v e-shopu ČD dostáváte věrnostní body, které lze použít pro další slevy. To dělá průměrně 10% slevu.

    • 4 Radek Janata: sam mam take inkartu a vyuzivam programu čd,ale presto takovy spoj mi neprijde atraktivni v porovnani s busem. Tady ten casovy rozdil (1hod) je markantni. Bohuzel obecne mi zavadeni nebo modernizace obdobnych spoju neprijde jako smysluplna aktivita. Tech penez by se na zeleznici uzit smysluplneji jinde.

  • To si nějaký náměstek z CD nebo ministerstva dopravy pořídil chatu v Harrachově?

    • Každý náměstek na MD má nárok na dva Superby 4×4 v plné výbavě a jednoho řidiče. Na ČD je to ještě o level více, takže můžete být v klidu, že by někdy vyrazili vlakem.

  • No rychlik bez prestupu…. 🙂 jelikoz z cele soupravy bude do harrachova pokracovat nejpravdepodobneji jen 854 a vse oststni zustane v tanvaldu, tak stejne nekdo bude muset prestoupit z vagonu do 854, neb neverim, ze si to vdichni uvedomi uz pri nastupu do toho R.. dalsi vec je, ze kdyz to z harrachova do tanvaldu prijede, bude muset ty vagony, co privezla z prahy nejak objet.. takze tam stejne bude delsi prostoj.. ale uvidime, treba se to vymysli sikovnejs…:)

    • Na vagonech je vždycky cedule (na novějších elektronická), kam daný vůz jede.
      A zrovna na této lince to lidi cestující z Prahy do hor jistě sledují – protože se část vozů odpojuje v Turnově.

  • „Expresy k nám neprošly? Nevadí, vymyslíme ještě větší blbost.“ Tolik k Liberci. A v Praze už roky žádnou 854.2 nemají, asi jich někomu budou muset pár vzít…

    • Tohle neni takova blbost.

      Za prve, nemusi to stat skoro nic navic. Jedna se pouze o prodlouzeni spoje o relativne kratky usek, ktery muze byt kompenzovan zracenim jineho spoje z toho useku. Takze vlastne pocet vlaku I valkokilometru bude stejny, akorat oproti dnesimu stavy, kdy mate z Liberce nejakych 10 primych paru a z Prahy a Turnova zadny, to bude 8+2.

      Za druhe, na relaci Praha-Harrachov neni casovy rozdil mez vlak a busem takovy, jako na relaci Praha-Liberec a vyssi je zde take podil turistickych cest. Kdy tolik o cas nejde, spise o zazitek z jizdy vlakem.

  • Sic na káčku z toho mnohým vyrazí pupínky, tak takovy vlak prostě má smysl. Už proto, že třeba 6 kol bych do auta nedal, dá se pít před, po i během (zatím) cesty a je to prostě pohodlnější. Navíc to je moc pěkná cesta. Jen ten prostoj v Tanvaldu snad půjde trochu zkrátit.

    • 6 kol nedáš ani do tohoto vlaku neb v úseku Tanvad – Harrachov pojede jen motorový vůz 854.2 s kapacitou 48 míst k sezení a v zavazadlovém prostoru, musí zůstat volný přístup ke skříni rozvaděče. Tak že, bez symbolu „Kufr“ a „kolo“ v JŘ.

  • „Rychlík by z Prahy měl vyjíždět kolem půl osmé, do Harrachova by měl přijet kolem jedenácté hodiny.“
    Manipulativní informace. On už takto z Prahy vyjíždí. Jen dosud končí jízdu už v Tanvaldu (ostatně viz citované vyjádření mluvčího ČD).

    „Bude tak pomalejší, než přímé autobusy, které cestu zvládají podle jízdního řádu i za 2 hodiny a 15 minut.“
    Opět – budoucí čas není na místě. Obdobné „srovnání“ již platí pro trasu Praha – Tanvald.

    „přímé autobusy, které cestu zvládají podle jízdního řádu i za 2 hodiny a 15 minut“
    Jak již sdělil předřečník, jde o manipulativní srovnání výchozích míst Praha hl. n. (vlak) vs. Praha-Černý Most (bus).
    Nutno také dodat, že Praha není jediným východiskem možných cest do Harrachova; na své cestě má tento rychlík mnoho dalších zastavovacích míst.

    „Dosud se při cestě do Harrachova musí vždy přestoupit v Tanvaldě.“
    … navíc autor zapomněl (?) doplnit, že přestupní doby jsou v Tanvaldě zhruba 25minutové, tzn. poměrně dlouhé.

    „Přímé vlaky pojedou i po jediné ozubnicové železnici v Česku. Ta se už sice pro běžný provoz nepoužívá…“
    V tomto případě je slovo „ta“ užito velmi nevhodně/tendenčně; u mnoha čtenářů může evokovat dojem, že oním zájmenem „ta“ je myšlena železnice, nikoliv ozubnice (kterážto ozubnice v předchozí větě ostatně není užita v podstatném jméně, nýbrž ve jméně přídavném).

    “ do Harrachova by měl přijet kolem jedenácté hodiny. “
    Jak již uvedl předřečník – tento čas příjezdu nesedí; ostatně, v tento čas přijíždí do Harrachova taktový přímý Os vlak z Liberce.

    • v letní sezóně vsobotu je přestup v Tanvaldě 5minut, neb jezdí Sp 1909 cyklovlak do Kořenova, předpokládám, že dojde ke spojování s ním, protože jinak to tam není moc kdy procpat nahoru, Sp 1909 křižuje v Desné s protijedoucím Os 2652 a ten pak následně křižuje v Tanvaldě s Os 2657, nebo že by se to spojovalo až Os 2657? tzn. doba jízdy zůstane stejná jako s přestupem, jen se nebude muset přesedat? Ono s ohledem na to, že to od Prahy jezdí věčně pozdě tak bych se tomu ani moc nedivil, předpokládám, že vozově se zruší stejnak nikdy nejezdící přímý vůz (motor 854) do Rovenska (právě z důvodu věčného zpoždění je vlak v 95% v Turnově odřeknut a nahrazen následným Os a na obrat do Prahy pak pojede v celé trase (nyní jede jen z Turnova), to časově vychází, protože Sp z Kořenova pak na něj dělá přípoj a v úseku Tnv-Tur ho supluje, takže na oběhy by to neměl být takový problém, jen jeden motor bude muset z Prahy vyrazit o 2h dříve a pozdější R z Prahy bude o vůz či možná o 2 kratší

  • Tenhle spoj (1148) o víkendu jezdí klasika s brejlema, ne 854. Mimochodem 854.2 k nám nejezdí, jen 854.0xx.
    Druhá věc, v Tanvaldu je to v 10:03, takže hodinu do Harrachova je nějak moc (osobak za 23 minut).

    • Budou muset předislokovat motory, protože Praha 854.2 nemá, ne? A taky to teda bude znamenat konec klasiky? Nebo bude na konci řazeny vozy s 854.2, která pojede nahoru? No, bude to ještě hodně zajmavý.

    • Předislokovovávat nic nebudou. Jen autor napsal špatně místo 854.0xx – 854.2xx.
      Pokud dají katr na konec, nepomůžou si, protože ho bude muset v Tanvladu objet a lidi budou muset přelejzat a budou ještě zmatenější než jsou teď :D.
      A aby se klasika drápala nahoru na Harrachov? To těžko.
      btw klasiku snad rušit nebudou, člověk si alespoň občas přijde jak na vlaku, ač starém (než jen pořád vozit katry a rakve).

      Tak uvidíme co vymyslí, nápad to je dobrý. Ještě tu celou trasu zefektivnit a dobře to prodat (ale v tom má marketingové oddělení velké mezery).

    • Ad „854.2 je odpověď ČD i Libereckého kraje.“
      To je nezbytnost z důvodů průchodnosti na ozubnicových úsecích (prověřená kdysi zkušebními jízdami).

    • ono je otázkou s čím to bude v Tanvaldě nakonec spojováno, nebo tam není kam to nacpat, buď spojit s Sp 1909 (tam je málo časo max tak 8minut) při posunu jeho odjezdu, tak aby vyšlo křižování v Desné ještě rozumně, což s ohledem na to jak to jezdí od Prahy zpožděné je ještě na nějaké manévry hodně málo a v reálu by stejně byl přestup nutný, nebo se to spojí až s následným Os 2657, což bude znamenat jen zrušení přestupu, jinak jízdní doba bude stejná jako s přestupem, nikam jinam to dát nejde.. trat je plně obsazena

    • add David: předislokovávat se bude protože v Praze mají jen 854.0 a ty přes ozubnice bezpečně nepřejdou. Na kopec může pouze 854.2.
      [CITACE] Tenhle spoj (1148) o víkendu jezdí klasika s brejlema … [CITACE]
      Bohužel klasa tím pádem na tomto vlaku nebude.

    • add David: O klasu je postaráno na Sp 1684/1685 „Cyklo Brdy“ Praha-Březnice, který bude jezdit v letní sezóně.

  • A počítá autor i minimálně 30 minut cestu metrem z centra (kde vlak bude výchozí) na Černý Most, nebo ne? Cestuji pravidelně Mnichovo Hradiště-Praha vlakem a cenově i časově to vychází stejně.

    • V tom případě se nabízí srovnávat jízdní dobu vlaku ze stanice Praha – Čakovice.

    • OK. A budeme srovnávat Harrachov nádraží, kde není okolo jediný hotel, nebo Harrachov autobusové nádraží?-)

    • Právě, ne všichni bydlí na Černém Mostě a nebo vůbec ne v Praze. Takže vracet se na Čerňák mi moc nevyhovuje, když můžu do Všetat nebo Mladé Boleslavi, kde už mám víc jak třetinu cesty za sebou.

    • Tohle má jediné správné řešení v „rozdělení Prahy“. Na druhou stranu celkem chápu, že v rámci novinářské zkratky dost dobře nelze psát „pro cestující z centra, jihu a západu města je to TAK, pro cestující z oblasti východně od Karlína ONAK, a pro Žižkov, Jarov a Malešice ještě JINAK“.
      Na druhou stranu zrovna tento server by to možná v nějaké zjednodušené podobě unést i mohl…

    • Nejde jen o Harrachov, kam stejně většina návštěvníků hotelů přijede autem, ale také o Kořenov, kde má nádraží lepší polohu.
      Smysl tohoto spoje bude spíše pro jednodení výlety na běžky nebo kolo do Jizerek – na to má zase nádraží v Harrachově lepší polohu, než autobusák. Zejména na běžky mají vlakové zastávky na zubačce oproti autobusu daleko lepší polohu.

    • Ad: Smysl tohoto spoje bude spíše pro jednodení výlety na běžky nebo kolo do Jizerek – na to má zase nádraží v Harrachově lepší polohu, než autobusák.
      To by ovšem musel poslední vlak z té oblasti do Prahy aspoň o víkendech (a o letních prázdninách denně) jezdit minimálně o 2 hodiny později než dosud – na jednodenní výlet v létě je sice i odjezd z Prahy po 7. hodině ranní ještě vyhovující, ale muset končit JEDNODENNÍ výlet okolo 17. hodiny i ve dnech, kdy slunce zapadá o 4 hodiny později (jen proto, že MD ČR další rychlík neobjedná ani na léto a KORID LK dává přednost dopravě zaměstnanců do Škody MB před slušnější nabídkou dopravy pro výletníky), vyhovující rozhodně není a celé prodlužování trasy rychlíků až do pustiny na Mýtinách bude spíše jen zbytečným plýtváním financemi.

    • Problém linky Praha – Tanvald (tedy jeden z mnoha 🙂 ) je dost hrozný způsob využití traťové rychlosti. Jednak vozidla vzor „lenochod“ a jednak to pořád někde „blbě čumí“. Myslím, že by bylo na čase pokusit se změnou koncepce GVD tuto linku podstatně zrychlit. Do Tanvaldu se úspora může blížit půlhodině.
      Zejména úsek Praha – Turnov je na poměry ostatních „vedlejších hlavních“ tratí v podstatě velmi rychlý, skoro pořád se jede 90-100 km/h i na starém svršku, kilometrická oklika taky není taková tragédie. Jenže křižování na jednokolejné trati současně s nevýkonnými vozidly a současně s nějakými koncepčními požadavky na grafikon (obousměrné přípoje v Mladé Boleslavi zejména a společný provoz s příměstskou dopravou po Všetaty) to prostě zabíjí na úroveň lepší lokálky.

      Čili já bych to bral, jako „levný první krok správným směrem“ – končit vlaky naprosto nelogicky těsně před skutečným cílem většiny těch, co dojedou až do Tanvaldu, je opravdu jen pohrobek „nemožnosti“ pokračovat dál. Pro zrychlení o cca půlhodinu jsou předpoklady, chybí možná pár výhyben a lepší vozidla. Tím se to ale s těmi busy skoro srovná, takže pak to může být docela „dospělý produkt“ i před nějakou větší modernizací tratě.

    • S tím pokračováním do Tanvaldu souhlasím (opravdu asi ti kteří tam dojedou většinou pokračují dál) a navíc jde jen o vybrané vlaky. Mohlo by tu linku aspoň pro turisty zatraktivnit, protože třeba ty nedělní vlaky se pořádně zaplní cestou do Prahy až v Turnově. Opravdu ale nevím, jak byste měnil přípoje v Mladé Boleslavi, kde ty přestupy využívá opět velká část cestujících (a taky dost rekreačních).