Infrastruktura Železnice

Miliardová zakázka na železnici stojí. Eurovia prosadila zákaz smlouvy s Metrostavem

Vlak ČD Cargo, Praha-Hostivař, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
Vlak ČD Cargo, Praha-Hostivař, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

Modernizace další části koridoru od jižního portálu vinohradských tunelů v Praze ke stanici Praha – Hostivař nezačne nejspíše ani letos. Zakázka za více než tři a půl miliardy korun, kterou nejprve loni Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zrušila, zadrhla u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).

V uvedené věci probíhá prvostupňové správní řízení, v jehož rámci bylo nařízeno předběžné opatření zakazující zadavateli uzavřít smlouvu,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda. Podnět k ÚOHS dala stavební společnost Eurovia. Nejnižší nabídku u zakázky dal Metrostav.

SŽDC se tak bortí plány z loňského roku. První zakázku nejprve vyhrála s nejnižší cenou litoměřická společnost Chládek & Tintěra, správci železnice ale soutěž zrušili kvůli pochybnostem o dostatečné kvalifikaci vítěze. Soutěž vypsala SŽDC rychle znovu, aby stavba nenabrala velké  zpoždění. Původně počítala SŽDC podle zadávací dokumentace, že v červenci začne stavět. Na to jsou nastavené i jízdní řády. V praxi tak budou vlaky dál jezdit po neopravené trati podle jízdních dob, jak kdyby se na úseku už stavělo.

Eurovia byla ve sdružení Strabag Rail a GJW Praha, v pořadí byla druhá. Za stavbu chtěla 3,68 miliardy korun, proti první soutěži tak zlevnila o půl miliardy korun.  Nejnižší nabídku v soutěži dalo sdružení Metrostav a Swietelsky Rail za 3,487 miliardy korun. I tak je zakázka o sto milionů korun dražší, než byla nabídka od firmy Chládek & Tintěra loni v létě, kterou pak SŽDC zrušila.

Zakázka je další součástí rozsáhlé modernizace čtvrtého koridoru z Prahy do Českých Budějovic.

Pro Eurovii jde o hodně, v posledních měsících se jí na železnici příliš nedaří. U největší zakázky desetiletí na trať Sudoměřice – Votice je podle nabídek těsně druhá, první není ani v případě miliardové stavby na přesmyk plzeňského uzlu. Ve hře jsou ale ještě velké zakázky na Ředitelství silnic a dálnic, kde se blíží termín podání nabídek.

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
    • Šlo, ale to by musela Eurovia chtít tento dotaz zodpovědět a dokud není řízení pravomocně uzavřeno u ÚOHS, není to veřejný materiál.

  • Bude tu nějaký článek o tom, že se různě uvažuje o délce vlaků až 760m? Nějak o tom nemůžu pořádně dohledat info a o ČR ani nemluvím. Kolik metrů může měřit vlak v ČR?

    • Bude. Ale bohužel to spíše bude text o tom, že se sice uvažuje, ale nebude podle posledního vývoje.