Cestovní ruch Infrastruktura Letecké společnost Letectví Letiště Zprávy

Letiště Praha zvýšilo poplatky za hluk, nejvíce v noci. Nově letadla zaplatí i za start

Letiště Praha. Autor: Letiště Praha
Letiště Praha. Autor: Letiště Praha

Pražské letiště Václava Havla s příchodem letního letového řádu koncem března výrazně změnilo systém poplatků za hluk. Dopravci vesměs zaplatí více peněz, při nočním pohybu jim sazba vzroste násobně. Doposud byly platby ve dne i v noci stejné. Letiště také nově zavedlo hlukový poplatek za vzlet, když dosud si účtovalo pouze přistání.

„Chceme zmírnit hlukovou zátěž v okolí letiště v noční době a nastavit spravedlivější přístup, který zohlední velké rozdíly v hlukových vlastnostech letadel. Více tak zaplatí dopravci za hlučnější letadla nebo za noční provoz,“ uvedl šéf letiště Václav Řehoř.

Nový systém má dopravce motivovat k nasazování tišších letadel. I proto letiště nově rozšířilo počet hlukových kategorií z pěti na 14. „Děje se tak s cílem dosáhnout spravedlivějšího přístupu rovněž v rámci velké skupiny „tišších“ letadel,“ zdůvodňuje letiště.

Příklad změny hlukových poplatků (zdroj Letiště Praha):

Letadlo XY disponující konkrétními hlukovými vlastnostmi by do 25. března 2018 po přistání zaplatilo hlukový poplatek 993 korun nezávisle na tom, jestli přistálo v noci či ve dne. Za odlet by nezaplatilo vůbec žádný hlukový poplatek. Jde o letadlo z horší skupiny tišších letadel.

Od 25. března 2018 mohou nastat dle nové metodiky hlukových poplatků tři možnosti:
1. Přistane a vzlétne ve dne: na příletu nově zaplatí 616 korun dojde tedy ke snížení hlukového poplatku z důvodu realizace pohybu v méně problémové denní době, přibude však k tomu ještě poplatek na vzletu ve stejné výši.
2. Přistane v noci a vzlétne ve dne nebo naopak: celkem tedy zaplatí 1540 korun – dojde tedy ke zvýšení hlukového poplatku za realizaci jednoho z pohybů v noční době
3. Přistane i vzlétne v noci: celkem zaplatí 2 464 korun – v tomto konkrétním případě jde cca o 2,5 násobné zvýšení hlukového poplatku za realizaci obou dvou pohybů v noční době

Dovětek letiště:
Není možné určit přesné navýšení či snížení v procentech, jelikož se mění celá struktura hlukových poplatků. Namísto pěti hlukových kategorií jich je nově čtrnáct. Letadla jsou do nich rozdělena podle přesně stanovených hlukových vlastností a jejich hodnoty se mohou měnit doslova stroj od stroje. Při posouzení navýšení poplatků tedy musíme brát v úvahu konkrétní stroj, nelze posuzovat obecně. Obecně však lze říci, že k největšímu navýšení dojde u hlučných letadel, která létají v noci. V těchto případech může být poplatek za noc až šestkrát vyšší než poplatek za denní pohyb.

11 komentářů

Klikni pro vložení komentáře

Diskuse pod články deníku Zdopravy.cz slouží pouze ke slušné výměně názorů. Prosíme diskutující, aby se vyvarovali vulgarismů a urážek jakéhokoliv druhu. Za obsah diskusí je zodpovědný vydavatel, který si proto vyhrazuje právo urážlivé, vulgární a jinak nevhodné příspěvky smazat bez dalšího upozornění. Děkujeme, že nemusíme mazat. Vaše redakce.

  • Nebyl by nějaký aktuální článek, který by osvětlil poplatky v letecké dopravě a strukturu ceny letenky?

    • Pan Šindelář do článku sice nedal odkaz na oficiální zdroj, jen pár vyjádření Letiště pro tisk, ale poplatky si můžete spočítat podle ceníku Letiště Praha, a. s.: https://www.prg.aero/sites/default/files/obsah/staticke-stranky/5150/soubory/resource2.pdf

      Například 568 Kč za odlétajícího cestujícího, nebo 1110 Kč přistávací poplatek za nejmenší letadla do 5 tun MTOW (případně 10 575 Kč za padesátitunové letadlo) a spoustu dalších poplatků za to či ono… Mají tam i nějaké slevy pro nalákání nových dopravců.

  • Výše těch poplatků je tak směšně nízká, že dopravce naprosto nebude motivovat k nějakým změnám.

    • Já si to nemyslím – podle toho, co jsem stačil v posledních letech vnímat, jsou letadla při přistáváních i startech nějaká tišší než v minulosti (a rozhodně to není jen přibývajícím věkem pokračující degradací mého sluchu), takže nějaký tlak na snižování hlučnosti letadel (a to třeba i kvalitnějším výkonem práce pilotů) asi vyvíjen je.

    • Spíš důsledek přirozené obměny, ale určitě z jiných důvodů než kvůli pár stovkám za hlukový poplatek, leda že by to byly částky v €

    • ten poplatek neni v teto konkretni vysi. Jedna se o jednotkovou sazbu za kazdou zapocatou tunu mtow (maximalni vzletova hmotnost) daneho letadla.

      Clanek by mel byt doplnen, toto je matouci.

    • Omlouvam se za dezinformaci… nejsou za tunu. Prekoukl jsem se.

    • „Konečným příjemcům hluku“ (tedy přímo občanům tím hlukem zasaženým) letiště samozřejmě neplatí nic, ale nějaké „bonusy“ dostávají obce ležící v dosahu přistávacích a vzletových tras (na což letiště nezapomíná upozorňovat ve svých propagačních materiálech, občas zdarma doručovaných do dopisních schránek obyvatel dotčených obcí) …

    • Využití hlukového poplatku je čímsi omezeno (není to obyčejný příjem letiště). Z těchto peněz se platí různá kompenzační opatření v OHP (ochranné hlukové pásmo letiště). Před pár lety z něj například měnili okna v Horoměřicích (ve zkolaudovaných obytných místnostech každému, kdo si řekl, protože celá obec leží uvnitř OHP).

      Takže poplatek je nejen regulační, ale částečně i kompenzační. Ovšem bydlet v OHP je dvojsečné. Ve starém baráku vám sice vymění okna za nová, méně průzvučná, ale v novostavbě naopak musíte Vy mít štempl, že vaše nová okna vás dostatečně ochrání před leteckým hlukem. Venkovní hluk v OHP pak může vesele překračovat limity 60 dB ve dne a 50 dB v noci (ekvivalentní hladiny).

      Izofony najdete třeba v článku v novinách METRO: http://www.metro.cz/snazime-se-vyvracet-myty-rikaji-hlukari-z-letiste-praha-p2o-/praha.aspx?c=A171109_144900_metro-praha_lam

Newsletter