Autobusy Doprava ve městě Zprávy

Jízdní řád jako cár papíru: Na Kladně a v okolí Prahy stále vypadávají desítky spojů

Kladenské autobusy. Autor: ČSAD MHD Kladno
Kladenské autobusy. Autor: ČSAD MHD Kladno

Autobusová doprava na Kladensku a v okolí Prahy dnes opět kolabovala a hlásila nebývalý počet výpadků spojů. Nevyjely například kladenské autobusy na linkách 604 a 606 nebo 665 mezi nádražím v Černošicích a Karlíkem. S výraznými výpadky se potýkají i „třístovkové“ linky na trasách, které spojují Prahu s aglomerací na jihozápadě. Jde například o spojení Radotín – Černošice, Nučice – Zličín, Rudná – Zličín, Mořina – Zličín nebo Statenice – Horoměřice – Bořislavka. Celkem jde o desítky zrušených spojů.

Organizace ROPID to na svých stránkách zdůvodňuje poznámkou „z důvodu nedostatku personálu“. Jde vesměs o linky společností ze skupiny Arriva, především ČSAD MHD Kladno a Arriva Střední Čechy. Arriva se s problémy potýká od zapojení Kladenska do Pražské integrované dopravy 26. srpna. Její odůvodnění zní: nedostatek řidičů. Personální nároky integrace zatím nebyla schopna pokrýt. Vyjádření Arrivy přinášíme pod článkem. Dnes navíc firmě nečekaně vypadli ze zdravotních důvodů dva řidiči.

„Bohužel už nyní na Kladensku zaskakuje každý den deset až 15 autobusů jiných dopravců, ale stále to nepomáhá. Dlouhodobý problém je také v oblasti kterou provozuje Arriva Střední Čechy – provozovna Stodůlky,“ uvedl mluvčí ROPIDu Filip Drápal. Nepomohlo přitom ani zkrácení linky 380 o úsek Zličín – Vypich.

„Jestli to tak půjde dál, budeme nuceni omezit jízdní řády. Není nic horšího, když se cestující nemůže spolehnout na zveřejněný jízdní řád,“ doplnil Drápal. Zároveň odmítl kritiku, která se často objevuje v internetových diskusích, tedy že ROPID plýtvá řidiči zbytečným nasazováním midibusů. Podle Drápala se to týká linky 138, která vede ze sídliště Skalka k IKEMU. V Záběhlicích by prý v jednom místě velké autobusy neprojely.

Arriva: Oproti předpokladům je potřeba více řidičů, největším problémem jsou šejdry

Dopředu jsme počítali, že nově navržené jízdní řády organizací ROPID budou vyžadovat nárůst o 10 šoférů a ty jsme začali hledat, postupně přijímat a zaškolovat. V polovině léta jsme se dozvěděli, že jich bude potřeba nově 12, i to jsme se rozhodli zvládnout. Na poslední chvíli ale přišly finální jízdní řády zpracované tak, že potřebujeme navíc řidičů 17, a to už je příliš velký skok z týdne na týden. 

Tzv. šejdry, tedy směny, kdy řidič jezdí v ranní a odpolední špičce, jsou delší, je více sobot a nedělí a celkově přibylo delších dvojmužných směn. Největší problém nám dělají právě dlouhé šejdry – jsou nově ukončeny později večer, takže řidič nemůže ráno vyjet hned na ranní výjezd, nedodrželi bychom potřebný čas pro jeho odpočinek. Abychom dodrželi zákonné pauzy, je to ve finále opravdu 17 lidí za volantem navíc. Přecenili jsme to, když jsme chtěli vyjít koordinátorovi Pražské integrované dopravy vstříc a snažili jsme se nově navržené jízdní řády odjezdit a řidiče zajistit. Teď musíme na rovinu říct, že to dlouhodobě není možné. Požádali jsme hned na začátku září Středočeský kraj o odejmutí licence na dvě linky a děláme všechno proto, abychom zvládli situaci stabilizovat.

2 komentáře

Klikněte pro vložení komentáře
  • Hlavně, že Arriva jezdí linky typu Praha – Teplice, Brno – Přerov, kde je možnost využít vlak, ale na linky, kde alternativa není řidiči chybí.

    • Ještě se zlobte, že někdo provozuje komerční dálkové linky. ČSAD Střední Čechy na jaře kvůli nedostatku řidičů všechny zrušilo a do Trutnova teď jezdí o polovinu autobusů míň. Spoje Arrivy do Teplic jsou rychlejší a levnější než vlaky, tak proč bychom je měli cestujícím odpírat? Navíc jestli chceme zabíhat do podrobností, jezdí to většinou tepličtí řidiči.