Cestovní ruch Informační technologie Infrastruktura Letectví Zprávy

Dva miliony minut zpoždění: aerolinie si stěžují na dispečery

Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP
Dispečerské pracoviště. Ilustrační foto. Autor: ŘLP

Letadla na evropské obloze se stále častěji potýkají se zpožděním. Vrcholem bylo právě končící léto. Asociace evropských leteckých společností A4E spočítala, že jen za červenec nabraly spoje nad Evropou manko dva miliony minut, což jsou téměř čtyři roky.

„Jde o mimořádný nárůst o 12 procent ve srovnání s rokem 2016 a 35 procent ve srovnání s rokem 2015,“ uvedl výkonný ředitel A4E Thomas Reynaert. Na vrub počasí jde podle něj pouze asi 30 procent zpoždění, zbytek souvisí s řízením provozu.

Právě na evropských dispečerech nenechávají zástupci aerolinií nit suchou. Za problémy prý může špatné plánování tras, nedostatek personálu a další potíže na straně řídících provozu. Ty pak vedou například k prodlužování letů. A4E proto rozeslala evropským dispečerským organizacím dopis, ve kterém žádá nápravu.

„Uznáváme, že hustota provozu v evropském vzdušném prostoru je rok od roku vyšší, ale letecké společnosti očekávají takovou úroveň služeb, která zajistí předvídatelnost a stabilitu,“ doplnil Reynaert.

Asociace ale rovněž připomíná, že některé organizace řídící provoz naopak fungují kvalitně a vykazují téměř nulová zpoždění. Mezi ně patří i české Řízení letového provozu. To v červenci zaznamenalo rekord, když počet pohybů na českém nebi překonal poprvé 90 tisíc.

Letecká asociace mimo jiné vyzývá k urychlení projektu Single Sky, o kterém se mluví už dlouhá léta. Po jeho zavedení by se na nebi smazaly státní hranice a dispečerská pracoviště by řídila provoz v takzvaných funkčních blocích.

Iniciativu aerolinií komentoval pro deník Zdopravy.cz šéf českého ŘLP Jan Klas.

Zákaznický přístup je základní premisou ve fungování ŘLP ČR a tak se i v tomto případě snažím pochopit racio v této paušalizující kritice, přestože náš podnik zvládl rekordní nárůsty provozu bez zpoždění. Jsem však přesvědčen, že je především nutno respektovat konečného zákazníka, tedy cestující veřejnost. Ta oprávněně očekává, že všechny důležité části celého řetězce ( letečtí dopravci, provozovatelé letišť i poskytovatelé letových navigačních služeb) dělají maximum pro bezpečnost a spolehlivost letecké dopravy. Nutnost systémových změn v evropském kontextu si uvědomuji a aktivně se do ní zapojuji, vždy však preferuji způsob komunikace založené na  vzájemném porozumění a spolupráci, spíše než obviňováni ve veřejném prostoru“.

Štítky

6 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Jen pro upřesnění, nejsou to žádní dispečeři, ti pracují na letové informační službě („dispečer letové informační služby“). Službu řízení letového provozu poskytují „řídící letového provozu“.

    • Striktně vzato máte nejspíš pravdu. Tahle zkratka ale v novinářské praxi funguje, čtenářům je srozumitelná a zvyklo si i ŘLP. Pořád lepší než navigátoři 🙂 JŠ

    • V novinářské praxi funguje spousta věcí, které jsou špatně 🙂 Máte tvrzení o srozumitelnosti čtenářům podložené nějakými fakty? Myslíte, že kdybyste věci pojmenoval skutečnými jmény podle odborné terminologie, byl by článek méně srozumitelný? „Dva miliony minut zpoždění: aerolinie si stěžují na řídící letového provozu“? 😉

      Myslím, že jako webový projekt z oboru doprava (který vítám a se zájmem sleduji) byste měli užívat i správnou terminologii. Striktně vzato existuje ještě pozice „dispečer letecké dopravy“, ta je ale přímo součástí (dispečinku) leteckého dopravce a jeho funkce je obdobná jako třeba u dispečerů autobusového dopravce, tedy kam které letadlo pošlou.

    • Nechci se přít, vážíme si vaší přízně. Ale prakticky vzato je dispečer výstižný jednoslovný název, který se obejde bez přívlastků.

      Zde citace z rozhovoru s řídícím letového provozu na iDnesu:

      Často se pro vaši profesi používá slovo dispečer letového provozu. Je to správně?

      My říkáme řídící letového provozu, je to oficiální název, dispečer je neformální označení, jako chybu ho nevnímáme.

    • Tak pokud chcete stavět odborný web na neformálních označeních, pak OK. Doufám jen, že stejně tak se bude namísto slova „řidič“ objevovat v nadpisech „šofér“ a namísto „strojvedoucí“ „mašinfíra“ 🙂 Ale teď vážně, vážím si Vaší práce, web budu sledovat i nadále a přeji hodně čtenářů 😉

    • Připojuji se k diskusi, řídící letového provozu je opravdu oficiální název, který používáme, ale dispečery bereme taky jako termín, který je přípustný. Ale jak uvádí pan Šindelář, hlavně žádní navigátoři!!