Železnice

České dráhy zúží park historických vozidel, desítky jich nabídnou k prodeji

Sejmutí lokomotivy 310.076 (Kafemlejnek) z železničního pomníku před nádražím v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Sejmutí lokomotivy 310.076 (Kafemlejnek) z železničního pomníku před nádražím v Českých Budějovicích. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Péče o historická vozidla je břemenem, které České dráhy znevýhodňuje vůči nízkonákladové konkurenci. Takový náhled prezentovalo vedení Českých drah minulý týden při podpisu memoranda o spolupráci s Nadací Okřídlené kolo.

„Historie si vážíme, ale jsme konfrontování s otevíráním trhu a musíme tuto věc řešit,“ řekl člen představenstva odpovědný za techniku a majetek Miroslav Kupec. Řešení spatřuje v kombinaci dvou věcí: zúžení historického vozového parku a státního příspěvku na péči o drážní minulost.

To první už dostal za úkol přednosta Depa historických vozidel v Lužné u Rakovníka Miroslav Kothera. V péči má zhruba 470 vozidel, desítky jich půjdou do prodeje. „Budeme redukovat počet na nějakou únosnou mez. Pokud máme od jednoho typu více vozidel, nabídneme je v první řadě Národnímu technickému muzeu, případně spolkům a dalším zájemcům,“ řekl Kupec.

Cena ale nebude symbolická, musí ji určit znalec. Technické muzeum už projevilo zájem o zhruba 70 kousků. Vychází přitom ze svého akvizičního seznamu, který vznikl už v roce 2006 a postupně se mění. Otázka je, kolik prostředků (a na kolik vozidel) bude muzeum na nákupy mít. Zájem má především o motorové a elektrické hnací vozy (například Sergeje nebo Brejlovce) nebo vagony osobní i nákladní. O velkou část z nich už se přitom NTM stará v chomutovském depozitáři, ačkoliv patří drahám. Vozy by se tak nemusely po změně majitele přemisťovat.

Šrotace je podle Kupce až poslední možnost.

Odstrojený Kafemlejnek 310.076 v muzeu v Lužné u Rakovníka. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář
Odstrojený Kafemlejnek 310.076 v muzeu v Lužné u Rakovníka.
Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Pokud jde o financování, tratí České dráhy na péči a provozu historické flotily desítky milionů korun ročně. „Musíme tuhle část naší činnosti zprůhlednit a řešit s akcionářem, aby se na ní podílel nějakou kompenzací,“ doplnil Kupec. Za rok 2017 budou mít dráhy přesně vyčíslené náklady, následně tuto částku budou žádat po ministerstvu dopravy.

Jistotu pravidelného příspěvku od státu ale dráhy zdaleka nemají. „Uvedené náklady v souladu s unijním právem nelze započítat do nákladů na veřejné služby v přepravě cestujících, i když není vyloučeno, že mohou být financovány jiným způsobem, například v rámci samotného programu, v rámci ochrany kulturního dědictví a podobně,“ uvedl mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Podle Martina Vavrečky, předsedy správní rady Nadace Okřídlené kolo, která shání peníze na renovace starých vozidel, obecně chybí státu koncepce pro přístup k železničnímu dědictví. Roztříštěnost a nákladnost péče může podle něj vést až k nenávratnému zmizení některých cenných kousků. I Vavrečka souhlasí s tím, že finanční zátěž nemohou nést výhradně České dráhy.

15 komentářů

Klikni pro vložení komentáře
  • Dráhy by se měly nad sebou zamyslet. Ti chlapi v Lužné dávali tuto sbírku leta dohromady a kolikrát i za vlastní peníze, jen aby dali do provozu co nejvíc strojů a pak přijde pan Kothera a hned dělá reorganizaci jen proto,že mu nevoní pára? Vím,že opravit takovouto lokomotivu není nic levného.Vždyť je tam spousta ruční práce a o kvalitním materiálu,který je na opravu potřeba, se ani nemusíme bavit.
    Proč se ČD nepodívají na Slovensko a nevezmou si z nich příklad?No jakpak to tam asi dělají???

    • No, nevím, nerozumím tomu, jak to myslíte: Milda Kothera ještě jako vedoucí provozu v PLD Kladno vedl přece už dávno předtím, než se rozhodlo o vyčlenění areálu podslužebny v Lužné u Rakovníka pro účely „ustájení“ a oprav historických vozidel Č(S)D, tu partu lidí, díky jimž vůbec existuje „kremák 323“, a která pak (byť bez něho, protože on se přesunul do vyšších úřednických pozic) logicky přešla právě do Lužné …

  • No tak pokud to dostal na starost pan Kothera, tak se není čeho „bát “ to půjde úplně samo. Jak píše kolega, proč to co nechce ČD, tak bezúplatně převést NTM? No protože na konci roku ČD bude počítat kasu a hrdě se plácat po zádech jak výborně hospodařili a každá koruna se do statistik hodí. Viz.prasárna s odprodejem nádraží, to to v kase zacinkalo. A na nábřeží přiberte ještě pár úředníků, je vás tam málo, na „manažery “ bude vždy, ale na třeba regionální vozidla nikdy, např.vraky ř. 814 jsou spíše k pláči než k cestování.

    • Ano,souhlasím,výše jmenovaný se netěší dobré pověsti.Bohužel propaguje spíš diesly,elektrické a páru chce hodně omezit.A ta jak známo přitahuje lidi nejvíc,to blafání,saze,kouř,to je nádhera.Různé spolky horko těžko shánějí stroje,ale je uchovaly a tohle…..je to k pláči.Jenže by chtělo ty lokomotivy zachovat „živé“,alespoň ty,co jsou schopné.

  • Aha, tak odtud vítr vane – ČD chce odprodat šrot a získat domů jednorázově nějakou čtvrtjardu. Nádražní budovy už došly…

  • Je velká škoda historických vozidel.V současné době to vypadá,že se probudily mladší ročníky a se svými malými ratolestmi navštěvují kdejakou akci nostalgie.Nás žijících pamětníků je ještě hodně,i když si pamatujeme např páru jako děti,ale i další – Hurvínka,Loďák,Rybáky a ještě starší vozy Ci a další.To staré je právě to,co přitáhne k železnici mladé lidi a děti.A rozhodně je škoda zbavovat se historie,pro další generace nic nezbyde.A rozhodně je nutné,ale alespoň lokomotivy byly živé,na ty postavené se podíváte a konec.Měl by se změnit systém financování,vždyť je to historické a kulturní dědictví.

    • Otázka jaká je potřeba historických vozidel ČD pro jejich nostalgické akce, kolik jich mají a kolik jsou schopni udržovat. Je to asi tak 3 roky co ČD rozřezaly štokra, to jej raději měli někomu prodat, byť třeba s podmínkou že zůstane neprovozní dalších X let. I když koncepce historických jízd mi trochu připadá zvláštní, proč se za velké rychlíkové lokomotivy zavěsí odhadem desítka rybáků a ne rychlík z rychlíkových vozů, nechápu. To ČD nemají tolik vozů aby ke každé rychlíkové lokomotivě měli tak 4-5 vozů?

      Myslím že pokud to půjde do nějak prověřených rukou, třeba různým spolkům, nebo někomu kdo se zaváže lokomotivu opravit a zprovoznit, tak to bude lepší než jejich neprovozní odstavení někde.

  • Když se prodaly budovy, říkalo se, že už není co prodávat. Tak se prodává historický vozový park. Co přijde po něm? Já bych věděl, ale to asi nehrozí. Trošku to seškrtat na Nábřeží…

    Péče o historii je důležitá, nicméně mají pravdu, že by se na ni mělo přispívat trochu více než teď. Třeba společně ministerstvy dopravy a kultury. Jenže když na příspěvek na opravu nedosáhnou ČD, jak na ně dosáhne nějaký spolek?

    • No tak před tím to měli v těch 13 mld. A teď si to prostě budou muset zaplatit navíc. Chápů, že ČD nemůže cokoliv financovat navíc.

  • Nemám jako milovník historie problém s tím, zda se historická železniční vozidla stará jedna nebo druhá státní firma. Tedy ČD nebo NTM. Logické mi přijde spíše Technické muzeum, jako zákonný garant péče o historické kulturní dědictví. Nicméně je vidět, že muzejník by vybíral jinak než fíra viz akviziční seznam 70 v. 400 ks.
    Malinko na hlavu je přeprodej z jednoho státního subjektu na druhý. Rozuměl bych bezúplatnému převodu „nepotřebného majetku“ ze subjektu na subjekt. Otázka zda to účetně lze, když jsou ČD a.s. a NTM příspěvkovka.

    • Stejně malinko na hlavu byl bezplatný převod nádražních budov a naopak jeho úplatný prodej zpět SŽDC… Prostě záměrem je, aby v cílovém stavu zůstaly nějaké prašule u ČD.

  • Jestli redukují flotilu historických vozidel, čím pak budeme jezdit do prací a do škol?

    • Takové „levnější“ i levnější autobusy už tu jsou dávno…

    • Re autobusy: No a jsou předražené, chaotické a stojí za každou vrbou.

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora