Železnice

České dráhy si opět stěžují na vlaky od Škody. Tentokrát na RegioPantery

Jednotka Regiopanter pro provoz na elektrifikovaných regionálních tratích. Foto: Jan Sůra
Jednotka Regiopanter pro provoz na elektrifikovaných regionálních tratích. Foto: Jan Sůra

České dráhy nedávno oznámily zadání výroby dalších RegioPanterů ve Škodě Transportation pro vlaky v Plzeňském kraji. Se stejnou elektrickou jednotkou ale má státem vlastněný dopravce problémy s její kvalitou. Podle výrobce jsou ale závady už odstraněny.

Nyní se zrovna potýkáme se zvýšnou poruchovostí RegioPanterů. Vyskytují se nám závady po provedených vyvazovacích opravách, které vedou až k úlné jízdní neschopnosti a odtažení jiným vozidlem,“ řekl v rozhovoru pro poslední Železničář přednosta Provozní jednotky Děčín DKV Praha Michal Tarkoš.

České dráhy informace ve svém firemním časopise potvrdily. „Poruchy se objevily u jednotek RegioPanter až po provedení periodické opravy. Před tím se podobné závady u těchto jednotek prakticky nevyskytovaly. Jde o závady při měření proudu v trakčních a v pomocných obvodech,“ řekl mluvčí Českých drah Petr Štáhlavský.

Podle něj je příčinou vadný měřící prvek, tzv. měřící trafo proudu. „Jde o uzavřený zalitý monoblok, proto není možné závadu dopředu odhalit a v rámci běžné údržby jí předejít. Zároveň je bohužel natolik závažná, že způsobí neschopnost vozidla na trati bez možnosti pokračovat v jízdě,“ dodal Štáhlavský. Podle něj se dříve podobné neschopnosti na trati vyskytovaly zcela ojediněle a soupravy byly spolehlivé.

Vyvazovací opravy dělá pro České dráhy Pars nova, který patří do skupiny Škoda Transportation, ČD řeší problém závad s ní i s výrobcem. „A to na všech úrovních od provozu po vedení společností,“ dodal Štáhlavský.

Škoda Transportation potvrdila, že v děčínském depu řešila závady na RegioPanterech. Podle mluvčího Michala Tobrmana v děčínském depu řešili reklamaci, kterou způsobila vada chlazení měničových skříní. „Je nutné zdůraznit, že vyvazovací oprava je prioritně zaměřená na podvozky vozidel, u zbytku jednotky se provádí pouze kontrola a funkční zkouška,“ dodal Tobrman. Podle něj v reakci na události v děčínském depu nově rozšiřují rozsah opravy ventilátorů chlazení trakčních motorů a měničových skříní. „V současné době jsou všechny jednotky po vyvazovacích opravách v provozu a opět vykazují vysokou míru disponibilit,“ dodal Tobrman.

České dráhy měly na začátku letošního roku velké problémy i s dálkovou verzí panterů, jednotkami InterPanter. Kvůli nim musely na rychlíky vyšší kvality z Prahy do Brna nasazovat soupravy ze starých koženkových vozů.