Železnice Železniční průmysl

„Béčka“ nezmizí. České dráhy chystají modernizaci těch, co už měly vyřadit. Chybí jim vozy

Vůz řady B. Foto: Jan Sůra
Vůz řady B. Foto: Jan Sůra

Navzdory postupnému vyřazování starých východoněmeckých vagonů řady B chystají České dráhy modernizaci dalších vozů z přelomu sedmdesátých a osmdesátých let. Původně je přitom chtěly vyřadit. Důvodem je nedostatek jiných typů. Během příštího roku chce firma provést další úpravy ve zhruba 50 kusech řady B, které nasazuje na některé dálkové vlaky. Vzhledem k původnímu potahu sedaček se jim říká také koženky.

„Jde o nové potahy sedadel, polepy stěn záchodů, kompletní vyčištění toalety, obložení oddílů, výměny osvětlení a seřízení okenních mechanismů,“ říká člen představenstva zodpovědný za osobní dopravu Michal Štěpán. Podle něj jde o přechodný stav vylepšení stávajícího vozového parku, než dorazí výrazněji modernizované nebo zcela nové vozy. Firma původně slibovala, že do dvou let zcela tyto vozy z dálkových vlaků vyřadí, ale například soutěž na dodávku 50 moderních vozů pro linku Praha – Budapešť dosud nebyla ukončena.

Má jít o podobné úpravy, jakými prošlo 78 vozů během letošního roku, které nyní nasazují České dráhy například na trasu Praha – České Budějovice. „Všechny starší vozy dálkové dopravy jsou již také vybaveny signalizací uzavření dveří,“ dodal Štěpán.

I když bude část „Béček“ nyní modernizovaná a zůstanou zatím v provozu, zbývající nemodernizované vozy České dráhy přece jen postupně vyřazují, jak uvádí Miroslav Kupec, člen představenstva odpovědný za techniku, servis a majetek: „Ročně rušíme desítky starších vozů označovaných lidově jako „koženky“ nebo „Béčka“. Z běžného provozu jsme už vyřadili například dříve velmi rozšířené typy označené jako B255 nebo B256. Nejlépe do konce roku bychom chtěli vyhlásit soutěže na 90 rychlíkových vozů a 31 ucelených jednotek pro dálkovou dopravu, které také nahradí starší soupravy. Výrobu těchto vozidel objednáme ve chvíli, kdy pro ně budeme mít zajištěnou práci a financování na základě kontraktů na dopravní obslužnost,“ dodal Kupec.

27 komentářů

Klikněte pro vložení komentáře
  • Béčka jsou relativně v pohodě, myslím ta ohadrovaná. Ovšem mělo se „humanisovat“ už za Nezvala, namísto nekonečného placení studií redukce sítě ČSD.

  • jestli slováci zavelí vrátit vozy a lokomotivy, tak nevím co na Zlínsku bude jezdit, když RJ tady končí a než přišel Jančura, tak Béčka byla na expresu.

    • Ty vozy jsou vyrovnávka za R a Ex na trati Žilina-Košice. Vyrovnávka pravděpodobně zůstane, ale je na blahovůli ČD kam tyto vozy šoupne, záleží jak jim vyjdou oběhy. Neproste na východ, proste na západ.

  • Jan Losos: Signalizace byla vychvalována mj. v tiskových prohlášeních ČD, jak je to skvěle vymyšleno (přitom, jak je tu psáno, ji vozy B měly už z výroby, pak byla demontována a nyní nepovedeně nahrazena). Výhled do stěny má hned několik (!!!) řad sedadel u těch velkoprostorů na lince do Hamburgu, které byly předělány z Bmz. Přesně mezi sedačkami tam vychází prostor mezi okny, není vidět fakt nic… Vím to přesně, včera jsem takový vůz „obdivoval“v DPOV Přerov, kde je odstavený na prohlídku, či opravu. Jedná se o vůz Bhmpz. Je to krásně vidět i na vagonwebu, viz odkaz:

    http://www.vagonweb.cz/fotogalerie/CZ/CD_Bhmpz228.php

    Asi to je ta přestavba s Parsu z kupéček na velkoprostor. Takže se o žádný nesmysl nejedná, doporučuji Vám si to napřed ověřit, pak psát…

    • Aha, vy myslíte výhled do stěny že se nedá koukat z okýnka… No to je důsledek překopání na velkoprostor, s tím nic neuděláte. Obecně je škoda, že se ty kupéčka nedaly použít po lehké opravě na vnitrostátní výkony a požadavky DB splnit novými velkoprostory s lícujícími okýnky.

    • Michal:
      Některé vagony musel dělat opravdu umělec. Sedačky do zdi a regály do okna, to nepochopíte.

    • Já tam nechápu jiné věci – ostré světlo, klima nasávající spaliny od brzd, jedna velká stodola bez přepážky… Bez okna se umím obejít.

  • Včera jsme měli náhradní Béčka (čalouněné místo koženky) na ranním expresu z Brna do Prahy a nakonec mi přijdou pohodlnější než velkoprostory tuším Bdpee 231. Rozhodně jsou jako záloha rekonstruované B pořád dobrá možnost – vzhledem k tomu, kolik naše vlaky stojí.

    • No s tím by se dalo souhlasit za předpokladu, že by součástí rekonstrukce byla úprava na 6 míst v kupé. Dobytčák s lavicemi pro 8 je už opravdu trochu mimo.

  • Jsem téměř laik. Někde před 5 lety jsme odmítli 8 opčních souprav pro Railjet. Nesehnaly se pro ně 2 miliardy. V této době čtu články, jak ČD chce utratit 20 mldr. za jednotky pro os. dopravu. Jestli si dobře vzpomínám díky rakouské opci stály skoro polovinu. Je 5 let opravdu tak mnoho na přijetí koncepčních řešení ?
    Vychází mi z toho, že by se nyní nemusela tato béčka už opravovat a mohla se v klidu vyřadit.

    • Já měl za to, že Railjety se zasekly na odvolání Škody s tím jako oni umí podobné (Citielefant s mašinou) a že tam byly jakési pochybnosti podle zákona o veřejných zakázkách..

    • Ano. Jenže holt byl zrovna u vesla idiot Žák a bůhvíjaké zájmy.

    • Pokud se nepletu, tak to má na svědomí Zemanův ministr Zdeněk „Ahóóój“ Žák (SPO).

    • Bylo to za Žáka. S návrhem na zrušení opce přišel Zdeněk Žemlička, předseda dozorčí rady. Stejně tak na jeho popud škrtli plánovanou instalaci wifi do vlaků nižších kategorií. Když tento pán poraděnkoval v r. 91 Klausovi, tak ČSD neodebraly již z velké části zaplacené vozy nové řady z Bautzenu. Penále činilo více, nežli kdyby je ČSD obdržely. Kdo z té doby pamatuje mapy s červenými úseky, jež se měly rušit, visící snad v každé žel. stanici, věřte, že to byla rovněž práce tohoto experta. Angažmá docenta pak, již jako derniéra, pokračovalo v JČ kraji, kde jikord pod jeho vedením redukoval počet přepravených veřejnou dopravou o 40%. Někdy je dobré znát souvislosti.

  • Rád bych se vyádřil k té signalizaci dveří. Ty vozy je měli už z výroby. U dveří je tlačítko, které, když jsou dveře otevřené, tak je sepnuté. Pouze se do tohoto obvodu přidalo pár ledek. Bohužel je to pořád jen mechanismus a kolikrát se stane, že se tlačítko nějakým způsobem zasekne a pořád indikuje zavřené, nebo otevřené dveře. Dál tu máme vozy řady Bd 264, ex. B 256. Mohl by mi někdo z ČD vysvětlit, proč jim odebrali blokaci dveří za jízdy? To je pak nějaká signalizace k ničemu, když to za jízdy neblokuje. A nakonec vozy řady Bdt. Ty nemají ani signalizaci, ani blokaci dveří, takže jsou ještě mnohem nebezpečnější, než B 249.

  • Myslím, že koženky mají i své zastánce. Po té, co jsou zlepšené a opravené interiery a regulace topení, což čd umí ve vlastní firmě. Jsou to podle mě ideální posilové vozy.

    • Určitě, „své zastánce“ má třeba i ovoněný denaturák nazvaný Švestka, sušenky firmy Mondelez nebo soudruh president Zeman. Není to argument pro to, aby se podobné věci vnucovaly všem.

    • Nevnucuje je všem, jen těm co se rozhodli svými penězi podpořit někoho, kdo kvůli nim těch deset dnů v roce neposílí. Stejně tak vyprodané místenky prodávané do kmenových souprav nemístenkových vlaků ČD tu asi ještě nikdy nebyly..

    • No tato argumentace má jen jedinou vadu – článek vůbec nemluví o posilových vozech, to si vymyslel předřečník. Článek mluví o tom, že béček i nadále zůstane velmi mnoho a na co asi – na kmenové soupravy.

      Ideální posilový vůz je velkoprostor západních železnic z druhé ruky, který po lehké rekonstrukci nikoho neurazí a nesníží rychlost vlaku na 140 km/h. Ale jestli se rád mačkáte v teple a smrádku, tak vám béčka nechci vymlouvat.

    • Má chyba, nějak jsem si to spletl s komentářem výše o posilách. I tak ale, občas mi připadá, jako by lidi byli šťastnější, když by se zálohy tolik nevedly nejen jako u dopravců u nás a když by do Budějovic jezdil rychlíky jen jednou za dvě hodiny sestavený z nových vozů, oproti tomu jak moc si polepšují o proti dobám nedávno minulým a jak moc aktuální nabídka přesahuje poptávku a potkat více než čtyři lidi v kupé tu je docela vzácnost..

      Za ideální na posilu rozhodně nepovažuji něco co by se muselo koupit a k tomu modernizovat, hlavně pokud by se mělo jednat o takové staré a těžké vozy, nemluvě o dalších náročnostech plynoucích z technické odlišnosti.. Nejlepší by nejspíš bylo jak už bylo řečeno jinde rozumně modernizovat mladá a stavem, technickou dobrá Bdmtee, která by jinak dokázal jezdit osobáky a v době odpadávání odpolední špičky by na nádraží rovnou přecházela na dálkový vlak po tom, co se na ty dřívější vyčerpaly ty vhodnější vozy.

      Smrad v Béčku jsem nezažil spoustu let, i když pravda jejich vysoka obsazenost v ročních obdobích kdy dochází k těmto špičkám v nich není dvakrát hitparáda.. Ale i když nepohodlně, tak ty vozy, hlavně Bd, dokážou pojmout velké množství lidí. A já tyto i více než zdvojnásobování pravidelné kapacity v exponované dny chválím a považuji za velmi důležitá a potřebná. A ještě na okraj, možná jste zapomněl, že naše koridory jsou až na 160, kdy dost podobně zpožděné jezdí posílené vlaky i o IC/EC vozy s Bdmtee.

  • Sliby, chyby… I když já těmi béčky nakonec jezdím rád. Dá se tam stáhnout okno a je dobrý výhled. Ne jako s té hrůzy (Bmz) modernizované pro Hamburg, kde jsou některé sedačky s výhledem pouze do stěny!!! Nechápu, jak toto mohl někdo vůbec myslet vážně… Ovšem ta tolik vychvalovaná signalizace zavřených dveří nefunguje. Mám bohužel možnost jezdit vlakem jen velmi málo, ae pokaždé jsem byl svědkem toho, že to nešlo. Např. minulý týden u EC do Mnichova, kde byl vůz B řazen v úseku Praha – Plzeň (!!!), světla jen tak zhasla ještě na hlaváku (oboje dveře byly přitom otevřeny) a v žádné stanici už se nerozsvítily. Ptal jsem se na to průvodčího – prý je to zcela běžné a vůbec se podle toho nemůžou řídit. U Bds na Sp z Dobřan do Železné rudy zase světla svítila trvale i při uzavřených dveřích. „Když to nechám vyřadit, tak tady budem jako sardinky“ – odvětil na můj dotaz průvodčí. „Je to paskvil, který nám vůbec nepomohl“ – dodal…

    • Mohu vedet, kdo a kde tu signalizaci dveri tolik vychvaloval? A ve kterych vozech Bmz je vyhled ze sedacky pouze do steny? Pisete nesmysly. K veci jen asi tolik, ze jakakoliv verze vozu rady B je katastrofa a za vse mluvi predevsim fakt, ze uz z vyroby byly tyto vozy znacne zastarale. Do srotu se vsemi bez vyjimky, snad ten cas uz konecne prijde.

    • Já tedy ze svých peněz odmítám platit nové vlaky ve kterých bude v některých čase a úsecích lidí spočitatelných na jedné ruce, stejně jako jsem proti spoustě lokálek..

    • Elb: jestli těmi „svými penězi“ myslíte daně, tak okamžikem konfiskace státem to Vaše peníze v žádném smyslu nejsou. Sorry jako.

    • Tak jako. Nechci tedy aby stát našimi penězi pořizoval vozidla do míst, kde ty B jsou nejmenším problémem a kde by se tak v případě nových dostalo do nepěkných čísel pro vožení nikoho s opotřebováváním citlivých podvozků na tankodromech.