Dopravci Železnice

ČD mění vzhled 1. třídy. Červené sedačky zmizí, nové čalounění dostávají CityElefanty

1. třída s novými potahy v jednotce CityElefant. Foto: České dráhy
1. třída s novými potahy v jednotce CityElefant. Foto: České dráhy

Vozy Českých drah prochází největší barevnou změnou interiéru za poslední roky. Červená barva sedaček, dlouho typická pro 1. třídu, začíná z vlaků ČD mizet. Místo toho nastupuje tmavě šedá barva s červenými čtverečky.

Změnu potvrdil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Jde o změnu u korporátního vzhledu potahu, který se bude v budoucnosti používat,“ potvrdil Šťáhlavský.

Přechod na novou barevnou podobu první třídy mohou vidět cestující v CityElefantech, které procházejí postupně velkou výměnou všech sedaček v první i druhé třídě. „Nejde o mimořádné akce, ale výměny v rámci plánovaných oprav či modernizací, u kterých se počítalo s novým čalouněním,“ dodal Šťáhlavský.

 

Nejnovější potahy v obou třídách mohou cestující vidět aktuálně v některých CityElefantech jezdících v pražské příměstské dopravě. Tyto vlaky už jezdí téměř dvacet let. Devět nejstarších  jednotek podle časopisu Českých drah  Železničář už prošlo úpravami. V první třídě je právě nový šedý potah, v druhé třídě budou modré namísto původní fialové. Celkově chtějí ČD v příštích letech přečalounit 25 730 sedaček. Nová látka je z 85 % složená z vlny.

nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Jan Sova
Host
Jan Sova

Jinak pokud se týká Elefantů, tak tady byl kdysi článek, že jejich obdoba jezdí ve Finsku dálkové tratě, kde kvůli přidělené kapacitě musí dopravci jezdit dvoupodlažními vozy, aby dosáhli požadované kapacity.
Tady u nás bych to zavedl také. Chceš kapacitu, bude přidělen čas, až si ji naplníš na patro ! No ale přiznávám, že úplně nevím, jak je to s tunely na páteřních koridorech.

Martin
Host
Martin

Mohli by prosim do vsech cityelefantu dat vypinace na svetla nad okny? Tak jako u te prvni dodane soupravy… Nerad si pripadam jako vystavni kus ve vyloze,… A rad bych videl alespon trochu ven za tmy…

xxxyyy
Host
xxxyyy

Pěkný: máme čtyři verze Najbrtu v 1. třídě (hnědý, šedý, modrý a červený), dvě verze Najbrtu ve 2. třídě, 1. třída reko Pendolino a reko Ampz 143, 2. třída reko Pendolino a teď tohle. A také tři verze lokomotiv (lichoběžník, lichoběžník se šedou a nyní bílý pruh) + nespočet verzí vagónů (bílé a černé rámy kolem oken, šedá střecha, modrá střecha, s bílým pruhem, bez pruhů, piktogramy ve fontu ČD Fedra, v obyč. fontu…). České dráhy asi dosud nepochopili, že korporátní vzhled znamená sjednocení, nikoli každý pes, jiná ves.

Martin
Host
Martin

Me se vubec nejvice libi barevny exterier Pendolin a interier by mel byt vice sjednoceny, i kdyz chapu rozdily na ruznych typech vlaku jako mestske a dalekove…

petr.r
Host
petr.r

Ale zase ta barevnost vlaku je pro cestující lepší v orientaci.

Jirka
Host
Jirka

to mate tezke. Zmeny prichazeji tak rychle, ze nez se stihnou vozy protocit na opravnach, stihnou systemovi specialiste a manazeri vymyslet tri proměny,aby prokazali svou urednickou nepostradatelnost…

Pitrys
Host
Pitrys

Nevím jak ty pražské ale ty naše Elefanty jsou stále jako nové, snad jednou jsem viděl ošoupaná sedadla z přední strany, ale jinak mi to na výměnu nepřipadá.

jan
Host
jan

No v Praze jsou jak u Prasat. V severomoravském téměř jak nové.

liberal shark
Host
liberal shark

Doufám, že se to brzo projeví i na první třídě Jižního expresu. Tam jsou interiéry horší než ve stoletém bor*delu :-(.

Jan Sova
Host
Jan Sova

Jižní expres (myšleno na Šumavě ??)
Jel jsem loni v létě s dětmi ve větší skupině na trati kolem Lipna. Táhl Brejlovec a dva vozy byly z Elefanta, nahoře byly permanentně stažená okénka :D. Interiér teda opravdu rázovitý, ale počasí popřálo dětem dobrý výlet.

Milan
Host
Milan

Je součástí rekonstrukce také výměna wc za podtlakový typ? Už kolikrát jsem viděl, že lidi se bezostyšně jdou „vytentononc“ když je vlak ve stanici a to pak není hezký zážitek chodit kolem:/

Martin Khunas
Host
Martin Khunas

vakuová toalety tak jsou už od výroby jen v prvních kusech ne to se bude řešit v budoucí rekonstrukci.

Asdf
Host
Asdf

první třídu měli v elefantech úplně zrušit

Milan
Host
Milan

Zrušit ne, ale v os.vlacích cenově zatraktivnit, např. časový doplatek na Lítačce, ale nikoli za ceny ČD – 1990 Kč/3 měsíce, úlet!

jouda
Host
jouda

Copak, nejsou korunky na 1. třídu? 🙂

asdf
Host
asdf

Proč tahle reakce? První třídou na dálkových trasách někdy využiju, ale u příměstské dopravy moc nedává logiku, jelikož jedou lidé většinou na krátkou trasu a výhoda většího pohodlí není moc podstatná. A když jedu jednou týdně 2 stanice z Vysočan do Zelenče, tak si fakt na ty 2 stanice nebudu kupovat 1. třídu. Navíc když jí ani nemůžu koupit v rámci jízdenek PID. Navíc stačí se vlakem na téhle trati ráno projet – většinou přecpaný prasknutí, ale 1. třída prázdná… Můžeme argumentovat tím, že když se někdo nechce mačkat, ať si koupí jízdenku do 1. třídy. Ale má to právě… Číst vice »

redakce
Člen

asdf:
Menší potíž je v tom, že „ešusy“ jsou o víkendech využívány i jinak než jen v příměstské dopravě a u kategorie vlaků „rychlík“ by 1. třída vozová asi neměla chybět ani o víkendech, zejména je-li tam provozována v pracovní dny v „klasické“ soupravě – takže rušit 1. třídu vozovou v „ešusech“ by zřejmě znamenalo více komplikací než užitku.

Martin Khunas
Host
Martin Khunas

první třída na os. vlacích okolo prahy bývá často plná řada lidí si připlatí protože chce po cestě pracovat nebo relaxovat takže argument že je málo využívaná je scestný.

Milan
Host
Milan

Plně obsazená není nikdy a spíš jen výjimečně cestuje více jak 4 osoby v celém oddíle.

Asdf
Host
Asdf

Nikdy jsem neviděl 1. třídu v Elefantu aspoň z poloviny obsazenou, natož plnou. Většinou tam vidím maximálně pár lidí.

jan
Host
jan

Ale kecy… V Praze je to hodně využívané.

Romanero
Host
Romanero

Asdf: Vy budete asi nový místní mudrlant, koukám, co vidí svět pouze ze své optiky, že? Zkuste si projít mapu linek PID a podívat se odkud kam až to jezdí. Udělejte si komplexní sčítací průzkum obsazenosti 1. třídy na všech linkách ve všech obdobích. A pak sem napište výsledky. On totiž svět nekončí 2x týdně v Zelenči. Za další. Je snad pochopitelné, že v první třídě je méně sedadel za účelem vyššího komfortu, tudíž méně lidí. První třída poskytuje navíc stoleček, dobře použitelný např. pro práci na PC. A jestli někdo čeká, že v 1. třídě bude natřískáno a lidé… Číst vice »

BoH
Host
BoH

Romanero: Nic ve zlém, ale pokud je v první třídě například 30 sedaček (nevím, kolik jich tam je), tak účelem první třídy není to, aby byly obsazené čtyři. Neříkám také, že nebývá obsazenost lepší, pouze obecně reaguji na Vaši připomínku, že „nevadí, pokud jede v první třídě málo lidí, protože od toho první třída je“.

231man
Host
231man

Právě jsem v Zeleneči (OS 9423) a v 1. třídě přední soupravy je nás 12, tj. polovina. O ranních spojích nemluvě. Tam při jedné soupravě i 23 z 23!

jouda
Host
jouda

V ranních spojích na S2/S22 je využita dostatečně, běžně 10-15 lidí na soupravu. Pokud jede jedna souprava (např. Os 9115), tak si často v Zelenči už do jedničky nesednete. Protože tam už sedí 23 lidí z celkové kapacity 23. Co je ale hlavní, počet cestujících se neustále zvyšuje a když je možnost si doplatit k tarifu PID, tak je to vidět ještě více. Lidi se to naučili využívat a těch pár korun si doplatí. Velmi často Praha-Čelákovice nebo opačně. Ale stejně tak i do Lysé nebo Milovic. Kde jsou ty časy, když jsem tam byl skoro sám! A to jezdím… Číst vice »

asdf
Host
asdf

OK, zítra zrovna jedu do Zelenče, tak si jedničku opět zkontroluju a podám hlášení 😉 Jasně, je sobota, takže to není jako ve všední den, ale budu opravdu zvědavý.
Ale je fakt, že se to mohlo poslední dobou změnit. Ještě před pár lety tam nejezdil skoro nikdo.

Milan
Host
Milan

Jezdím 1.tř. v průměru 1x týdně a jak jsem psal i ve zdejší diskuzi, po většinu cesty jedu sám třeba v celém vagonu, minulý týden přes Vysočinu a předevčírem z Rakovníku. Jediný úsek, kde není jistota, že budu mít privátní kupé je Praha-Pardubice.

jouda
Host
jouda

Víkendy jsou např. na S2/S2x samozřejmě slabší, to je jasné. Plní se to hlavně v pracovní dny. Třeba před 10 lety jsem měl v rychlíku skutečně kupé pro sebe. Dnes jsme průměrně 3 až 4. Navíc i dnes už se dá doplatit i v rychlíku, který je v PID. Pak jsou některé linky, které mají v 1. třídě menší využití, ale to neznamená, že by tam neměla být. Ze dne na den si lidi pochopitelně nezvyknou. Vliv taky má, v jaké podobě je k dispozici. Je rozdíl např. mezi vozem typu A, oddílem v InterPanteru a 1. třídou Railjetu.

Jirka
Host
Jirka

Jouda: korunky na první třídu by byly a dokonce si ji i chci koupit, ale české dráhy mi to neumožní. První třída má být za nějaký rozumný příplatek a ne že mi e-shop napíše „vaše cena je 675 Kč, nechcete zkusit cestovat první třídou za 4150 Kč?“ Sorry? Takhle se lidi neinspirují, aby si doplatili za první třídu.

Jakub
Host
Jakub

Ano, jako každodenní dojíždějící Elefantem jsem si všiml fragmentace jednotek v posledním roce. Elefanti by se dali rozdělit do tří kategorií:
1) nové s agresivní ale tichou klimatizací, tvarovanými sedačkami – jsou rozeznatelné korporátním nátěrem
2) postarší s hroznými sedačkami, jemnější klimatizací – oranžovo-modré
3) staré jednotky s hlučnou klimatizací, rozvrzanými sklápěcími sedačkami (zde na obrázku) a hlučným bouchajícím podvozkem – jsou hranaté a bílé – těmito je občas opravdu zážitek jet, ale tyto kusy byly vyrobeny pravděpodobně ještě v minulém tisíciletí

Asdf
Host
Asdf

Romanero: Tím mudrlantem jste tady akorát Vy. Jestli máte nějaký „komplexní sčítací průzkum“, tak mi ho sem linkněte, rád si ho prohlédnu, ale žádný nemáte. Já si ho určitě dělat nebudu, stačí mi to, co vidím na vlastní oči. A pro mě svět opravdu nekončí v Zelenči. Teď bydlím 2 roky v Praze, ale 15 let jsem dojížděl pravidelně z Mnichovic, občas jezdím různě po okolí do všech směrů. Mapu PID znám velice dobře, možná lépe než vy, ale o to se přít nehodlám. Výsledek mého dlouhodobého pozorování je ten, že 1. třída je velice málo využívaná. Ne, opravdu neočekávám,… Číst vice »

kosočtverec s čárkou uprostřed
Host
kosočtverec s čárkou uprostřed

Vždy, když se kolem Vídně svezu s S Bahn, uvědomím si ten smutný rozdíl mezi prastarou jednotkou ÖBB 4020 a “moderním” Elefantem Českých drah. Čistý interiér s neutrálním dýchatelným ovzduším, příjemná kombinace pastelových barev, otvíratelná okna. Čisté a udržované WC. To bohužel nejsou atributy jednotek 471 ani ostatní ČD Regio zvěře..

Franta Jouda
Host
Franta Jouda

Čisté WC? No když ráno vyjede jednotka s čistým WC, kdo myslíte, že ho posere při první jízdě? Vlakvedoucí s fírou asi ne…

redakce
Člen

A umíte také něco jiného než pouze kritizovat na nepravém místě? Za často nevábný stav interiérů železničních vozidel mohou totiž především cestující, pro něž srovnání s dobytkem je často urážkou toho dobytka!

jan
Host
jan

No doufám, že to nebudou měnit najednou v celé čr. Protože ty červené potahy jsou hezké a nové.

redakce
Člen

Některá sedadla ve 2, třídě vozové „ešusů“ už jsou opravdu hodně opotřebovaná, takže mají-li být postupně obnovena, nelze se na to netěšit.